Permalänk
Medlem

En av mina passioner är scoutverksamhet. Det är främst i scoutkåren jag har mina sociala kontakter och det är en ur ekonomiskt perspektiv billig hobby.
I Lycksele med omnejd finns (bara) en scoutkår. Den är kopplad till Equmenia, vilket betyder att de har en ganska kristen/frikyrklig inriktning. Vet inte om det passar dig, men alla kårer blir glada om de får fler ledare (jag antar att du är >20 år gammal). Man behöver inga förkunskaper, bara intresse, och får utbildning genom deltagande och från (riksorganisationen) Scouterna.

Permalänk
Medlem

Det finns inte en bättre och fridfullare plats att tillbringa sin tid än naturen och speciellt skogspromenader utan hörlurar, telefoner och annat som tar bort fågelkvitter och tystnaden emellan. Pröva gärna detta som komplement till din träning.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Det finns inte en bättre och fridfullare plats att tillbringa sin tid än naturen och speciellt skogspromenader utan hörlurar, telefoner och annat som tar bort fågelkvitter och tystnaden emellan. Pröva gärna detta som komplement till din träning.
Mvh Paul

Om man behöver mer motivation för att börja ta sig ut i naturen kan fotografering vara in en kul grej att börja med.

Permalänk
Skrivet av Pauls711:

Det finns inte en bättre och fridfullare plats att tillbringa sin tid än naturen och speciellt skogspromenader utan hörlurar, telefoner och annat som tar bort fågelkvitter och tystnaden emellan. Pröva gärna detta som komplement till din träning.
Mvh Paul

Japp, går inte att säga det så mycket bättre än vad du gjorde. Less is more. Och det allra viktigaste som jag ser det, och som generellt tar mest energi..... är konsten att lyssna.. Man ska aldrig någonsin underskatta en människa som kommunicerar med en och genuint spenderar sin energi på att lyssna....

Det är väl bara att ta vilken jäkla person som är lite uppskruvad, eller låtsas vara det för att hen inte orkar, att fråga den personen hur mår du? är typ 80% chans att man inte får en motfråga..... vissa människor måste man bara orka släppa

Åk ut och sätt er en halvtimme/timme/okänd tid en stund på någon plats lite avskilt...... Sverige är vackert denna tiden på året, och framöver......

Kanske ni hör en björktrast? eller nåt, kanske ni orkar ladda hem appen som identifierar fågeln Kanske ni tar en kaffe/redbull och njuter Gööööört!

EDIT: Jag har Perfect Golf i bakgrunden och jag borde spela klart min tournament, men det är så fina fågelljud så jag låter spelet ligga i bakgrunden lite till

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Om man behöver mer motivation för att börja ta sig ut i naturen kan fotografering vara in en kul grej att börja med.

Absolut! I och med att du sa det måste jag tipsa om min förra chef som nog är en av de bättre i Sverige på fotografering.

Kolla in dessa länkar.... tror han uppdaterar FB och insta lite oftare än sin hemsida men...

www.hasseandersson.se

https://www.facebook.com/fotografhasseandersson

https://www.instagram.com/fotografhasseandersson

Helsike.... vågar inte ens tänka hur många terrabyte han lagrat under åtminstone 25år digitalt..

Följ han osv..... han är denna vecka på Gotland och fotar så det dyker alltid upp nya fina grejs.....

Han svarar säkerligen på frågor ni kanske har osv..... han är chill

EDIT: Hmm holy shit, missat det men gå in på hans hemsida och sen blog...... snacka om att karln varit aktiv

Blog
Permalänk
Medlem

Att se över andra vanor och intressen är ofta en bra lösning på om man känner sig utbränd eller allmänt omotiverad att engagera sig med något som tidigare var kul.

Sen just när det gäller spel så får man nog även ta sig en tankespelare vad för slags spel man spelar. Många moderna spel är av sin design rutin- och vaneskapande genom "fear of missing out" - element, battle passes, daily missions/quests, XP-grind, belöningar av grinds etc. Det här är inte något som bara finns i mmos utan har även spridit sig till andra genrer såsom multiplayer fps och liknande. Det är nog väldigt många av oss där ute som loggar på och spelar av ren vana och blandar ihop "belöning" med "kul".

Att du känner dig utbränd på spel kanske mångt och mycket har att göra att du spelar just belönande spel och inte sådana som endast är roliga utan att några andra krav ställs på dig som spelare.

Permalänk
Medlem

Själv blev jag i någon mån utbränd på kategorin ARPG. En annan sak jag lärt mig är att undvika PvP. Det är naturligvis helt individuellt, men för min del så blev "bottom line" med PvP så att säga alltid röda siffror på grund av frustration / ilska, även om jag kanske inte var sämst. Undantaget där är sim racing som verkar fungera lite annorlunda.

Har inte läst alla inlägg men sett att andra rekommenderar byte av spelgenre. Själv uppskattar jag nuförtiden mer spel där man bygger saker lite mer i lugn och ro och får fundera lite mellan varven, och där man kör i "playthroughs" mer än en never-ending grind. T.ex. Stationeers eller moddad Minecraft.

Permalänk
Medlem

Lite osäker på om jag ska beklaga eller gratulera till det du anger som ett problem (bristande spelintresse).
Har själv genomgått något liknande för ett antal år sedan vilket resulterade i ett bättre förhållande, nya intressen (foto, fotoredigering, högtalarbyggnation, svetsning m.m).

Så är ärlighetens namn vill jag nog helst gratulera dig och uppmana dig till att hitta andra saker att använda din fritid till som kan ge helt andra vinster på helt andra plan än framför ett spel.. Börja med att verkligen titta på vad du ser nästa gång du är ute, verkligen lukta på dofterna du känner och känna sol, vind, regn mot huden.
Flummigt? Absolut!
Men det är intressant hur otroligt mycket stimuli man missar i den dagliga jakten från punkt a till punkt b, från jobb till game, från löning till löning...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Skaffa ett husdjur. Om du har tid och möjlighet alltså.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Köp ett Nintendo Switch för att mixa upp utbudet och ditt spelsätt lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är du uttråkad så kan du alltid skaffa MC-kort.

Det är exakt min väg du beskriver nu. Bara att man har ännu mindre intresse av att sitta inne och spela då. Har kört säkert 30-40 min gaming på 1,5 månad. Har noll intresse av att försöka boosta det också. Är så man funderar på att göra sig av med sitt 3080 för att det inte förtjänar att gå på tomgång några timmar i veckan.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

Det är exakt min väg du beskriver nu. Bara att man har ännu mindre intresse av att sitta inne och spela då. Har kört säkert 30-40 min gaming på 1,5 månad. Har noll intresse av att försöka boosta det också. Är så man funderar på att göra sig av med sitt 3080 för att det inte förtjänar att gå på tomgång några timmar i veckan.

Riktigt så är det inte för mig men jag tar gärna en 30 minutar här o där. Alternativt en längre sträcka nån gång då o då.
Precis köpt ny hoj så blir att köra och lära känna den innan jag drar på längre turer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Mitt svar: Ta tillfället i akt och skaffa andra intressen!

Det är inte svårt alls, bara att kasta sig in i något idiotiskt!

Personligen har jag börjat köpa verktyg istället för datorspel. Har en mountainbike som jag underhåller, dragit på mig en stomme till timmerstuga billigt som ska byggas (aldrig byggt ett hus innan), har en gammal moppe som jag har börjat skruva ihop (har ingen aning om vad jag gör) och ska dra på mig en Volvo 245:a ifrån '76 nu i helgen som behöver restaureras. Det är fantastiskt vad tid man har när man inte spenderar den framför datorn!

Fast mycket tid går åt till att kolla på Youtube om hur fan man gör. Hur fan fungerar en moppeförgasare t.ex? Vet man inte - youtube!

Sen när man tappar lusten att skruva, eller vad du nu hittar på, så är det rätt gött att dra igång något spel och försvinna i en helg.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Lite osäker på om jag ska beklaga eller gratulera till det du anger som ett problem (bristande spelintresse).
Har själv genomgått något liknande för ett antal år sedan vilket resulterade i ett bättre förhållande, nya intressen (foto, fotoredigering, högtalarbyggnation, svetsning m.m).

Så är ärlighetens namn vill jag nog helst gratulera dig och uppmana dig till att hitta andra saker att använda din fritid till som kan ge helt andra vinster på helt andra plan än framför ett spel.. Börja med att verkligen titta på vad du ser nästa gång du är ute, verkligen lukta på dofterna du känner och känna sol, vind, regn mot huden.
Flummigt? Absolut!
Men det är intressant hur otroligt mycket stimuli man missar i den dagliga jakten från punkt a till punkt b, från jobb till game, från löning till löning...

Underbart och helt sant! Bara att packa ett mellanmål, dra på sig nå sköna kläder och gå med en kikare (finns på Classes) och utan hörlurar i skogen en halv dag är rena balsamet för själen. Jag är helt säker på att min hjärna gick in i väggen på grund av all överstimulans hela tiden. Så fort jag började låta hjärnan vila så kom jag på en jävla massa dumma idéer om vad jag skulle hitta på och vips har man händerna fulla med projekt och intressen att gräva djupare i.

Så mitt tips som en början är att "våga riskera att bli uttråkad".

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Riktigt så är det inte för mig men jag tar gärna en 30 minutar här o där. Alternativt en längre sträcka nån gång då o då.
Precis köpt ny hoj så blir att köra och lära känna den innan jag drar på längre turer.

Sitter mest och dreglar över z650-900 här. Har lite annat som måste ske innan det får ta prio dock. Vad för hoj har du?

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

Sitter mest och dreglar över z650-900 här. Har lite annat som måste ske innan det får ta prio dock. Vad för hoj har du?

Kört båda dem där, riktigt trevliga. Z650 när jag tog körkortet och Z900 när jag funderade på vad jag ville köpa.
Det blev en Suzuki GSX-S750 som förstahoj och hade den i 2 år till nu i februari. Jag var för lång för den och för dyr försäkring osv. ca 10k per år för billigaste helförsäkringen. #18564154

Sålde den och köpte denna. Försäkring på 1500.
#19590836

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Absolut! I och med att du sa det måste jag tipsa om min förra chef som nog är en av de bättre i Sverige på fotografering.

Kolla in dessa länkar.... tror han uppdaterar FB och insta lite oftare än sin hemsida men...

www.hasseandersson.se

***

Oj ja han var grym!
Själv satsar jag inte riktigt på den ambitions-nivån kanske haha.
Är intresserad av insekter så kommer bli en del makro i sommar förhoppningsvis.
Ganska dött på den fronten fortfarande, hoppas på mycket regn någon vecka så det börjar växa lite då brukar insekterna vakna till liv.

Permalänk
Medlem

Köp en "billig" rc-bil och lek med istället! Sök efter wltoys 144001 eller 144010, eller 144002. Kan fås för strax under 900kr i "borstad" variant (vilket fungerar bra) och allt ingår.

Jag måste varva hobbies annars blir jag dum i huvudet, just nu är det hemautomatisering och RC mer än spel som gäller. Men star citizen suktar jag lite efter, men måste kolla om min potatis till dator kan spela det vettigt ... 20 Maj kan man väl testa det gratis.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Oj ja han var grym!
Själv satsar jag inte riktigt på den ambitions-nivån kanske haha.
Är intresserad av insekter så kommer bli en del makro i sommar förhoppningsvis.
Ganska dött på den fronten fortfarande, hoppas på mycket regn någon vecka så det börjar växa lite då brukar insekterna vakna till liv.

Han har "en del" macro-inlägg om man googlar på "hasseandersson.se macro" Han har inte några taggar eller sidsök tråkigt nog.

EDIT: Hittade en sida där allt förklaras samt massa exempel: https://hasseandersson.se/fotogallerier/makrofoto-focus-stack...

Sida med förklaring och exempel
Permalänk
Skrivet av Boggus:

Att se över andra vanor och intressen är ofta en bra lösning på om man känner sig utbränd eller allmänt omotiverad att engagera sig med något som tidigare var kul.

Sen just när det gäller spel så får man nog även ta sig en tankespelare vad för slags spel man spelar. Många moderna spel är av sin design rutin- och vaneskapande genom "fear of missing out" - element, battle passes, daily missions/quests, XP-grind, belöningar av grinds etc. Det här är inte något som bara finns i mmos utan har även spridit sig till andra genrer såsom multiplayer fps och liknande. Det är nog väldigt många av oss där ute som loggar på och spelar av ren vana och blandar ihop "belöning" med "kul".

Att du känner dig utbränd på spel kanske mångt och mycket har att göra att du spelar just belönande spel och inte sådana som endast är roliga utan att några andra krav ställs på dig som spelare.

Håller med. På det sättet som spelföretag försöker utnyttja vårat belöningssystem har på senaste åren gått åt h-te.

Permalänk
Medlem

Man blir äldre, spel börjar kännas mindre meningsfullt. Hittar ett spel som jag gillar, spelar en hel del, helt plötsligt så känns det helt meningslöst. Sen spelar jag det aldrig igen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis God of War efter att inte ha orkat spela på länge, makalöst bra, jag kunde inte slita mig!

Permalänk

Känner igen mycket av vad som sägs i tråden. Jag bestämde mig för att bygga en hemmabio förra året, och det ledde i sin tur till en hel del snickrande. Jag insåg att själva snickrandet var roligare än både datorer och film, så nu söker jag mest anledningar till att ta fram mina sågar...

Vad jag tror du saknar är mening. Om aktiviteter inte känns meningsfulla kan det bidra till utbrändhet. Ett tips är att bli ungdomsledare i någon lokal sportförening. De behövs alltid, är uppskattat av föräldrar och kan leda till ett rikare socialt liv.

Permalänk
Skrivet av CasualGamer:

Känner igen mycket av vad som sägs i tråden. Jag bestämde mig för att bygga en hemmabio förra året, och det ledde i sin tur till en hel del snickrande. Jag insåg att själva snickrandet var roligare än både datorer och film, så nu söker jag mest anledningar till att ta fram mina sågar...

Vad jag tror du saknar är mening. Om aktiviteter inte känns meningsfulla kan det bidra till utbrändhet. Ett tips är att bli ungdomsledare i någon lokal sportförening. De behövs alltid, är uppskattat av föräldrar och kan leda till ett rikare socialt liv.

Har själv varit, och kanske fortfarande, är utbränd. Så man har svårt med intryck och speciellt om det är lite kaos runtomkring sig så det kan vara svårt att ta på sig ansvar och känna en stor press/förväntan att ha ansvar för andra utan att man kan avvika och andas ut.

I och med att, jag antar, det är brist på frivilliga ledare osv generellt. Så vore man rädd för att man går in i något, och de dumpar över ansvar på en, där man tvingas tacka ja och sen går det åt h-te igen.

Men tanken är god. Att kanske joina någon förening att vara en del av något och hjälpa till då och då, utan att behöva, eller känna, att man måste leda den efter ett tag

Permalänk
Medlem

Det är kanske lite klyschigt, men för mig är det att fiska som är avkoppling på riktigt. Åka ut i naturen där mobiltäckningen är dålig och det enda som jag tänker på är hur jag ska lura fisken idag. När jag är hungrig så gör jag upp en eld och värmer lite mat och kokar kaffe. Att få fisk är en bonus, det är själva naturupplevelsen som är huvudmålet.

Men jag älskar samtidigt att spela olika typer av datorspel. Spelade mycket LoL tidigare, men det gör mig bara mer stressad. Insett att jag är alldeles för dålig och har börjat uppskatta RPGs mycket mer!

Permalänk
Skrivet av ZeneBent:

Det är kanske lite klyschigt, men för mig är det att fiska som är avkoppling på riktigt. Åka ut i naturen där mobiltäckningen är dålig och det enda som jag tänker på är hur jag ska lura fisken idag. När jag är hungrig så gör jag upp en eld och värmer lite mat och kokar kaffe. Att få fisk är en bonus, det är själva naturupplevelsen som är huvudmålet.

Men jag älskar samtidigt att spela olika typer av datorspel. Spelade mycket LoL tidigare, men det gör mig bara mer stressad. Insett att jag är alldeles för dålig och har börjat uppskatta RPGs mycket mer!

Det absolut viktigaste med fisket är korven man grillar

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Oj ja han var grym!
Själv satsar jag inte riktigt på den ambitions-nivån kanske haha.
Är intresserad av insekter så kommer bli en del makro i sommar förhoppningsvis.
Ganska dött på den fronten fortfarande, hoppas på mycket regn någon vecka så det börjar växa lite då brukar insekterna vakna till liv.

Även.... som han sa, för att få bästa bilden, speciellt om man inte har high-end shit, så hoppas man på lagom molnighet. Blir bäst kontrast således. Stekande sol gör oftast att bilderna blir way off i kontrast. Och kanske t.om så att det ser ut som någon har pissat i kameran.

Men var inte blyg att kontakta han med frågor om gear. Han är absolut ingen nörd på gear, även om det verkar som det. Så har han kunskap att förmedla det bästa för användaren och inte som någon säljare. Jag skulle nog kunna rekommendera dig att fråga honom om han har någon "begagnad" utrustning att sälja. Han köper, antar jag, alltid de senaste och jag hört att han sålt objektiv osv lite nu som då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Hejsan gott folk,

Tänkte höra om det är någon annan än mig som är så ofantligt vilsen bland spel idag.
Känner mig bara less på alla spel och inget som speciellt lockar mig. Det känns som att förut hade man alltid något spel som man kände att bah "Yes, nu jävlar ska jag hem efter jobbet och spela!" men nu sätter jag mig vid datorn för att sedan bara... sitta och leta efter spel eller fastnar på någon stream eller annat... Senaste tiden har jag bara slagit igång en stream på ena skärmen och slöfarmat i D3 tills jag ledsnat och bara gjort något annat.
Har prövat en massa olika spel men inget som fastnar igen. Annars spelar jag allt ifrån Tarkov, WoW, Diablo, Battlefield-serien.

Vad fan ska man göra? Undvika och spela helt ett tag för att se om lågan tänds igen? Har jag FÖR många spel på Steam och alla andra spelklienter eller vad?

Mvh

Alexander

Jag började fiska när jag lessnade på att alla spel var rinse and repeat, så mycket roligare.
Finns en uppsjö av saker du nu har friheten att prova på när du inte sitter framför skärmen 24/7. 😊

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Jag började fiska när jag lessnade på att alla spel var rinse and repeat, så mycket roligare.
Finns en uppsjö av saker du nu har friheten att prova på när du inte sitter framför skärmen 24/7. 😊

Och det konstiga är att fiskare kanske upplevs som de största lögnarna någonsin, men de är fina människor och så gillar de korv i och med att de inte fick fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Och det konstiga är att fiskare kanske upplevs som de största lögnarna någonsin, men de är fina människor och så gillar de korv i och med att de inte fick fisk

något som är behagligt med att fiska är när det är helt tyst och det ena som gör ljud ifrån sig är naturen :D, en promenad genom en skogsslinga funkar också

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm