Veckans fråga: Vilket bildförhållande föredrar du?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sheytan:

Man ser mer på sidorna med ultra widescreen upplösningar (3440×1440, 3840×1600, 5160×2160 etc)

https://www.youtube.com/watch?v=V2lkTv6VqJ8

https://www.youtube.com/watch?v=PtSMXzCwIuQ

https://www.pctechreviews.com.au/wp-content/gallery/hardware_monitors_21-9_ratio_gaming/blackops4-settings.jpg

Jag har samma bild på höjden men ser mer på sidorna när jag kör med 3860x1600 istället för 3860x2160

Men det där är ju för att spelet är dåligt gjort, för att kallas ultrabrett ska man ju inte begränsa upplösningen på höjden utan utöka den på bredden för att uppnå bredare bildförhållanden, 2160 på höjden är ju det minsta man ska ha idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Man får mer skärm per uppoffrad skrivbordsyta om man har lite höjd på skärmen. Så för min del är det 16:10 eller 4:3 som gäller. Eller hade gällt ifall det fanns något vidare bra utbud dvs.
Argumenten om att man ser mer, eller får mer yta med en bredare skärm är för de som inte riktigt tänkt klart. Sedan är det såklart att vissa spel ger mer bild i sidled med en bred skärm istället för att ge mer i höjdled med en hög skärm, men det hade inte behövt vara så.

Min tanke är mer att bredare skärmar är mer i linje med hur människan ser, periferiseendet

Men sen är det klart att jag inte skulle tacka nej från att gå från 1440p till 1600p t.ex. för lite extra höjd.
Men man tar vad man får (inom rimlig budget)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

16:10 är trevligt, men det finns liksom inga bra skärmar med formatet som dessutom har bra spelfunktioner. Synk, hög Hz, osv.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Föredrar 16:10. Har en stationär skärm och Steam Deck i det formatet.

Permalänk
Medlem

Hadde jag fått välja hade 16:10 vore prefekt, tyvärr svårt att få tag på

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

21:9 vid datorn, 16:10 på bärbar känns optimalt. har dock ej testat 32:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Min tanke är mer att bredare skärmar är mer i linje med hur människan ser, periferiseendet

Men sen är det klart att jag inte skulle tacka nej från att gå från 1440p till 1600p t.ex. för lite extra höjd.
Men man tar vad man får (inom rimlig budget)

Fast förhållandet på människan synfält är runt 3:2. Vilket skulle bli kring 16:10,6.

Permalänk
Medlem

3:2.

Kör 2st Huwaei Mateview.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk

För mig är det 16:10 som gäller men skulle vilja prova 3:2 för det känns som det skulle vara optimalt för foto/filmredigering.

Permalänk
Medlem

Höjd/bredd-ration är sekundär. Det viktigaste är först och främst att skärmen är tillräckligt hög. Efter det kan man ha nästan hur mycket bredd som helst.

T.ex. En 34-tums 21:9-skärm är OK, men samma aspekt-ratio i bara 20" är löjligt.

Sen kan man behöva dela upp det i fler skärmar och/eller ha krökta skärmar.
Jag har använt 40:9 totalt uppdelat på tre skärmar (4:3 - 16:9 - 4:3) vilket var trevligt, men jag tror inte jag skulle vilja använda en platt skärm som är 40:9.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Testpilot

Kurvad 21:9 är enligt mig överlägset i alla scenarion jag använder en datorskärm för i alla fall.

Alla spel blir mycket mer inlevelsefulla, vare sig det är RTS, action eller FPS. Även film som är anpassad för bioduk(?) eller dylikt är fantastiskt att kolla på då det inte blir svarta kanter uppe och nere.

Sedan är det mer än trevligt när man jobbar med dokument eller text överlag att dra ut fönsterflikar i det bredare perspektivet, med flera dokument/flikar uppe samtidigt med full vertikalitet. Tagit bort behovet av flera skärmar för egen del, framförallt de annars porträttvridna som jag haft förut.

Enda gången 21:9 inte fungerar speciellt bra är om man spelar något mer tävlingsinriktat spel då dessa av "fairness" inte ger högre FOV, utan stretchar bara bilden. Köper argumentet för detta, men gör att man får antingen spela utsträckt eller med svarta kanter, vilket dödar hela poängen med ultrabred skärm.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

16:10 för jobb och 21:9 för spel och hade det funnits en vettig tv med 21:9 så hade det nog hängt en sån i vardagsrummet också.

Edit,
När jag tänker efter så hade 21:9 funkat perfekt med jobb också men de blir nog löjligt stora för skrivbordet om man ska få lite höjd på dom. Två 16:10 är lättare att hantera.. Tycker också att det är väldigt störande att jobba på en välvd skärm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

32:9, 5120x1440p.

Kommer aldrig kunna gå tillbaka till en ”vanlig” skärm igen.
Används nästan enbart till spel.

Permalänk

32:9, mäktigt att spela i men lite väl extremt ibland. Funkar dock riktigt bra med allt annat jag gör då det inte är några konstigheter att gå både 3 och 4 fönster uppe av diverse saker.
Tror dock att när det blir en ny skärm om en sisådär 10 år blir det en smalare.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aleshi:

Fast förhållandet på människan synfält är runt 3:2. Vilket skulle bli kring 16:10,6.

Beror ju på vilken typ av synfält vi snackar om dock, och det blir direkt knytet till distansen man har från skärmen(objektet) mer än något annat. Det aktiva fokus-synfältet är väldigt smalt, men sedan har vi andra synfält som ändå kan plocka upp detaljer och periferin som kan fortsätt notera ändringar i ljusförhållande o.s.v.

Illustration av mänskliga ögats synfält (inom spoiler-tagg p.g.a. storleken):

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Ultrawide 64:27 med lagom många pixlar och tillräcklig fysisk storlek. Fungerar utomordentligt bra för systemutveckling men även för spel (om ultrawide stöds det vill säga).

Permalänk
Medlem

16:10 föredrar jag på laptop och desktop. 3:2 när det gäller platta!

För övrigt anser jag att 13" laptops med 1920x1080-upplösning bör utrotas!

Permalänk
Medlem

16:10 generellt, och någon motsvarighet på något ultrabrett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tills man slår på de flesta videos. Kör det själv och är nöjd, men det blir 16:9 4k nästa gång tror jag.

I spel är ultrawide dock jättebra.

Håller med, till spel är min G9a magisk, kolla Youtube, Netflix osv får man ju massiva sorgekanter vilket är trist.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Men blir bilden helskärm när spelar spel på 16:10? Har sett bilder på SteamDeck där det är sorgekanter uppe och nere när spelar.

Har inte spelat på datorn efter att jag lämnade mina 16:10-skärmar bakom mig, men jag kan inte dra mig till minnes att det var ett vanligt förekommande problem för 7+ år sedan i vart fall. Det finns säkerligen enskilda spel som är så korkat skrivna även idag att de har ett förbestämt bildförhållande, men det skulle förvåna mig om det var många. Och, även om så är fallet så är det ju ändå bara "extra pixlar" som du skulle vara utan helt i 16:9.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har precis gått från 49" 32:9 5120x1440 till 42" 16:9 4k. Har saknat höjden. Var också sugen på att testa OLED och här är jag nu.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

En sak jag har funderat på är varför folk vill ha så breda särmar på desktop men höga när det kommer till aptops?

Jag tror du får svaret om du funderar lite djupare över varför det finns så få laptops med ultrabred skärm, medan det finns gott om ultrabreda desktop-skärmar.

För mig har det med storleken på skärmen att göra. För mindre skärmar prioriterar jag vertikal storlek, men när skärmen nått en viss höjd blir det bättre att växa på bredden. På laptops t.ex. med små skärmar skulle jag föredra 5:4 eller 4:3 om det fanns (som de var förr) men 3:2 eller 16:10 är klart bättre än 16:9. Ultrabrett för laptop blir bara löjligt och oanvändbart i de flesta fall.

För desktop är min maxhöjd runt 21" för att bekvämt kunna överblicka skärmen, men jag kan gott tänka mig uppemot 50" på bredden (särskilt om den är ordentligt krökt), vilket ger runt 21:9 i bildförhållande (med 53" diagonal).

För TV skulle jag föredra 2:1 om det fanns, som en bra kompromiss mellan 16:9 och 2,35:1. Många TV-serier spelas numer in i 2:1-format för mer "cineastisk" känsla. För egen del passar det också ergonomiskt bättre med en 2:1-TV än dagens 16:9. Nu finns de inte, men jag hoppas på dessa extra-breda TV när tillverkarna tröttnat på att tävla om antal pixlar etc och vill ha en ny feature att hypa.

Permalänk
Medlem

Egentligen 16:10, men 16:9 är ju de facto standard så jag slutade kämpa emot för länge sedan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skärmens storlek och upplösning är viktigare än formatet för min del. En tillräckligt stor och högupplöst skärm kan visa alla bildformat bra. Så därför kör jag så stort som jag får plats med. Använder Samsung-TV QLED som största skärmar, 65 och 55 tum. De är väggupphängda på armar. (i två rum). Mina skrivbordsskärmar är två Samsung 16:9 på 24 tum, tio år gamla, ska bytas ut inom kort, i år i alla fall. Tror det blir Samsung igen, där är jag fortfarande osäker på formatet. Men lutar åt 16:9. Allt 4K. Har en gammal (som gatan) Samsungskärm som jag kör lite retrodatorer på. Den är platt 16:10 och har VGA och DVI. Tyvärr börjar den gulna.

Bärbara har jag tre, en äldre HP probook i7 från 2018 som har 16:10, en Lenovo Thinkpad R5 från 2021 16:9, och en sprillans ny oanvänd Asus Chromebook med 16:9 touchscreen som jag tror är AMOLED/OLED. Den gillar jag inte, men fått den från jobbet, ligger i en skrubb. (Ogillar OS, skärmen är superb, går att vända 180 grader).

Funderar (har funderat i flera år, nästan sedan Y2K) att skaffa en vattentät utomhusskärm runt 40 tum för att ha fast monterad ute i trädgården, då det inte är nyttigt att sitta inomhus på sommaren. Måste få lite sol någon gång. De som finns på marknaden verkar inte vara så bra, tänk reklamskärmar ute på stan med pixlar stora som glödlampor. I alla fall när jag kollade marknaden för ett par år sedan. Blir 16:9 tror jag i så fall. Verkar vara svårt att få tag på något vettigt där, dvs. i vettig upplösning och storlek. (om man ska ha vattentätt). Kanske bygger in vanlig skärm i vattentät låda. Ska stå ute året om.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

För TV skulle jag föredra 2:1 om det fanns, som en bra kompromiss mellan 16:9 och 2,35:1. Många TV-serier spelas numer in i 2:1-format för mer "cineastisk" känsla. För egen del passar det också ergonomiskt bättre med en 2:1-TV än dagens 16:9. Nu finns de inte, men jag hoppas på dessa extra-breda TV när tillverkarna tröttnat på att tävla om antal pixlar etc och vill ha en ny feature att hypa.

Jaså, är det 2:1 aspect ratio otyget är på. Har aldrig fattat varför TV-producenter har otur så ofta när de tänker numera, dvs. producerar program med bildförhållande ingen i publiken har skärm till. Minns när jag hyrde spagettivästerns på VHS på macken under 80-talet. Så smal letterboxbild (25% aktiv bildruta) att jag trodde tvns flybacktransformator hade börjat ge sig. Var väl Cinemascope tror jag. Var producerat för bioskärmar så man kunde "köpa det". Men när man producerar för tv, så är det stolleprov att inte utnyttja hela bildytan. Stackars folk som sitter med OLED och tittar på sådant ofta. Garanterad inbränning! (Inte ens LTT klarar 16:9, utan ska köra letterbox, fan vet varför, för Linus verkar vara vettig i övrigt).

Permalänk
Medlem

21:9 i hög upplösning, är det inte hög upplösning får man inte plats med tillräckligt mycket text på höjden, och i så fall föredrar jag 16:9 alt. 16:10. (Sitter på idag 24:10 vilket är nästan exakt samma som 21:9)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Men blir bilden helskärm när spelar spel på 16:10? Har sett bilder på SteamDeck där det är sorgekanter uppe och nere när spelar.

Yep, finns en del äldre spel och dåliga konsol-portar som inte hade stöd för något annat än 16:9. Var många år sen jag hade min HP LP3065 nu. De flesta spelen kunde nyttja hela skärmen. 16:10 stöd är vanligare än ultrawide.

Permalänk
Medlem

Har 32:9, meeeen skulle inte rekommendera det till någon. Eller i varje fall inte någon som gör mer än bara spelar och ev slösurfar på sin dator (och även om spel blir bättre å bättre på hantera det så ähhh).
Saknar mina 3x16:9 och blir väl gå tillbaka dit igen så småningom, ffa som utvecklare å WFH med dela skärm som är ett gissel med 32:9.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tBiorrith:

21:9 är jävlig gött i FPS. Men nästa gång jag köper skärm blir det en stor 16:9 för enkelhetens skull, när man speglar bilden till TV så man kan spela SP spel med handkontroll på stor skärm.

FPS kan spelas i 21:9 i fönsterläge på nedre delen av skärmen.

Hur speglar du till TVn, SteamLink? Jag har en 21:9-skärm och kör SteamLink-appen utan problem för om du väljer en 16:9-upplösning i spelet så blir bildförhållandet rätt utan stretch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det där är ju för att spelet är dåligt gjort, för att kallas ultrabrett ska man ju inte begränsa upplösningen på höjden utan utöka den på bredden för att uppnå bredare bildförhållanden, 2160 på höjden är ju det minsta man ska ha idag.

3860x2160 vs 3860x1600