Permalänk
Medlem

Laptop, budget 5-6k

Hallå!

Jag är på jakt efter en laptop som kommer att användas för fakturering och mindre krävande användningsområden. En arbetshäst som håller. Har en budget på kring 5-6k. Någon som sitter på tips eller förslag om vad för märke eller så jag skall kika efter? Har ganska dålig koll på laptops över lag så alla typer utav tips uppskattas!

Mvh

Visa signatur

Jajjemänn!

Permalänk
Medlem

Det du ska göra kräver inte särskilt mycket systemresurser, och det är bra såväl för prislappen som valmöjligheterna. På en laptop vill du se till att du får en så bra skärm som möjligt (det har dock en direkt koppling till prislappen) eftersom du faktiskt kommer att titta på den under all tid du använder den. Ja, såvida du inte planerar att ha den i en dockningsstation alltsomoftast, men då kan man lika gärna köpa en stationär...

Man vill ju gärna ha en så stor skärm som möjligt men ändå en så liten laptop som möjligt, två önskemål som förstås står i rak motsats till varandra. Här gäller det att hitta den kompromiss som funkar bäst, vilket ofta kan vara där kring 15". En laptop med 17"-skärm blir en riktigt stor blaffa att kånka runt på, medan en liten slim och trevlig 13":are är oerhört portabel men kanske blir lite liten att titta på om man har den som sin huvudsakliga dator.

Upplösningen på skärmen vill jag absolut rekommendera att inte gå under 1920x1080.

Jag är själv väldigt förtjust i laptops från HP, och rekommenderade farsan att köpa en sådan för ett antal år sedan. Den har åldrats med mycket mer värdighet än man kan vänta sig av en dator och är alltjämt utmärkt flera år senare.

Nu har jag utgått från att du vill ha en PC-laptop, men det finns förstås alternativet Chromebook också om man trivs bra i Googles ekosystem. (För den angivna budgeten blir det inte mycket laptop från Apple.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Ja, och så vill du ha så mycket RAM det bara går, och det är det alltid snålt med. MINST 8 GB RAM vill du ha oavsett vilket.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Kolla på begagnade datorer i den prisklassen, spelar ingen roll vilket märke du tar marginella skillnader

Det ända är väl om du ska köra mac eller pc

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

6490 kostar denna men då får du 16 GB RAM, 512 GB SSD och en stark CPU.

https://www.komplett.se/product/1187689/dator-surfplatta/dato...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB