Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Helgsnack: Vilka är dina dummaste tekniklösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kökssvampar som antivibrationsfötter för min PC. Billigt, effektivt, och dessutom RGB på köpet. Se bild nedan, och även mitt inlägg från januari 2021 med mer detaljer. Använder fortfarande samma lösning 1½ år senare.

https://i.imgur.com/FoMauZg.jpg

Kan ha varit det roligaste jag sett på länge här inne 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte riktigt den tekniklösningen som efterfrågas här kanske. Men drivremmen på min SAAB 9-3 -06 gick av en natt. Gick hem och kom tillbaka nästa dag med en kompis och en ny drivrem från biltema. Men drivremmarna sitter förbannat trångt till på dessa bilar, även när man tagit bort luftfilterboxen och lite annat så är det max en centimeters springa mellan motor och hjulhuset, och bältesspännaren sitter långt ner. Utan bältesspännarverktyg så verkade det vara hopplöst. Lossade på motorfästen och lyfte motorn i sidan med domkraft för att komma åt men gick inte att trä på nya remmen hur mycket man än försökte komma åt. Tills jag kom på idén att använda spännband. Bara lägga drivremmen över alla hjulen utom ett, lägga över spännband och dra åt så bältesspännaren ger efter, sedan lägga drivremmen över sista hjulet och lätta på spännbandet. Då kan vilken amatör som helst byta drivrem.
Så har man en äldre lättmekad bil, så utöver en hylsnyckelsats och buntband, så kan man alltid ha med sig lite spännremmar och en drivrem.

Kör förövrigt alltid runt med en flaska isopropanol sedan ett motorstopp då gasspjället fastnade. På en 9-3 kan man lätt montera loss spjällhus och fixa själv vid behov.

Permalänk
Medlem

Jag klippte en gång i tiden kasettband, vände på remsan och klistrade ihop med häftmassa, så fick jag musiken att spelas upp baklänges. Funkade kanske 10 ggr innan häftmassan släppte.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Alltid glad att se Scrubs, men jag tror att det finns ett avsnitt där han gör ett paintball-gevär som också kan trycka visitkort. Den är nästan ännu bättre än den här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Under min studietid bodde jag i en studentlya med fönster i söderläge. Det blev fruktansvärt varmt om sommaren. Införskaffade en kylare med elfläkt från någon småbil, kopplade upp den till vattenkranen i trinettköket, och hade därmed en förvånansvärt välfungerande ful-AC.

På vintern dubblerade den som snabbvärmare, när man kom tillbaka efter loven.

Det dumma ligger i miljösvineriet. Vågar knappt ens tänka på vilka mängder kranvatten den förbrukade genom åren.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

A true MacGyver 😎

For sure. 5g för några år sedan år imponerande!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Säkert för mycket dumt för att minnas allt. Tröttnade på att köpa SVHS-band så öppnade SVHS-maskinen och klippte bort sensorn med en avbitare. Sedan spelade den in SVHS som default på alla band. Funkade rätt bra. (det gick i menyer att tvinga den att spela in vanlig VHS på SVHS-band)

Idag hade jag nog lödat sensorn eller satt en switch.

Jag har för mig att man kunde borra ett litet hål i VHS-kassetter för att "konvertera" de till S-VHS, då det var det enda som skiljde dem åt. Sen kanske kvaliteten inte var riktigt samma heller förstås, men de funkade för ADAT i studion så det sparade vi en hel del pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inte riktigt den tekniklösningen som efterfrågas här kanske. Men drivremmen på min SAAB 9-3 -06 gick av en natt. Gick hem och kom tillbaka nästa dag med en kompis och en ny drivrem från biltema. Men drivremmarna sitter förbannat trångt till på dessa bilar, även när man tagit bort luftfilterboxen och lite annat så är det max en centimeters springa mellan motor och hjulhuset, och bältesspännaren sitter långt ner. Utan bältesspännarverktyg så verkade det vara hopplöst. Lossade på motorfästen och lyfte motorn i sidan med domkraft för att komma åt men gick inte att trä på nya remmen hur mycket man än försökte komma åt. Tills jag kom på idén att använda spännband. Bara lägga drivremmen över alla hjulen utom ett, lägga över spännband och dra åt så bältesspännaren ger efter, sedan lägga drivremmen över sista hjulet och lätta på spännbandet. Då kan vilken amatör som helst byta drivrem.
Så har man en äldre lättmekad bil, så utöver en hylsnyckelsats och buntband, så kan man alltid ha med sig lite spännremmar och en drivrem.

Kör förövrigt alltid runt med en flaska isopropanol sedan ett motorstopp då gasspjället fastnade. På en 9-3 kan man lätt montera loss spjällhus och fixa själv vid behov.

En kompis hade en opel vectra där remmen också gick av och såvitt jag vet är saab och vectra identiska. där tog vi en stor kofot och bände motorn till ena sidan och la en kloss emellan så blev det gott med plats.

Lagade mitt kylskåp med ett bunt band som häll ihop mekanismen som styr när kylan ska in från förångaren(eller vad det heter) till kylskåpsdelen. funkar än idag sisådär 3 år senare eller vad det kan vara nu. Eftersom man inte ser den så gör det inte att det blev fult då jag även hällde massor av lim över den och lödde lite på plasten också.

Drog värme utblåset till en portabel AC direkt till lägenhetens ventilations hål, driftteknikerna fick nog rätt roliga värden där kan jag tänka mig :).

Bränsle pumpsrelät hade lagt av i en bil jag hade så jag kopplade in bränslepumpen direkt på baslådans plus kabel istället. hade kablarna i knät innan jag skulle starta så virade jag ihop dem snabbt och sedan startade bilen. kanske remoten till steget vore bättre?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

När jag i som tonåring byggde min första helt vattenkylda dator genom att fästa en AIO vattenkylare på mitt grafikkort https://www.sweclockers.com/galleri/8599-antec-h2o-620-hd-685...

Permalänk
Medlem

Ingen I min familj orkade vispa grädden för hand, så vi tejpade en vanlig manuell visp på en skruvdragare så att den kunde snurra. Den blev inte centrerad så blev lite skakig men med en lagom hastighet gick det bra.

Permalänk
Medlem

Innan moderkort klarade av att återställa sig själva efter konstiga BIOS inställningar (=överentusiastiska överklockningsförsök).
Så satt man en reset eller power knapp över CMOS reset bygeln.

Permalänk
Medlem

Min kusin drog skruvmejseln i cartridge-porten där min "The Final Cartridge 3" satt på C64:an för att det blev så "häftiga gnistor". Självklart stendog datorn rätt snabbt. Testade polarens Action Replay 5 som funkade, så blev en sådan senare -- under tiden så tog jag en tång och nöp ihop resistorn som hade gått av och keramiken krakelerat och fallt bort på. Funkade.

Stabila grejer.

En annan jävligt dum "lösning" var när jag och en annan polare satt och spelade på Amiga 1200:an, hade 0.5L glas med Absolut Citron och Dansk Citron i (mmm, sockerhalten..).. Slog varandra på armarna när man förlorade, jag var dum nog att ta lite grogg sippandes ur en knökfullt glas och en halvliter söstslisk-grogg åkte ner i tangentbordet. CPU+Minne+övriga chips satt direkt under tangentbordet på Amigan, för de som inte var med på den tiden -- datorn TVÄRDOG.

Skruvade isär den, in med den på fyllan och villan i duschen och spolade av den med varmt vatten och torkade den med frottéhandduk (klokt som faan!). Viftade runt lite med moderkortet, skruvade ihop den och när jag slog på trafon var den självklart stendöd. Moloken och slokandes gick vi ut och roade oss -- blev någon bortamatch, när jag kröp in på morgonen så såg jag datorn och insåg vad i hela helvete jag gjort kvällen innan. Uppgivet knäppte jag på trafon, självklart spann datorn upp som en katt och fungerade 5 år till tills det var PC-dags...

Slutsats: Det var bättre förr!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Som liten parvel hade jag en kassettradio, Sharp, av rätt ok snitt. Men den glappade i hörlurskontakten. Hur löser man det? Man tar farsans cyanoakrylatlim. Det gick jättebra, men när sladden sedan gick av fick jag ju inte ut pluggen. Skyller på ungdomligt oförstånd. Men glappade gjorde det inte.

Skrivet av snajk:

Jag har för mig att man kunde borra ett litet hål i VHS-kassetter för att "konvertera" de till S-VHS, då det var det enda som skiljde dem åt. Sen kanske kvaliteten inte var riktigt samma heller förstås, men de funkade för ADAT i studion så det sparade vi en hel del pengar på.

Ja, kostnaden var väl ca 120-150kr (eller. mer...hm) för ett SVHS-band där jag bodde, och 30-40 för ett VHS-band (av rimlig kvalitet, köpt i trepack). Jag borrade också, men fick ibland in plastflisor i själva kassetten, det kändes lite B. Så då tog jag lödkolven och brände igenom...men det var inte heller så bra. Därav avbitartången på sensorn. En del band hade ganska tydligt utmärkt var man kunde borra, antar att det hänger ihop med tillverkningen, det var väl enda skillnaden på SVHS- och VHS-kassetter.

Kvaliteten, speciellt i SP på nya kassetter, var inget större fel på (kunde bli lite dropouts i LP/EP) och TV-inspelningar blev verkligen mycket bättre än vanlig VHS, men jag har egenfilmade saker sparat på riktiga SVHS-band (dags att föra över dem digitalt känner jag).

Det mesta jag spelade in är såklart helt onödigt idag, då det går att antingen streama eller hitta på andra sätt.
Det kanske var dummast av allt. Men inspelningar från ca 1982-1995 tycker jag ändå är rätt kul att ha, från TV (fast nästan bara VHS, inte SVHS)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Hade en ultrabook av konstruktion sämre som gick sönder i gängan till skärmen efter något års användande. Den tappade tillslut kontakten till skärmen helt och blev oanvändbar. Kopplade in den med HDMI till TVn, gömde den där bakom och körde som mediaspelare. På det sättet fick den leva kvar ett bra tag, mycket längre än som laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag hade en period för ett par år sedan, då jag inte hade tillgång till fiber. Mobil hotspot via wifi fungerade så där, så jag valde att göra följande:
- Köpte en router, Asus AC-någonting
- Anslut WAN-porten till datorns LAN-port med en RJ45
- Anslöt mobilen med USB-lightning till datorn
- Bryggade anslutningen mot nätverkskortet i datorn
- Tadaa! Fullt fungerande wifi/trådbundet nätverk via routern, som fungerade ypperligt via 5G då jag redan hade obegränsad datamängd.

Visst, det krävdes att jag hade datorn igång för att det skulle fungera, men det fungerande.

Jag tänkte först på att jag använder en FM sändare i bilen, gammal gammal bil!

Men jag mindes nu att jag använde min gamla Galaxy Ace 4 som Wifi-dongel då det knappt går att köpa vettiga usb wifi mottagare.
Nackdelen var att mobilen ibland lossades från USB kabeln, eller att datorn startades om eller stängdes av ibland vilket dels gjorde att anslutningen behövde öppnas i android, men framför allt påbörjades laddning igen och igen.
Och Litium-batterier som överladdas kan svälla, av vätgas...
När mobilen "pensionerades" så var den nästan dubbelt så tjock!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Hade en Dual Pentium 90 som var överklocka till 120 Mhz med Tyan Tomcat II moderkort ( Det här var länge sedan ) , körde den som router , sedan blev burken hackad, hade RED HAT Linux på den. Det här var på den tiden, då började att testa ADSL, då fanns en udda operatör som hette Bostream som hade en ej standiserad lösning. Men eftersom jag bodde nära Telias huduvdkontor i Farsta, så kunde man få denna lösning.

På vid den här tidpunkten fanns det inga "router" produkter som finns idag, utan jag tog en Dual Pentium 90 maskin och körde som router. Det fungerade fram tills den blev hackad.

I Lumpen stoppade man in ett batteri vid fjärden på Kpisten för att få högre eldhastighet, dvs fjärden fick mer tryck på slutstycket. Testade dock bara med lösplugg.

Permalänk
Medlem

Hade nyligen flyttat in i en bostadsrätt och inte hunnit få internet än.
Så brorsan som bodde 2 hus bort tvärs över vägen fick bli räddningen.

Jag ställde en bärbar dator i badrumsfönstret som var enda stället som nådde brorsans trådlösa nätverk. Den blev sedan en brygga och en lång sladd från den bärbara datorn. Notera att det inte fanns nån möjlighet att ladda den bärbara så jag kunde bara ha internet tills batteriet tog slut

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Skarvade en kabel för en chassifläkt. Skalade av isoleringen på två kablar och snurrade ihop dem utan att tejpa/isolera med något. Startade datorn och såg en solid ljusbåge mellan de två

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Inga direkt tekniska grejer men ändå...

1) Skarvade ihop en 120mm chassifläkt med en USB-kabel så jag fick en bordsfläkt.
2) Gjorde en täckplatta av "plastglas" till sonens pc. 260x150mm för att täcka två fläktplatser i taket på chassit.
3) Skarvade en 120mm chassifläkt till en vanlig elkontakt. Visste att fläkten skulle gå sönder naturligtvis, men ville se spektaklet med egna ögon. Ett kort ögonblick av grön blixt inne i motorn på fläkten och säkringen bokstavligen exploderade i proppskåpet senare så fick jag svaret.
4) Skarvade en molex-kontakt med "strömtjuvar" i kompisens dator så han kunde koppla in en hårddisk till.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag kopplade en kassetbandspelare till en telefonlur, så jag kunde ligga och lyssna på musik diskret i telefonluren...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

jag riggade 2013 en mining-rigg i ett elfa-skåp hängandes i diverse buntband och kartonger som isolering, ledde inte förvånande till kortslutning och fara för brand. kostnad: 1x AMD 290, 1x billigt moderkort

Permalänk
Medlem

Fästanordningen för CPU-kylaren hade pajat, så jag limmade fast kylflänsen på CPU med Biltemas smältlim. (kylplasta i mitten, smältlim runt om kanterna)

Fungerade utmärkt! CPU var 486DX2. Tror inte metoden funkar på modernare CPU.

Permalänk
Medlem

Tröttnade på att 40mm fläkten på min Pentium-133 tjöt, så jag monterade en tryckknapp på en av ledarna till fläkten och ledde upp genom ett hål jag borrade i toppen på chassit och, så kunde jag få tyst med en knapptryckning.

Det funkade tills det var dags för uppgradering, men kanske ingenting att rekommendera på modernare riggar…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

For sure. 5g för några år sedan år imponerande!

Varför tycker ni att det är så anmärkningsvärt? ”Ett par år sedan” = två år sedan. Det fanns flera städer med 5G-täckning då.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Varför tycker ni att det är så anmärkningsvärt? ”Ett par år sedan” = två år sedan. Det fanns flera städer med 5G-täckning då.

Klassisk diskussion...vad betyder "ett par år sen"

För mig är det lite otydligt så det kan variera från 2-4 år

Menar man 2 år sedan, så säger man 2 år, inte "ett par"

Om du frågar min fru vad "Några dagar" betyder så lär det alltid krocka och innebära att jag har fel!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag kletade lim på mitt grafikkort för att sänka spoltjutet.....

Funkade någorlunda. Men limmet går ju inte bort! 🤦‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Varför tycker ni att det är så anmärkningsvärt? ”Ett par år sedan” = två år sedan. Det fanns flera städer med 5G-täckning då.

För 2 år sedan (dvs våren 2020) fanns det bara ett litet 5G nät hos Tre i Stockholm mig veterligen. Det nätet är nu nedstängt och bytts till annan 5G frekvens. Är du säker på att du hade 5G i Västerås på våren 2020? "Från och med juni 2020 kommer man att köra igång 5G i Malmö, Lund, Helsingborg, Uppsala Västerås och västra delarna av Stockholm." Från en tråd på Swedroids forum i operatören 3s forumdel: https://swedroid.se/forum/threads/tre-5g-traden.176092/ Våra operatörer började öppna 5G nätet som de har idag Maj/Juni 2020

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Saft i en diskettstation

På 80-talet hade jag en C64 med 3,5 tums diskettstation, tror den hette 1541. Fick problem med att disketten slirade. Skruvade upp den och la en tunn hinna saft på ytan av den roterande metalldelen som fick disketten att snurra. Fungerade faktiskt bra, enda var att det blev lite "klibb" på innerkanten av disketten.

/Skalman

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av mpat:

Alltid glad att se Scrubs, men jag tror att det finns ett avsnitt där han gör ett paintball-gevär som också kan trycka visitkort. Den är nästan ännu bättre än den här.

Den hade jag glömt, också riktigt bra! Gillar annars knife-wrench

Önskar jag hade lika många bra dumma tekniklösningar på lager som den serien har producerat genom Janitor.

Permalänk
Medlem

1991 larmade jag mina hemmagjorda nunchaku. Man lät dom vila på två spik. Respektive spik hade en tråd som gick till larmingången. Om kretsen bröts så gick ett litet hemlarm igång med 3-siffrig kod. Ville hålla farsan borta ifrån dom .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.