RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ingen har väl lurat någon. Den såldes till marknadspris vid den tidpunkten helt enkelt. Jag själv sålde av ett 1070ti för 4k för ett år sedan men inte lurade jag någon för det. Det var så mycket dem kostade i andra hand. Ett ockerpris i normala tider men dem tiderna är ju sen länge förbi.

Det har du väl. Att sälja ett RX 580 för 2500kr är att lura köparen. Alla som blir lurad betalar ju frivilligt annars är det ett rån.
Sen är moral subjektivt. Vissa har det, andra mindre i min subjektiva åsikt. Majoriteten av alla datorannonser på Blocket är ju lurendrejeri. Att vara okunnig inom hårdvara ska inte vara ett straff.
Ta ansvar för tusan, vi är bättre än dem.

Själv letar jag efter ett grafikkort till brorsans partner. Jag sitter på en 4670K,moderkort, 16GB RAM. Samt ett 1060 6GB. Vad är rimligt att byta ut det mot en liten slant som tillägg? Någon som kör 6600XT och kan tala om det? Jag får ju tyvärr betala alla hans datordelar. För min mor anser att det var vettigare att byta ut hans P20 Pro mot en Iphone SE 2020 än att lägga några hundringar på att uppgradera datorn som han använder dagligen. Den är ju åtminstone tunn och cool, den där Iphonen.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det har du väl. Att sälja ett RX 580 för 2500kr är att lura köparen. Alla som blir lurad betalar ju frivilligt annars är det ett rån.
Sen är moral subjektivt. Vissa har det, andra mindre i min subjektiva åsikt. Majoriteten av alla datorannonser på Blocket är ju lurendrejeri. Att vara okunnig inom hårdvara ska inte vara ett straff.
Ta ansvar för tusan, vi är bättre än dem.

Själv letar jag efter ett grafikkort till brorsans partner. Jag sitter på en 4670K,moderkort, 16GB RAM. Samt ett 1060 6GB. Vad är rimligt att byta ut det mot en liten slant som tillägg? Någon som kör 6600XT och kan tala om det? Jag får ju tyvärr betala alla hans datordelar. För min mor anser att det var vettigare att byta ut hans P20 Pro mot en Iphone SE 2020 än att lägga några hundringar på att uppgradera datorn som han använder dagligen. Den är ju åtminstone tunn och cool, den där Iphonen.

Tillgång och efterfrågan - marknadsekonomi
Men visst, köper gärna dina begagnade prylar till underpris ifall du har så stor moralkaka att dela med dig.

Permalänk
Medlem

Restockas fortfarande AMDs shop med GPUer på torsdagar och finns det ens en chans att få tag på en eller är det lika illa som Proshops 1 sekunders "I Lager" status?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Restockas fortfarande AMDs shop med GPUer på torsdagar och finns det ens en chans att få tag på en eller är det lika illa som Proshops 1 sekunders "I Lager" status?

Det gör AMD, förra veckan så fanns det till och med Rx 6700 XT i lager efter ca 15 minuter.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Skrivet av Hajnyckel:

Det gör AMD, förra veckan så fanns det till och med Rx 6700 XT i lager efter ca 15 minuter.

Vilken tid på dygnet brukar de lägga upp grejer?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Skrivet av källarinvånare:

Vilken tid på dygnet brukar de lägga upp grejer?

Det brukar vara 16:00 men de har ett kösystem som dra igång runt 15:50 som man måste ställa sig och då får man en slumpmässig plats men det är mycket av ett lottospel, lyckades efter ca 20 min senast gång komma in i butiken men sidan kastade ut mig när jag skulle lägga till en 6900 XT i korgen.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Det brukar vara 16:00 men de har ett kösystem som dra igång runt 15:50 som man måste ställa sig och då får man en slumpmässig plats men det är mycket av ett lottospel, lyckades efter ca 20 min senast gång komma in i butiken men sidan kastade ut mig när jag skulle lägga till en 6900 XT i korgen.

Är det mspr priser som gäller på amd sida ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är det mspr priser som gäller på amd sida ?

Lite över MSRP i eu men ja, ungefär msrp.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Är det mspr priser som gäller på amd sida ?

Verkar nästan helt omöjligt att få något om man inte kör någon robot eller likn.
Det florerar legender om människor som krigat till sig ett kort via AMD.com, men frågan är om det gäller den senaste tiden...

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Är det mspr priser som gäller på amd sida ?

Ungefär, msrp * växlingkurs * svensk moms.

Skrivet av Cypress_86:

Verkar nästan helt omöjligt att få något om man inte kör någon robot eller likn.
Det florerar legender om människor som krigat till sig ett kort via AMD.com, men frågan är om det gäller den senaste tiden...

Inte riktigt så längre, förra vecka så fanns RX 6700 XT inne i nästan en timma och senaste släpp så tog alla kort slut på ca 20 min. För bara 2-3 veckor sedan tog det bara minuten två.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Permalänk
Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

6900 XT 12.990kr 4st i Weblager 1 vid Fridhelmsplan och 1 vid Hötorget i denna stund.
https://www.webhallen.com/se/product/345516-ASUS-TUF-Radeon-R...

Permalänk

Det kanske inte behöver sägas, men det är verkligen inte köpläge just nu på AMD-kort. Massor med butiker verkar sitta på lager som de inte kommer kunna sälja till brist-priserna.
Kollar man på avslutade annonser på Tradera verkar det vara svårt att få ett 6800XT sålt för över 9000kr, och ett 6700XT verkar svårsålt över 6500kr.

Så med andra ord, stor chans att det kommer sjunka ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirk Bork:

Det kanske inte behöver sägas, men det är verkligen inte köpläge just nu på AMD-kort. Massor med butiker verkar sitta på lager som de inte kommer kunna sälja till brist-priserna.
Kollar man på avslutade annonser på Tradera verkar det vara svårt att få ett 6800XT sålt för över 9000kr, och ett 6700XT verkar svårsålt över 6500kr.

Så med andra ord, stor chans att det kommer sjunka ytterligare.

Det är väll ändå inte aktier vi pratar om ? Om man behöver ett nytt grafikkort så köper man väll det till det priset som gäller just nu man sitter väll ändå inte och väntar tills priset går ner ytligare i såfall så är det ju aldrig ett köp läge eftersom priset allt kommer gå neråt med tiden.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Det är väll ändå inte aktier vi pratar om ? Om man behöver ett nytt grafikkort så köper man väll det till det priset som gäller just nu man sitter väll ändå inte och väntar tills priset går ner ytligare i såfall så är det ju aldrig ett köp läge eftersom priset allt kommer gå neråt med tiden.

Fast det är ju inte heller en livnödvändighet vi snackar om. Man går ju inte hungrig för att man inte har ett grafikkort, så varför inte vänta en liten stund för att slippa betala överpris? Det är ju ändå tusenlappar vi snackar om och genom att hålla sig några veckor till så kan man göra nåt roligare för de pengarna.

Men visst, för all del, om du måste spela i 4K nununu, så är det ju bara gå att köpa. Grejerna finns ju iallafall i lager...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det är väll ändå inte aktier vi pratar om ? Om man behöver ett nytt grafikkort så köper man väll det till det priset som gäller just nu man sitter väll ändå inte och väntar tills priset går ner ytligare i såfall så är det ju aldrig ett köp läge eftersom priset allt kommer gå neråt med tiden.

Alltså köper man ett kort när man behöver det. Om det bara är för prylshoppandets skull köper man vid ett teknologitrappsteg, både för att det är roligare än den gamla skåpmaten, men också för att det presterar bättre/håller längre.

Men det här är gammal erfarenhet, cryptocoinmining t.ex. kan ställa sånt på huvudet eftersom de köparna prisar in aspekter som inte nödvändigtvis följer de vanliga mönstren, och det orsakar också ett generellt prispåslag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirk Bork:

Det kanske inte behöver sägas, men det är verkligen inte köpläge just nu på AMD-kort. Massor med butiker verkar sitta på lager som de inte kommer kunna sälja till brist-priserna.
Kollar man på avslutade annonser på Tradera verkar det vara svårt att få ett 6800XT sålt för över 9000kr, och ett 6700XT verkar svårsålt över 6500kr.

Så med andra ord, stor chans att det kommer sjunka ytterligare.

Senaste 6800xt jag såg på tradera, gick för drygt 7000:-. Jag bjöd på det, men det finns inte på kartan att jag ger mer än msrp för ett begagnat kort när en ny generation kommer ut inom ett halvår. Det verkar som om resten av begagnatmarknaden börjar hålla med mig. Vi får se vad som händer när de nya korten faktiskt lanserats, och denna generationen förvandlas till förra generationen.

Permalänk
Medlem

Lyckades beställa ett 6900xt på amd.com idag, efter att ha försökt time:a droppen sen launch. 12795 pistoler med moms och frakt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Kan vi äntligen säga att marknaden ät mättad? När nästa generations grafikkort kommer så kommer ett 3080 och 6800XT gå för runt 4-5k på begagnatmarknaden. Skulle inte förvåna mej samtliga kort där hamnar runt MSRP i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Kan vi äntligen säga att marknaden ät mättad? När nästa generations grafikkort kommer så kommer ett 3080 och 6800XT gå för runt 4-5k på begagnatmarknaden. Skulle inte förvåna mej samtliga kort där hamnar runt MSRP i sommar.

kommer inte hända. När 40xx serien släpps och AMDs motsvarighet så kommer det bli precis som vid 30xx släppet:
Det kommer inte finnas kort och 40xx MSRP priser kommer inte hållas. Samtidigt kommer beg priser på nuvarande generation få en bump uppåt precis som tex 2060 kort som gick för 6000:- för bara några månader sen och 2080ti för 9-10000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

kommer inte hända. När 40xx serien släpps och AMDs motsvarighet så kommer det bli precis som vid 30xx släppet:
Det kommer inte finnas kort och 40xx MSRP priser kommer inte hållas. Samtidigt kommer beg priser på nuvarande generation få en bump uppåt precis som tex 2060 kort som gick för 6000:- för bara några månader sen och 2080ti för 9-10000:-

Så du tror att både AMD och Nvidia kommer höja MSRP-priserna på sina xx90 respektive x800XT kort? Begagnatmarknaden är i stort sett återställd till innan miningboomen på många kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Så du tror att både AMD och Nvidia kommer höja MSRP-priserna på sina xx90 respektive x800XT kort? Begagnatmarknaden är i stort sett återställd till innan miningboomen på många kort.

Tyvärr har vi ju visat att vi är villiga betala dessa fantasipriser så de ser nog en möjlighet att plocka ut mer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon RX 6600 PULSE 3790kr - https://www.komplett.se/product/1196660/datorutrustning/dator...

Såg att den var pingade högre upp. Låter stå ändå.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

XFX Speedster SWFT319 AMD Radeon™ RX 6800 Core Gaming, från nån tveksam handlare på Amazon.de för €729 eller 8138kr på Amazon.se från samma säljare. En polare provade beställa iaf från Amazon DE, slutade på 7904kr inkl frakt.

Amazon(DE) https://www.amazon.de/-/en/Speedster-SWFT319-RadeonTM-Graphic...

Amazon(SE) https://www.amazon.se/-/en/dp/B09KW68M2G/ref=sr_1_5?crid=C2JJ...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Någon som vet vilka modeller man skulle hålla sig borta från om man inte hade PCI4? För mig man fick sämre prestanda på vissa av dem om man inte hade PCI4. Kommer inte ihåg vilka bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Någon som vet vilka modeller man skulle hålla sig borta från om man inte hade PCI4? För mig man fick sämre prestanda på vissa av dem om man inte hade PCI4. Kommer inte ihåg vilka bara.

Sweclockers testade ju skillnaden på PCI-E 3.0 vs 4.0, och de var ju marginellt bättre med 4.0.
Inte hört att grafikkort skulle prestera sämre än andra i PCI-E 3.0.

En till från Karlshamn, trevligt!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Någon som vet vilka modeller man skulle hålla sig borta från om man inte hade PCI4? För mig man fick sämre prestanda på vissa av dem om man inte hade PCI4. Kommer inte ihåg vilka bara.

6500xt är mest utsatt för det här problemet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT