Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Har länge grubblat på AC till lägenheten. I år köper vi en, lutar åt klassikern ELECTROLUX ChillFlex Pro EXP26U338CW.

Det jag söker tips om är bra fönsterkit. Medföljer 1.4m slang i ovan modell och våra fönster ser ut som sedan, de öppnas utåt.

Någon som provat nedan kit eller kan tipsa om andra av bra kvalitet? Bygga eget i trä med hål för slang?

https://www.webhallen.com/se/product/306482-Nedis-Barbar-luft...

https://se.trotec.com/shop/airlock-1000-doerr-och-foenstertae...

https://img.bygghemma.se/pimages/vridfonster-sp-stabil-3-glas-tra__f705c50a-3111-4f7b-95a1-9eda0c48f8ca.jpg?auto=format,compress&w=1500&h=1500&dpr=1&q=40

Skrivet av dcxs:

Om man ställer frågan såhär; vilken AC är minst högljud? Såg en Woods 12k WiFi för 4899 elgiganten outlet, kändes rätt bra.
Gällande fönsterkit så måste man väl ha en sån här? (De i hårdplast fungerar väl icke?)
https://shop.electrolux.se/hushallsapparater/luftrenare-och-l...

Jag köpte ett fönsterkit från Amazon, mycket billigare och fungerar utmärkt! Har fönster likt ovan.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon som vet om det går att köpa en "längre" bit av denna del? Skulle vilja ha ca 20-30cm längre kant (det är till Nedis AC)

Permalänk
Medlem

Någon som jämfört Nedis och Electrolux? Snarlik prisnivå, snarlik storlek och jämförbar prestanda med fördel Nedis.

Har inte hittat Electrolux i butik men provkörde Nedis hos Bauhaus. Saknar ett lägre fläktläge än "low" för ev nattkörning annars kändes den gedigen.

https://www.webhallen.com/se/product/306482-Nedis-Barbar-luft...

https://www.webhallen.com/se/product/302898-ELECTROLUX-ChillF...

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera en split version så att det inte blir fel i ventilationssystemet.

Kör denna hemma

Kostar en del men vilket drag, Kyler det mesta inklusive särbons fötter. 0/10 särbo rekommendation men jag ger 10/10.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag kan rekommendera en split version så att det inte blir fel i ventilationssystemet.

Kör denna hemma https://www.remko.de/index.php?eID=dumpFile&t=p&p=482961&token=882fb6b83ce5a0ee84168643284874d1df8978e9

Kostar en del men vilket drag, Kyler det mesta inklusive särbons fötter. 0/10 särbo rekommendation men jag ger 10/10.

Pris och var köpte du? Svårt att hitta dessa för rimligt pris och som skickas till Sverige.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Pris och var köpte du? Svårt att hitta dessa för rimligt pris och som skickas till Sverige.

https://www.amazon.se/luftkonditioneringsenhet-luftkonditione...

Kostar strax över 20 papp från amazon t.ex.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

https://se.trotec.com/shop/split-luftkonditionering-pac-4600....

Finns för 17500 hos trotec.

Permalänk
Medlem

Åkte o köpte en Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW på elgiganten nu.
Sämsta tiden möjligt o köpa portabel AC, då priserna var tusenlappar billigare i typ november/december

Har stora fönster med 520cm omkrets, så körde på trotecs airlock 1000 fönsterkit, jävla meck att få dit, och klistret var riktigt dåligt. Blir o köpa homee på amazon om jag ska ha ett till, känns samma fast halva priset (frakt på trotec var svindyr)
Men det fungerade iaf. Dåliga fönster att få ut slang på också utan behöva öppna så mycket.

Nu är problemet att det blir ju mest kallt i ett rum
Bor i en 2a med sovrum o vardagsrum.

Har den i sovrummet nu, lite kyla kommer till vardagsrummet men det är väldigt lite jämförelsevis.

Man kanske får köpa ett fönsterkit till vardagsrummet sen rulla den mellan vardagsrum o sovrum beroende på vad man gör.
Sitter man hemma en hel helg ex en varm sommardag kanske man får ha den i vardagsrummet under dagen.

Jäkla meck men men.

Kollade på billigare modeller som nedis, andersson osv för de har smarta funktioner.
Men jag kände ändå att electrolux känns mer bekvämt.
Inga konstiga irriterande kompressorljud eller något sådant.
Högt ljud såklart, men så länge det inte är massa konstiga ljud som vissa kompressorer kan ha så är det klart godkänt.

Permalänk
Medlem

En sak jag reagerat på dock är att det kommer ut en hel del varmluft i springorna här.
Försökt "skruva på" det bättre, men det är nog så bra det går.

Hur har andra löst detta? Låta det vara eller täta?
Silvertejp tänkte jag men det kommer ju nog sabba själva pappröret också om man tar bort det sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

En sak jag reagerat på dock är att det kommer ut en hel del varmluft i springorna här.
Försökt "skruva på" det bättre, men det är nog så bra det går.

Hur har andra löst detta? Låta det vara eller täta?
Silvertejp tänkte jag men det kommer ju nog sabba själva pappröret också om man tar bort det sen.

https://i.imgur.com/2uWcL8G.png

Yeah, min läcker också värme där (samt vid utblåset) så kört 4-5 varv eltejp. Lämnar inget klister heller.
Finns bättre lösningar men jag är lat.

Det blir undertryck så du kommer behöva tvåslangslösning eller en sån som precis länkades med utedel om du vill undvika det.
Min Electrolux och morsans Woods cortina silent 12 har samma problem. Blir att flytta ACn eller leva med det basicly. Har du tillgång till 3d-skrivare eller är lite händig kan du bygga om till tvåslangslösning men som ovan, jag är lat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara att låta den läcka @Nivity.

Det är bara en mindre del och fungerar ändå lika bra.

Det behöver inte vara tätt, du drar ändå in luft massor ny luft när den blåser ut den varma, fönsterkittet är ju för att hålla mygg borta så inte heller den är helt tät eller behöver vara helt tät. Flytta runt luft och värme är dennes jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Kör denna hemma https://www.remko.de/index.php?eID=dumpFile&t=p&p=482961&token=882fb6b83ce5a0ee84168643284874d1df8978e9

Nice, visste inte att det finns mobila splitsystem, trodde att tvåslangare var det bästa som fanns för mobilbruk. Ska ta och tipsa de arbetspolare som brukar klaga på ruskigt heta lägenheter sommartid!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nice, visste inte att det finns mobila splitsystem, trodde att tvåslangare var det bästa som fanns för mobilbruk. Ska ta och tipsa de arbetspolare som brukar klaga på ruskigt heta lägenheter sommartid!

Finns några för husvagn/bil också, de kan vara billigare men fortfarande dyrare än fönsterenhet sett till prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

https://i.imgur.com/P32YHPj.jpg

Det var dags o byta ut den tejpade kartongen kände jag... Fanns såklart ingen färdig del o skriva ut till Exp35 så det var bara sätta sig o rita

Snyggt!
Hur har du löst det med slangen? Hur mycket effektivare kyler maskinen?
När börjar du sälja dessa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cosmo_k:

Snyggt!
Hur har du löst det med slangen? Hur mycket effektivare kyler maskinen?
När börjar du sälja dessa?

Kan knäppa lite bilder ikväll så får du se Märker stor skillnad, inget märkbart undertryck nu heller.
Kanske kan skriva ut några få om intresse finns

Permalänk
Medlem

Kan bli riktigt dyrt med portabel AC och höga elpriser. Hur kommer ni att använda den i sommar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Kan bli riktigt dyrt med portabel AC och höga elpriser. Hur kommer ni att använda den i sommar?

Bundet pris som tur är. Behöver kolla över avtalet efter sommaren dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Blir nog inte så farligt ändå. Kör inte vår 24timmar om dagen i 1månad+. Brukar köra igång den runt 18 och så har den kylt till helt ok nivå när barnen lägger sig runt 20/21 och sen timer som stänger sig typ kl 3. Så 9timmar och låt oss säga 30dagar, ca 270timmar och vår AC drar 1kw per timme. Så även om vi betalar 2kr/kw så är det värt typ 600kr att sova och må bra än att ligga och plågas i 30dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Skiter fullständigt i elpriserna.
Elpriserna är inte så farliga just nu. Och då bor jag i dyraste elområdet i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Precis som vanligt. Några kronor extra får jag leva med. Att sitta i ett rum (både arbetar och spelar i samma rum) som blir mellan 24-31c (utan datorer) på normala sommrar och kass ventilation vägrar jag.
I sovrummet får vi se om jag orkar rulla ACn eller om jag kör min fläkt bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Japp. Det är en livskvalité-grej. Jag har buffert för elpriset i min budget och skulle det dra iväg för mycket klarar jag det med. Man får prioritera lite.
Kanske väntar jag aningens längre på säsongen med att dra igång dom dock, skönt att slippa bullret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

Kan knäppa lite bilder ikväll så får du se Märker stor skillnad, inget märkbart undertryck nu heller.

Här finns det intresse om du faktiskt skriver ut några stycken. Har jätteproblem med undertryck när ACn är igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Elpriset är som lägst på somrarna. Kommer köra efter behov, går ju inte att smälta bort heller.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Är det någon som har använt Woods Ac Venezia som har ett BTU på 18000?
När jag läser specarna och jämför dem så står det att bägge är för rum upp till 50 kvm men borde inte Venezian vara ett bättre val om man vill ha ett svalt stort vardagsrum där det är mycket elektronik riktigt varma sommardagar?
Eller drar V bara mer ström utan att vara bättre? Det skulle vara skoj att få höra från någon som har varit i kontakt med Venezia som kan berätta lite hur den funkar kylmässigt med fler BTU än Chillflex.
Här inne snackar ju alla om Electrolux och sällan om Woods.
Jag var och kikade på lite AC för nån månad sen i butik och då var Venezian lika stor (hög) som Woods Cortina Silent. Tyvärr hade de ingen ChillFlex så jag kunde jämföra storleken dem emellan.

Wood’s AC Venezia White 18K
https://woods.se/sv/shop/luftkonditionering/woods-ac-venezia-...

ChillFlex Pro Portabel AC BTU 12000
https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frassori:

Är det någon som har använt Woods Ac Venezia som har ett BTU på 18000?
När jag läser specarna och jämför dem så står det att bägge är för rum upp till 50 kvm men borde inte Venezian vara ett bättre val om man vill ha ett svalt stort vardagsrum där det är mycket elektronik riktigt varma sommardagar?
Eller drar V bara mer ström utan att vara bättre? Det skulle vara skoj att få höra från någon som har varit i kontakt med Venezia som kan berätta lite hur den funkar kylmässigt med fler BTU än Chillflex.
Här inne snackar ju alla om Electrolux och sällan om Woods.
Jag var och kikade på lite AC för nån månad sen i butik och då var Venezian lika stor (hög) som Woods Cortina Silent. Tyvärr hade de ingen ChillFlex så jag kunde jämföra storleken dem emellan.

Wood’s AC Venezia White 18K
https://woods.se/sv/shop/luftkonditionering/woods-ac-venezia-...

ChillFlex Pro Portabel AC BTU 12000
https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Det där med rumstorlek stämmer aldrig. Det är i testmiljöer eller beräknad area men Woods är lite mer ärliga i sin produktbeskrivning än tex Electrolux är.

Det enda som går att lita på är att ju högre BTU och kyleffekt ju bättre. Däremot är (S)EER osv ganska viktigt också, ju mer den drar i el ju mindre effektiv är den ju. Lätt uträknat 1kWh förbrukning och 2.5 kW kyleffekt ger 2.5 EER. Ju högre värde ju effektivare kylning då du inte skapar mer värme med maskinen.
Exempelvis har Electrolux exp35u538cw EER på 3.1 (1.2kWh vs 3.5Kw kyla)
Nedis 12000 BTU wifi har EER på 2.6 (1.4kWh vs 3.5kW kyla)
Venezia 18k har EER på 2.6 (2.0kWh vs 5.2kW kyla)

Med ovan siffror så kyler ju Woods Venezia ca 49% mer än de andra alternativen jag skrev. Däremot så drar den mer el och genererar därmed lite mer värme än de andra för att skapa kyleffekten.
I slutändan är 18000BTU såklart kraftfullare men med andra nackdelar.

Från egen erfarenhet nedan. Viktigt att tänka på är undertryck osv påverkar väldigt mycket. Tänk att area nedan är 1 rum och inte flera. Så fort du ska igenom en korridor /dörr så påverkar det enormt med undertryck. Så ta alla siffror med en näve salt.

9000 BTU brukar vara ok för små ettor på 15-25kvm
12000 BTU brukar vara lagom för ca 40 kvm
18000 BTU brukar klara 50-60+.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Här finns det intresse om du faktiskt skriver ut några stycken. Har jätteproblem med undertryck när ACn är igång

Var bara medveten om att en 150mm-slang inte räcker för att bli av med allt undertryck (körde själv med det först). Maskinen är inte tät internt mellan över- och underdel eftersom den inte är gjord för två slangar och det är för mycket motstånd i slangen. Jag dubblade och körde med två stycken och då försvann problemet till 95% skulle jag säga (så pass lite undertryck kvar att det inte orsakar problem med ventilationen i alla fall). En är fortfarande bättre än inget men om jag skulle gissa skulle jag säga att det halverar undertrycket ungefär.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Var bara medveten om att en 150mm-slang inte räcker för att bli av med allt undertryck (körde själv med det först). Maskinen är inte tät internt mellan över- och underdel eftersom den inte är gjord för två slangar och det är för mycket motstånd i slangen. Jag dubblade och körde med två stycken och då försvann problemet till 95% skulle jag säga (så pass lite undertryck kvar att det inte orsakar problem med ventilationen i alla fall). En är fortfarande bättre än inget men om jag skulle gissa skulle jag säga att det halverar undertrycket ungefär.

Vad jobbigt, här är man jättestolt över sin mod och så visar det sig att den är suboptimal!
Det finns inget lätt sätt att bara öppna upp luckan och täta lite mellan över och underdelen?
Är redan tillräckligt förjävligt med slangar i fönstret xD

Permalänk
Medlem

Siffrorna på dessa säger nog väldigt lite om praktiken.

Däremot tror jag inte du vill ha denna utan WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad jobbigt, här är man jättestolt över sin mod och så visar det sig att den är suboptimal!

Är ju fortfarande en väldigt snygg lösning Jag svor rätt mycket själv när jag upptäckte det efter att ha krånglat med att klippa till en plastlåda och sätta dit med aluminiumtejp. Fick bli en ny plastlåda och två slangar istället.

Sen beror det väl på hur långt och med hur mycket böj man drar slangen gissar jag. Jag skulle upp till ett fönster och över en djup fönsterbräda så det blev ingen optimal dragning direkt, har man kort rak väg ut genom en balkongdörr t.ex. så lär det förbättras. Luften tar ju lättaste vägen.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

Jag väntar med spänning