Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laffe:

Men det är viktigt att man förstår att det inte är något mer än att man bara äter mindre totalt som resultat av sitt fastande.

Ja, fysikens lagar gäller även för människor. Energi kan aldrig förstöras, den kan bara omvandlas. Det finns ännu inte någon som har bevisat att Einstein hade fel, även om många ger sken av det.

Många av dessa metoder som förordar en kost som är låg på kolhydrater gör enbart att man tappar vätska, då kolhydrater binder vätska. Samtidigt kan det givetvis vara så att om man skippar ett mål mat om dagen, så kommer man inte få i sig lika mycket energi totalt som om man åt det där extra målet mat. Däggdjur blir mätta när de äter.

Jag skulle också vilja säga att man kan gå ner i vikt genom att äta socker eller smör hela dagen, så länge man intar mindre energi än vad man gör av med. Det enda som spelar roll är energi in och energi ut, då fysikens lagar gäller.

Det vore extremt intressant om någon kan presentera bevis för att Einstein hade fel! Det skulle förmodligen leda till ett Nobelpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ja, fysikens lagar gäller även för människor. Energi kan aldrig förstöras, den kan bara omvandlas. Det finns ännu inte någon som har bevisat att Einstein hade fel, även om många ger sken av det.

Många av dessa metoder som förordar en kost som är låg på kolhydrater gör enbart att man tappar vätska, då kolhydrater binder vätska. Samtidigt kan det givetvis vara så att om man skippar ett mål mat om dagen, så kommer man inte få i sig lika mycket energi totalt som om man åt det där extra målet mat. Däggdjur blir mätta när de äter.

Jag skulle också vilja säga att man kan gå ner i vikt genom att äta socker eller smör hela dagen, så länge man intar mindre energi än vad man gör av med. Det enda som spelar roll är energi in och energi ut, då fysikens lagar gäller.

Det vore extremt intressant om någon kan presentera bevis för att Einstein hade fel! Det skulle förmodligen leda till ett Nobelpris.

Skrivet av anon257891:

Du har antagligen inte läst hela tråden?
Men diskussionen om "energi in vs. energi ut" har behandlats.

Vi är alla överens om att "knepet" är kaloriunderskott: Nu är vi snarare inne på HUR man når kaloriunderskott och vilka metodiker som kan funka för olika personer med dess olika förutsättningar.

Så vänligen försök vara aningens mindre dryg och aningens mer konstruktiv.

Jo det diskuteras inte lika mycket om att energin in påverkar energin ut.
Hell, hela livsstilen påverkar energin ut - därför folk kan äta sig undernärd men ändå gå upp i vikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Men diskussionen om "energi in vs. energi ut" har behandlats.

Jag ber om ursäkt för att jag inte läst hela tråden och givetvis för att jag verkade dryg. Dock tycker jag inte att jag var otrevlig. Om andra uppfattade mig som dryg, så ber jag givetvis om ursäkt för det.

Skrivet av Sinery:

Jo det diskuteras inte lika mycket om att energin in påverkar energin ut.
Hell, hela livsstilen påverkar energin ut - därför folk kan äta sig undernärd men ändå gå upp i vikt.

Nu vågar jag knappt säga att energi inte kan förstöras, den kan bara omvandlas. Dock är det så det fungerar i verkligheten.

Om man tar ett exempel på ett annat däggdjur än människan, som t.ex. ett nötkreatur, så är det bevisligen så att den energi som man ger kossan har effekt på hur fort den växter och hur mycket vikt den lägger på sig. Skulle man ge en kalv mindre energi än vad den gör av med, så kommer den inte gå upp vikt, så som de kalvar som äter mer energi än vad de gör av med.

Permalänk
Medlem

8v imorse, -~9kg (93,8), en bit kvar till 85kg men det ska väl gå vägen det här

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

@CusmaR Bra jobbat! Håll ut och håll i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ja, fysikens lagar gäller även för människor. Energi kan aldrig förstöras, den kan bara omvandlas. Det finns ännu inte någon som har bevisat att Einstein hade fel, även om många ger sken av det.

Många av dessa metoder som förordar en kost som är låg på kolhydrater gör enbart att man tappar vätska, då kolhydrater binder vätska. Samtidigt kan det givetvis vara så att om man skippar ett mål mat om dagen, så kommer man inte få i sig lika mycket energi totalt som om man åt det där extra målet mat. Däggdjur blir mätta när de äter.

Jag skulle också vilja säga att man kan gå ner i vikt genom att äta socker eller smör hela dagen, så länge man intar mindre energi än vad man gör av med. Det enda som spelar roll är energi in och energi ut, då fysikens lagar gäller.

Det vore extremt intressant om någon kan presentera bevis för att Einstein hade fel! Det skulle förmodligen leda till ett Nobelpris.

Fast just diskussionen kring fastande har varit mer åt hållet att uppnå ökad förbränning. Det är alltså ingen som försökt påstå att energin bara försvunnit, utan att vissa kostvanor och levnadsmönster leder till en högre förbränning (alt. lägre energiupptag) i kroppen än om man åt samma mängd kalorier och hade samma aktivitetsnivå under andra omständigheter.

Nu verkar dock studier och metaanalyser peka åt att något sådant fenomen inte föreligger till följd av fastande. Vilket är viktigt att belysa med en trenddiet där många delar med sig av anekdotiska resultat. Inte för att dieten är farlig och man inte ska prova den. Utan för att det kanske får vissa som provar att känna sig onödigt tvingade att fortsätta en kosthållning och matvanor som inte passar dem och deras livsstil helt i onödan, när de egentligen kan ägna sig åt vilken typ av kaloribegränsning som helst som skulle passa dem bättre.

Vissa blir pigga och glada av att äta sällan och vissa blir trötta och nedstämda, vi vill undvika det senare eftersom det troligtvis kommer leda till ett misslyckande i att skapa långsiktiga goda vanor.

Permalänk
Medlem

Jag tog paus i min drastiska kaloribegränsning vid påsk. Var klar med viktstudien och åkte skidor sista veckan på säsongen så det fick bli lite våffelstuga och dylikt. Som vanligt tog sockersuget över ordentligt och jag började svulla onyttigheter de följande veckorna. Men jag hade ätit väldigt lite innan, så även om jag åt mycket mer och mest onyttigt så hamnade jag under min förbrukning och höll vikten. Hade hellre sett att jag åt nyttiga saker, men det var bra att ta en paus i bantandet. Hade blivit jätteuttorkad och utvecklat stora eksem över hela nacken vilket troligtvis berodde på nån typ av näringsbrist. Har ny energi nu också, vilket gör att jag kan uppskatta en kropp fri från extravikten.

Blir fortfarande en hel del onyttigt just nu, men har trappat ner kalorierna igen fast på en sundare nivå nu. Vägde in på 77.6 idag vilket är det lägsta jag vägt i vuxen ålder. Tror dock att det har en hel del att göra med tungt bärande dagen innan och att jag inte fyllt på med vätska ordentligt. Väger upp mot ett kilo mer egentligen. Målet är 75 för tillfället och jag har inte bråttom, men räknar med att vara där inom två månader om jag inte ändrar något. 17 kilo sen oktober har det blivit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laffe:

Jag tog paus i min drastiska kaloribegränsning vid påsk. Var klar med viktstudien och åkte skidor sista veckan på säsongen så det fick bli lite våffelstuga och dylikt. Som vanligt tog sockersuget över ordentligt och jag började svulla onyttigheter de följande veckorna. Men jag hade ätit väldigt lite innan, så även om jag åt mycket mer och mest onyttigt så hamnade jag under min förbrukning och höll vikten. Hade hellre sett att jag åt nyttiga saker, men det var bra att ta en paus i bantandet. Hade blivit jätteuttorkad och utvecklat stora eksem över hela nacken vilket troligtvis berodde på nån typ av näringsbrist. Har ny energi nu också, vilket gör att jag kan uppskatta en kropp fri från extravikten.

Blir fortfarande en hel del onyttigt just nu, men har trappat ner kalorierna igen fast på en sundare nivå nu. Vägde in på 77.6 idag vilket är det lägsta jag vägt i vuxen ålder. Tror dock att det har en hel del att göra med tungt bärande dagen innan och att jag inte fyllt på med vätska ordentligt. Väger upp mot ett kilo mer egentligen. Målet är 75 för tillfället och jag har inte bråttom, men räknar med att vara där inom två månader om jag inte ändrar något. 17 kilo sen oktober har det blivit.

Snyggt! Sakta men säkert är modellen!

la till "t"
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laffe:

Fast just diskussionen kring fastande har varit mer åt hållet att uppnå ökad förbränning. Det är alltså ingen som försökt påstå att energin bara försvunnit, utan att vissa kostvanor och levnadsmönster leder till en högre förbränning (alt. lägre energiupptag) i kroppen än om man åt samma mängd kalorier och hade samma aktivitetsnivå under andra omständigheter.

Ja, jag är fortfarande en sådan där snigel i ögat, då energi inte bara kan försvinna ut i tomma intet. Om det är så att man förbränner mer energi när man gör en viss sak, då måste man kunna bevisa det.

Om det är så att kroppen får högre temperatur och man måste få iväg värmen, så är det givetvis något som går att bevisa. Dock så är jag extremt tveksam till att den kost man äter skulle göra att man får en så pass hög kroppstemperatur att man kan gå ner i vikt på grund av det, så länge man intar lika mycket energi.

Som sagt, jag är en extremist när det gäller fysikens lagar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ja, jag är fortfarande en sådan där snigel i ögat, då energi inte bara kan försvinna ut i tomma intet. Om det är så att man förbränner mer energi när man gör en viss sak, då måste man kunna bevisa det.

Om det är så att kroppen får högre temperatur och man måste få iväg värmen, så är det givetvis något som går att bevisa. Dock så är jag extremt tveksam till att den kost man äter skulle göra att man får en så pass hög kroppstemperatur att man kan gå ner i vikt på grund av det, så länge man intar lika mycket energi.

Som sagt, jag är en extremist när det gäller fysikens lagar.

Näppeligen en extremist; snarare en konformist!

Vi är alla överens om att termodynamikens 1a huvudsats är sann (varför försöker du ens påskina att någon ens tenderat att nämna annat i tråden?)

Var mer pragmatisk!

Permalänk
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ja, jag är fortfarande en sådan där snigel i ögat, då energi inte bara kan försvinna ut i tomma intet. Om det är så att man förbränner mer energi när man gör en viss sak, då måste man kunna bevisa det.

Om det är så att kroppen får högre temperatur och man måste få iväg värmen, så är det givetvis något som går att bevisa. Dock så är jag extremt tveksam till att den kost man äter skulle göra att man får en så pass hög kroppstemperatur att man kan gå ner i vikt på grund av det, så länge man intar lika mycket energi.

Som sagt, jag är en extremist när det gäller fysikens lagar.

Du är inne och snuddar på nånting här, det kallas ”thermic effect of food” förkortas enkelt TEF och är ganska enkelt förklarat att det kostar ju energi för kroppen att omvandla mat till energi, viss mat är svårare att omvandla till energi och har då högre TEF.

Vetenskapen bakom är att om du äter mycket mat med högt TEF så är ditt verkliga energiintag lägre än om du äter mad med lågt TEF.

Men grundpelaren är att om du vill gå ner i vikt är det energi ut>in.

Jag vill slå ett slag för att inte hoppa på diverse dieter och pulver utan att först räkna ut vad man äter i dagsläget, ta fram en våg, väg allt du äter under en vecka och använd en app för att håll koll på hur många kcal som konsumeras, det är ganska enkelt att reglera mängd vad sen för att uppnå ett vettigt underskott.

Börja aldrig med att minska kcal för mycket, kroppen har inget såkallat ”svältläge” men muskler konsumerar mer energi och risken är att dom försvinner fort om ni äter för lite.

Lägg ett lagom underskott, säg 4-5000kcal underskott på en vecka och håll er aktiva, dvs träna inte skiten ur er utan kör en promenad och övningar med egen kroppsvikt med syftet att behålla muskelmassa.

Väg er 1-2 ggr i vecka under samma förutsättningar för vikten kan variera flera kilon beroende på vätskebalans och annat.

Slutligen att om ni har en dålig dag om ni måste på kalas eller av någon annan anledning inte kan hålla kosten så är det inte hela världen, utslaget på en vecka så är 1000kcal för mycket en dag inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@CusmaR Bra jobbat! Håll ut och håll i!

Tack för pepp, det behövs 😅!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Månadens vägning visade 88,3 kg, -0,5 kg sedan förra månaden. Minus 11.4 kg sedan oktober.

De två senaste månaderna har jag gått ner 0,8 kg sammanlagt, känns som en väldig trög platå. 😮‍💨

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Det svåra är inte att gå ner i vikt, det svåra är att behålla den nya vikten. Det har säkert tagits upp tidigare i tråden men fettceller (oftast de man vill bli av med) försvinner inte vid en viktnedgång(fettsugning exkluderat), de töms. Så mitt tips till er som bantar och tappar mycket vikt är att redan nu förbereda er på att hjärnan kommer vilja fylla upp de där fettcellerna igen efter nedgång. Oavsett vilken diet man använder sig av (alla funkar) är det inte en bantningsperiod man genomgår utan det är en livsstilsförändring man gör.

Permalänk
Medlem

Har stått väldigt still sista tre månaderna, pendlar mellan 87.7-88.5.

Men så har det blivit en hel del öl och GT när det varit fint väder samt tyvärr börjat äta för stora portioner igen.
Så det är självförvållat 😡

Permalänk
Medlem

Tillbaka här efter att ha gjort annat än att hänga här. Jag har inte fokuserat på att gå ned i vikt, men jag har slutat med alkohol, och är inne på fjärde veckan utan alkohol. Saknar det inte. Alkohol var en viktbov för mig. Har slutat med läsk också.

Allt annat då? Ja, man petar i sig så mycket av gammal vana. Det går inte att få till en förändring om man inte bestämt sig. För mig var alkoholen en svårare sak att avsluta än jag trodde. Gamla vanor sitter i, och jag bestämde mig bara. Jag saknar det inte utan tar alltid vatten när andra dricker alkohol. Det går bra.

Allt annat då? Ja...man måste bestämma sig...

Jag har sagt att halva tallriken ska vara grönsaker, men det blir inte så. Jag har inte bestämt mig för det och inte heller skapar förutsättningar för det heller. Grönsakerna behöver finnas hemma, vara fräscha och enkla att hantera. Mitt problem är att jag inte bestämt mig. Det är lätt att det blir snack, men ingen verkstad.

Åh, ska jag få tummen ur nu, denna gång?

Permalänk
Medlem

Idag känns det bättre. Powerwalk 21.5 km på 2h55min 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Det var en helt vanlig standardvecka för mig under hösten/vintern när var och kikade på väggen lite lätt. Orkade aldrig laga mat eller röra mig, så åt Billys, snabbmat, chips och godis istället.

Har enligt plan lagt ner ner LCHF sedan den första april och har (även detta helt planenligt) lagt på mig 3-4kg igen. Nu hoppas jag att orken för att få mig ut och träna kommer åter; har dock fortfarande ordentligt med sviter sedan väggkänningen när det gäller matlagning och träning även om jag lyckas laga mat de flesta dagarna iallafall.

Lätt att stryka sig mot väggen när man väl hamnat där... Haft en sämreperiod igen som började med ett blixtrande migränanfall; efter det finns ingen ork i vardagen. ALLT tar emot. Helt sjukt att kroppen kan vara så motsträvig.

Orken att träna regelbundet har fortfarande inte infunnit sig, även om jag faktiskt mår OTROLIGT mycket bättre de dagar jag tränar: piggare, alertare, gladare och orkar laga mat...
Så varför gör man det inte regelbundet???
Kroppen och knoppen är ganska knasig när den väl slutar fungera som den ska. Lite som en Volvo 740 i regn: Dålig sikt, låter mycket, orkeslös trots att den drar mycket soppa, och har oftast lite för mycket skräp kvar i bagaget...

Men.
Idag blev det ett intervallpass med jobbgänget. Mycket viktigt för mig att träna i grupp när det tar emot. Dagens pass var otroligt roligt, men så inåthelvete jobbigt. Ganska kort men intensivt pass (duh).

I morgon kväll är det uppbokat ytterligare ett träningspass i form av att leka labrador (dvs springa och jaga boll). Också otroligt roligt. Framöver funderar jag på att serva upp cykeln/cyklarna så jag kan få igång vardagsmotionen med tanke på hur mycket bättre jag mår när jag väl kommer mig iväg och tränar. Ge möjligheter att komma ut; minska trösklarnas storlek.

Idag är en bra dag.

Permalänk
Avstängd

Äntligen lite resultat igen, nu nere under 160kg.
159.6-hållet, vägde mig nyss efter middag och frukost idag, så det är säkert några gram till där egentligen.

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering!

Jag försöker gå ner lite i vikt och på ett genomsnitt dricker jag ca 1-2 stycken burkar Pepsi Max per dag. Min fundering är om det skulle göra en stor skillnad om jag slutar dricka Pepsi Max helt? Kan jag njuta av den mängden Pepsi Max utan att känna mig dålig? Jag har varit ganska duktig på att undvika godis och chips och springer ca 15km om dagen.

Tack på förhand!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag har en fundering!

Jag försöker gå ner lite i vikt och på ett genomsnitt dricker jag ca 1-2 stycken burkar Pepsi Max per dag. Min fundering är om det skulle göra en stor skillnad om jag slutar dricka Pepsi Max helt? Kan jag njuta av den mängden Pepsi Max utan att känna mig dålig? Jag har varit ganska duktig på att undvika godis och chips och springer ca 15km om dagen.

Tack på förhand!

Lär ju inte göra någon skillnad för vikten då en liter innehåller 3 kcal vad jag kan se så det är ju försumbart.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag har en fundering!

Jag försöker gå ner lite i vikt och på ett genomsnitt dricker jag ca 1-2 stycken burkar Pepsi Max per dag. Min fundering är om det skulle göra en stor skillnad om jag slutar dricka Pepsi Max helt? Kan jag njuta av den mängden Pepsi Max utan att känna mig dålig? Jag har varit ganska duktig på att undvika godis och chips och springer ca 15km om dagen.

Tack på förhand!

Att disciplinera dig själv att inte konsumera dåliga saker är fördelaktigt överlag.
Sedan är joggning är "dåligt" för att tappa fett, förbränner dåligt i jämförelse med muskelnedbrytning så jag skulle börja där - tar mindre tid också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Att disciplinera dig själv att inte konsumera dåliga saker är fördelaktigt överlag.
Sedan är joggning är "dåligt" för att tappa fett, förbränner dåligt i jämförelse med muskelnedbrytning så jag skulle börja där - tar mindre tid också.

Ursäkta om jag missförstår vad du skriver helt, men vad menar du med muskelnedbrytning här? Påstår du att viktträning skulle vara bättre för viktminskning än cardio? Jag har aldrig sett något som talar för det, enbart raka motsatsen.

Det krävs väldigt intensiv viktträning för att närma sig samma förbränning som vid måttligt intensiv cardio. Ovanpå det är det betydligt svårare att orka viktträna, speciellt med sådan hög intensitet, regelbundet och under sådana förlängda tidsperioder som krävs för att ens få till en vettig förbränning. Din återhämtningsperiod kommer troligtvis förstöra ditt driv och bygga upp en hunger som riskerar att förstöra din kosthållning.

Viktträning kan absolut kombineras med annan träning och en kaloribegränsad diet för att nå bättre slutresultat än om du inte vikttränade. Dvs. du har en hälsosammare kropp i slutändan med bättre förutsättningar att hålla vikten. Men det kan komma på bekostnad av en långsammare resultat. Jag har aldrig förut hört någon påstå att det skulle vara bättre eller ens ett godtagbart supplement till cardio för snabb viktnedgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Ursäkta om jag missförstår vad du skriver helt, men vad menar du med muskelnedbrytning här? Påstår du att viktträning skulle vara bättre för viktminskning än cardio? Jag har aldrig sett något som talar för det, enbart raka motsatsen.

Det krävs väldigt intensiv viktträning för att närma sig samma förbränning som vid måttligt intensiv cardio. Ovanpå det är det betydligt svårare att orka viktträna, speciellt med sådan hög intensitet, regelbundet och under sådana förlängda tidsperioder som krävs för att ens få till en vettig förbränning. Din återhämtningsperiod kommer troligtvis förstöra ditt driv och bygga upp en hunger som riskerar att förstöra din kosthållning.

Viktträning kan absolut kombineras med annan träning och en kaloribegränsad diet för att nå bättre slutresultat än om du inte vikttränade. Dvs. du har en hälsosammare kropp i slutändan med bättre förutsättningar att hålla vikten. Men det kan komma på bekostnad av en långsammare resultat. Jag har aldrig förut hört någon påstå att det skulle vara bättre eller ens ett godtagbart supplement till cardio för snabb viktnedgång.

Förbränning ökar endast lite under träningens gång medans muskelnedbrytning får man ökad förbränning under hela återhämtningen.
Och jag skrev om fett, inte vikt - rimligen har han inte problem med för mycket muskler.

Permalänk
Medlem

Vill också igen poängtera att den enda bra träningen för viktnedgång är den du orkar hålla igång regelbundet. Om du ägnar dig åt träning som gör dig extra trött eller hungrig under en längre period efteråt så är det nästan bättre att avstå om du enbart försöker gå ner i vikt. Träningspass om 30-60 minuter förbränner försumbara mängder energi jämfört med om du blir stillasittande eller äter extra mycket nästkommande dag. Träning är bra för massa andra saker och hjälper definitivt till med viktnedgång om du kan göra den utan "kostnad". Men lägg inte ansträngningen högre än precis så mycket du orkar utan att kompensera om målet är att gå ner i vikt.

Långa promenader eller cykelturer är t.ex. mycket bättre vanor än 15 minuter på löpbandet om det är något du har tid och lust med. Det skapar en aktiv livsstil och bidrar till vanemönster som motverkar stillasittande, vilket är mycket bättre för en lyckad viktnedgång än komprimerade ansträngningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Förbränning ökar endast lite under träningens gång medans muskelnedbrytning får man ökad förbränning under hela återhämtningen.
Och jag skrev om fett, inte vikt - rimligen har han inte problem med för mycket muskler.

Hänvisar till det jag precis skrev. Du vill inte ha en återhämtningsperiod om du försöker gå ner i vikt. Det är såklart som med allt annat inom träning olika från individ till individ, men för de flesta är det något att undvika. Din ökade förbränning kommer inte väga upp din minskade aktivitet eller andra kompensatoriska beteenden människor normalt ägnar sig åt under en återhämtning.

EDIT

Dubbelkollade lite siffror nu också.

130-150 extra kalorier på en dag under din recovery för en man. Det är som sagt helt försumbart.
För en kvinna är vi ner på 40-50 kcal. Ett extra äpple och så är den träningen förstörd.

Permalänk
Medlem

En liten inflik till er som börjar gå promenader i hopp om att förbränna extra på dagarna kan jag rekommendera att läsa denna artikel som sammanfattas av King Grub som säkerligen många av er är bekanta med.

https://www.styrkelabbet.se/traning-forbrukar-farre-kalorier-...

Summa kardimumma, käka mindre och skippa promenaderna om ni behöva lägga disciplinen på något specifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

En liten inflik till er som börjar gå promenader i hopp om att förbränna extra på dagarna kan jag rekommendera att läsa denna artikel som sammanfattas av King Grub som säkerligen många av er är bekanta med.

https://www.styrkelabbet.se/traning-forbrukar-farre-kalorier-...

Summa kardimumma, käka mindre och skippa promenaderna om ni behöva lägga disciplinen på något specifikt.

Bra länk, men vill påpeka att slutsatsen i just den artikeln är att träning är bra och önskvärd av andra skäl och just promenader som du nämner tas upp som kanske det enda vettiga alternativet för överviktiga. Med det sagt så stämmer det du säger om prioritering och disciplin fortfarande. Skippa träningen helt om du inte kan fixa kosthållningen annars. Iaf om du genuint har viktminskning som mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Hänvisar till det jag precis skrev. Du vill inte ha en återhämtningsperiod om du försöker gå ner i vikt. Det är såklart som med allt annat inom träning olika från individ till individ, men för de flesta är det något att undvika. Din ökade förbränning kommer inte väga upp din minskade aktivitet eller andra kompensatoriska beteenden människor normalt ägnar sig åt under en återhämtning.

EDIT

Dubbelkollade lite siffror nu också.

130-150 extra kalorier på en dag under din recovery för en man. Det är som sagt helt försumbart.
För en kvinna är vi ner på 40-50 kcal. Ett extra äpple och så är den träningen förstörd.

Skrivet av omxz24:

En liten inflik till er som börjar gå promenader i hopp om att förbränna extra på dagarna kan jag rekommendera att läsa denna artikel som sammanfattas av King Grub som säkerligen många av er är bekanta med.

https://www.styrkelabbet.se/traning-forbrukar-farre-kalorier-...

Summa kardimumma, käka mindre och skippa promenaderna om ni behöva lägga disciplinen på något specifikt.

Som du sa, regelbundet är kung - med att man blir starkare förbränner man mer och mer olikt cardio, därför olympier kan äta som dom gör.

Och givetvis mest ansträngning ska göras i köket, egentligen det jag menade med att inte konsumera dåliga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Att disciplinera dig själv att inte konsumera dåliga saker är fördelaktigt överlag.
Sedan är joggning är "dåligt" för att tappa fett, förbränner dåligt i jämförelse med muskelnedbrytning så jag skulle börja där - tar mindre tid också.

Löpning är utomordentligt för att tappa fett, en av träningsformerna som förbränner mest per tidsenhet. Visst får du upp din basala förbränning med mer muskler men om det skall vara väldigt stor skillnad i muskelmassa för att du skall lyckas kompensera för skillnaden i förbränning av själva träningen.

Båda är dock viktiga av olika anledningar men är det förbränning av fett som är önskvärt är det effektivare att spendera tiden på löpning än styrketräning. Man får dock vara beredd på att om man inte ser till att äta ”rätt” dvs äta mycket protein och i samband med träning så kommer man inte bygga mycket muskler och i värsta fall tappa muskelmassa under perioden man bränner fett.