Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare

Tyvärr inte. SBC, AAC som LDAC tidigare. Inget aptX och därmed inget aptX Lossless heller. Gissar att Sony inte vill betala licensavgiften till Qualcomm för aptX. LDAC är Sonys codec så ingen kostnad att supporta i XM5:an.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Tyvärr inte. SBC, AAC som LDAC tidigare. Inget aptX och därmed inget aptX Lossless heller. Gissar att Sony inte vill betala licensavgiften till Qualcomm för aptX. LDAC är Sonys codec så ingen kostnad att supporta i XM5:an.

Det var ju synd. Och det finns inte någon motsvarighet till aptX Lossless för LDAC eller?

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mansion:

Det var ju synd. Och det finns inte någon motsvarighet till aptX Lossless för LDAC eller?

Inte vad jag vet. Lossless över Bluetooth är ju relativt nytt så.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mumu55:

Hmm har inte xm3 aptx? Har för mig det står det i min tele.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Hmm har inte xm3 aptx? Har för mig det står det i min tele.

Togs bort till XM4.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ugga:

Togs bort till XM4.

Aha där ser man. Snålt av Sony.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hur tror ni en Topping DX3 Pro+ står sig mot en äldre Magni/Modi stack? Har ett par Sennheiser/Drop HD6XX.

Anledningen till att jag undrar är att jag tänkte köpa ett par aktiva högtalare till datorn. Och DX3 Pro+ har BT som skulle underlätta väldigt mycket då jag skulle kunna strömma från plattan/telefonen direkt till DAC/AMP när jag t.ex. arbetar hemma.

Alternativet skulle kanske kunna vara Topping A50s/D50s, men då är priset ungefär det dubbla.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maniac:

Hur tror ni en Topping DX3 Pro+ står sig mot en äldre Magni/Modi stack? Har ett par Sennheiser/Drop HD6XX.

Anledningen till att jag undrar är att jag tänkte köpa ett par aktiva högtalare till datorn. Och DX3 Pro+ har BT som skulle underlätta väldigt mycket då jag skulle kunna strömma från plattan/telefonen direkt till DAC/AMP när jag t.ex. arbetar hemma.

Alternativet skulle kanske kunna vara Topping A50s/D50s, men då är priset ungefär det dubbla.

Tror inte man märker skillnad på dem om man nu inte har speciellt trögdrivna hörlurar, vilket 6xx förstås inte är.
Bägge kombinationerna mäter bättre än hörseln och bör vara transparenta.

Fördel också att billigare alternativet har digital volymstyrning så man slipper ev kanalbalansproblem.
Har haft L30 som mäter gudomligt men märker ingen skillnad på den och DX3 Pro+ med de hörlurar jag har..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tror inte man märker skillnad på dem om man nu inte har speciellt trögdrivna hörlurar, vilket 6xx förstås inte är.
Bägge kombinationerna mäter bättre än hörseln och bör vara transparenta.

Fördel också att billigare alternativet har digital volymstyrning så man slipper ev kanalbalansproblem.
Har haft L30 som mäter gudomligt men märker ingen skillnad på den och DX3 Pro+ med de hörlurar jag har..

Det låter lovande, tack för input

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/iGwnnIn

Ultrasone pro900i hämtad nostalgi på hög nivå. Första intrycken ungefär som förväntat.

Mindre än vad jag kom ihåg men har haft en tendens köpa smått gigantiska hörlurar efter ultrasone perioden. Fjäderlätta då byglarna är helt i plast och sitter bra på skallen. Utmärkt med Rift S där större lurar är svårare att trä på bekvämt och förslutningen sällan blir perfekt. Coiled kabel vilket jag inte ser vitsen med. Följer även med en kortare så lär bli köra den plus förlängning Velour andas vilket är skönt i VR där det fort blir varmt.

S-logic med dess drivarplacering ger helt klart en unik presentation. Minns att den var bra med piano och det stämmer fortfarande redan nu direkt ur boxen. Piano är helt fantastiskt att lyssna på med den här luren. Ska bli intressant att se om jag upplever den förändras lika mycket efter inbränning. Min hjärna är ju förberedd så skulle inte förvåna mig om den upplevs mer konsekvent

Får se framöver lär bli kees mod. bomull make up pads plus stolbenskuddar för dämpning

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

DX3 har pre out också.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Fyndjägare

Topping A90 beg 4000kr.
Inte min och vet ej hur den spelar

https://hifitorget.se/visa_annons.php/topping_a90_155515.htm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satte ut mina DCA ACX på marknaden nu om någon vill ha...

Vad finns det som är trådlöst och låter bra? Är det B&O man ska kolla på då?

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Fyndjägare

Mid-fi guy fortsätter med sin förstärkarjakt. 6st solid-state kring $1000-2000. Han verkar inte helt nöjd med någon, och alla "låter" olika. De flesta ska säljas vidare. Härligt att se någon sjunka ner i kaninhålet.

Synd att det var mindre "förstärkare x gillade jag bäst med hörlur y" än tidigare.

Sen tycker jag även kommentaren från Wells Audio kring 27:30 gällande true balanced vs single End var intressant "balanced designs remove even order distortions which are the ones that give music beauty, richness, sweetness, richness and tonality. The things that make music beautiful and involving" säljsnack eller tycke, skönt med lite motpol till nu rådande balanced hysteri 😄

Burson Soloist 3X Performance
Audio GD Master 19
Violectric V280
Violectric V340
Wells Audio Milo
Headamp GSX-X Mini

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Sen tycker jag även Wells Audio kommentaren kring 27:30 gällande true balanced vs single End var intressant "balanced designs remove even order distortions which are the ones that give music beauty, richness, sweetness, richness and tonality. The things that make music beautiful and involving" säljsnack eller tycke, skönt med lite motpol till nu rådande balanced hysteri 😄

Har inte hört/sett videon men låter som tjurskit...
Balanserat är väl inte någon automatiskt bortplockare av "even order distortion"?
Dessutom, låter det som tjurskit att man ska behöva massa artificiell dist för att det ska låta vackert.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Roger W:

Har inte hört/sett videon men låter som tjurskit...
Balanserat är väl inte någon automatiskt bortplockare av "even order distortion"?
Dessutom, låter det som tjurskit att man ska behöva massa artificiell dist för att det ska låta vackert.

Ingen aning om det gör det rent tekniskt men det var en kommentar från Wells Audio tillverkaren. Själv har jag upplevt att balanserat in via XLR på mina stora förstärkare till stereon i vissa fall kan låta lite tunnare, mindre köttigt i basen men kanske lite renare. Det går att a/b direkt från fjärr eftersom jag kopplar RCA/XLR parallellt från en fully balanced DAC.

Och sen har jag några hörlursförstärkare som jag tycker låter bättre balanserat, och det är även rek från tillverkaren "den här ska du koppla balanserat pga topologi bla bla" men i många fall hör jag ingen skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jockos:

Satte ut mina DCA ACX på marknaden nu om någon vill ha...

Vad finns det som är trådlöst och låter bra? Är det B&O man ska kolla på då?

Ej provat
Tycker DALI ANC lurarna ser bra ut. Enda dåliga är att de ej går att vika ihop.
Master & Dynamic ser bra ut, aldrig hört.
Audio Technica ser billigt ut. Låter bra och håller. Säljs bara online via deras hemsida.

Sonus Faber Pryma. Ej ANC. Den blir trådlöst via BT dongel som fäst fast. Väldigt fina. Ångrar lite att jag inte har köpt de. De är dyra.

Beyerdynamic Lagon serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Och sen har jag några hörlursförstärkare som jag tycker låter bättre balanserat, och det är även rek från tillverkaren "den här ska du koppla balanserat pga topologi bla bla" men i många fall hör jag ingen skillnad.

Jo precis, hur balanserat funkar lär ju skilja en hel del från topologi till topologi, så om han skrev nått generellt uttalande "balanced designs remove even order distortions" så låter det inte särskilt trovärdigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rörförstärkare fixar ju harmonisk distortion. Samma sak som even order antar jag?

Gällande balanserat vs se på de jag testat så har jag mer kräm i balanserat läge. Men med lättdrivna lurar tycker jag mig sällan höra någon egentlig skillnad.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Jo precis, hur balanserat funkar lär ju skilja en hel del från topologi till topologi, så om han skrev nått generellt uttalande "balanced designs remove even order distortions" så låter det inte särskilt trovärdigt.

ja, speciellt eftersom nästan all distorsion finns i hörlurarna / högtalarna och inte i elektroniken.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Någon här som har DT1990 pro med Dekoni Velour pads? Läser ju av fler dessa ska va den perfekta mellanvägen för denna lur så är sugen på att prova.

The Balanced DT1990 (blå), Dekoni Elite Velour (grön), Analytical DT1990 (lila)

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Någon här som har DT1990 pro med Dekoni Velour pads? Läser ju av fler dessa ska va den perfekta mellanvägen för denna lur så är sugen på att prova.

Det ser ju ut som en lagom lösning jämfört med de två alternativen (skönt att slippa den där 7-8khz peaken), men vad innebär "the balanced" och "analytical"?
(Är någon av dem en omoddad DT1990?)

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av maLakai:

https://diyaudioheaven.files.wordpress.com/2019/08/dt1990-3-usable-pads.png

Grafen ser ju nästan ut som önsketänkande. Är det Dekonis egna eller någon annans?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Grafen ser ju nästan ut som önsketänkande. Är det Dekonis egna eller någon annans?

Good point

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Inte Dekonis egna. Grafen kommer härifrån, och jag tenderar att tycka att siten är trovärdig.

https://diyaudioheaven.wordpress.com/headphones/measurements/...

Skrivet av Roger W:

Det ser ju ut som en lagom lösning jämfört med de två alternativen (skönt att slippa den där 7-8khz peaken), men vad innebär "the balanced" och "analytical"?

När du köper 1990 får du med dig två uppsättningar kuddar, och det är vad Beyerdynamic har döpt dem till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

När du köper 1990 får du med dig två uppsättningar kuddar, och det är vad Beyerdynamic har döpt dem till.

Aha, tackar det visste jag inte
(har dålig koll på beyers nysläpp överlag!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Följer med två olika pads när man köper lurarna med olika egenskaper, balanced och analytical så det är orginal pads.

Skrivet av Mumu55:

Här ifrån: https://diyaudioheaven.wordpress.com/headphones/measurements/...
Dock något gammal men känns som bra genomgång då det är flera andra pads med. Sen skriver många att de upplever dekoni velour elite som väldigt bra utan att förstöra något på olika forum så mer än ett ställe.

Dekonis egna graf ser lite annorlunda ut har jag för mig.

Edit** @Tigerhamster hann före.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Fyndjägare

Verkar ju värt prova dom där Dekoni om man gillar sina DT1990.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Verkar ju värt prova dom där Dekoni om man gillar sina DT1990.

Jag ska beställa ett par! Ska man bara hitta det till bra pris, frakt är svindyrt nu för tiden.

Visa signatur