Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Har varit utbränd i 2 år på dataspel.. Minns inte när jag spelade klart ett spel senast

Permalänk
Medlem

Har exakt likadant plus att jag inte riktigt hinner med polarna då vi har barn och kompisarna är ungkarlar fortfarande. Slutar med att man sitter och tittar twitch och liknande.. Spelar också lite tarkov dock mest scav och offline då polarna slutat spela det såklart..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av Muddyvaines:

Hejsan gott folk,

Tänkte höra om det är någon annan än mig som är så ofantligt vilsen bland spel idag.
Känner mig bara less på alla spel och inget som speciellt lockar mig. Det känns som att förut hade man alltid något spel som man kände att bah "Yes, nu jävlar ska jag hem efter jobbet och spela!" men nu sätter jag mig vid datorn för att sedan bara... sitta och leta efter spel eller fastnar på någon stream eller annat... Senaste tiden har jag bara slagit igång en stream på ena skärmen och slöfarmat i D3 tills jag ledsnat och bara gjort något annat.
Har prövat en massa olika spel men inget som fastnar igen. Annars spelar jag allt ifrån Tarkov, WoW, Diablo, Battlefield-serien.

Vad fan ska man göra? Undvika och spela helt ett tag för att se om lågan tänds igen? Har jag FÖR många spel på Steam och alla andra spelklienter eller vad?

Mvh

Alexander

Känner precis samma sak i takt med att jag har blivit äldre. Startar ett spel, spelar en timme, startar det aldrig igen. Jag har hittat på en del andra grejer för att komplettera, men du verkar ha lite andra hobbys redan. Min spel-räddning heter Path of Exile. Nämner det för att du skrev D3, och de har vissa likheter. Det har blivit så komplext och stort att det känns som att det inte finns någon gräns för hur mycket man kan lära sig, och det lockar mig. Massor med spelmekanik som man kan lära sig hur den fungerar och hur alla olika system interagerar. Det passar inte alla däremot, kräver rätt mycket tid.

En sak som också gör stor skillnad för mig är att ha någon att spela med, sitta i valfritt röstchattprogram och småprata är en del av behållningen för mig. Men det varierar så klart från person till person vad man tycker är viktigt.

Men precis som många skriver är det inget krav att spela spel, har man inte kul finns inte så stor anledning.
Fördelen med spel för mig är att man kan komma hem efter jobbet och göra något roligt utan att det behöver bli en stor affär av det, inga planer behöver passa, och så vidare. Så saknaden finns absolut där om man inte har något spel att se fram emot.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Insåg kort följande efter att ha läst alla svar i denna tråd.

1. När jag inte får tid att spela, då blir det kul som bara den att få sitta någon helkväll igen och nöta. Man måste få längta lite ibland

2. Spel med polare är alltid kul. Där har jag aldrig känt att det är tråkigt. Vill en polare lira något så blir det flera gånger bättre. Är som filmer, har jag någon att skratta med så blir det roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Hejsan gott folk,

Tänkte höra om det är någon annan än mig som är så ofantligt vilsen bland spel idag.
Känner mig bara less på alla spel och inget som speciellt lockar mig. Det känns som att förut hade man alltid något spel som man kände att bah "Yes, nu jävlar ska jag hem efter jobbet och spela!" men nu sätter jag mig vid datorn för att sedan bara... sitta och leta efter spel eller fastnar på någon stream eller annat... Senaste tiden har jag bara slagit igång en stream på ena skärmen och slöfarmat i D3 tills jag ledsnat och bara gjort något annat.
Har prövat en massa olika spel men inget som fastnar igen. Annars spelar jag allt ifrån Tarkov, WoW, Diablo, Battlefield-serien.

Vad fan ska man göra? Undvika och spela helt ett tag för att se om lågan tänds igen? Har jag FÖR många spel på Steam och alla andra spelklienter eller vad?

Mvh

Alexander

För mig hjälper det att ibland prova något jag annars inte hade spelat.
Jag fastnade bra länge på bla Subnautica, FTL och Banished.

Om du tyckte om WoW kan du prova Ascension. Det är baserat på Lich King, fast utan klasser. Du skapar en karaktär och kan välja vilka skills och förmågor du vill. Spelet är Free to Play.

https://features.ascension.gg/landing/

Du kan även prova att lämna din komfortzon och köpa en konsol. PS4 är billiga nu och spelen i PS store kostar inte mycket.

Permalänk
Bildexpert

Jag kan absolut känna igen TS problem och har själv upplevt det med mitt filmtittande. Det har gått mycket i vågor då jag arbetar med film och det får mig att inte bli särskilt motiverad till att se något när jag väl är hemma. Till viss del påvisas detta även med spel.

För mig har lösningen varit en disciplinerad, förutbestämd ordning. Helt enkelt att jag måste bestämma mig i förväg vad jag ska se eller spela redan någon dag i förväg eller ännu tidigare. På det sättet kan jag anpassa min fritid utefter spelandet eller filmtittandet hellre än att använda min lediga tid godtyckligt och i slutändan bara slösurfa.

Sedan ska jag vara tydlig med att jag gillar att slösurfa också, men det har en kortsiktig effekt på mig och mitt mående. De filmer och spel jag verkligen uppskattar kan påverka mig på många olika vis och kan stanna kvar hos mig länge. För mig är det inte frågan om någon lättviktig underhållning eller tidsfördriv utan jag gillar att tolka och analysera den kulturen jag upplever.

Men så länge jag inte har bestämt mig redan från början vad jag ska se eller spela hamnar jag lätt i en konflikt med mig själv om vad jag ska beta av härnäst. Det vill jag gärna undvika...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Det är helt sjukt när du skriver detta och sen lägger till "sätter på stream och slöfarmar D3", för det var exakt detta jag kände OCH gjorde i fredags...

I feel you bro

Haha ja, men pushar man inte leaderboards så känns det nästan lite onödigt att turbomata sin gubbe, även fast man kanske får en Primal som skjuter endorfinerna i taket. Men ja, blir ofta så per automatik då man "inte har något att göra" känns det som.

Skrivet av NatureBoyyy:

Befinner mig mer eller mindre exakt samma sits, kan vara taggad på att spela men 2 minuter in i vilket spel som helst stänger jag ner och finner det inte alls roligt längre. Har kommit fram till att jag helt enkelt lägger det på paus, tills jag känner att det lockar och känns kul. Har andra aktiviter ändå som jag kan fylla vardagen med. Lite tråkigt men samtidigt kanske inte helt oväntat, spelat typ nonstop sedan 2001 som 7 årig grabb och är snart 28. Förr eller senare händer nog något sådant här för många.

Lustigt nog så är jag faktiskt 28 år och precis som du gör så funderar jag på att kanske undvika burkens slösittande och hitta på något tills ett lockande spel kommer ut... men frågan är fortfarande ett enorm "Vad?".

Skrivet av Palme_570:

Tror väl alla för eller senare blir less på spel iaf för en stund, hur ser det ut i vanliga livet ? Om inget är kul och du inte självmant börjat med nåt annat känns det som du är lite less på allt inte bara spel? Tränar du något ? Annars rekommenderar jag fysiska aktiviteter i alla former, endorfinerna kommer ge dig energi att vilja gör nåt.. Ut på ett äkta äventyr istället för inne i skärmen.

Haha jodå, föredetta Norrländsk Mästare i tyngdlyftning för ett bra tag sedan, åter på träningen nu och har som tidigare nämnt tappat 10 av mina datorsittande kilon bara under loppet av någon månad. Tanken var väl att jag och sambon ska ut på en trip i sommar och fara ut på fjället och vandra, samt eventuellt skaffa en dirtcykel att börja hoppa med igen.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Istället så har vi evolverat (genom skolan) till att jobba 5 av 7 dagar per vecka i 8-12h + pendling så man inte har någon fritid på vardagar. Och ha ledigt 2 dagar per vecka där den ena spenderas på att vila så man inte har ork att göra någonting och söndagen är ju "fan nu är klockan x.. bara y timmar kvar till läggdags.. jobb imorgon.. uääh"

Vi jobbar på tok för hårt för att få saker vi inte behöver. Bästa bestlutet jag gjort är att jobba mindre.

Permalänk
Medlem

Jag känner typ samma sak... Jag har ett spel som jag återvänder till och det är Path of Exile. Kör det några veckor per ny liga/expansion som släpps var tredje månad. Sen emellan det så har jag sällan något annat spel som jag blir sugen på att testa. Ibland kan det komma nåt guldkorn, oftast Co-op med polare.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Känner igen det där så väl.
Mitt tips av egen erfarenhet är försök inte köpa dig till spellust med fler spel, det funkar inte för mig iaf
Jag brukar försöka tvinga mig själv att göra annat för att få tillbaka spellusten, men det är svårt.
Som någon nämnde högre upp så provade jag brädspel med mina barndomsvänner, jag köpte Gloomhaven för massor av pengar och mer eller mindre tvingade dem att spela. Vi fastnade som tusan allihop och inte nog med att vi hade kul vi fick tillbaka kontakten och pratar mycket mer nu än på 10 år. En trevlig bonus i livet
Hoppas du hittar ditt sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Köpa en stor projektorduk och titta på en vit skärm tydligen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

VR kändes nytt och fräscht för mig, det är ju inte riktigt känslan av ”mer av samma” som du beskriver att vara inuti världen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Se dig omkring, börja uppfatta andra saker att göra i din närhet och omgivning. Naturen är extremt vacker och det finns mycket att utforska i omkringliggande kommuner.

Själv tog jag MC-kort förra året och åker ofta iväg på en liten tur för att rensa huvudet och bara komma ut mer…

/ från en som spelat mycket spel tidigare men tröttnat likt dig

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har 3-4 jämnstora intressen som jag växlat mellan periodvis sedan gymnasiet (för 20 år sedan).

Först spelar jag mycket under 2-3 månader, sedan nördar jag ner mig i film och serier i 2-3 månader, därefter förvandlas jag till en bokmal i 2-3 månader. Sedan kommer spelsuget som ett brev på posten och cirkeln är sluten.

Med det sagt har jag märkt att de flesta av mina nördintressen har minskat i styrka sedan jag passerade 30. Istället har naturupplevelser stått högt i kurs, typ fiske och skogspromenader. Därtill har jag blivit med landställe, så att fixa och dona där är ett stort intresse.

Vad försöker jag säga? Variera dig. Kanske kommer spelsuget tillbaka om några månader. Kanske inte. Oavsett vilket blir livet roligare med lite variation.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Techno gudinnen Aloy

Hei H de spillene du trenger er :Horizon Zero Dawn pc eller Ps5 så går du til Horizon Forbidden West(bare Ps4 og 5) de er planetens flotteste spill som jeg har opplevd,har mange spill på Steam ca.40. Bli skjent med ALOY techno gudinnen av dimensjoner, for da vil du glemme tid og sted...hehe.Det grafiske er såå fantastisk det vil ta pusten i fra deg!Kanskje du har prøvd de allerede og hvis ikke det ga deg noe,da får du prøve spille sjakk å bli god på det..hehe.Mvh

Permalänk

Kanske är problemet att du gör det till ett problem att du inte fastnar för något spel? Det kanske inte är något problem alls, du kanske just nu är mätt på spelande, och om du är mätt så smakar maten inte bättre heller bara för att du försöker trycka i dig mer eller något nytt. Men det kanske känns tomt/ensamt? Det i sig kan ju kännas tufft, eller om en känner sig rastlös. I så fall kanske läge att just stanna upp, prova yoga eller liknande och bara känna in, kanske är det inte att krysta fram något nytt som behövs, men stanna upp, känn in och så får du se vad som dyker upp med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Hejsan gott folk,

Tänkte höra om det är någon annan än mig som är så ofantligt vilsen bland spel idag.
Känner mig bara less på alla spel och inget som speciellt lockar mig. Det känns som att förut hade man alltid något spel som man kände att bah "Yes, nu jävlar ska jag hem efter jobbet och spela!" men nu sätter jag mig vid datorn för att sedan bara... sitta och leta efter spel eller fastnar på någon stream eller annat... Senaste tiden har jag bara slagit igång en stream på ena skärmen och slöfarmat i D3 tills jag ledsnat och bara gjort något annat.
Har prövat en massa olika spel men inget som fastnar igen. Annars spelar jag allt ifrån Tarkov, WoW, Diablo, Battlefield-serien.

Vad fan ska man göra? Undvika och spela helt ett tag för att se om lågan tänds igen? Har jag FÖR många spel på Steam och alla andra spelklienter eller vad?

Mvh

Alexander

Du! Välkommen till verkligheten! Och vuxenlivet.
(Kanske lite taskig sagt) )))))

Permalänk
Medlem

Jag har varit i samma sits, för mig tror jsg en del av känslan kom av att jag inte var nöjd med min arbetssituation å visste inte vad jag vill, å all tid jag lade på spel kändes meningslöst.

Jag började plugga lite kurspaket på högskolan på fritiden för att kunna byta yrke till utvecklare å då blev speltiden den tid på dygnet då jag inte behövde problemlösa å anstränga mig mentalt, mycket mer uppskattat.

Sen är det mycket roligare att spela med folk, hade t.ex gett upp wow men började spela med brorson å hans vänner, mycket roligare än att spela själv.

Permalänk
Inaktiv

De flesta spel idag erbjuder sällan något nytt. Det är samma typ av handling i ny förpackning, om än ännu mindre intressant eftersom samhället som sådant bara blir dummare och dummare och åsikter om rätt och fel strömlinjeformas. Det finns inget riktigt val att göra i spelen längre. Du kan spela spelet utifrån utvecklarens idéer och värderingar, vilket idag grundar sig i mestadels stora politiskt korrekta aktiebolag eller så kan du välja en indie-titel med värderingar som grundar sig i den kulturella marxism som råder inom skolväsendet som programmerat fram dessa utvecklare i Väst. De två spåren är hur som helst inte längre särskilt långt ifrån varandra.

Jag påbörjade Wasteland 3 entusiastiskt för två veckor sedan och har kommit en bra bit, men nu är jag rätt apatisk till mina karaktärer och mitt uppdrag. Alla hatar Patriarken och säger att han är dålig och ändå har jag inte stött på något som direkt visar på att han är en dålig individ. Skulle bli förvånad om det visar sig att han inte är en skurk, enligt storyn då.
Sen är det lite om robotar vs människor. Inget unikt. Moral hit och etik dit. Robotar vill bara leva i fred som de överlägsna gräsrökande fritänkarna de är, yada yada yada. Men det är i princip som att spela Wasteland 2 igen. Wasteland 3 är dock bara ett i raden av dessa entusiastisk påbörjade resor som avslutats innan mållinjen ens skymtats.

Nej, de enda spelen som tilltalar nuförtiden bortsett från multiplayer, om ens det, är spel som är lite öppna men som erbjuder lite av en upplevelse utan större story ändå, exempelvis Snowrunner, Hunter: Call of the Wild, Stormworks: Build & Rescue.

Permalänk
Medlem

Brukar bara ta ett par dagars paus så är alltid suget tillbaka för min del

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Hejsan gott folk,

Tänkte höra om det är någon annan än mig som är så ofantligt vilsen bland spel idag.
Känner mig bara less på alla spel och inget som speciellt lockar mig. Det känns som att förut hade man alltid något spel som man kände att bah "Yes, nu jävlar ska jag hem efter jobbet och spela!" men nu sätter jag mig vid datorn för att sedan bara... sitta och leta efter spel eller fastnar på någon stream eller annat... Senaste tiden har jag bara slagit igång en stream på ena skärmen och slöfarmat i D3 tills jag ledsnat och bara gjort något annat.
Har prövat en massa olika spel men inget som fastnar igen. Annars spelar jag allt ifrån Tarkov, WoW, Diablo, Battlefield-serien.

Vad fan ska man göra? Undvika och spela helt ett tag för att se om lågan tänds igen? Har jag FÖR många spel på Steam och alla andra spelklienter eller vad?

Mvh

Alexander

Du kan ju prova att spela något singleplayer som har en story du tycker verkar intressant. Alla spelen du spelar är ju grind, inte konstigt att du är utbränd. Kanske Metro om du inte spelat dem.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Jag har själv varit en "gamer" i över 35 år. Den enda hobbyn jag har egentligen. Men senaste 5-6 åren har jag också haft samma känsla. Jag brukar säga att jag blivit "spelkräsen" och det krävs väldigt specifika spel för att jag ska känna suget att spela. Ofta så känner man ett visst sug att spela många av de spel man äger, men samtidigt infinns en känsla av att man inte orkar. Börjar man väl spela så tröttnar man oftast väldigt snabbt.

Mycket för mig bottnar i att när man spelade spel när man var yngre så var det så mycket mystik med spelvärlden. Allt man kunde utforska och lära sig utan att veta vad man kunde stöta på härnäst.

Men när man lärt sig i detalj hur spel skapas och vilka begränsningar de har, och när man redan sett det mesta som går att göra i spelväg, och ett internet med spoilers och guider på precis allt (som även om jag inte kollar upp något så finns alltid vänner som gör det), och man förstår hur en AI fungerar etc. så känns det inte lika spännande och nytt längre. En känsla av menlöshet brukar infinna sig.

Nuförtiden hakar jag mest upp mig på dålig speldesign och ställer mig frågandes till varför utvecklarna gjort så korkade beslut gång efter annan. Efter 35 års dagligt spelande önskar jag att jag hade blivit speldesigner i yrkeslivet, men ingen skulle i dag anlita mig som speldesigner eftersom jag inte har någon högskoleutbildning för det, trots att jag har full koll på området och massor att erbjuda.

Med RPG som favoritgenre så söker jag oftast efter många valmöjligheter i karaktärsbygge och ett vettigt endgame. Tyvärr verkar massidioti vara utbrett hos speldesigners där man som regel lägger 90% av utvecklingstiden på en kampanj man kör igenom en gång, och endgame blir en snabbt ihopsatt eftertanke trots att det är endgame man som spelare vill lägga mest tid på. Helt skruvat.

But I digress. När spelutbrändheten infinner sig så betyder det kanske också att du har för mycket tid till övers för just spelande. T.ex. i perioder man varit arbetslös med alldeles för mycket tid så kan man tappa spelsuget efter ett tag, men på motsvarande sätt, aldrig är man mer spelsugen än när man är på väg till jobbet på morgonen.

Förslag? Börja träna. Gå på gym en timma några dagar i veckan. Leta upp några TV-serier att sjunka ned i med lite gott tilltugg. Eller skaffa en till hobby vid datorn som kan vara rolig, t.ex. något grafiskt, skapa musik, programmera eller redigera Youtube-klipp eller dylikt. Kanske försöka skapa ditt eget spel. Eller bara ta en promenad då och då för att friska upp sinnena. Umgås med någon vän eller familjen och hitta på något helt annat. Läs något, en bok eller på nätet, eller lyssna på en ljudbok. Eller om du absolut inte vill slita dig från spelrelaterade saker kanske ett VR-headset kan vara av intresse.

Som andra redan sagt, det som behövs när man är utbränd på något är att lägga tid på andra saker. Det kan nästan kännas deprimerande att vara en daglig gamer och sedan plötsligt tappa suget. Det krävs väldigt specifika spel för att man ska känna suget att spela, och när man inte hittar dem så sitter man där. Därför kan man behöva lägga tid på annat lite då och då för att känslan ska komma tillbaka. Att bara sitta och bläddra igenom listan i Steam i flera timmar brukar inte ge så mycket utan då är det nog bättre att släppa det ett tag och komma tillbaka en annan gång. Ge dig själv lite tid till annat genom att bestämma att just i dag eller närmsta dagarna ska jag inte spela något. Då brukar suget komma tillbaka så småningom.

Nu blev det långdraget så det är bäst jag slutar här.

EDIT: Läste ditt andra inlägg nu efter jag skrivit allt. Tydligen så tränar du och spelar gitarr redan.

Permalänk
Inaktiv

Stadia och OLED-tv hjälpte för mig.

Permalänk

Hej Alexander

(Sorry för långt bladder och en del ranting)

--- Begin bladder (?) and ranting
Kan relatera till din känsla. Har varit sjukskriven sedan 2014 och har utmattningssyndrom, PTSD och diverse annat. Så jag tycker det är viktigt att du tar dina signaler på allvar. För den skull kanske du inte behöver sluta helt. Men spel osv skall oftast kännas som underhållning vilket det är. Inte som ångest, tvång, dåligt samvete eller liknande. Jag tränade spinning 4 gånger i veckan. Så att bara träning och äta perfekt (vilket är jättebra om man gör), inte är några garantier för att det händer folk.

Spelade också WoW, från -05 till förra året så jag vet hur det känns lol. De senaste 5 åren jag spelade var det bara för att jag "måste göra" det och att jag måste vara med på raids osv. Hade 46 gubbar på max-level, men så fort man fick upp en till max-level så kom ångesten att man typ "måste" levla en warlock som bara var 55 så det skulle se snyggare ut på login-skärmen även om man hatade klassen. Hade totalt över 3 years played totalt. Och sen när classic kom så började man om från noll igen. Men, tack och lov, gav jag upp förra sommaren typ. Och nu i efterhand börjar man undra vad man höll på med egentligen när det inte kändes kul oftast. På slutet så kändes det lika stimulerande som att behöva gå till ett jobb för att slicka frimärken i 8 timmar. Total j-la ångest.

Så nu med mina issues klarar jag inte av den koncentration och processande av intryck som spel som går i 300km/h. Får bara migränliknande symtom och svettningar. Spelade CS och Battlefield då och då förut..... men det är bara att fetglömma nu.

Som "tur är" så gillar jag golf. Så jag började spela Perfect Golf, som är det enda golfspel som inte är som ett arkadspel (efter Links 2003) och där man kan göra sina egna banor med ett plugin till Unity 5.2.3. Och iom att jag "alltid" undrat över hur folk gjort banor till spelet så började jag för några månader sedan att lära mig det. Men det är lite den där känslan som man när man jobbade med programmering och utveckling. Så länge det är senaste versionen man ska göra går allt jättebra. Men när det är något som är 6år som måste fungera så blir det genast problem. Och när man försöker fråga efter hjälp så är det ungefär som att fråga om någon random snubbe vill donera en njure till mig. Får säkerligen bättre svar oftast om man skriker sin fråga rätt ner i toastolen. Så man visste direkt att man måste försöka lista ut allting själv som vanligt. De som kan orkar inte ens se frågan.

Så jag försökte lära mig att skapa ett träd i Blender som jag sedan kan importera till Unity. Ett fantastiskt program som är gratis och har ca 8 miljoner knappar och inställningar. Så hittade jag ett plugin via Youtube där man enkelt kan skapa träd. "Fantastiskt" tänkte jag och laddade hem det...... gick inte ens installera. Finns på Github och har inte blivit uppdaterat sen i december och folk har samma problem som jag.

Så hittade man denna video som bara gjorde att man la sig raklång på soffan efteråt och försökte andas normalt:
https://www.youtube.com/watch?v=y7PdiGXbrD0

Anyways..... ibland är att växla till något kreativt kanske inte är optimalt.... men jag ska göra en golfbana som inte ser ut som default-skit om det är det sista jag gör.. Hade Unity-motorn varit typ 1 år nyare så hade jag kunnat spendera typ några hundralappar och fått hur många modeller som helst men men... Kanske kommer stå på min gravsten: "Här ligger Lasse. Försökte bygga en golfbana i Unity 5.2.3. THE END"

----- End

TIPS! ("äntligen" något vettigt i inlägget)

I och med att, det verkar som, du bor i Lycksele så bor du i ett drömområde för många Speciellt om man gillar flugfiske och natur.

Häromkring ser vattnet ut som dogshit, men där uppe så är vattnet klart (antar jag) och man ser fiskarna när de attackerar flugan

Jag flugfiskade under typ 2 somrar och det var en rolig hobby att ha. Verkligen en hel vetenskap där man aldrig blir fullärd. Jag var aningen för stressad osv så det var ett h-te att som darrhänt hålla på och knyta väldigt tunna linor Men någon gång när jag blir väldigt gammal så kanske jag återupptar det. Tänker inte sälja min gear iaf Det var roligt att t.om stå på gräsmattan och träna kast. Sen på vintern om man längtar till flugfisket på sommaren så kan man ju alltid lära sig att binda sina egna flugor (kanske du i framtiden kommer ha en modell som kallas Alexander-flugan" Jag rekommenderar att du och någon polare eller så signar upp för en flugfiske-kurs för att prova på. Eller ber någon som kan om lite hjälp att komma igång. Är man lite nörd så kommer man gilla det oavsett om man gillar fisk eller inte (rökt regnbåge.... nam nam). Man träffar alltid massa trevligt folk när man fiskar Känns väldigt avkopplande och som balsam för hjärnan att bara svinga lite och känna sig lite mer närvarande.

En annan hobby du kan börja med är fågelskådning. Låter kanske lite B, men smyger man igång lite med hjälp av google så blir det intressant. Finns t.om appar där man kan låta den lyssna på en fågel så får man fram vilken det är. Kan börja med se vilka fåglar du har utanför fönstret. Jag och många andra borde kunna åtminstone kunna namnge 5 småfåglar baserat på utseende och läte. Eller så kanske du blir lite intresserad av vilka de där j-la fåglarna är som börjar väsnas 3 på morgonen när du kör mythic Gul'dan och ska heal'a main tank som plötsligt verkar ha fått alzheimers eller vänt på tangentbordet av misstag.

Sen en extrem samlar-grej-hobby som vem som helst gillar är ju geocaching (https://www.geocaching.com). Alla åldrar, kostar 0kr (om man nu inte bränner massa bensin), väldigt populär hobby som hur många som helst gör eller har gjort. Hmm...... "Det finns 2 428 geocacher kring Järbo", nu blev jag nyfiken och måste kolla hur f-n det kan vara så många runt min skithåla jag bor i. Anyways... körs via app i telefon, du samlar geocacher ungefär som achivements i WoW, är rätt beroendeframkallande. Ypperlig hobby att hålla på med eller göra då och då. Och varje geocache är av olika storlek och svårighet, så det krävs ibland en hel del sökande. Ibland hittar man inte den, så kan man gå in på siten och läsa "tips för att hitta", eller rapportera den som tveksam så någon annan kanske kan verifiera att den finns eller inte. Passar alla åldrar så det är bra. Det primära är att upptäcka nya ställen. Eller att se det där stället man åkt förbi 4000 gånger men aldrig sett andra sidan. Varje geocache är alltid en container med en rulle papper där man skriver sitt namn och datum när man hittat det. Så det finns både analogt och digitalt. Vissa lådor innehåller annat också, kan inte reglerna för sånt, men kan innehålla typ mynt av olika slag eller random grejs, typ godis.

Här är exempel på de svårare geocacherna:
https://www.youtube.com/watch?v=fKuq9uCRXt0

Finns massa videos på värre men you'll get the idea Normalt sett så är de flesta enkla. Men det är lite nördigt att hitta de svårare.

Tror du behöver något som är lite lugnare iom att det verkar som att antingen huvudet eller kroppen kör i 100% (eller båda samtidigt). Kanske träffa personer IRL och hänga med. Allt blir väldigt robot-aktigt när man bara kör digitalt. Får du bara lite balsam för själ och hjärna så kommer du börja uppskatta gaming igen. Once a gamer always a gamer.

Hope I made some kinda of sense

Ta hand om dig!
/Lasse

Permalänk
Medlem

Till viss del handlar det säkert om att bli äldre, men kan det inte vara så att många spel idag har en annan mekanik än vad TS växte upp med? Lite som att det är lätt att fastna i den musik som man lyssnar på mellan 15 och 20.

Permalänk
Skrivet av Muddyvaines:

Hejsan gott folk,

Tänkte höra om det är någon annan än mig som är så ofantligt vilsen bland spel idag.
Känner mig bara less på alla spel och inget som speciellt lockar mig. Det känns som att förut hade man alltid något spel som man kände att bah "Yes, nu jävlar ska jag hem efter jobbet och spela!" men nu sätter jag mig vid datorn för att sedan bara... sitta och leta efter spel eller fastnar på någon stream eller annat... Senaste tiden har jag bara slagit igång en stream på ena skärmen och slöfarmat i D3 tills jag ledsnat och bara gjort något annat.
Har prövat en massa olika spel men inget som fastnar igen. Annars spelar jag allt ifrån Tarkov, WoW, Diablo, Battlefield-serien.

Vad fan ska man göra? Undvika och spela helt ett tag för att se om lågan tänds igen? Har jag FÖR många spel på Steam och alla andra spelklienter eller vad?

Mvh

Alexander

Helt sjukt. Jag satt precis och googlade på exakt detta. Och så kommer jag till denna tråden. Jag känner exakt samma sak. Kan sitta och scrolla spel i en timme på Steam, kanske till och med köper något, tänker "detta ska jag testa imorgon, fan vad kul". Sedan blir det bara liggandes. Tar några dagar innan jag startar speldatorn igen, och samma visa. Slutar med att jag spelar några matcher Rocket League. Testar jag något nytt så är det oftast inte tillräckligt tillfredsställande eller för segt de första 30 minutrarna och då tappar jag intresset.

Så jävla tråkigt. Kanske är trött på att spela överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Jag tenderar att varva samma spel som jag har spelat förut: wow (classic), CS:GO och FIFA. Det enda spelet utöver dessa som jag verkligen fastnade för var PUBG, jäklar vad taggad jag var och spela det när man var på väg hem från jobbet.

Permalänk
Medlem

RDR2 satte ribban så högt att det förstörde allt som släpptes efteråt. 😜

Permalänk
Medlem

Ta en analog i en vecka eller 2, gå ut i skogen, ha tråkigt.
Att ha tråkigt är underskattat det får hjärnan att bearbeta saker som har legat i dvala, sen kommer det bli kul igen.

Permalänk
Skrivet av BloodFarmer:

Helt sjukt. Jag satt precis och googlade på exakt detta. Och så kommer jag till denna tråden. Jag känner exakt samma sak. Kan sitta och scrolla spel i en timme på Steam, kanske till och med köper något, tänker "detta ska jag testa imorgon, fan vad kul". Sedan blir det bara liggandes. Tar några dagar innan jag startar speldatorn igen, och samma visa. Slutar med att jag spelar några matcher Rocket League. Testar jag något nytt så är det oftast inte tillräckligt tillfredsställande eller för segt de första 30 minutrarna och då tappar jag intresset.

Så jävla tråkigt. Kanske är trött på att spela överhuvudtaget.

Låter mest som du har ångest som jag har du vill göra saker som du nästan helt säker att du kommer gilla, men vill/vågar inte chansa pga mående för att släcka den "roliga idén". If I made any sense..