Apple pensionerar musikspelaren Ipod

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Hade en ipod nano gen2 4Gb tror jag, helt sjukt då man innan hade haft generiska mp3 spelare med 128-512mb.
Senare hade jag en ipod nano gen3(video) 16Gb, och några år senare en ipod classic 160Gb, efter det var det iphone 4s som fick aggera musikspelare med Spotify.
Min sista kontakt med apple var när jag köpte en oneplus one som ersatte min 4s.
Köpte aldrig musik på iTunes...

Det behövde man inte. Men man behövde använda programvaran för att överföra musikfiler till Ipaden. "Klicka och dra" filer direkt till iPaden (utan iTunes inblandat) gick inte. Såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Nu var det ju år och dar sedan, men som jag minns det kunde vi byta mp3-filer med varandra väldigt enkelt. Det kunde inte de som hade en iPod. Har för mig att musikfilerna på en iPod var av ett annat format.

Det kan ju vara jag som minns det fel, jag kunde för mitt liv inte begripa varför man ville ha produkter med ett äpple på den tiden

Hur skulle man då kunna få in några musikfiler i iPodden från början? Den lanserades ju långt innan butiken. Nej, det var helt vanliga MP3-filer. Man kunde komprimera om dem till AAC om man ville, men det var det nog ingen som gjorde.

Det som en del fick frispel på var att iPodden kopierade allt innehållet i ID3-taggarna till en databas på själva podden, så att man kunde söka efter artist eller skiva, istället för att man organiserade det med mappar manuellt. Fattade aldrig varför det störde någon - man kunde ju göra spellistor som man ville i vilket fall - men jag minns att en del blev knäppa över den dolda Databasen.

EDIT: Sen var det ju det där att i några månader gick många på att Microsofts WMA skulle ta över MP3 och att det var en katastrof att iPodden inte stödde WMA, men det är det nog ingen som vill kännas vid idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det var en gång, inget som jag tilltalades av förövrigt, fria sökbara MP3er på ett flashminne = ja

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt att lyssna på pod eller pod radio kommer ifrån att de lyssnades på ipod som saknade FM-mottagare? För att Apple vägrade implementera FM-radio? Hade Apple haft FM-mottagare i sina enheter så kanske aldrig begreppet lyssna på pod hade funnits?

Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har aldrig köpt någon Apple-produkt än idag.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Musikälskare

Jag förstår varför men det känns ändå vemodigt, vilka minnen och vilka enorma framsteg Apple gjorde med sina Ipods när det begav sig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Har jag förstått det rätt att lyssna på pod eller pod radio kommer ifrån att de lyssnades på ipod som saknade FM-mottagare? För att Apple vägrade implementera FM-radio? Hade Apple haft FM-mottagare i sina enheter så kanske aldrig begreppet lyssna på pod hade funnits?

Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har aldrig köpt någon Apple-produkt än idag.

Vägrade och vägrade, det fanns ingen i radio de första iPoddarna med väl i de senare, åtminstone iPod nano. Farsan har haft ett antal olika iPod nano som till 95% använts som radio. I nåt läge sålde Apple också hörlurar med radio i.

Podcast är ett udda begrepp. Folk tog RSS - något som en gång utvecklats av Netscape for syndikering av nyheter - och gjorde innehållet i varje tag till en länk till en MP3-fil. Det Apple gjorde var att integrera prenumerationsfunktionen i iTunes, men de uppfann det absolut inte. Sen skall de ha credd för att de i alla år har drivit katalogen utan att ta betalt för det eller kräva att någon skall skriva på ett licensavtal för att få lägga upp sin pod (ge fan i mina podcasts, Spotify).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det behövde man inte. Men man behövde använda programvaran för att överföra musikfiler till Ipaden. "Klicka och dra" filer direkt till iPaden (utan iTunes inblandat) gick inte. Såvitt jag vet.

Eftersom iTunes inte begrännsade vilka MP3 filer du förde över förstår jag inte vad problemet är. Det var bara att dra in alla MP3 filer man hade till iTunes, sen kunde du välja på flera olika sätt vilka filer du ville ha på din iPod.
När man hade flera tusen låtar på en liten enhet var det väldigt jobbigt att bara kunna skippa höger eller vänster på de MP3 spelare jag hade(de fick inte plats med allt heller).

Itunes kunde ordna meta data med albumomslag, då kunde man också sortera allting på artister, genre, album, spellistor osv...

Jag är absolut ingen apple fanboy, faktum är att jag fått alla apple produkterna i present, men iTunes var super med mitt musikbibliotek på den tiden.

Edit: Eller jag förstår att man inte vill vara låst till xyz men då är det enskelt att bara inte välja t.ex apple.

Permalänk
Medlem

Hade gen 2 eller 3 av vanliga iPod tror jag, den första med touchhjulet. 20GB, kostade 3kkr eller så, ett högt pris för en dåvarande gymnasist, men jag tänkte att jag nog kunde använda den i 10 år eller så, så slog till ändå.

Den brickade efter 1½ år, och jag har hållt mig borta från äpplet sedan dess

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Eftersom iTunes inte begrännsade vilka MP3 filer du förde över förstår jag inte vad problemet är. Det var bara att dra in alla MP3 filer man hade till iTunes, sen kunde du välja på flera olika sätt vilka filer du ville ha på din iPod.
När man hade flera tusen låtar på en liten enhet var det väldigt jobbigt att bara kunna skippa höger eller vänster på de MP3 spelare jag hade(de fick inte plats med allt heller).

Itunes kunde ordna meta data med albumomslag, då kunde man också sortera allting på artister, genre, album, spellistor osv...

Jag är absolut ingen apple fanboy, faktum är att jag fått alla apple produkterna i present, men iTunes var super med mitt musikbibliotek på den tiden.

Edit: Eller jag förstår att man inte vill vara låst till xyz men då är det enskelt att bara inte välja t.ex apple.

Var omständligt bara. På den tiden (före Spotify) hade jag mina låtar sorterade i mappar artistvis i filservern, så jag drog bara mapparna (=artisterna) till min mp3-spelare som syntes som en "masslagringsenhet" i datorn. När jag såg kompisarna "kämpa" med iTunes tyckte jag det såg jobbigt ut. USB2.0 var inte så snabbt heller, gällde oavsett spelare.

Skönt att Spotify finns idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det behövde man inte. Men man behövde använda programvaran för att överföra musikfiler till Ipaden. "Klicka och dra" filer direkt till iPaden (utan iTunes inblandat) gick inte. Såvitt jag vet.

Det var detta som var anledningen till att jag lämnade tillbaka min Ipod efter ett par dagar. Att alltid ha tillgång till en uppkopplad dator, vänta på att MP3 filerna skulle överföras till itunes och göras om till deras egna format för att sen lägga in dem på min ipod.
Tog hur lång tid som helst jämfört med att dra filer från mitt MP3 bibliotek på min ouppkopplade dator till minnet som jag gjorde på en vanlig MP3 spelare.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Har jag förstått det rätt att lyssna på pod eller pod radio kommer ifrån att de lyssnades på ipod som saknade FM-mottagare? För att Apple vägrade implementera FM-radio? Hade Apple haft FM-mottagare i sina enheter så kanske aldrig begreppet lyssna på pod hade funnits?

Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har aldrig köpt någon Apple-produkt än idag.

"Podcast" is a portmanteau of "iPod" and "broadcast".[8][9][10] The earliest use of "podcasting" was traced to The Guardian columnist and BBC journalist Ben Hammersley,[11] who invented it in early February 2004 while writing an article for The Guardian newspaper.[12] The term was first used in the audioblogging community in September 2004, when Danny Gregoire introduced it in a message to the iPodder-dev mailing list,[13][14] from where it was adopted by podcaster Adam Curry.[15] Despite the etymology, the content can be accessed using any computer or similar device that can play media files. The term "podcast" predates Apple's addition of podcasting features to the iPod and the iTunes software.[16] Some sources have suggested the backronym "portable on demand"[17] or "play on demand"[18] for POD to avoid the loose reference to the iPod. This usage has been criticized as a retcon by tech blogger John Gruber.[19]
https://en.wikipedia.org/wiki/Podcast#Etymology

Du verkar ha rätt. (ungefär rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det var detta som var anledningen till att jag lämnade tillbaka min Ipod efter ett par dagar. Att alltid ha tillgång till en uppkopplad dator, vänta på att MP3 filerna skulle överföras till itunes och göras om till deras egna format för att sen lägga in dem på min ipod.
Tog hur lång tid som helst jämfört med att dra filer från mitt MP3 bibliotek på min ouppkopplade dator till minnet som jag gjorde på en vanlig MP3 spelare.

Vadå "göra om till deras egna format"? iPodden spelade MP3 som allt annat. Den spelade också AAC om man ville, men man behövde absolut inte göra om ljudet till det.

Sen tog det ju bara tid att synka när man gjorde det första gången. Efter det var det bara en diff och gick rätt fort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det var detta som var anledningen till att jag lämnade tillbaka min Ipod efter ett par dagar. Att alltid ha tillgång till en uppkopplad dator, vänta på att MP3 filerna skulle överföras till itunes och göras om till deras egna format för att sen lägga in dem på min ipod.
Tog hur lång tid som helst jämfört med att dra filer från mitt MP3 bibliotek på min ouppkopplade dator till minnet som jag gjorde på en vanlig MP3 spelare.

Sonys MD-spelare hade också proprietärt format, så filerna skulle "transkodas" vid överföring. Dåtidens datorer var väldigt slöa på sådant så det tog tiiid. Ipoden tog kål på Sonys MD, och man kan nog säga att Spotify i sin tur tog kål på iPod.
mp3-spelare var nog minst krångliga, då de saknade DRM. Bara "klicka å dra" musikfilerna utan krusiduller, krumbukter eller tilläggsprogramvara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Sonys MD-spelare hade också proprietärt format, så filerna skulle "transkodas" vid överföring. Dåtidens datorer var väldigt slöa på sådant så det tog tiiid. Ipoden tog kål på Sonys MD, och man kan nog säga att Spotify i sin tur tog kål på iPod.
mp3-spelare var nog minst krångliga, då de saknade DRM. Bara "klicka å dra" musikfilerna utan krusiduller, krumbukter eller tilläggsprogramvara..

MD-skivorna ’brändes’ väl liknande en CD, alltså i nära realtid eller en multipel, data-MD med MP3 fanns också senare, men liknande teknik även där. Det var mer likt att bränna cd som jag minns det

Permalänk

Hade en Nano 4. Fastnade aldrig riktigt för den utan lade hellre in musik på min Sony Ericsson telefoner.
Inte ägt något från Apple sen dess, hatet för deras användargränssnitt väckte där.

Permalänk
Medlem

Använder min shuffle från och till. Oförstörbar och liten som tusan är perfekt när man inte orkar vara rädd om en telefon. Men nej, det är tillräckligt sällan för att jag ska hinna avinstallera itunes och bli arg över att behöva installera det igen när jag vill använda den. Men den är nog bara på en gig, så blir rätt segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Enda gången jag ägt en Appleprodukt var när mamma hjälpte mig vinna en iPod Shuffle via korsord

Samma här, har den liggandes här fortfarande. Fungerade senast jag testade den!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk

Köpte en iPod 2004. Kändes rätt maffigt med 20GB i fickan när alla andra jönsade runt med sina sketna Jens of Sweden med 128MB.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Hade en Shuffle (gen 1) en gång i tiden, och just där och då var det en produkt som passade mig hyfsat bra. Det var väl mest Itunes som jag aldrig blev riktigt vän med.
MP3-spelare är väl förvisso något av en död företeelse, men jag skulle inte ha något emot en spelare utan en massa krimskrams och uppkopplingar hit och dit som ska till att dra en massa batteri. En enkel strömsnål skärm, några rejäla knappar för volym, spårbyte och uppspelning/paus, ett modernt batteri som klarar sig några dagars aktiv användning, och stöd för de vanligaste filformaten, alltsamman packat i en liten och behändig enhet - allt som behövs.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Var omständligt bara. På den tiden (före Spotify) hade jag mina låtar sorterade i mappar artistvis i filservern, så jag drog bara mapparna (=artisterna) till min mp3-spelare som syntes som en "masslagringsenhet" i datorn. När jag såg kompisarna "kämpa" med iTunes tyckte jag det såg jobbigt ut. USB2.0 var inte så snabbt heller, gällde oavsett spelare.

Skönt att Spotify finns idag.

Uppskattar också spotify väldigt mycket, har gjort det så enkelt att ha musik vart som helst, har vid ett fåtal gånger blivit frustrerad över att mobilens uppkoppling tappat på någon road trip men det är mest mitt eget fel då jag inte har någonting sparat offline och ofta använder radiofunktionen för att hitta ny musik.

Tror mångas problem kommer lite från okunskap eller att de är fast i tänkandet "det borde vara så här". Var ju självklart tvungen att installera om datorn några gånger under min iTunes tid och behövde ju då importera all musik igen, och jag kommer inte ihåg det som speciellt svårt.
Har för mig att man kunde enkelt "exportera" alla låtar med metadata ifrån iTunes genom att gå till en lista med alla ens låtar välja allt(CTRL+A) och sedan dra det till en mapp, kommer däremot inte ihåg om det bara fyllde en mapp med alla låtar eller om den ordnade efter artister och album. Det gjorde att man inte behövde hämta metadata igen.

Permalänk
Medlem

Skaffade en IPod (G3) runt 2003 och minns ännu hur sjukt imponerad jag blev av såväl hård- som mjukvara. Allting annat kändes som något från stenålder. Hade den iaf 6-7 år innan en smartphone helt tog över.

Permalänk
Medlem

Min första iPod köpte jag under 2020. En Apple iPod touch 7th gen.
Köpte den då jag hade kursmaterial som bara gick att läsa genom iBooks, men senare så lades detta upp som vanliga PDF-filer.
Så numera iPoden ligger mest och samlar damm, tyvärr. För det var en trevlig och behändig liten manick, som fick mig att sakna telefoner i den storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Köpte en iPod 2004. Kändes rätt maffigt med 20GB i fickan när alla andra jönsade runt med sina sketna Jens of Sweden med 128MB.

Nackdelen var att det var mekanisk HDD.

Permalänk
Medlem

Hade väl flera olika, men av oklar anledning så får man bara rösta på en så blev väl Nano då jag hade några olika såna vid olika tillfällen. Fick väl min första runt 2002 eller nåt, o installerade nå Rockbox eller vad det hette på den för bättre funktionallitet än Apples låsta grejer.
Skaffade sen en iPod Touch typ direkt när den kom, även fast jag egentligen ville ha en iPhone. Så hade Touchen ett tag tills en kompis åkte till staterna så jag kunde köpa en ur-iPhone genom honom istället.
Sen några år senare skulle jag till Indien nån månad eller två o ville inte ha med mig nån avancerad telefon dit så köpte mig den väldigt lilla versionen av iPod Nano för att ha nåt enkelt o smidigt. Var dock tvungen att köpa med en extra liten förstärkare (i typ samma storlek som Nanon) eftersom nå sketna eu-regler gjorde att jag inte fick kräma på så mycket som jag ville.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Hur skulle man då kunna få in några musikfiler i iPodden från början? Den lanserades ju långt innan butiken. Nej, det var helt vanliga MP3-filer. Man kunde komprimera om dem till AAC om man ville, men det var det nog ingen som gjorde.

Det som en del fick frispel på var att iPodden kopierade allt innehållet i ID3-taggarna till en databas på själva podden, så att man kunde söka efter artist eller skiva, istället för att man organiserade det med mappar manuellt. Fattade aldrig varför det störde någon - man kunde ju göra spellistor som man ville i vilket fall - men jag minns att en del blev knäppa över den dolda Databasen.

EDIT: Sen var det ju det där att i några månader gick många på att Microsofts WMA skulle ta över MP3 och att det var en katastrof att iPodden inte stödde WMA, men det är det nog ingen som vill kännas vid idag.

Va inte det ungefär samma tid som MS körde racet med HDDVD istället för Bluray. Har för mig att det fanns HDDVD att köpa till Xbox

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Va inte det ungefär samma tid som MS körde racet med HDDVD istället för Bluray. Har för mig att det fanns HDDVD att köpa till Xbox

HD-DVD var 2006-2008. IPod var 2001 till…nu, antar jag, men den första iPhone var tidigt 2007, och den har dalat sen dess. Man kan väl säga att de överlappade en del. Just formatkrigen var ju väldigt 2000-tal.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Det är på utvecklingen man ser att man blivit gammal, själv har jag fina minnen med min Sony Walkman Cassette Player som nu är gammal nog snart att infinna sig på museet.

Permalänk

"vilken ipod hade du"

Jag har fortfarande mina nanos samt classics. Använder fortfarande. Grymt retro.

Har även provat touch men för enbart lyssning av musik så är den absolut sämre användargränssnitt än enheterna med "hjulet" när det gäller att hantera den när man är upptagen med annat och inte har tid att titta var man har sina fingrar.

Dock är dessa inköpte långt efter deras glansdagar och körde en usb sticka från Creative under mp3spelardagarna.

Permalänk
Medlem

Gräver fram min Nano 3G när jag ska vandra i fjällen. Bra batteritid och kräver ingen uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Hur skulle man då kunna få in några musikfiler i iPodden från början? Den lanserades ju långt innan butiken. Nej, det var helt vanliga MP3-filer. Man kunde komprimera om dem till AAC om man ville, men det var det nog ingen som gjorde.

Det som en del fick frispel på var att iPodden kopierade allt innehållet i ID3-taggarna till en databas på själva podden, så att man kunde söka efter artist eller skiva, istället för att man organiserade det med mappar manuellt. Fattade aldrig varför det störde någon - man kunde ju göra spellistor som man ville i vilket fall - men jag minns att en del blev knäppa över den dolda Databasen.

EDIT: Sen var det ju det där att i några månader gick många på att Microsofts WMA skulle ta över MP3 och att det var en katastrof att iPodden inte stödde WMA, men det är det nog ingen som vill kännas vid idag.

Problemet med att använda id3 taggarna var om man använde databaser för att automatiskt fixa dem till sina rippar, så kunde det vara små variationer så att det inte sorterades bra.

Tex kunde Bob Marley hamna under Bob Marley, Bob Marley and the Wailers, Bob Marley & The Wailers, plus om det var några felstavningar ytterligare några kategorier. Eller "Beatles" , "The Beatles", "Beatles, The"

Samlingsskivor var också hopplösa, då automatiska taggarna kunde leda till att det fanns några hundra extra artister att bläddra igenom, trots att skivan kanske hade en huvudsaklig artist i grunden som samarbetade med många andra. Och låtar kunde sorteras på samarbetsartisten istället.

Det gick att lösa genom att göra allt manuellt, vilket jag gjorde till slut, men det var ett tråkigt jobb som jag inte skulle ha tid eller tålamod för idag.

I mappformat blev det inga mysko sorteringar eller jobbigt letande.