Ultra High Speed HDMI-kablar med 90°-vinkel – VAR?

Permalänk
Medlem

Ultra High Speed HDMI-kablar med 90°-vinkel – VAR?

Har just köpt mig en LG C1 men kan/vill inte använda den förens jag fått tag på rätt kablar för att kunna slänga upp den på väggen. Vill inte behöva byta ut kablar på den i framtiden och krångla.

Problemet är att det inte verkar gå att få tag på en enda certifierad, vinklad kabel till den bakre HDMI-porten som når upp till HDMI-2.1-kraven. Hur ska jag kunna få TV:n slimmad mot väggen utan vinklad kabel? Jula har ett fäste som bygger 9 mm som jag helst vill ha...

Någon som har eller har haft samma problem?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Det verkar inte finnas. Däremot finns det vinklade kablar som högst troligtvis klarar samma krav ändå, t.ex. denna: https://www.amazon.se/Cable-Matters-48Gbps-Ultra-Degree/dp/B0...

Edit: Såg två som skrev att dom inte fick eARC att fungera så just den kanske inte var så bra ändå.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns nog sjuttioelva orsaker till att eARC krånglar där en modern kabel sällan är den sjuttotolvte orsaken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Har just köpt mig en LG C1 men kan/vill inte använda den förens jag fått tag på rätt kablar för att kunna slänga upp den på väggen. Vill inte behöva byta ut kablar på den i framtiden och krångla.

Problemet är att det inte verkar gå att få tag på en enda certifierad, vinklad kabel till den bakre HDMI-porten som når upp till HDMI-2.1-kraven. Hur ska jag kunna få TV:n slimmad mot väggen utan vinklad kabel? Jula har ett fäste som bygger 9 mm som jag helst vill ha...

Någon som har eller har haft samma problem?

Finns 3 st HDMI portar på sidan (Har inte läst nån manual vad som gäller på dessa portar. Kanske inte ser snyggt ut enligt dig?), vad ska du koppla in på TV:n?

Hur lång Ultra High Speed HDMI kabel behöver du?

Nördic har certifierade kablar som inte är dyra, använder själv 2 st 2m (raka) Ultra High Speed kablar (tror jag gav cirka 150kr st för 2m på CDON förra året) till:

Blu ray spelaren till receiver.

Receiver till TV:n.

https://noerdic.se/collections/all

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Ja, vilken röra. Spenderade nästan hela gårdagen på att leta kablar. Blev en (väldigt dyr) beställning igår trots allt. Jag kommer köra mina HDMI-2.0-källor genom en HDMI-switch och sen genom adaptern så, jag hoppas det fungerar smärtfritt i alla fall. Får se i framtiden om man kan köra en 2.1-switch genom den också, hur som helst så är det ett senare bekymmer.

Skrivet av nu1mlock:

Det verkar inte finnas. Däremot finns det vinklade kablar som högst troligtvis klarar samma krav ändå, t.ex. denna: https://www.amazon.se/Cable-Matters-48Gbps-Ultra-Degree/dp/B0...

Edit: Såg två som skrev att dom inte fick eARC att fungera så just den kanske inte var så bra ändå.

Det fick bli en ocertifierad till slut. Hittade denna, som på tyska Amazon är tydligt marknadsförd att klara 8K@60Hz och 4K@120Hz, inget nämnt om det på svenska sidan, men det är samma produkt. En kommentar har lagt upp bild på att den klarar det åtminstone:
https://www.amazon.se/Cable-Matters-113108_113109-hdmi-adapte...

Skrivet av Laxpudding:

Finns nog sjuttioelva orsaker till att eARC krånglar där en modern kabel sällan är den sjuttotolvte orsaken

Det är sant, men just eARC hade någon mer i kommentarerna på Amazon haft strul med även på adaptern jag köpte. I mitt fall gör det detsamma då bakre HDMI-porten inte är den med eARC.

Skrivet av seville57:

Finns 3 st HDMI portar på sidan (Har inte läst nån manual vad som gäller på dessa portar. Kanske inte ser snyggt ut enligt dig?), vad ska du koppla in på TV:n?

Hur lång Ultra High Speed HDMI kabel behöver du?

Nördic har certifierade kablar som inte är dyra, använder själv 2 st 2m (raka) Ultra High Speed kablar (tror jag gav cirka 150kr st för 2m på CDON förra året) till:

Blu ray spelaren till receiver.

Receiver till TV:n.

https://noerdic.se/collections/all

Jag ska ha kablar där också Köpte en stycken tvåmeters och två stycken tremeters från Clas:
https://www.clasohlson.com/se/p/39-1364-1?utm_source=google&u...

Lite dyra, men jag gillade hur se ser ut. Rena former på kontakten, matt yta, inga skrikiga färger eller sleeves som tar upp onödig plats i kabelrännan.

Tack, men inte 90°?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Infiniti:

Det är sant, men just eARC hade någon mer i kommentarerna på Amazon haft strul med även på adaptern jag köpte. I mitt fall gör det detsamma då bakre HDMI-porten inte är den med eARC.

Kablar är agnostiska. De bryr sig inte om vad man försöker göra. Så länge kablar är korrekt utformade, likt pinne 14 kopplad, kommer inte en kabel selektivt stänga av vissa funktioner eller tjänster som verkar på en högre logisk nivå än vad koppartråd kan basa över. Om annat vore fallet är vi inne på den där ljudkabeln som spelar Celine Dion men vägrar spela Metallica.

Det rimliga är att de personerna som skriver på Amazon inte hade problem med kabeln utan problem med eARC/ARC generellt. Bara att de inte har greppat vad som var den faktiska orsaken till problemet. En vanlig felaktig slutsats är att man tror det är kabelns fel eftersom kabeln är den nya, okända faktorn i sammanhanget. För eARC/ARC är det för mig kanske 9 gånger av 10 där jag måste trixa och krångla varje gång jag försöker aktivera – eller stänga av den funktionen. Och detta har inget med kabeln att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kablar är agnostiska. De bryr sig inte om vad man försöker göra. Så länge kablar är korrekt utformade, likt pinne 14 kopplad, kommer inte en kabel selektivt stänga av vissa funktioner eller tjänster som verkar på en högre logisk nivå än vad koppartråd kan basa över. Om annat vore fallet är vi inne på den där ljudkabeln som spelar Celine Dion men vägrar spela Metallica.

Det rimliga är att de personerna som skriver på Amazon inte hade problem med kabeln utan problem med eARC/ARC generellt. Bara att de inte har greppat vad som var den faktiska orsaken till problemet. En vanlig felaktig slutsats är att man tror det är kabelns fel eftersom kabeln är den nya, okända faktorn i sammanhanget. För eARC/ARC är det för mig kanske 9 gånger av 10 där jag måste trixa och krångla varje gång jag försöker aktivera – eller stänga av den funktionen. Och detta har inget med kabeln att göra.

Ah, okej! Har väldigt dålig koll på HDMI och vad det är som egentligen förändras i kablarna och portarna vid varje ny version. Läggs det till nya kablar till tidigare oanvända stift? Eftersom de nya versionerna alltid är bakåtkompatibla så antar jag att det inte sker förändringar i signalerna som skickas över stiften som fanns där i första HDMI-versionen? Fast samtidigt läggs det till nya funktioner som dem i HDMI 2.1a där de gamla kablarna fortfarande funkar... Du får helt enkelt fixa en artikel om detta Thomas

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Det fick bli en ocertifierad till slut. Hittade denna, som på tyska Amazon är tydligt marknadsförd att klara 8K@60Hz och 4K@120Hz, inget nämnt om det på svenska sidan, men det är samma produkt. En kommentar har lagt upp bild på att den klarar det åtminstone:
https://www.amazon.se/Cable-Matters-113108_113109-hdmi-adapte...

Cable Matters är nog ett ganska säkert val. De brukar rekommenderas av HDFury, som gör kringutrustning just för att lösa olika typer av HDMI-problem för entusiaster. (Jag använder deras HDMI-switch Vrroom för att kunna få ut Atmos till min Sonos Arc trots att min TV inte har stöd för eARC.)

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Infiniti:

Ah, okej! Har väldigt dålig koll på HDMI och vad det är som egentligen förändras i kablarna och portarna vid varje ny version. Läggs det till nya kablar till tidigare oanvända stift? Eftersom de nya versionerna alltid är bakåtkompatibla så antar jag att det inte sker förändringar i signalerna som skickas över stiften som fanns där i första HDMI-versionen? Fast samtidigt läggs det till nya funktioner som dem i HDMI 2.1a där de gamla kablarna fortfarande funkar... Du får helt enkelt fixa en artikel om detta Thomas

Har skrivit mycket om detta. Kabeln i sig förändras inte, utan vad som förändras är kraven på kabeln. Dit hör kraven på bandbredd och interferens och den senaste kravet på kabeln är Ultra High Speed. En certifierad Ultra High Speed-kabel fungerar med alla HDMI-funktioner som existerar till idag och det som kommer i framtiden. Till den dag något nyutveckling innebär att något ställer nyare och ännu högre krav på kabeln, vilket hittills har skett med 10 års mellanrum.

Majoriteten av nya HDMI-funktioner som dyker upp vartefter är sådant som inte alls har med kabeln att göra, utan är funktioner på en högre logisk nivå. Jämför med nätverkskablar. Man behöver inte köpa en ny nätverkskabel för varje ny funktion på internet. Däremot har möjligheterna till högre bandbredd över nätverk ökat med ungefär 10 års mellanrum. Då kan behöva nya kablar och hårdvara ifall man vill åt den nya bandbredden. Samma med HDMI.

Permalänk
Medlem

Jag beställde två vinklade som är hdmi 2.0 spec men jag chansar att det även fungerar för 4k120hz då dom är så korta, 1 och 1.5m.

Vi får väl se om det fungerar.
amazon 90° kabel hdmi 2.0

Kan skriva här när jag har hunnit prova.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråd till liv då jag TROR jag behöver vinklade kontakter till min beställda LG Oled 65B1.
Jag hittar inga vinklade hdmi-kablar som är certifierade Ultra High Speed, är det jag som är dålig o söka eller bara jag som ser utrymmet bakom tvn som ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Väcker denna tråd till liv då jag TROR jag behöver vinklade kontakter till min beställda LG Oled 65B1.
Jag hittar inga vinklade hdmi-kablar som är certifierade Ultra High Speed, är det jag som är dålig o söka eller bara jag som ser utrymmet bakom tvn som ett problem?

Jag har 2 st HDMI portar på sidan å det raka certifierade Ultra High Speed HDMI kabel kontakter (TV:n är inte väggmonterad). Hade en gammal budget 55 LG å där var 2 st HDMI portar på sidan, raka HDMI kabel kontakter funkade.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jag har 2 st HDMI portar på sidan å det raka certifierade Ultra High Speed HDMI kabel kontakter (TV:n är inte väggmonterad). Hade en gammal budget 55 LG å där var 2 st HDMI portar på sidan, raka HDMI kabel kontakter funkade.

Kontakterna på sidan är ej aktuella då de ej har eARC eller hdmi 2.1.

Permalänk
Bildexpert 📺

I väntan på någon tillverkar vinklade kontakter med UHS-certifiering(*) får man nog gå på tillverkarens löften och försöka prioritera de kabeltillverkare som talar rätt språk bäst, likt bandbredd.

(*) Kan vara så att det inte går att certifiera vinklade UHS-kablar av någon anledning. Tog ett tag innan AOC-kablar inkluderades i certifieringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I väntan på någon tillverkar vinklade kontakter med UHS-certifiering(*) får man nog gå på tillverkarens löften och försöka prioritera de kabeltillverkare som talar rätt språk bäst, likt bandbredd.

(*) Kan vara så att det inte går att certifiera vinklade UHS-kablar av någon anledning. Tog ett tag innan AOC-kablar inkluderades i certifieringen.

Måste nog grotta mer i detta. Tex Cable Matters nämner sina kablar som UHS-certifierade men de vinklade har bara texten att de klarar UHS kraven, inget att de är certifierade :/
(vidare har köpare på tex Amazon skrivit att CMs vinklade kablar ej klarar tex 4k120Hz även fast texten säger det)

Permalänk
Medlem

Om ni tänker på de blå-svarta CM adaptrarna, dessa, så är det väl bara att prova och funkar det inte så är det bara att returnera.

Har läst både recensionerna på Amazon och lite på Reddit att dessa verkar vara helt okej för 2.1, men inget jag själv har provat, så jag kan inte lova något.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Kontakterna på sidan är ej aktuella då de ej har eARC eller hdmi 2.1.

Ok, vad är det du ska koppla in? Tycker det verkar vara ett riktigt idiotiskt konstruktions fel från LG:s sida.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ok, vad är det du ska koppla in? Tycker det verkar vara ett riktigt idiotiskt konstruktions fel från LG:s sida.

PS5:an direkt mot en hdmi 2.1-port och earc-porten kopplar jag receivern mot

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Om ni tänker på de blå-svarta CM adaptrarna, dessa, så är det väl bara att prova och funkar det inte så är det bara att returnera.

Har läst både recensionerna på Amazon och lite på Reddit att dessa verkar vara helt okej för 2.1, men inget jag själv har provat, så jag kan inte lova något.

Det är inte adaptrarna utan rena kablar jag är ute efter.
Jag kan iof beställa från amazon o hoppas på det bästa, retur är allltid möjlig. Tyvärr är det inte pengarna det sitter i utan mer att jag inte orkar plocka ner tvn flera ggr när väl kablarna är på plats

Permalänk
Bildexpert 📺

För eARC behöver du en HDMI-kabel som är Ethernet-kopplad, måste inte vara specifikt UHS för just den. Skulle vara att du kanske vill ha UHS ifall du tänker i framtida behov med FRL-kapabel förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För eARC behöver du en HDMI-kabel som är Ethernet-kopplad, måste inte vara specifikt UHS för just den. Skulle vara att du kanske vill ha UHS ifall du tänker i framtida behov med FRL-kapabel förstärkare.

Tack, hade koll på den faktiskt men om man ändå köper en kabel kan man lika gärna köpa två o slippa göra om det

Permalänk
Medlem

Jag tänkte återkoppla med info kring mitt huvudbry med platsbristen för hdmi på LG B1.
Jag beställde ett par kablar som, av det jag hittade i text, skulle vara grundare när det gäller själva plasthöljet på kontakten. Det räckte inte då kabeln i sig gav en alldeles för vid böjradie.

Jag beställde därför Cable Matters vinklade adaptrar ( https://www.amazon.se/Cable-Matters-113109-BLKx2-hdmi-adapter... ) även om de inte är certifierade för UHS. De funkar alldeles utmärkt tror jag, PS5ans inställningar medger alla val som jag hade tidigare när kabeln kopplades direkt i tvn.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dartan:

Jag tänkte återkoppla med info kring mitt huvudbry med platsbristen för hdmi på LG B1.
Jag beställde ett par kablar som, av det jag hittade i text, skulle vara grundare när det gäller själva plasthöljet på kontakten. Det räckte inte då kabeln i sig gav en alldeles för vid böjradie.

Jag beställde därför Cable Matters vinklade adaptrar ( https://www.amazon.se/Cable-Matters-113109-BLKx2-hdmi-adapter... ) även om de inte är certifierade för UHS. De funkar alldeles utmärkt tror jag, PS5ans inställningar medger alla val som jag hade tidigare när kabeln kopplades direkt i tvn.

Vad PS5 och andra källor medger och bockar som fungerande signal är baserat på EDID, alltså den metadata som skickas från displayen till källan om vilken kapacitet som klaras av. Det skickas över DDC går i serieportshastighet. Därför kan skärmar synas i källan, synas i Windows och liknande och man kan välja 4K/120 och allt verkar rimligt. Om bildsignalen sedan kommer över och hur stabil den blir utan att droppa in/ut är däremot en annan fråga. Det går inte att veta på förhand.

Permalänk
Medlem

Vill också flika in lite med mina upptäckter angående CM-adaptrarna

Då jag inte har någon modern enhet, typ XSX/PS5, så har jag bara provat med dessa,

Enligt konsolen så är det fullt fräs med alla dess funktionaliteter (även om det nu bara kan vara EDID som säger så). Har i alla fall den inställd på 4K60 med HDR/DoVi, VRR/Freesync osv igång, dvs bara vissa HDMI 2.1-finesser då X1X inte har fullt stöd helt enkelt.

Då Forza Motorsport 7 både har HDR- och VRR-stöd (och körs dynamiskt upp till 4K med 60 FPS som mål) så provade jag det i någon timme eller två och det verkade fungera ypperligt. Drar man upp 'VRR Information' på TV:n så säger den så här (utifrån vad jag kan minnas sen igår),

  • ~60Hz (varierar då VRR är igång)

  • FREESYNC ACTIVE (?)

  • 3840 x 2160P@60

  • YCBCR422 8b (TM/4L8, minns inte helt)

Är fullt medveten om att varken kabeln eller adaptern är certifierade, men då det är väldigt trångt vid just HDMI 4-porten och kabeln ska kunna trängas i en trång kabellist med en massa andra kablar så tog jag den risken utifrån vad kundrecensionerna sa om dessa. Får se om det håller sig i framtiden när man väl får tag på någon enhet med fullt stöd för 2.1 🤷‍♂️

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Bildexpert 📺

Fördelen med AOC-kablar är deras (nödvändiga) re-clock av signalen i sink-änden, alltså TV-änden, när signalen ska gå från optisk-till-elektrisk igen. Det ökar chansen för att skarvdon som vinkelkontakter faktiskt fungerar eftersom det i praktiken är en mycket kort bit för signalen att färdas. Med passiva kablar blir det upp till kombinationen av source, sink, kabel och adapter hur de hanterar situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Vill också flika in lite med mina upptäckter angående CM-adaptrarna

Då jag inte har någon modern enhet, typ XSX/PS5, så har jag bara provat med dessa,

Enligt konsolen så är det fullt fräs med alla dess funktionaliteter (även om det nu bara kan vara EDID som säger så). Har i alla fall den inställd på 4K60 med HDR/DoVi, VRR/Freesync osv igång, dvs bara vissa HDMI 2.1-finesser då X1X inte har fullt stöd helt enkelt.

Då Forza Motorsport 7 både har HDR- och VRR-stöd (och körs dynamiskt upp till 4K med 60 FPS som mål) så provade jag det i någon timme eller två och det verkade fungera ypperligt. Drar man upp 'VRR Information' på TV:n så säger den så här (utifrån vad jag kan minnas sen igår),

  • ~60Hz (varierar då VRR är igång)

  • FREESYNC ACTIVE (?)

  • 3840 x 2160P@60

  • YCBCR422 8b (TM/4L8, minns inte helt)

Är fullt medveten om att varken kabeln eller adaptern är certifierade, men då det är väldigt trångt vid just HDMI 4-porten och kabeln ska kunna trängas i en trång kabellist med en massa andra kablar så tog jag den risken utifrån vad kundrecensionerna sa om dessa. Får se om det håller sig i framtiden när man väl får tag på någon enhet med fullt stöd för 2.1 🤷‍♂️

Jag har 5m-varianten av samma kabel och använder dom till 4K120 med Xbox Series X och Playstation 5 så dom fungerar bra för mig.

Av funktionerna du nämner så är det ingen som kräver Ultra High Speed, alla funktioner du nämner inkl. 4K60, 8bit HDR, Dolby Vision, VRR osv. klarar en Premium High Speed-kabel också av.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Har just köpt mig en LG C1 men kan/vill inte använda den förens jag fått tag på rätt kablar för att kunna slänga upp den på väggen. Vill inte behöva byta ut kablar på den i framtiden och krångla.

Problemet är att det inte verkar gå att få tag på en enda certifierad, vinklad kabel till den bakre HDMI-porten som når upp till HDMI-2.1-kraven. Hur ska jag kunna få TV:n slimmad mot väggen utan vinklad kabel? Jula har ett fäste som bygger 9 mm som jag helst vill ha...

Någon som har eller har haft samma problem?

Du har förvisso redan införskaffat kablar och adaptrar, men jag hittade den här hemsidan...

FPV Solution

De kanske har något som funkar, och om de inte har det verkar de öppna för att anpassa efter kundens önskemål.
Kanske värt att fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har 5m-varianten av samma kabel och använder dom till 4K120 med Xbox Series X och Playstation 5 så dom fungerar bra för mig.

Av funktionerna du nämner så är det ingen som kräver Ultra High Speed, alla funktioner du nämner inkl. 4K60, 8bit HDR, Dolby Vision, VRR osv. klarar en Premium High Speed-kabel också av.

Problemet med LG C1 (och förmodligen fler modeller) är att det finns ett bugg som gör att den visar 8b när det egentligen kan vara 10/12b vid HDR/DoVi. Nu säger jag inte nödvändigtvis att du har fel, jag har ingen riktig koll på vad X1X kan ge ut på 4K60 i spel helt ärligt, så om den nu verkligen kör HDR i native 8b så kan det ju kännas lite bortkastat om man vill slippa banding/posterisering bland annat.

VRR och ALLM verkar vara lite blandat med 2.0- och 2.1-standarden, där mycket talar för att 2.1 är kravet för VRR + ALLM, men att det även kan gå att implementera i 2.0 (men att det inte hör till standarden). 4K120 är ju en helt annan best givetvis, så X1X kanske kör dessa funktioner genom 2.0 när det bara är 4K60 på något vis. Har ärligt talat inte läst på riktigt om alla funktioner och deras krav, så jag kan vara ute och cyklar, vilket jag ursäktar om det blir någon sorts förvirring från min sida.

Kan försöka kika lite mer senare med andra debugmenyer som TV:n har om det kan tänkas ge bättre svar.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Bildexpert 📺

FRL, eARC, ALLM och VRR är alla beskrivna i HDMI version 2.1. På papper. Eller förmodligen en lösenordsskyddad pdf. Vill du som tillverkare veta hur dessa funktioner ska fungera är det där man tittar upp sin dokumentation.

FRL kräver en viss typ av hårdvara där tillverkarna, vilka är licensierad HDMI-användare med rätten/kravet att sätta logotyper på baksidan, måste välja ur en pool av godkända kretsuppsättningar för att efterleva licensen. Detta för att man från HDMI:s sida vill hålla funktionsnivån uppe. Det måste vara en krets som kommunicerar på rätt sätt. Man vill inte ha svart i rutan pga av inkompatibla kretsar eller lösaktiga tolkningar av vad som står i pdf:n. Stenhårda krav här.

eARC, ALLM och VRR är inte funktioner som är beroende av FRL. Dessa kan man implementera lite som man vill. ALLM är ju endast en enkel flaggning i metadata om att aktivera spelläget och kan tekniskt fungera med precis allting som kan läsa metadata.

En av de stora versionsförvirringarna kommer av att många sätter likhetstecken mellan bandbredd och HDMI-version. Då tänker alldeles för många som föjer...
FRL48Gbps="HDMI 2.1"
18 Gbps="HDMI 2.0"
10.4 Gbps="HDMI 1.4" (fast det är HDMI 1.3 egentligen och i praktiken 9 Gbps...)

...då blir det extra förvirrande och det blir självmotsägelser som att "...den har bara HDMI 2.0 men ändå VRR och eARC?" eller den där om "...äkta 2.1" och liknande beskrivningar som surrar runt internet.

Slutar man tänka HDMI-version=bandbredd och istället fokuserar på funktion blir detta så mycket enklare. Likt hur alla idag utan några som helst problem kan skilja på att Dolby Vision inte har med HDMI-versioner att gör.