Apples reparationer kräver komplett verkstad

Permalänk
Melding Plague

Apples reparationer kräver komplett verkstad

Instruktioner hämtade direkt från Apples verkstäder är den enda officiella ledsagaren för hemmareparatörer, som därför måste hyra specialutrustning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Viktiga är för mig att delarna finns...hur man byter dom blir ett helt eget äventyr. Fram med hårtorken 😁

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Master of Overkill

Jag är inte förvånad då Apple alltid ställt enorma krav på auktoriserad Apple repair

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag tycker att verktygen/maskinerna var riktigt billiga, visst är det svårt att motivera som privatperson men jag hade lätt kunnat gissa på det tiodubbla. Som mobilfixar-firma är det ju småpengar.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag är inte förvånad då Apple alltid ställt enorma krav på auktoriserad Apple repair

Inget konstigt egentligen. De vill framhäva en produkt som är av kvalité och då behövs det regelverk för de som utför reparationerna och att de faktiskt förhåller sig till en standard som Apple har satt.

Dvs. Du vet att du köper en bra produkt och du kan räkna med om du lämnar in den att få ett bra resultat då med.

Larvigt? Kanske för vissa. Men man måste förstå vilka Apple marknadsför mot, de vill ha något enkelt och snyggt som bara fungerar och de har Apple alltid kunnat leverera.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Kommer bara vara ett "problem" under en kortare period tills folk studerat dem och gjort kopior. Kanske därför som de hyr ut utrustningen så de åtminstone får in lite pengar tills kopiorna ersätter verktygen från Apple.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Varför skulle Apple rekommendera att göra bytet på annat än bästa möjliga sätt? Nu kan ju de som vill göra en DIY-lösning köpa originaldelarna så de bör ju vara nöjda ändå.

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju bygga en telefon som väger 2kg och sitter ihop med spårskruvar.

Inget konstigt att en högteknologisk produkt kräver specialverktyg.
Är ingen Apple-fan själv men många saker kräver specialiserad utrustning när man lagar den.

Testa att göra ett större ingrepp på en bil t ex. kamremsbyte, krävs lite mer än skiftnyckel och skruvmejsel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kommer bara vara ett "problem" under en kortare period tills folk studerat dem och gjort kopior. Kanske därför som de hyr ut utrustningen så de åtminstone får in lite pengar tills kopiorna ersätter verktygen från Apple.

vad jag vet så kostar "specialverktyg" som tagits fram av kina-säljarna som reperatörer använder, mycket mycket mer. känns som att apple redan säljer de rätt billigt.

frågan är, även om iphone reperatörer köper apples billigare, och kanske bättre anpassade verktyg, hjälper det? när man ändp inte kan lagerföra delarna för de måste beställas "custom", alltså programmerade för att passa i rätt telefon med rätt IMEI nummer. vilket omöjlig-gör drop in repairs, kommer bli en veckas väntetid då varje skärm måste beställas on-demand från apple. det är väl där jag ser problem.

känns verkligen som detta är ett "vi ger dig hjulet. men sätter käppen i" från apple.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Jag är inte förvånad då Apple alltid ställt enorma krav på auktoriserad Apple repair

Likväl lyckas deras reparatörer ändå hitta anledningar att behöva byta både kamerahus, huvudbräda och skärm när man lämnar in för batteribyte – får en att undra hur de sköter sina reparationer ärligt talat

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Det bästa med den nya approachen är ju att man kan köpa Apple original-reservdelar.
Maskinerna kan de ju behålla för sig själva. De är ju helt uppenbart gjorda för en auktoriserad reparationsverkstad.

Det blir ju lite som att byta hjulen på bilen. Man kan göra det med en billyft och en hydraulisk skruvavdragare.
Gör man det själv en gg om året så blir det enklare och billigare att använda en domkraft och ett fälgkors.

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt att få ihop två glasskivor på något annat sätt än att limma och pressa, tids nog kommer någon indisk youtuber visa hur man gör det billigare med hårtork och telefonkatalog.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

vad jag vet så kostar "specialverktyg" som tagits fram av kina-säljarna som reperatörer använder, mycket mycket mer. känns som att apple redan säljer de rätt billigt.

frågan är, även om iphone reperatörer köper apples billigare, och kanske bättre anpassade verktyg, hjälper det? när man ändp inte kan lagerföra delarna för de måste beställas "custom", alltså programmerade för att passa i rätt telefon med rätt IMEI nummer. vilket omöjlig-gör drop in repairs, kommer bli en veckas väntetid då varje skärm måste beställas on-demand från apple. det är väl där jag ser problem.

känns verkligen som detta är ett "vi ger dig hjulet. men sätter käppen i" från apple.

Tills man lyckas tillverka tillräckligt bra kopior i stor mängd, det är ju alltid dyrare med tillverkning i början.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yatagarasu:

Likväl lyckas deras reparatörer ändå hitta anledningar att behöva byta både kamerahus, huvudbräda och skärm när man lämnar in för batteribyte – får en att undra hur de sköter sina reparationer ärligt talat

Aldrig varit med om det och jag tar hand om runt 400 Apple enheter
Dom byter ju inget utan att säga något då är det riktigt illa

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Svårt att få ihop två glasskivor på något annat sätt än att limma och pressa, tids nog kommer någon indisk youtuber visa hur man gör det billigare med hårtork och telefonkatalog.

Frågan är bara vart fasen man får tag i telefonkatalogen. 🤔

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Finns väl ingen anledning för en tillverkare att tillhandahålla alternativa servicelösningar. Det de ska tillhandahålla är åtkomsten till reservdelar.

Det är samma inom de flesta områden. Följ servicehandboken eller gå till tredjeparts-instruktioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Frågan är bara vart fasen man får tag i telefonkatalogen. 🤔

Du surfar ut på Hitta eller Eniro med din stationära dator, och sen använder du datorn som press.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Annars kan man ju bygga en telefon som väger 2kg och sitter ihop med spårskruvar.

Inget konstigt att en högteknologisk produkt kräver specialverktyg.
Är ingen Apple-fan själv men många saker kräver specialiserad utrustning när man lagar den.

Testa att göra ett större ingrepp på en bil t ex. kamremsbyte, krävs lite mer än skiftnyckel och skruvmejsel.

beror på bilen. vissa är lättare än andra och kräver olika verktyg. Har bytt kamrem på 2 olika bilar där endast skiftnyckel och skruvmejsel fungerade bra, var tvungen att använda 10 mm hylsa för kåpan på ena också :).

Har även tillverkat egna verktyg själv vid lagning av vissa saker.

Tycker det är en trevlig utmaning att lösa.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Tills man lyckas tillverka tillräckligt bra kopior i stor mängd, det är ju alltid dyrare med tillverkning i början.

jag kommenterade främst på alternativet, kina-framtagna specialverktyg för iphone reperationer. kina-"original" som kostar flera tiostusentals kronor, i 5+ år.

fast det är klart, dom har ju inte haft "konkurens" förrän nu.

om apple original redan är såpass billigt tror jag nog reperatörer använder deras verktyg, än kina tillverkat. det ger ju dom mer cred liksom. risken är väl att dom redan investerat i dom dyra kina-verktygen.
det finns ju också saker dom inte har alternativ till, tror jag. som lasern för att ta bort klistret på baksidans glas.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför de håller på att jämföra priset att göra det själv och lämna in den till en verkstad. Kravet var att man som lekman skulle kunna reparera sin enhet själv med hjälp av instruktioner och verktyg från leverantören. Det i sig betyder inte att det skall vara billigare?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag tycker att verktygen/maskinerna var riktigt billiga, visst är det svårt att motivera som privatperson men jag hade lätt kunnat gissa på det tiodubbla. Som mobilfixar-firma är det ju småpengar.

Jag har tidigare jobbat med att ta fram testutrustning/testjiggar och jag kan bara instämma. Jag hade inte höjt ögonbrynen om verktygen/jiggarna kostat 10ggr mer.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Annars kan man ju bygga en telefon som väger 2kg och sitter ihop med spårskruvar.

Inget konstigt att en högteknologisk produkt kräver specialverktyg.
Är ingen Apple-fan själv men många saker kräver specialiserad utrustning när man lagar den.

Testa att göra ett större ingrepp på en bil t ex. kamremsbyte, krävs lite mer än skiftnyckel och skruvmejsel.

I gamla Aston Martin fick man med en verktygslåda i skinn som innehöll alla verktyg som behövdes för bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

beror på bilen. vissa är lättare än andra och kräver olika verktyg. Har bytt kamrem på 2 olika bilar där endast skiftnyckel och skruvmejsel fungerade bra, var tvungen att använda 10 mm hylsa för kåpan på ena också :).

Har även tillverkat egna verktyg själv vid lagning av vissa saker.

Tycker det är en trevlig utmaning att lösa.

Ja visst är det enklare på en 40år gammal konstruktion, men bilar byggda de senaste 20åren kräver ofta något mer än sexkanthylsor om man ska göra stora servicen.

Iofs inga extrema saker, men sånt som underlättade vid bytet på min Audi från 2011 var t ex tång för fjädrande slang klämmor, verktyg för att låsa kamdrev, lite torx osv. Verktyg man inte har om man inte grejar med fordon av något slag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulturman:

I gamla Aston Martin fick man med en verktygslåda i skinn som innehöll alla verktyg som behövdes för bilen.

Men på den tiden kunde också många fler hemmafixare justera brytare, ventilspel etc.

Idag kan många inte ens byta olja själva.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men på den tiden kunde också många fler hemmafixare justera brytare, ventilspel etc.

Idag kan många inte ens byta olja själva.

Och i elbilar måste tillverkarna enligt lag, göra allt i sin makt för att kapsla och förhindra att obehöriga inte kan komma åt högspänningen.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Tänk om man införde samma på bilar, jisses, ser inget behov alls av detta med mobiltelefoner men på bil, jajjemän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men på den tiden kunde också många fler hemmafixare justera brytare, ventilspel etc.

Idag kan många inte ens byta olja själva.

Framförallt så är allt elektroniskt så man har mer nytta av programmering och elektronik än att justera något mekaniskt med en skiftnyckel.

Och ärligt talat så tror jag inte gemene man var sådär värst mycket bättre på att meka förr, inga pensionärer i min närhet som har särskilt bra (någon som helst) koll på förbränningsmotorer förutom en, vilken arbetade som mekaniker förr.

Permalänk
Medlem

Deras manual/instruktion verkade inte helt genomarbetad heller. Ogenomtänkta sidbrytningar och vissa stycken som skulle vara i en annan ordning. Man testade inte telefonen innan man limmade igen den. Det var väl också så att man behövde beställa skärmen till just den telefonen man ska byta på också.

Jag förstår att de får bygga verktygen så att vanligt folk lättare kan lösa uppgiften utan strul. Men just nu är kostnaden så att det bara är värt att göra det själv om man har långt till närmaste reparatör. När jag byter skärmar på iphones åt andra så klarar jag mig med mindre avancerade verktyg, det är bara skruvmejslarna som är speciella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ja visst är det enklare på en 40år gammal konstruktion, men bilar byggda de senaste 20åren kräver ofta något mer än sexkanthylsor om man ska göra stora servicen.

Iofs inga extrema saker, men sånt som underlättade vid bytet på min Audi från 2011 var t ex tång för fjädrande slang klämmor, verktyg för att låsa kamdrev, lite torx osv. Verktyg man inte har om man inte grejar med fordon av något slag.

Inga direkta special verktyg då alla dessa går att få tag på tex biltema eller de flesta andra halvt seriösa eller oseriösa butiker. Nya bilar är känsliga och konstruerade för att vara mycket mer svåra att laga för gemene man. dagens bilar är i många fall omöjliga utan rätt koder och program. även de mest simpla saker som att bryta bromsbackar kan vara omöjligt utan rätt kod så kolvarna släpper.

Bäst är att köpa bil med kamkedja(utan sjukdomar) så slipper man ofta tänka på kamremmar över huvudlaget

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tolkar det som medvetet gjort för att "tvinga" de flesta att gå till så kallade Genius Bars för att få reparationer gjorda trots allt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |