Nvidia Geforce RTX 4000-serien påstås debutera i sommar

Permalänk
Medlem

Hmm luktar papperslansering om det kommer i sommar ut.

Man kan fortfarande inte hitta MSRP 3000 seriens kort i Finland tex.

Har svårt att se något slags "gömt" förråd med grafikkort.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Ase:

M.2 är ett gissel hur de sitter på moderkorten de borde vara stående & helt utanför pci.e platserna kör själv socket 2066 ogillar otroligt mycket dessa eländiga m.2 som tar bort pci-e platser kör nu ett asus pci-e kort med plats för 4a m.2 så man slipper ha de på m.2 platserna på kortet ser fram mot cxl speciellt version 2 & erättaren till m.2 så man slipper trenden med massa m.2 på moderkortet där det borde vara pci-e platser

Visst för en dator med bara ett grafikkort & tex 2 pci-e platser så är det väl ok med m.2 (nog oxå tillräckligt i de flesta fall men är ej i den målgruppen ) MVH Arne

Jag hade ett X99 moderkort med en stående m2. I mitt tycke så var den duktigt i vägen mest hela tiden. För oss som diggar ITX så är "liggande" m2 diskar en riktig hit!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Håller med dig... Det går åt fel håll. Det känns som om de bara monterar fetare och mer tåliga komponenter på korten och pumpar mer och mer effekt genom samma processflöde istället för att utveckla tekniken och effektiviteten. De blir varmare och korten drar mer istället för att tekniken blir mer effektiv... Lite som att tanka befintlig bil med högoktanigt bränsle 👎
Jag vill väl precis som alla andra ha fler FPS vid bättre grafikinställningar, men fan vet om jag är beredd att köra min dator på samma effekt som en mikrovågsugn 🤔

Fast Watten ska räcka till alla transistorer. Förra generationen slutade på runt 14 miljarder medan ett 3090Ti har det dubbla, 28 miljarder. Så tekniken BLIR bättre och effektivare. Bara det att vi samtidigt vill ha mer mer MER! Så då lägger de på extra transistorer för att mätta efterfrågan.

Om du vill ha senaste tekniken men nöjer dig att spela äldre spel så finns nya integrerade grafikkort. Där har skett en fantastisk utveckling och du får ok prestanda till väldigt lite strömförbrukning.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Läckorna är antingen kort för Nvidias datacenterprodukter (d.v.s. vattenkylning), eller rena fantasier för att väcka uppmärksamhet. Kommer inte komma några såna konsumentkort p.g.a. kylningen.
Nej precis, men jag tror att marknaden måste börja sätta press där.

Tänk hur det var när i stort sett alla moderkort hade elektrolytkondensatorer, tills det blev ett försäljningsargument att inte ha det (säkert mycket p.g.a. elektrolyt-skandalen där vissa tillverkare försökte plagiera en patenterad elektrolyt med mindre lyckade resultat), och idag finns det inte ens elektrolytkondensatorer på budgetkort.

Ja. 3-4W/MK som det brukar vara idag är väldigt dåligt. Jag förstår att man som tillverkare gärna vill ha en pasta vars prestanda inte försämras över tid. Men även om det skulle kosta 100kr extra för tillverkaren per kort för en pasta som presterar bra och håller länge så kan jag inte tänka mig att det är dyrare än de gigantiska kylarna som mer eller mindre blivit standard idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det är ju lite sjuk att dom knappt ens kommit ut med den nya standarden för den där 600watt kontakten till grafikkort och redan ska dom dra mer ström. Då blir det antagligen två av dessa 12+4 pinnars kontakter.

Då blir ju dessa två kontakterna större än gamla ATX kontakten på moderkort, helt knas.

12+4 kontakten är relativt liten sett till antal stift så nej två av dem blir inte så pass stort. Knappt större än två 8-pin.

Men ja, hoppas inte på att vi får se särskilt många kort som ska matas med mer än en kabel. RTX 3090 Ti tar ju inte ens praktisk nytta av den utan kan matas med en 12pin utan styrpinnarna (cap på 450W).

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Geeks
SweClockers

ATX är föråldrat och behöver bytas ut. Vad ska vi med fler PCI Express-portar till när hälften av dessa blockeras av grafikkortet?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kanske bara släpps LC varianter denna gången pga att kylarna blivit för stora?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Tänk på mitt 970 då
...

Jag förstår dig, allt är så hopplöst känns det som.

Hoppas att min speldator aldrig går sönder med dessa priser vi har idag, blir deprimerad av att fönstershoppa på Inet och den lilla 100kr bonus jag nyligen fick för att dem saknar mig täcker inte ens klistret som täcker plåstret på såret.
Köpte min nuvarande speldator 2018 färdig och hopbyggd från Inet för lite över 17.000:-

i7 8700K, Noctua kylare, GTX 1070, 800W Corsair Platinum aggregat, 16GB RAM tillhörande ett svart ljudisolerat Fractal Design chassi.

Det enda som köpts till och bytts ut är RAM-minnena där jag istället valde att "framtidssäkra" med 64GB istället för 16GB.

Jag vill ärligt talat inte tänka på vad det skulle kosta att bygga nytt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338571:

Plötsligt känns mitt GTX 1070 väldigt gammalt......snyft

Om några veckor (10/6) är det 6 år sedan releasen, vilket gör det till rena fornminnet i datorvärlden. Var glad att ditt kort hållit så länge istället.

Permalänk
Medlem

Hög strömförbrukning är ett naturligt svar på krypto.
Högre driftskostnad ger direkt mindre avkastning på utvinning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Håller med dig... Det går åt fel håll. Det känns som om de bara monterar fetare och mer tåliga komponenter på korten och pumpar mer och mer effekt genom samma processflöde istället för att utveckla tekniken och effektiviteten. De blir varmare och korten drar mer istället för att tekniken blir mer effektiv... Lite som att tanka befintlig bil med högoktanigt bränsle 👎
Jag vill väl precis som alla andra ha fler FPS vid bättre grafikinställningar, men fan vet om jag är beredd att köra min dator på samma effekt som en mikrovågsugn 🤔

Fast...tekniken blir ju mer effektiv?

Mitt nuvarande 6900XT kan dra över 300W. Det gör mitt gamla R9 290X också fast prestandan är inte ens i nääärheten med det kortet. Så att tekniken har gått åt fel håll är ju direkt felaktigt. Om det däremot vart så att jag fått ut den prestandan jag får från 6900XT fast med förbrukningen 1000W+, ja då hade jag vart villig att hålla med dig däremot.

Kort som drar mindre än 300W finns ju liksom, och om du kör lite undervoltning på det och kanske sänka frekvenserna lite också så får du ju ett väldigt effektivt kort med, i sammanhanget, fin prestanda.

Problemet är väl att du vill ha mycket mer prestanda utan att effekten skenar. Men det är ju ett moment 22. Du kan inte ha kakan och äta den....dvs tills 4000/7000-serierna kommer. Då flyttas ju gränsen framåt igen. Och så håller det på.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Om vi bara för sakens skull antar att uppgifterna om effekten är korrekta. Börjar det inte då bli dags för korten att komma med egen transformator som får ligga utanför datorlådan?

Synd bara om man måste köra datorn på en 16 A säkring om man vill driva grafikkort, övrig dator, skärm och lite annat på samma säkring.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har förbeställt och förbetalt en Nuclear powered RTX4099 på en reklam som dök upp på facebook. Jag hittar inte anonsen längre så jag kan ej länka bilden, men när den kommer kan jag lägga upp ett foto.

Det intressanta är som sagt hur mycket de vanliga grafikkorten kostar, drar och presterar. Jag tycker vissa gamers och andra personer inom datorteknik har sett som att man måste köpa den dyraste. Jag ser det mer irrelevant för egen del om det finns något extremt presterande som är svindyr när målgruppen ändå inte är min grupp.

Men du vet ju redan vad dessa kommer kosta. Är det då intressant för dig?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

ATX är föråldrat och behöver bytas ut. Vad ska vi med fler PCI Express-portar till när hälften av dessa blockeras av grafikkortet?

Det är inte alla som behöver ett grafikkort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Om vi bara för sakens skull antar att uppgifterna om effekten är korrekta. Börjar det inte då bli dags för korten att komma med egen transformator som får ligga utanför datorlådan?

Varför då?
I multi-GPU system har det funnits krav på 1000W+ länge. Behövs ännu mer finns det multi-PSU chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Hmm luktar papperslansering om det kommer i sommar ut.

Garanterat. Papperslansering i slutet av Augusti. Sedan tillgänglighet i slutet av September, med riktigt tillgänglighet = aldrig. Blir nog en kopia av lanseringen av 3000-serien. Med enorma priser.

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Men du vet ju redan vad dessa kommer kosta. Är det då intressant för dig?

GTX 4000 serien helt klart intressant. Om det blir ett sådant Nvidia, Intel eller Apples alternativ återstår att se.
På frågan vad det allra dyraste GTX 4000 kostar eller hur mycket ström det drar.
Så ser jag exakt samma sak som när jag ska köpa en ny mingrävare av ett visst märke på 3,5ton. Där folk säger vet du hur mycket deras 100tons grävare dricker, kostar ec. Den är ett riktigt dåligt val för oss som vill ha en liten grävmaskin för enklare trädgårdsarbete. Och vissa är emot att tillverkaren bygger en sådan stor grävare för det kommer inte alls se bra ut i folks trädgårdar.

Så jag är intresserad av de produkter jag kommer köpa för det behov jag har. Jag skulle säga runt 300w och högst 10 000kr i pris är ett maxtak jag har, där jag tror att jag tom köper ett billigare.
Hur dessa grafikkort med dessa specifikationer från Nvidia blir, ja det återstår att se. Jag skulle tro att mina önskemål på grafikkort nog är ganska vanliga även bland gamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

RTX 4080 kommer nog inte dra mer än 350W det är RTX 4090 som kommer vara den som kör 600W.

Det lär 4080 garanterat göra. Min 3080 pekar 370.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Om Nvidia lanserar ett kort som har:

- Max tdp på 200-220w
- Fps i 1440p och 4k 5-10% bättre i genomsnitt än ett 3080
- Bättre ray tracing prestanda än ett 3080 med minst 10-20%
- Minst 10 gb ram minne
- Pris här i vårt land på under 7000 vid lansering.

Då är det intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Känns smart av Nvidia om rykten kring prestandan stämmer. De får ett försprång på AMD med säkert 3 månader vilket gör att man slipper tävla med AMD under första tiden. Hoppas trenden med kortare mellanrum håller i sig, tyckte om när det släpptes nya generationer varje 1,5 år.

Jag tror som dig, att nVidia siktar på en tidig lansering då de vet att de inte kan tävla mot AMD i prestandatoppen den kommande generationen. Nu får de försprång och skapar FOMO så att folk köpt GPU redan innan AMD släpper sina kort. Smart drag av nVidia.
Med det sagt så kommer troligen nVidia erbjuda riktigt hög prestanda för pengarna jämfört med 3000-serien. Dock kommer korten fortsatt vara dyra. Men ingen idé egentligen att köpa 3000-kort nu om man klarar sig till 4000-serien släpps.

Räknar med att ett 4070 kommer prestera minst lika bra som ett 3090. Säkert något högre prestanda. Ungefär som tidigare generationer när nya xx70-kortet presterar som fg generations xx80 Ti (förutom 2000-serien då).

Spännande höst!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Garanterat. Papperslansering i slutet av Augusti. Sedan tillgänglighet i slutet av September, med riktigt tillgänglighet = aldrig. Blir nog en kopia av lanseringen av 3000-serien. Med enorma priser.

Jaså, och varför skulle det bli det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast Watten ska räcka till alla transistorer. Förra generationen slutade på runt 14 miljarder medan ett 3090Ti har det dubbla, 28 miljarder. Så tekniken BLIR bättre och effektivare. Bara det att vi samtidigt vill ha mer mer MER! Så då lägger de på extra transistorer för att mätta efterfrågan.

Om du vill ha senaste tekniken men nöjer dig att spela äldre spel så finns nya integrerade grafikkort. Där har skett en fantastisk utveckling och du får ok prestanda till väldigt lite strömförbrukning.

Good point

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338571:

Jag förstår dig, allt är så hopplöst känns det som.

Hoppas att min speldator aldrig går sönder med dessa priser vi har idag, blir deprimerad av att fönstershoppa på Inet och den lilla 100kr bonus jag nyligen fick för att dem saknar mig täcker inte ens klistret som täcker plåstret på såret.
Köpte min nuvarande speldator 2018 färdig och hopbyggd från Inet för lite över 17.000:-

i7 8700K, Noctua kylare, GTX 1070, 800W Corsair Platinum aggregat, 16GB RAM tillhörande ett svart ljudisolerat Fractal Design chassi.

Det enda som köpts till och bytts ut är RAM-minnena där jag istället valde att "framtidssäkra" med 64GB istället för 16GB.

Jag vill ärligt talat inte tänka på vad det skulle kosta att bygga nytt idag.

Råder dock ingen akut brist för mig då nästa bygge från början har varit planerat till AM5 och allt gott med nån mellanklass plattform att bygga. Samtidigt så ska nuvarande burk in i en tvbänk och agera renodlad HTPC.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hög strömförbrukning är ett naturligt svar på krypto.
Högre driftskostnad ger direkt mindre avkastning på utvinning.

Vilket är orsaken till att miners ofta underklockar sina kort, så det är inte nödvändigtvis något problem. Den nya generationen kommer säkert som alltid vara mer energieffektiv, även om individuella möjligtvis inte är det p.g.a. höga klockfrekvenser (vilket vi egentligen inte vet något om, ryktena om 600W-kort säger inget om hur mycket de vanliga korten faktiskt kommer dra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Varför då?
I multi-GPU system har det funnits krav på 1000W+ länge. Behövs ännu mer finns det multi-PSU chassin.

Dock har dessa konfigurationer haft en rätt nischad målgrupp (all-in datornördar med djupa fickor på spenderbyxorna). Om man tänker sig att man vill sälja till bredare lager tror jag det vore modigt att tänka att äh, de får köpa nya nätagg helt enkelt.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338571:

Jag förstår dig, allt är så hopplöst känns det som.

Hoppas att min speldator aldrig går sönder med dessa priser vi har idag, blir deprimerad av att fönstershoppa på Inet och den lilla 100kr bonus jag nyligen fick för att dem saknar mig täcker inte ens klistret som täcker plåstret på såret.
Köpte min nuvarande speldator 2018 färdig och hopbyggd från Inet för lite över 17.000:-

i7 8700K, Noctua kylare, GTX 1070, 800W Corsair Platinum aggregat, 16GB RAM tillhörande ett svart ljudisolerat Fractal Design chassi.

Det enda som köpts till och bytts ut är RAM-minnena där jag istället valde att "framtidssäkra" med 64GB istället för 16GB.

Jag vill ärligt talat inte tänka på vad det skulle kosta att bygga nytt idag.

Well... Komplett.se

Acer Nitro N50-610
GeForce RTX 3060 Ti, Core i5-11400F, 16GB RAM, 512GB SSD, WiFi, Windows 10 Home
Art. nr: 1202375 / Prodnr: DG.E2DEQ.003
Ord. pris 13 990:-
NU 11 490:-
FLEX 328:- /månad

Generellt sett skulle jag inte råda någon till att månadsbetala, men är man desperat, så 328kr/mån är ju inte massor 😬

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Företag x erbjuder 3 produkter;

1. 2fps á 10W - 500kr
2. 20fps á 150W - 2000kr
3. 320fps á 400W - 3000kr"

Fast i verkligen så har inte 400W+ korten överlägsen effektivitet eller prestanda per krona... Så jag förstår inte poängen med ditt inlägg. Eller ja, förutom då kanske low-end korten som inte brukar vara någon höjdare på den fronten.

Liksom vad menar du att det inte finns alternativ att rösta på? Ett 3070 har brutalt mycke bättre prestanda/krona än 3090/Ti, och bättre effektivtet för den delen. Och 3050 både presterar, drar och kostar runt hälften mot ett 3070, så vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på ett 30-kort vid lansering och känner faktiskt noll behov av mer prestanda ska jag villigt erkänna. Men jag tycker det är bra att det inte blir så varje generation också, så jag hoppas ändå att många som likt mig fick tag på dessa kort nu släpper fram alla som sitter på äldre hårdvara och gärna vill byta upp sig.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Jag fick tag på ett 30-kort vid lansering och känner faktiskt noll behov av mer prestanda ska jag villigt erkänna. Men jag tycker det är bra att det inte blir så varje generation också, så jag hoppas ändå att många som likt mig fick tag på dessa kort nu släpper fram alla som sitter på äldre hårdvara och gärna vill byta upp sig.

Ja visst... De som sitter på äldre hårdvar kan få köpa mitt gamla när jag kliver upp ett snäpp 😏

*Skojar*

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Dock har dessa konfigurationer haft en rätt nischad målgrupp (all-in datornördar med djupa fickor på spenderbyxorna).

Kostnaden blir ungefär densamma idag; med enbara skillnaden att man slipper de strul och scaling problem som kommer ifrån multi-GPU.

Det är högst nichat att köpa xx80 och speciellt xx90; det är ju xx60 eller xx70 där ström konsumptionen inte är särkilt hög (det vill säga, ett typiskt nätagg på 600-700W klarar det utan problem).