Migrera från G Suite, bästa lösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

One är väl bara för lagring etc? Familjedelning i det här fallet syftar till att till exempel ha "familjepaket" på Youtube, eller i mitt fall att kunna dela ett smart hem med familjemedlemmar. De funktionerna ha Google begränsat med G Suite.

Nu har jag skaffat detta bara för utökat lagringsutrymme, men en snabb koll på https://families.google.com/families så ser det ut som man kan dela både Youtube, Playbutik och lagringskonto. Upp till 6 personer. Sen är väl Family-link nån sorts överordnad för barnkonto tex..
Men som sagt, har inte satt mig in i det så kan inte svara på om det exakt motsvarar dina förväntningar

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av clms:

Nu har jag skaffat detta bara för utökat lagringsutrymme, men en snabb koll på https://families.google.com/families så ser det ut som man kan dela både Youtube, Playbutik och lagringskonto. Upp till 6 personer. Sen är väl Family-link nån sorts överordnad för barnkonto tex..
Men som sagt, har inte satt mig in i det så kan inte svara på om det exakt motsvarar dina förväntningar

Jo, precis - men då har du ju ett "vanligt" Google-konto som bas för att köra One på. One är bara själva utökade lagringen. Så det löser inte grundproblemet, hur man på bästa sätta flyttar över och lägger upp det som tidigare var under G Suite.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jo, precis - men då har du ju ett "vanligt" Google-konto som bas för att köra One på. One är bara själva utökade lagringen. Så det löser inte grundproblemet, hur man på bästa sätta flyttar över och lägger upp det som tidigare var under G Suite.

Jag håller på att avveckla mitt G-suite, så i ett tidigare inlägg i tråden beskrev jag hur jag löst detta, och en del av det var att skaffa ett "vanligt" google-konto. Samt i mitt fall utöka lagringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar som man kan få 60% rabatt på MS 365 nu om man går över.... och bor i USA. Någon som provat även utan att bo där?

https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/switch-to-micro...

Permalänk
Relik 📜

Har vi hört något mer från Google om lösningar? Jag har inte fått något sedan det frågeformuläret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingenting. Totalt tvärtyst.....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Nu finns ju även länken till tidigare nämnda formulär på den svenska sidan också (även om formuläret i sig är på engelska) när du är inloggad på admin-kontot.
Men det står samma sak där:
"Om du har 10 eller färre användare i gruppen och inte använder den äldre kostnadsfria utgåvan av G Suite för företag, fyller du i formuläret nedan senast den 1 april 2022 om du vill veta mer om olika alternativ för ditt konto under de kommande månaderna."

Så de kommer nog inte att informera något förrän tidigast under april.
Jag har exporterat all data och kommer att avsluta mitt konto. Använder nu en egen domän kopplad till iCloud+ för tillfället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av clms:

Jag har exporterat all data och kommer att avsluta mitt konto. Använder nu en egen domän kopplad till iCloud+ för tillfället.

Jag upptäckte just att icloud har stöd för egen domän. Fungerar det bra?

Det står väl mellan icloud och MS365 för min del. Men MS365 verkar ju lite struligt om man inte har godaddy som registrar fortfarande.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Det står väl mellan icloud och MS365 för min del. Men MS365 verkar ju lite struligt om man inte har godaddy som registrar fortfarande.

Jag tycker det fungerar bra! Lite snålt dock att det blir en begränsning på 3st epostadresser per domän. Men synkning funkar fint och det blir smidigt integrerat i både iphonen och icloud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Google verkar nu tillhandahålla ett kostnadsfritt alternativ, men detaljerna är lite oklara. Dock ser det ut som att man inte kan använda sin egna domän med gmail längre. Det är väl den funktionen de flesta är ute efter misstänker jag, inklusive mig själv.

---
"Finns det ett kostnadsfritt alternativ om jag inte vill uppgradera?

Ett kostnadsfritt alternativ är tillgängligt för alla kunder som inte vill använda Gmail med sin anpassade domän (exempelvis ditt-namn@exempel.com) eller möjligheten att hantera flera användare. Kunder som väljer det här alternativet behåller åtkomsten till den kostnadsfria versionen av Google Workspace-tjänster som Google Drive och Google Meet och ytterligare Google-tjänster som Google Sök, Google Maps och YouTube. Du behåller även åtkomsten till betalinnehåll som filmer som har köpts i Google Play Butik.

Du ser ett meddelande om väntelistan på Googles administratörskonsol under de kommande veckorna.

Om du vill ha det kostnadsfria alternativet måste du ställa dig på väntelistan i Googles administratörskonsol före den 1 juni 2022 så att ditt konto inte uppgraderas automatiskt till Google Workspace. De som finns på väntelistan blir kvar i den äldre kostnadsfria utgåvan av G Suite tills det kostnadsfria alternativet är tillgängligt. När det kostnadsfria alternativet blir tillgängligt kontaktar vi dig med mer information om vad som händer med ditt konto. Du har 60 dagar på dig att utvärdera det kostnadsfria alternativet eller välja Google Workspace innan ändringar görs i ditt konto.

Om du ändrar dig efter att du har satt upp dig på väntelistan för det kostnadsfria alternativet kan du fortfarande uppgradera till Google Workspace när som helst."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där sög ju rätt rejält då domänen var just det enda man ville åt.

Det enda vettiga med det är ju att man behåller ju betalinnehåll och liknande, så ser det väl mest som ett sätt att få lite mer tid att utvärdera alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Det verkar gå att "hacka" sig runt att inte köra Godaddy. Man lägger in en reg-sträng hos sin nuvarande registrator i ett av stegen så går det bra ändå.

https://www.reddit.com/r/Office365/comments/ft15pk/use_person...

Skrivet av clms:

Jag tycker det fungerar bra! Lite snålt dock att det blir en begränsning på 3st epostadresser per domän. Men synkning funkar fint och det blir smidigt integrerat i både iphonen och icloud.

Jo, för egen del behöver jag minst fem adresser till fem olika konton. Vilket är precis på håret med MS365 som det ändå lutar åt just nu..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det verkar gå att "hacka" sig runt att inte köra Godaddy. Man lägger in en reg-sträng hos sin nuvarande registrator i ett av stegen så går det bra ändå.

https://www.reddit.com/r/Office365/comments/ft15pk/use_person...

Jo, det är ju det där med hacket. Med min tur skulle det sluta fungera helt plötsligt oså står jag där som ett fån utan att märka något på några dagar, missar lite viktiga mail etc.

Jag ska nog prova iCloud. Jag är ensam användare på domänen och har ganska nyligen bytt från android till iphone dessutom.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Verkar dra ut på tiden för Google att komma fram med "alternativ" för de som använder G suite legacy för privat bruk och <10 användare.

https://www.androidpolice.com/google-delays-free-g-suite-lega...

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av clms:

Du ser ett meddelande om väntelistan på Googles administratörskonsol under de kommande veckorna.

Om du vill ha det kostnadsfria alternativet måste du ställa dig på väntelistan i Googles administratörskonsol före den 1 juni 2022 så att ditt konto inte uppgraderas automatiskt till Google Workspace. De som finns på väntelistan blir kvar i den äldre kostnadsfria utgåvan av G Suite tills det kostnadsfria alternativet är tillgängligt. När det kostnadsfria alternativet blir tillgängligt kontaktar vi dig med mer information om vad som händer med ditt konto. Du har 60 dagar på dig att utvärdera det kostnadsfria alternativet eller välja Google Workspace innan ändringar görs i ditt konto.

När skall detta komma?

Har letat som en tok i adminkonsollen för mina två egna domäner, men inte hittat hur jag ställer mig på denna väntelista.

Irriterande dåligt med information av Google!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

När skall detta komma?

Har letat som en tok i adminkonsollen för mina två egna domäner, men inte hittat hur jag ställer mig på denna väntelista.

Det stod väl bara "närmaste veckorna" i texten på supportsidorna....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det stod väl bara "närmaste veckorna" i texten på supportsidorna....

Detta fick jag i mail idag från Google:

Citat:

Hej!

Den äldre kostnadsfria utgåvan av G Suite upphörde 2012, men har gett åtkomst till premiumfunktioner i Google Apps i över 10 år. Den 1 juni 2022 börjar Google uppgradera konton i den äldre kostnadsfria utgåvan av G Suite till Google Workspace.

Vänta inte: Uppgradera i dag och spara pengar.
När du uppgraderar till en betalprenumeration på Google Workspace får du tillgång till nya premiumfunktioner för samarbete och säkerhet. Samtidigt har du fortsatt åtkomst till alla funktioner som du redan uppskattar, exempelvis Gmail med din anpassade domän (t.ex. ditt-namn@exempel.com) och möjlighet att hantera flera användare. Vi uppskattar att du är kund och därför kan du komma igång nu med Google Workspace Business Starter. Faktureringen börjar tidigast den 1 augusti 2022 och du får även rabatt på minst 50 % i 12 månader efter detta datum.*

Obs! Om du inte längre vill använda Gmail med din anpassade domän eller möjligheten att hantera flera användare kan du sätta upp dig på en väntelista i administratörskonsolen för Google Workspace för ett kostnadsfritt alternativ under de kommande veckorna.

Utöver alla funktioner du redan använder dig av får du även flera nya möjligheter i Business Starter:

Jag fick alltså uppfattning att jag kan göra detta nu, och de kommande veckorna fram tills 1/6?

Men väldigt otydlig information av Google!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Relik 📜

Är det något som fått alternativet om gratistjänsten ännu?

Jag har fortsatt att det kommer "inom ett par veckor", och att man måste välja före 1 juni. Det är två meningar som snart inte kan vara sanning samtidigt.

Otroligt dåligt skött av Google, det här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nope, exakt lika tyst här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har fortsatt att det kommer "inom ett par veckor", och att man måste välja före 1 juni. Det är två meningar som snart inte kan vara sanning samtidigt.

Nej. Har lagt ett supportärende till Google, men inte hört något om det i retur.

Börjar lacka ur. Vill de inte erbjuda ett gratisalternativ i fortsättning så är det bättre att de ärliga med det från start, och inte att hålla på med sådan här desinformation mot sina kunder.

Riktigt arg och sur på Google just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Skrivet av martinot:

Nej. Har lagt ett supportärende till Google, men inte hört något om det i retur.

Börjar lacka ur. Vill de inte erbjuda ett gratisalternativ i fortsättning så är det bättre att de ärliga med det från start, och inte att hålla på med sådan här desinformation mot sina kunder.

Riktigt arg och sur på Google just nu.

Jag vet inte hur det faktiskt ligger till i detalj, men bara för att reda ut det som går att läsa sig till...
Det de sagt är väl enbart att man skulle kunna skriva upp sig på väntelistan inom några veckor (detta genom admin console).
Är det detta ni inte kunnat göra eller pratar ni om att det inte hänt något mer efter det?

För så som de formulerar det lät det ju inte som att det finns någon uttalad tidsplan för att få den faktiska gratislösningen på plats:

"If you want the no cost option, you need to join this waiting list in the Google Admin console before June 1, 2022, so your account is not automatically upgraded to Google Workspace. Those on the waiting list will remain on the G Suite legacy free edition until the no-cost option is available."

Sedan verkar det ju även tydligt vara så att mail inte ingår, så det är ju inte någon fullvärdig motsvarighet som man får när de sedan får ändan ur...

"A no-cost option will be available for all customers who do not want to use Gmail with their custom domain (for example, your-name@example.com), or the ability to manage multiple users."

Båda citerat från https://support.google.com/a/answer/60217

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte hur det faktiskt ligger till i detalj, men bara för att reda ut det som går att läsa sig till...
Det de sagt är väl enbart att man skulle kunna skriva upp sig på väntelistan inom några veckor (detta genom admin console).
Är det detta ni inte kunnat göra eller pratar ni om att det inte hänt något mer efter det?

Ja. Fortfarande så har Google inte ens orkat sätta upp sin dj-vla väntlista och publicera länken i adminkonsolen.

Hur svårt kan det vara för ett av världen största techbolag att få upp en simpel väntlista???

Sjukt dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Google ger verkligen inte mycket feedback eller information i detta ärende. För min egen del så är nu all data exporterad och samtliga konton jag hade på denna tjänst (16st) är nu raderade.
Den 30 april så avslutade jag hela min G-suite-tjänst hos google som jag har haft sedan 2009. Dags att gå vidare..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av clms:

Google ger verkligen inte mycket feedback eller information i detta ärende. För min egen del så är nu all data exporterad och samtliga konton jag hade på denna tjänst (16st) är nu raderade.
Den 30 april så avslutade jag hela min G-suite-tjänst hos google som jag har haft sedan 2009. Dags att gå vidare..

Vad har du valt att gå över till för tjänst?
Jag måste bestämma mig för något snart men då vi har ca 8-9 mailadresser går det inte att byta till iCloud+ eller Microsoft 365 family.

Permalänk
Avstängd

Verkar fortfarande inte gå att hitta gratis-varianten.
Har även förut provat att signa upp för den betalande varianten, och även där skiter google på sig och gör en massa fel, väljer man sverige, så måste du välja en amerikansk stat, och då kan du inte gå vidare då det svenska postnumret inte finns i den staten, och du kan inte skippa att välja en stat i USA heller, fast du valt ett land i ett hel annan världsdel.

Skrivet av clms:

Nu finns ju även länken till tidigare nämnda formulär på den svenska sidan också (även om formuläret i sig är på engelska) när du är inloggad på admin-kontot.
Men det står samma sak där:
"Om du har 10 eller färre användare i gruppen och inte använder den äldre kostnadsfria utgåvan av G Suite för företag, fyller du i formuläret nedan senast den 1 april 2022 om du vill veta mer om olika alternativ för ditt konto under de kommande månaderna."

Skrivet av clms:

Google verkar nu tillhandahålla ett kostnadsfritt alternativ, men detaljerna är lite oklara. Dock ser det ut som att man inte kan använda sin egna domän med gmail längre. Det är väl den funktionen de flesta är ute efter misstänker jag, inklusive mig själv.

---
"Finns det ett kostnadsfritt alternativ om jag inte vill uppgradera?

Ett kostnadsfritt alternativ är tillgängligt för alla kunder som inte vill använda Gmail med sin anpassade domän (exempelvis ditt-namn@exempel.com) eller möjligheten att hantera flera användare. Kunder som väljer det här alternativet behåller åtkomsten till den kostnadsfria versionen av Google Workspace-tjänster som Google Drive och Google Meet och ytterligare Google-tjänster som Google Sök, Google Maps och YouTube. Du behåller även åtkomsten till betalinnehåll som filmer som har köpts i Google Play Butik.

Om du ändrar dig efter att du har satt upp dig på väntelistan för det kostnadsfria alternativet kan du fortfarande uppgradera till Google Workspace när som helst."

Skrivet av pellen:

Verkar dra ut på tiden för Google att komma fram med "alternativ" för de som använder G suite legacy för privat bruk och <10 användare.

https://www.androidpolice.com/google-delays-free-g-suite-lega...

Skrivet av martinot:

När skall detta komma?

Skrivet av emilakered:

Permalänk
Medlem
Skrivet av nice:

Vad har du valt att gå över till för tjänst?
Jag måste bestämma mig för något snart men då vi har ca 8-9 mailadresser går det inte att byta till iCloud+ eller Microsoft 365 family.

Jag hade min .se-domän hos google, och den hade 16 användare, så de kör bara webmail nu och för playbutik och kontakter så har jag skapat separata @gmail-adresser. Dessa användare tar bara emot mejl ändå.
Själv så använder iCloud+ med min .com-domän och 3 utvalda adresser. Resterande adresser ligger numera på .net-domän som pekar mot en av mina .com-adresser.

Kan framstå som rörigt, men har börjat fått lite struktur i detta nu..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av clms:

Själv så använder iCloud+ med min .com-domän och 3 utvalda adresser.

Är intresserad av iCloud+ då jag bara har tre mailkonton i min domän. Vad kostar det (har vanliga iCloud i dag), och var det svårt att sätta upp?

Ett annat alternativ jag funderat på är Office 365; är det någon som testat det med egen domän?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är intresserad av iCloud+ då jag bara har tre mailkonton i min domän. Vad kostar det (har vanliga iCloud i dag), och var det svårt att sätta upp?

Ett annat alternativ jag funderat på är Office 365; är det någon som testat det med egen domän?

Jag har 50GB iCloud+ och det kostar 9kr/månad. Det anser jag känns rimligt. Sen tycker jag det är riktigt smidigt efter som Apples Mail-klient är väldigt integrerad i iOS (naturligtvis), och det blir ju den du använder då.
Man får ändra manuellt MX-posterna under DNS-inställningarna, men iCloud ger en guide om hur du ska gå till väga, kan vara lite otydligt ibland då posterna kan benämnas lite olika beroende på vart du har tjänsten. iCloud testar även och säger också om det blev rätt under processen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av clms:

Jag har 50GB iCloud+ och det kostar 9kr/månad. Det anser jag känns rimligt. Sen tycker jag det är riktigt smidigt efter som Apples Mail-klient är väldigt integrerad i iOS (naturligtvis), och det blir ju den du använder då.

Absolut billigt/rimligt skulle jag säga. Går det att komma åt mailen från en vanlig webbläsare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Absolut billigt/rimligt skulle jag säga. Går det att komma åt mailen från en vanlig webbläsare?

Ja, om du loggar in på iCloud. Då har du mejlen där tillsammans med de andra tjänsterna. Man kan då också välja att "lita på" webbläsaren, då behöver du inte använda 2FA längre på just den webbläsaren framöver.

Förtydligande ang 2FA
Visa signatur