Nicehash kringgår kryptospärr på Geforce LHR-produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

man måste först få ihop investeringen innan man går med vinst, oavsett gpu eller asic...

exemplet med 20k vinst i månaden kräver 20st 3090Ti (dagens mätning) https://whattomine.com/gpus

som du förstår är det inte billigt med 20st 3090 Ti, och ju fler gpu:s i totalen kommer ge mindre vinst helt enkelt för fler "bråkar" om kakan

Men personen du svarade till skrev ju specifikt att det gällde 20st kort som redan hade tjänat in sig själva. Det hade dom gjort många gånger om ifall dom t.ex. köptes när 3000-serien kom.

Ingen skulle rekommendera någon att investera i 20st nya grafikkort i dagens läge. Att köpa 20st 3090-kort idag vore uppenbarligen dumt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nja, jag har tjänat ihop min gpu tre gånger under det senaste året.

I vilken form har du den "förtjänsten" då? Tillåt mig gissa att det inte är SEK på kontot?

Det är ju precis så kryptovalutor kommer göras värdelösa på sikt av staten, genom att det blir för svårt/dyrt/högt beskattat att ta ut och använda dem som betalningsmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Men personen du svarade till skrev ju specifikt att det gällde 20st kort som redan hade tjänat in sig själva. Det hade dom gjort många gånger om ifall dom t.ex. köptes när 3000-serien kom.

Ingen skulle rekommendera någon att investera i 20st nya grafikkort i dagens läge. Att köpa 20st 3090-kort idag vore uppenbarligen dumt.

kan inte svara enklare än så här:

vinsten han talade om 20kkr i månaden kan ENBART uppnås av 20st 3090Ti

kolla här vad man tjänar https://whattomine.com/gpus

har du 20 kort som du tjänat in, kommer du låååångt under 20k i månaden

finns tusen videos på youtube, där man snackar om roi (return of investment)

har för mig som bäst låg roi på 12-15 månader, men då med billiga (best for buck) gpus och långt under dollarn i vinst per dag

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

kan inte svara enklare än så här:

vinsten han talade om 20kkr i månaden kan ENBART uppnås av 20st 3090Ti

kolla här vad man tjänar https://whattomine.com/gpus

har du 20 kort som du tjänat in, kommer du låååångt under 20k i månaden

finns tusen videos på youtube, där man snackar om roi (return of investment)

Jag vet hur det fungerar, jag minade med 30st GTX 1080 Ti och 30st RX 570 under 2017.

Uppenbarligen tog personen i fråga i lite grann. Poängen kvarstår dock, så även om det är 10 000kr per månad eller 2000kr per månad så är det en passiv inkomst och kan absolut vara värt att hålla på med, speciellt om man har haft korten så pass länge att dom har tjänat in sig själva.

Att köpa en himla massa dyra grafikkort idag vore dock, som tidigare nämnt, dumt.

Edit: Det RTX 2080 Ti som jag köpte för spel men även minade på hade tjänat igen sin kostnad många gånger om när jag sålde det. Likadant det RTX 3080 som jag köpte december 2020. Jag köpte det för ca 9000kr och sålde det för ca 14000kr ett drygt halvår senare - även det kortet hade nog tjänat in sig själv redan då.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag vet hur det fungerar, jag minade med 30st GTX 1080 Ti och 30st RX 570 under 2017.

Uppenbarligen tog personen i fråga i lite grann. Poängen kvarstår dock, så även om det är 10 000kr per månad eller 2000kr per månad så är det en passiv inkomst och kan absolut vara värt att hålla på med, speciellt om man har haft korten så pass länge att dom har tjänat in sig själva.

Att köpa en himla massa dyra grafikkort idag vore dock, som tidigare nämnt, dumt.

Edit: Det RTX 2080 Ti som jag köpte för spel men även minade på hade tjänat igen sin kostnad många gånger om när jag sålde det. Likadant det RTX 3080 som jag köpte december 2020. Jag köpte det för ca 9000kr och sålde det för ca 14000kr ett drygt halvår senare - även det kortet hade nog tjänat in sig själv redan då.

japp, minade själv i början med Bitcoin, men investera visade sig vara mycket mer lukrativt

hur lång roi hade du på 30 1080Ti ? Har för mig jag gav runt 6k 2017

och ja naturligtvis blir det vinst när man tjänat in sina utgifter...

red: skulle vilja se vad man har om man tjänar 20kkr på betalda kort i dagens läge

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag vet hur det fungerar, jag minade med 30st GTX 1080 Ti och 30st RX 570 under 2017.

Bra! Men för att förklara deras poäng. 3090 Ti kom inte när 3080 kom, den släpptes i mars i år. Om ekvationen kräver att den ska ha betalt av sig redan, så menar den du själv citerar att den inte är lönsam än.

Jag kommer inte med en åsikt ifrågan, såg bara ett missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Bra! Men för att förklara deras poäng. 3090 Ti kom inte när 3080 kom, den släpptes i mars i år. Om ekvationen kräver att den ska ha betalt av sig redan, så menar den du själv citerar att den inte är lönsam än.

Jag kommer inte med en åsikt ifrågan, såg bara ett missförstånd.

heh inte bara lönsam... man behöver en halv miljon att ligga ute med

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

japp, minade själv i början med Bitcoin, men investera visade sig vara mycket mer lukrativt

hur lång roi hade du på 30 1080Ti ? Har för mig jag gav runt 6k 2017

och ja naturligtvis blir det vinst när man tjänat in sina utgifter...

Det är svårt att spekulera i på rak arm. Under en period minade jag enbart Smart Cash. Fick ca 10 000 coins per dag. Tyvärr hade jag redan sålt av alla mina när dessa såldes för över 16kr/st.

Skrivet av Tigerhamster:

Bra! Men för att förklara deras poäng. 3090 Ti kom inte när 3080 kom, den släpptes i mars i år. Om ekvationen kräver att den ska ha betalt av sig redan, så menar den du själv citerar att den inte är lönsam än.

Javisst, men uppenbarligen tog personen som nämnde 20st kort i lite väl när denne uppskattade dagens vinst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är svårt att spekulera i på rak arm. Under en period minade jag enbart Smart Cash. Fick ca 10 000 coins per dag. Tyvärr hade jag redan sålt av alla mina när dessa såldes för över 16kr/st.

Javisst, men uppenbarligen tog personen som nämnde 20st kort i lite väl när denne uppskattade dagens vinst.

om du slutat med mining var det kanske inte så bra efter allt... (inget illa ment), men det är ett hypat pyramidspel med få vinnare

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

om du slutat med mining var det kanske inte så bra efter allt... (inget illa ment), men det är ett hypat pyramidspel med få vinnare

Med så många grafikkort var det tidskrävande och jag tappade intresset. Jag hade några 1080 Ti kvar förra året (som inte användes för mining) och dom kunde fortfarande göra vinst då, så nog var det bra alltid.

Hade jag inte sålt grafikkorten 2018 så hade det förstås varit ännu bättre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Med så många grafikkort var det tidskrävande och jag tappade intresset. Jag hade några 1080 Ti kvar förra året (som inte användes för mining) och dom kunde fortfarande göra vinst då, så nog var det bra alltid.

Hade jag inte sålt grafikkorten 2018 så hade det förstås varit ännu bättre.

heh ja, tack vare hypen tjänade man mer på att sälja korten än använda dom

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Med dessa elpriser vi har här (32 Euro-Cent per kilowatt timme), priser på grafikkort eller asic miners och ROI beräknat av det, tvivlar jag starkt på att det blir en lönsam verksamhet att hålla på med mining i nuläget.

Jag hellre går in och spekulerar på krypto. Köp billigt, sälj dyrt -> repeat.
Eller spekulerar på kursen endast via trading platformer som GKFX eller andra tex.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Totala hashrate för ETH har ökat runt 10% på 2-3 dagar (kryper säkert upp lite allt eftersom folk uppgraderar). Bör ju gå att räkna ut ungefär hur många LHR kort som minar bara från den informationen. Vilket också visar på att alla som suttit och sagt att ingen skulle ha köpt/minat med LHR under senaste året har haft fel.

Vet inte hur någon skulle tro att INGEN köpt LHR för mining, har själv en polare som köpte ett 3060 LHR för att prova lite mining så där sprack ju det.

Men! LHR drog givetvis ner värdet på korten för mining och det var det som var meningen. V1 korten var under ganska lång tid mycket mer värdefulla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vet inte hur någon skulle tro att INGEN köpt LHR för mining, har själv en polare som köpte ett 3060 LHR för att prova lite mining så där sprack ju det.

Nu pratar vi dock lite större skala än enstaka privatpersoner. Argumenten har främst förts fram från folk som försökt försvara Nvidia och deras försäljning under H2 förra året. Man ville helt enkelt inte inse/erkänna att trots LHR så drevs fortfarande deras försäljning i stor utsträckning av extrem efterfråga från miners, trots LHR.

Man pekade på sjunkade CMP försäljning av försökte hävda att Nvidias aktiekurs var helt rimlig i slutet av förra året. För att det bevisade ju på att det inte var mining som drev försäljningen, utan istället "gamers". Sen att CMP trots LHR på konsumentsidan var ett sämre köp för miners. Det verkade man ignorera, tom analytiker från stora firmor hävde ur sig liknande dynga.

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men kan nvidia ta åtgärder mot konsumenterna som minar med ett LHR kort?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Dum fråga, men kan nvidia ta åtgärder mot konsumenterna som minar med ett LHR kort?

Vet inte om de kan göra så mycket, de kan väl säga att garantin inte gäller om man använt produkten för annat syfte än avsett, men det känns rätt tandlöst på flera sätt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Dum fråga, men kan nvidia ta åtgärder mot konsumenterna som minar med ett LHR kort?

Det finns inget sätt för Nvidia att se om du har minat eller inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det finns inget sätt för Nvidia att se om du har minat eller inte.

Med tanke på att man halverat mining prestandan med mjukvara/drivrutiner. Då finns det helt klart även utrymme för att logga om denna limiter aktiveras (och hur länge den varit aktiverad) och sen spara den informationen till firmware/bios eller skicka serinummber/loggar till någon extern databas. Men det känns rätt extremt och jag tvivlar på att det är något som Nvidia skulle pyssla med. Det skulle ju också bli ett jävla liv om något sånt kom fram nån gång.

Så är det inte finns något sätt för Nvidia att se om man minar är ju helt klart fel. Sen om man bemödat sig med att implementera något sätt att spara den informationen och har tillgång till den vid senare tillfälle är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Med tanke på att man halverat mining prestandan med mjukvara/drivrutiner. Då finns det helt klart även utrymme för att logga om denna limiter aktiveras (och hur länge den varit aktiverad) och sen spara den informationen till firmware/bios eller skicka serinummber/loggar till någon extern databas. Men det känns rätt extremt och jag tvivlar på att det är något som Nvidia skulle pyssla med. Det skulle ju också bli ett jävla liv om något sånt kom fram nån gång.

Så är det inte finns något sätt för Nvidia att se om man minar är ju helt klart fel. Sen om man bemödat sig med att implementera något sätt att spara den informationen och har tillgång till den vid senare tillfälle är en annan femma.

Ja, man kan ju spekulera i all oändlighet. I slutändan så har Nvidia inget sätt att se om man har minat eller inte. Om det ändrar sig i framtiden kan ingen svara på, men det var inte heller frågan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

har investerat i en del datorer.. tänkte de kan värma huset för alstra värme gör de jävlarna när de blir vinter så man få ner elpriset lite iallafall

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I vilken form har du den "förtjänsten" då? Tillåt mig gissa att det inte är SEK på kontot?

Det är ju precis så kryptovalutor kommer göras värdelösa på sikt av staten, genom att det blir för svårt/dyrt/högt beskattat att ta ut och använda dem som betalningsmedel.

Med t.ex nicehash får du pengarna rakt in på ditt konto när du vill ha dem.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?