Anmäl dig till Roborock Challenge!

AMD Radeon RX 7900 XT kan bli först med PCI Express 5.0

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 7900 XT kan bli först med PCI Express 5.0

Genom grävande i loggar till drivrutiner för Linux har information letat sig ut som tyder på att kommande grafikkretsen Navi 31 får stöd för PCI Express 5.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer det finnas någon som helst vinning med det, eller är det bara en skrytsak? Jag menar, när man går ner i x4 så ser vi ju att det kan ha stor inverkan, men toppkorten kör ju x16 och då är vi väl inte nära att maxa PCIe 4.0 än eller?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Kommer det finnas någon som helst vinning med det, eller är det bara en skrytsak? Jag menar, när man går ner i x4 så ser vi ju att det kan ha stor inverkan, men toppkorten kör ju x16 och då är vi väl inte nära att maxa PCIe 4.0 än eller?

Nu kan jag vara ute och cyckla men har för mig att jag läste att dagens grafikkort i toppsegmentet nätt och jämnt lyckas lägga sig på PCI-e 3.0 x16 hastighet, om ens det!

Så ja, PCI-e 5.0 är bara ”titta vad ballt” från AMD!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

/Lifooz

....Datacenter?
Jag tänker mig att kort som är avsedda för datacenter har stor nytta av den extra bandbredden -> Samma spec i konsumentkorten.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Om Nvidia stannar kvar på PCIe 4.0 så kan det bli ett säljargument för AMD att köra på PCIe 5.0, oavsett om det faktiskt gör någon skillnad eller ej. De har ju också ett intresse av att sälja PCIe 5.0-plattformar eftersom de även tillverkar processorer, vilket Nvidia inte gör (för konsumenter d.v.s.).

Men förutom marknadsföring så har de ju som du säger valt att använda x4 och även x8 på deras kort i de lägre segmenten, och vill de fortsätta med det så finns det förstås en fördel med att gå över till PCIe 5.0.

Eller så gör de som Nvidia och kör PCIe 5.0 endast på deras professionella kort, vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

....Datacenter?
Jag tänker mig att kort som är avsedda för datacenter har stor nytta av den extra bandbredden -> Samma spec i konsumentkorten.

Ja där snackar vi, riktiga beräkningskort, SSDer och datacenterkort kan jag tänka mig drar nytta av det!

Det här kortet är dock bara ett konsumentkort så det känns lite som en Volvo 240 med F1 däck!

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det här kortet är dock bara ett konsumentkort så det känns lite som en Volvo 240 med F1 däck!

Lite så jag också kände, men hej, varför inte! Kanske inte så extremt, jag skulle väl inte jämföra ett RX 7900 XT med en 240...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Lite så jag också kände, men hej, varför inte! Kanske inte så extremt, jag skulle väl inte jämföra ett RX 7900 XT med en 240...

Hahah, förvisso inte!
Kanske drog det till det extrema i jämförelse kan erkännas!😂

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Släpper man nya Mobila CPUer som ska ta alla med storm utan att ens prata om iGPU så tänkte jag 2 Pcie 5x till en halvdan GPU skulle kasnek inte skade. Mindre koppar i alla fall i PCBn.

Sen om det står 60 FPS dota2 eller PubG 1080p i reklamen är en annan sak.
Det blir nog bra. Öven om jag hoppas på en rickigt fin iGPU.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Om det blir bättre implementationer av Resizable Bar och Direct Storage kan PCIE5.0 tillsammans med högt klockat DDR5 visa sig vara användbart för att skyffla runt data till och från RAM/lagring, lite som konsolerna är uppbyggda även om det inte blir lika bra dvs konsolerna kör hela systemet på snabbt grafikram vilket såklart är bättre för spel än lösningen för PC.

Visa signatur

9950X3D ROG CROSSHAIR X870E HERO 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32-6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag gissar på 1-3% extra prestanda i 8K gaming.

Skrivet av Lifooz:

Ja där snackar vi, riktiga beräkningskort, SSDer och datacenterkort kan jag tänka mig drar nytta av det!

Duger det med en MR2 ?

Permalänk

"Genom grävande i loggar till drivrutiner för Linux har information letat sig ut som tyder på att kommande grafikkretsen Navi 31 får stöd för PCI Express 5.0.

"Informationen har letat sig ut genom Twitter-användaren "Kepler_L2", som djupdykt i loggar för nästa generations drivrutiner till Linux."

Det är alltså patchar (ny kod) till Linux kärnan hen hittat informationen i, hen har inte dykt eller grävt i några loggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag gissar på 1-3% extra prestanda i 8K gaming.

Duger det med en MR2 ?

https://www.youtube.com/watch?v=qwca2n1cEXk

Fett!

Visste dock inte att de var tvungna att nå runt 100 grader för att få sitt fulla grepp!🤔

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nu kan jag vara ute och cyckla men har för mig att jag läste att dagens grafikkort i toppsegmentet nätt och jämnt lyckas lägga sig på PCI-e 3.0 x16 hastighet, om ens det!

/Lifooz

Eller... Så kanske den kör PCie 5.0 8x, mer lanes över till annat! Vore ju inte helt fel. Sen bör väl nämnas att den väntas bli 2,5x snabbare än nuvarande 6900XT enligt rykten.

Permalänk
Medlem

Känns lite som att nu när Nvidia skippar pcie5 på sina kort så blir diskussionen ’behövs det verkligen?’, annars hade den varit ’allt annat är inte framtidssäkert’...

Tror själv att när pcie5 gör skillnad är dessa kort för gamla ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Eller... Så kanske den kör PCie 5.0 8x, mer lanes över till annat! Vore ju inte helt fel. Sen bör väl nämnas att den väntas bli 2,5x snabbare än nuvarande 6900XT enligt rykten.

Just därför är det bra. Alltså att man får lanes över till annat. 4 lanes PCI 5.0 motsvarar 16 lanes 3.0. Man får alltså 8 lanes "över till annat".

För övrigt verkar PCIe 4 i praktiken bli världens mest "kortlivade" standard, i praktiken hann man ju knappt hoppa på 4-tåget innan femman kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Just därför är det bra. Alltså att man får lanes över till annat. 4 lanes PCI 5.0 motsvarar 16 lanes 3.0. Man får alltså 8 lanes "över till annat".

För övrigt verkar PCIe 4 i praktiken bli världens mest "kortlivade" standard, i praktiken hann man ju knappt hoppa på 4-tåget innan femman kom.

Tror snarare att det blir PCIe 5 som blir mest kortlivad, Nvidia kommer sannolikt köra PCIe 6 på sina kort 2024.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Det är väll ganska självklart att 5.0 inte kommer att ge mycket i gaming idag, kanske är det så att det inför högre latency och presterar sämre i vissa fall, det har ju skett tidigare.

I vilket fall så är det ca 0% som skriver sina spel för den nyaste snabbaste platformen, tänk på att vi har surfplattor, steamdeck, laptops i alla storlekar och likaså stationära. Ingen kommer att skriva något som måste ha bandbredden av den senaste standarden som ingen sitter på. Tänk snarare att hoppet kommer att ske när man fasar ut en urgammal PCI-e version ihop med en bump i prestanda i resten av systemet.

High-end system kanske får något smakprov i form av benchmark, techdemo eller liknande, men att köra per-frame uppdateringar och läsningar ur grafikkortsbuffrar så måste de fokusera på minimal requirements.

Jag tror dock att det kommer att finnas fördelar med snabbare buss iom direct storage och allt vad det heter, och om det i praktiken gör nån större skillnad jämfört med exempelvis 3.0. I vilket fall så blir det samma här, allt kommer att fungera tillräckligt bra med SSD, NVME och från disk kommer du inte att få datan snababre än så, så vi kan ju gissa att streaminghastigheten kommer att ligga i SSD-klass många år framöver även om konsollerna ligger lite i överkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

fast då måste den väl aktivt kunna välja att köra 8x eller 16x beroende på moderkortet det just då sitter i
för om någon vill använda den till sitt PCIe 3.0 moderkort så kommer det ju väl bli relativ potatisprestanda om det bara körs i 8x
..om man inte redan tycker det är dags att överge dom som sitter på 3.0, fast det känns väl lite väl tidigt skulle i alla fall jag tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Tror snarare att det blir PCIe 5 som blir mest kortlivad, Nvidia kommer sannolikt köra PCIe 6 på sina kort 2024.

Med den hastigheten har vi väl PCIe 10 2028..
Fast det är ju bra, då standarden är bakåtkompatibel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Med den hastigheten har vi väl PCIe 10 2028..
Fast det är ju bra, då standarden är bakåtkompatibel.

Ha ha jo det är ju sant är väl bra att det blir en mindre bottleneck att tänka på.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

fast då måste den väl aktivt kunna välja att köra 8x eller 16x beroende på moderkortet det just då sitter i
för om någon vill använda den till sitt PCIe 3.0 moderkort så kommer det ju väl bli relativ potatisprestanda om det bara körs i 8x
..om man inte redan tycker det är dags att överge dom som sitter på 3.0, fast det känns väl lite väl tidigt skulle i alla fall jag tycka

Har ett Z97-bygge från 2014 som har 3.0. Så särskilt tidigt är det ju inte. Standarden är ju bakåtkompatibel så "överge" är fel ord. De får ju inte de nya fördelarna, men så är det ju med allt gammalt.

Man kan jämföra med gammal burk från 1998 som har USB 1.0. Fortfarande kompatibel med USB 3 (i alla fall), men snabbt går det ju inte. Sedan tror jag att den som köper ett high-endkort också gärna tömmer plånboken på nytt mobo/CPU. Annars är det ingen större vits att uppgradera kortet om gammal CPU blir flaskhals, förutom PCIe3 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har ett Z97-bygge från 2014 som har 3.0. Så särskilt tidigt är det ju inte. Standarden är ju bakåtkompatibel så "överge" är fel ord. De får ju inte de nya fördelarna, men så är det ju med allt gammalt.

Z490 ifrån Q2 2020 kör PCI3.0 och den är inte lastgammal precis.

Problem är snarare att 4.0 är sen än 5.0 är tidig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Problem är snarare att 4.0 är sen än 5.0 är tidig.

Jovisst, så är det. "Vi" körde trean alldeles för länge. Men lite märkligt att fyrans "levnadstid" i princip kan räknas i månader gällande praktisk användning. Sedan spelar det ingen större roll, varianterna är ju kompatibla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Fett!

Visste dock inte att de var tvungna att nå runt 100 grader för att få sitt fulla grepp!🤔

/Lifooz

Ja sådana däck greppar mycket bättre än vanliga däck när de får upp arbetstemperatur.
Då tål också högre värme.

Säg om du exempelvis kör bana (på motorbana) och du kör med för osportiga däck och kör fort så kan däcken överhettas och få sämre grepp för att de är för varma.
Medans däck som är gjorde för tävling istället tål betydligt högre temperaturer.

Nackdelen med för raciga däck är dock att de greppar sämre när de är kalla.

Samma gäng provade tidigare F1 däck på en Caterham, men körde på allmän väg istället och det... verkade farligt.
När de däcken är kalla greppar de sämre än standard däck på en Svensson bil.

F1 däck på Caterham - gata

Någonstans borde det finnas ett övergångsintervall.
Där de fortfarande är för kalla för att ge maximalt grepp.
Men samtidigt tillräckligt varma för att ge liknande grepp som gatdäck.
Vet dock inte var det temperaturintervallet ligger.

Det med däcktemperatur är också en anledning att det kan vara bra att ha olika sommardäck och vinterdäck till bilen om man bor i ett land med varierande sommar och vinterklimat.
Även om det är lagligt att köra med odubbade åretruntdäck.
Förutom att det vanligtvis är olika däckmönster.
Så är troligtvis inte samma gummiblandning som är bäst vid -20 °C också bäst vid +30 °C och vise versa.
Ja nu är ju inte bara utetemperaturen som påverkar däck temperaturen, utan även hur de körs.
Men det finns inte ett däck som är bäst på allt.
För det svenska klimatet tycker jag det är bäst att ha olika däck för sommar och vinter.
Även om man inte måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Skrivet av Neldor:

this ^

en 7900XT på 8x PCIe 3.0 skulle ju typ vara som att köra en lastbil med en bilmotor, den kanske rullar, men inte kommer det gå nå bra. Är ju i princip samma sak som att 3.0 skulle bli övergiven
Så det skulle ju vara bra om det gick att ställa in så den använder 8x för att kunna spara lanes till annat på moderkort med nyare gen PCIe eller 16x på äldre för att fortfarande kunna få ut fulla prestandan på äldre moderkort.
Jag menar att om vi pratar om PCIe 2.0 så är det lite "skylla sig själv" pga hur gammal den är. Men PCIe 3.0 moderkort fanns ju fortfarande för bara ett par år sedan och det finns fortfarande jättemånga som sitter kvar på PCIe 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det beror ju på behovet också.
Det verkar som att nya PCI Express versioner utvecklas snabbare än vad vanliga konsumenters behov ökar.
Om det behövs i datacenter och konsumenter får det när standarderna ändå är utvecklade och färdiga är det väl inget att klaga på.

Något som är lite kul med PCI Express 5.0 är att en 1X slot ger ungefär samma bandbredd som en 16X slot av PCI Express 1.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

this ^

en 7900XT på 8x PCIe 3.0 skulle ju typ vara som att köra en lastbil med en bilmotor, den kanske rullar, men inte kommer det gå nå bra. Är ju i princip samma sak som att 3.0 skulle bli övergiven
Så det skulle ju vara bra om det gick att ställa in så den använder 8x för att kunna spara lanes till annat på moderkort med nyare gen PCIe eller 16x på äldre för att fortfarande kunna få ut fulla prestandan på äldre moderkort.
Jag menar att om vi pratar om PCIe 2.0 så är det lite "skylla sig själv" pga hur gammal den är. Men PCIe 3.0 moderkort fanns ju fortfarande för bara ett par år sedan och det finns fortfarande jättemånga som sitter kvar på PCIe 3.0

Jo men för det ska man inte hindra utvecklingen. Har man en "gammal" burk slutar den inte fungera för att det kommer ut modernare grejor på marknaden. Även på ett moderkort som bara har 2.0 borde det gå att köra ett 4.0-kort på. Men givetvis inte optimalt.

Enligt Steve på GN så diffar det bara några enstaka procent generellt i prestanda mellan 3.0 och 4.0 om man kör exempelvis det värdelösa Radeon RT6500 som bara har 4 lanes PCIe4 i PCIe3-hastighet.

Den kundgruppen som köper "top of the line"-grafikkort har en tendens tror jag också har motsvarande moderkort. (Antagligen overkill-moderkort). Värre är det väl för folk som tänker uppgradera sina gamla burkar med nya budgetkort/mellanklasskort som bara har få lanes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Kommer det finnas någon som helst vinning med det, eller är det bara en skrytsak? ...

För det specifika kortets prestanda tror jag inverkan blir minimal.
Däremot kan det handla om att kapa AMDs utvecklingskostnad, om man betänker att i alla fall delar av kortdesignen kan delas med serverkort som kan dra nytta av PCIe 5.

En fundering är hur mycket det skiljer i direkt tillverkningskostnad mellan PCIe 4 och 5? Borde vara minimal skillnad, tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jo men för det ska man inte hindra utvecklingen. Har man en "gammal" burk slutar den inte fungera för att det kommer ut modernare grejor på marknaden. Även på ett moderkort som bara har 2.0 borde det gå att köra ett 4.0-kort på. Men givetvis inte optimalt.

Enligt Steve på GN så diffar det bara några enstaka procent generellt i prestanda mellan 3.0 och 4.0 om man kör exempelvis det värdelösa Radeon RT6500 som bara har 4 lanes PCIe4 i PCIe3-hastighet.

Den kundgruppen som köper "top of the line"-grafikkort har en tendens tror jag också har motsvarande moderkort. (Antagligen overkill-moderkort). Värre är det väl för folk som tänker uppgradera sina gamla burkar med nya budgetkort/mellanklasskort som bara har få lanes.

Det är inte att hindra utvecklingen, snarare tvärt om.
Det jag säger skulle vara en trevlig grej att ha är att kunna välja om kortet kan köras i 8x eller 16x. Kanske genom två olika bios, eller en liten fysisk switch på kortet, vet inte hur det skulle fungera i praktiken.
För då skulle dom som sitter på PCIe 5.0 (och 4.0??) kunna välja 8x och spara PCIe lanes till annat om dom har behovet att även sätta i andra instickskort. Medan dom på PCIe 3.0 skulle kunna använda 16x för att fortfarande kunna få ut fulla prestandan utav grafikkortet.