Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja precis så

Det suger ju. Med tanke på att man har väldigt bra ränta i flera år och så måste man lösa upp det när man vill bara flytta med lånet.

Men jag får helt enkelt kolla med banken och se vad de säger.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Det suger ju. Med tanke på att man har väldigt bra ränta i flera år och så måste man lösa upp det när man vill bara flytta med lånet.

Men jag får helt enkelt kolla med banken och se vad de säger.

Vi hade inga problem att göra säkerhetsbyte förra sommaren och det här är första gången som jag hör något om att bankerna har stramat upp det. Hade vår bank sagt nej så hade jag röstat med fötterna och bytt bank.

Fördelen med stigande räntor är att ränteskillnadsersättningen blir väldigt liten eller ingen alls eftersom RSE beräknas med hjälp av statslåneräntan. Kort sagt så får banken ingen ersättning för det förtidslösta lånet om de kan tjäna lika mycket eller mer på att låna ut pengarna till någon annan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

När du delar upp bindningstiden på flera olika löptider så låser du din ränta på olika längder men ditt förhandlingsutrymme blir bortförhandlat på den längsta löptiden. Du kan inte byta bank, utan kostnader, sålänge du har lånet kvar. Och lycka till att prata till dig rabatter när du ändå är fastlåst.

Jo det har jag förstått. Det är ju det låst betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Fokusera på förhandladeräntorna... det är inget vidare erbjudande ni fått.
Räntorna kan gå upp eller ned även om det mest är tjat om höjningar nu börjar andra skrika om den andra risken, recession och sjunkade räntor. Något får rätt, någon får fel, svårt att påverka så fokusera på det ni kan göra själva, förhandla.

Här har du bankerna's snittränta, enkelt att se vilka som just nu vill ha kunder och vilka som mjölkar.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan--...

Tusen tack för länken! Jag ska ta ett snack med Danske Bank verkar det som. Räntan du såg i min bild var dessutom med rabatter som man får om man tecknar försäkringar till.
Samtidigt pratar man med kollegor på jobb som band upp lånen i Januari eller nåt på 0,9% eller liknande. Sjukt att det kan svänga så mycket på så kort tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vi hade inga problem att göra säkerhetsbyte förra sommaren och det här är första gången som jag hör något om att bankerna har stramat upp det. Hade vår bank sagt nej så hade jag röstat med fötterna och bytt bank.

Fördelen med stigande räntor är att ränteskillnadsersättningen blir väldigt liten eller ingen alls eftersom RSE beräknas med hjälp av statslåneräntan. Kort sagt så får banken ingen ersättning för det förtidslösta lånet om de kan tjäna lika mycket eller mer på att låna ut pengarna till någon annan.

Hahah röstat med fötterna gav mig iaf ett gott skratt!

Det är ju iofs sant. Visserligen kan man bara byta ifall det inte skulle gå. Tack för tipset verkligen!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jo det har jag förstått. Det är ju det låst betyder.

Nja, ditt svar indikerar att du eventuellt missade vad personen försökte säga. Poängen var att det faktum att du binder vissa delar av lånet en längre tid leder till att du inte längre i praktiken har möjlighet att förhandla räntan på de delar med kortare bindningstid (eller rörligt) särskilt mycket eftersom det sannolikt skulle bli dyrt att byta bank. Det är en bieffekt av att binda med olika bindningstider, men det är inte "det låst betyder".

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Påverkar en skriftlig värdering amorteringskravet om jag har bunden ränta? Kommer hamna under 70% om jag gör en ny värdering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Påverkar en skriftlig värdering amorteringskravet om jag har bunden ränta? Kommer hamna under 70% om jag gör en ny värdering.

Bara om du antingen har ett äldre lån eller det fått 5 år sedan du senast värderade om/tog lånet som är reglerna. Bunden ränta skall inte påverka möjligheten att värdera om bostaden för amorteringen.

Permalänk
Medlem

Jag tror tvärtom att en ny värdering inte alls kan påverka amorteringen på ett bundet lån. De gånger jag bundit mina lån så har både räntesats och amorteringsbelopp stått på papperna och bankmännen har påpekat att det inte går att amortera mer under lånets bindningstid. Åas tjänar ju banken mer i ränta om man amorterar mindre så det borde de ju vara glada för...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag tror tvärtom att en ny värdering inte alls kan påverka amorteringen på ett bundet lån. De gånger jag bundit mina lån så har både räntesats och amorteringsbelopp stått på papperna och bankmännen har påpekat att det inte går att amortera mer under lånets bindningstid. Åas tjänar ju banken mer i ränta om man amorterar mindre så det borde de ju vara glada för...

Håller med dig. Det enda skulle väl vara om den nya värderingen visar att objektet tappat så mycket i värde att amorteringsreglerna kickar in och tvingar en ökad amorteringstakt. Men det känns som en så kallad "hypotetisk" situation.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag tror tvärtom att en ny värdering inte alls kan påverka amorteringen på ett bundet lån. De gånger jag bundit mina lån så har både räntesats och amorteringsbelopp stått på papperna och bankmännen har påpekat att det inte går att amortera mer under lånets bindningstid. Åas tjänar ju banken mer i ränta om man amorterar mindre så det borde de ju vara glada för...

I detta fallet handlar det dock om att amortera mindre så banken tjänar mer pengar på att minska amorteringen, det bör alla gå med på. Min bankkontakt på Handelsbanken har däremot sagt motsatsen vad du säger, jag kan öka amorteringen under tidens gång även om jag har bundit räntan. Jag antar att de skulle motsäga sig om jag försöker komma ur att betala ränteskillnadsersättning genom att höja amorteringen till höga nivåer under någon månad men de hade inga problem med att höja med någon procentenhet per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

I detta fallet handlar det dock om att amortera mindre så banken tjänar mer pengar på att minska amorteringen, det bör alla gå med på. Min bankkontakt på Handelsbanken har däremot sagt motsatsen vad du säger, jag kan öka amorteringen under tidens gång även om jag har bundit räntan. Jag antar att de skulle motsäga sig om jag försöker komma ur att betala ränteskillnadsersättning genom att höja amorteringen till höga nivåer under någon månad men de hade inga problem med att höja med någon procentenhet per år.

Det är mig veterligen helt upp till bankernas interna policies. Vissa banker/långivare tillåter det, andra inte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Okej dagen börjar närma sig, ränterabatten snart slut. Vad tror ni jag får för rörlig ränta nu 85% belåning?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Okej dagen börjar närma sig, ränterabatten snart slut. Vad tror ni jag får för rörlig ränta nu 85% belåning?

Det beror ju helt på din ekonomiska situation, lånets storlek och bankens riskbedömning, samt hur duktig du är på att förhandla. Svårt att gissa utan att veta detaljerna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Okej dagen börjar närma sig, ränterabatten snart slut. Vad tror ni jag får för rörlig ränta nu 85% belåning?

Här har du max du bör acceptera iaf.

https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#/rantor

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, men det löser du med ett snabbt samtal till banken. Du betalar ju runt 1% för mycket nu.
Rabatten brukar bara vara giltig ett år, sen får man vara på dem igen.

Hej igen. Sent svar. Men det var som du sa. Fick 0,8% lägre ränta med ett samtal.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej igen. Sent svar. Men det var som du sa. Fick 0,8% lägre ränta med ett samtal.

Tack!

Gött!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vi vill börja renovera nya huset innan vi flyttar in och skulle behöva ta ett privatlån på 3-400k

Vi har precis fått bolånet godkänt och skrivit på ett kontrakt med inflytt om 1 månad. När kan man ansöka om ett privatlån tidigast?
Om jag ansöker om privatlån idag kan banken "återkalla" bolånet då kalkylen plötsligt inte håller teoretiskt? eller är det bäst att söka om privatlån efter att banken betalat ut köpeskillingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Vi har precis fått bolånet godkänt och skrivit på ett kontrakt med inflytt om 1 månad. När kan man ansöka om ett privatlån tidigast?
Om jag ansöker om privatlån idag kan banken "återkalla" bolånet då kalkylen plötsligt inte håller teoretiskt? eller är det bäst att söka om privatlån efter att banken betalat ut köpeskillingen?

Enklast är att diskutera det hela med banken. Har du lånat "max" (85%)? Annars kanske du kan låna mer där men tror de är relativt restriktiva idag.

Som svar på själva frågan, ändras din ekonomi, så som ett nytt lån, så förändras deras kalkyl vilket kan göra att de inte beviljar bolånet vid tillträdet och står där med ett eventuellt skadestånd till säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Enklast är att diskutera det hela med banken. Har du lånat "max" (85%)? Annars kanske du kan låna mer där men tror de är relativt restriktiva idag.

Som svar på själva frågan, ändras din ekonomi, så som ett nytt lån, så förändras deras kalkyl vilket kan göra att de inte beviljar bolånet vid tillträdet och står där med ett eventuellt skadestånd till säljaren.

Det är just detta som vi är rädda för att stå där vid tillträdet och banken "återkallar" lånet.

Problemet är att vi idag har ett befintligt boende som skall säljas och därav tror inte banken kommer låna oss mer förrän den är såld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Det är just detta som vi är rädda för att stå där vid tillträdet och banken "återkallar" lånet.

Problemet är att vi idag har ett befintligt boende som skall säljas och därav tror inte banken kommer låna oss mer förrän den är såld.

Men det känns som en icke-fråga - eller förstår jag inte allt? Direkt ni får tillträde till huset och allt är klart med bolånet så söker ni direkt ett privatlån så slipper ni ens bry er om vad banken säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Det är just detta som vi är rädda för att stå där vid tillträdet och banken "återkallar" lånet.

Problemet är att vi idag har ett befintligt boende som skall säljas och därav tror inte banken kommer låna oss mer förrän den är såld.

Om du har samma bank för både bolån och privatlån (eller vad banken kallar sin produkt) så är det väldigt enkelt för banken att ha med det kommande bolånet i beviljandet av privatlånet. Ring din bankkontakt och pejla läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Vi vill börja renovera nya huset innan vi flyttar in och skulle behöva ta ett privatlån på 3-400k

Vi har precis fått bolånet godkänt och skrivit på ett kontrakt med inflytt om 1 månad. När kan man ansöka om ett privatlån tidigast?
Om jag ansöker om privatlån idag kan banken "återkalla" bolånet då kalkylen plötsligt inte håller teoretiskt? eller är det bäst att söka om privatlån efter att banken betalat ut köpeskillingen?

Inte för att vara den, men har du tänkt igenom det ordentligt i förväg?
Att ta så pass med lån nu så att ni inte klarar kalkylen när räntorna är påväg mot 3-4ggr nuvarande nivåer kanske inte är supersmart?

Permalänk
Medlem

Lägligt nog till att styrräntan höjs så blev det ju givetvis dags att binda om mitt bolån -- timingen hade inte kunnat vara sämre. Erbjuds emellertid riktiga fulpriser av min nuvarande bank, Nordea, där priserna ser ut som följande:
3 mån: 2,29%
1 år: 3,69%
2 år: 4,25%
3 år: 4,44%
4 år: 4,49%
osv.

Har emellertid också skickat in en ansökan till SBAB om att få flytta mitt bolån dit. Där får jag bättre priser:

Har inte kikat med andra banker ännu men SBAB brukar väl i regel vara bland de billigare?

Hur som haver så har jag ökat min inkomst ordentligt sedan lånet ursprungligen togs och kommer inte ha några problem oavsett, även om det såklart är tråkigt.

Mina tankar går givetvis i hur jag bör tänka kring bindningstiden? Förstår att det är en omöjlig fråga men skulle gärna vilja höra hur ni andra tycker och tänker. Just nu lutar jag åt att binda det på hela fem år för att känna mig trygg. Även om det skulle vara en rejäl ökning från mina nuvarande 1.44%.

Om inflationen återgår till det normala inom kort tack vare ett otippat lyckligt slut på kriget så vore det ju emellertid skitdumt att binda det till 5 år.

Här har vi ett uttalande från SBABs chefsekonom:

...och om man ska tro på vad han säger så vore det dumt att binda räntorna över huvud taget egentligen. Men ingen vet ju.

Hur tycker och tänker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Inte för att vara den, men har du tänkt igenom det ordentligt i förväg?
Att ta så pass med lån nu så att ni inte klarar kalkylen när räntorna är påväg mot 3-4ggr nuvarande nivåer kanske inte är supersmart?

Känner ett flertal förhållanden/giftemål som krashat efter husköpet. Har räntekostnader på 3000 kr idag, räknar med 9000 kr när bindningstiden går ut i början 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Lägligt nog till att styrräntan höjs så blev det ju givetvis dags att binda om mitt bolån -- timingen hade inte kunnat vara sämre. Erbjuds emellertid riktiga fulpriser av min nuvarande bank, Nordea, där priserna ser ut som följande:
3 mån: 2,29%
1 år: 3,69%
2 år: 4,25%
3 år: 4,44%
4 år: 4,49%
osv.

Har emellertid också skickat in en ansökan till SBAB om att få flytta mitt bolån dit. Där får jag bättre priser:
https://i.imgur.com/jEywSXH.png

Har inte kikat med andra banker ännu men SBAB brukar väl i regel vara bland de billigare?

Hur som haver så har jag ökat min inkomst ordentligt sedan lånet ursprungligen togs och kommer inte ha några problem oavsett, även om det såklart är tråkigt.

Mina tankar går givetvis i hur jag bör tänka kring bindningstiden? Förstår att det är en omöjlig fråga men skulle gärna vilja höra hur ni andra tycker och tänker. Just nu lutar jag åt att binda det på hela fem år för att känna mig trygg. Även om det skulle vara en rejäl ökning från mina nuvarande 1.44%.

Om inflationen återgår till det normala inom kort tack vare ett otippat lyckligt slut på kriget så vore det ju emellertid skitdumt att binda det till 5 år.

Här har vi ett uttalande från SBABs chefsekonom:
https://i.imgur.com/XVOgKnU.png
...och om man ska tro på vad han säger så vore det dumt att binda räntorna över huvud taget egentligen. Men ingen vet ju.

Hur tycker och tänker ni?

Min killgissning är att kriget tar slut under 2022. I det här fallet hade jag inte bundit om jag satt på rörligt. Du får tänka att en ränta på 4 procent kommer sänka konsumtionen till botten. Folk skiljer sig och då dyker priset på bostäderna. Det enda som kan rädda världsekonomin är att man sluter fred. Gasen börja flöda. De som har makten kommer bli riktigt skraja om ekonomin går åt helvete och kommer göra allt för att rädda bomarknaden. Sen har du inte så där jättemycket i lån... och här kommer ett tips. Sätt av varje månad den summan som motsvarar 4,5% i räntan på ett konto och sen rör du inte pengarna. Jag räknar på 1,6 miljoner i lån. Då är räntan (4,5%) 72000 per år, före ränteavdrag. Räntekostnaden blir 6000 kr och sen tillkommer amortering, om du väljer att göra det. du har ju marginaler i ekonomin. Så då finns det ingen anledning att binda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Har inte kikat med andra banker ännu men SBAB brukar väl i regel vara bland de billigare?

Se SBAB som en högsta nivå och förhandla med andra banker.

Personligen hade jag valt rörligt i dagsläget, de bundna räntorna har dragit iväg rejält.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Lägligt nog till att styrräntan höjs så blev det ju givetvis dags att binda om mitt bolån -- timingen hade inte kunnat vara sämre. Erbjuds emellertid riktiga fulpriser av min nuvarande bank, Nordea, där priserna ser ut som följande:
3 mån: 2,29%
1 år: 3,69%
2 år: 4,25%
3 år: 4,44%
4 år: 4,49%
osv.

Har emellertid också skickat in en ansökan till SBAB om att få flytta mitt bolån dit. Där får jag bättre priser:
https://i.imgur.com/jEywSXH.png

Har inte kikat med andra banker ännu men SBAB brukar väl i regel vara bland de billigare?

Hur som haver så har jag ökat min inkomst ordentligt sedan lånet ursprungligen togs och kommer inte ha några problem oavsett, även om det såklart är tråkigt.

Mina tankar går givetvis i hur jag bör tänka kring bindningstiden? Förstår att det är en omöjlig fråga men skulle gärna vilja höra hur ni andra tycker och tänker. Just nu lutar jag åt att binda det på hela fem år för att känna mig trygg. Även om det skulle vara en rejäl ökning från mina nuvarande 1.44%.

Om inflationen återgår till det normala inom kort tack vare ett otippat lyckligt slut på kriget så vore det ju emellertid skitdumt att binda det till 5 år.

Här har vi ett uttalande från SBABs chefsekonom:
https://i.imgur.com/XVOgKnU.png
...och om man ska tro på vad han säger så vore det dumt att binda räntorna över huvud taget egentligen. Men ingen vet ju.

Hur tycker och tänker ni?

Skrivet av slipbit:

Min killgissning är att kriget tar slut under 2022. I det här fallet hade jag inte bundit om jag satt på rörligt. Du får tänka att en ränta på 4 procent kommer sänka konsumtionen till botten. Folk skiljer sig och då dyker priset på bostäderna. Det enda som kan rädda världsekonomin är att man sluter fred. Gasen börja flöda. De som har makten kommer bli riktigt skraja om ekonomin går åt helvete och kommer göra allt för att rädda bomarknaden. Sen har du inte så där jättemycket i lån... och här kommer ett tips. Sätt av varje månad den summan som motsvarar 4,5% i räntan på ett konto och sen rör du inte pengarna. Jag räknar på 1,6 miljoner i lån. Då är räntan (4,5%) 72000 per år, före ränteavdrag. Räntekostnaden blir 6000 kr och sen tillkommer amortering, om du väljer att göra det. du har ju marginaler i ekonomin. Så då finns det ingen anledning att binda.

Håller med, tror tyvärr tåget har gått för att binda lånen. Om man klarar av eventuella kommande toppar i räntan är det nog bäst att behålla rörlig ränta.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hur tycker och tänker ni?

Rörlig ränta har i mer än 95% av fallen lönat sig över tid. Binda räntan kan "bara" vara värt det om man överbelånat sig och sitter rejält i klistret om räntan ökar ytterligare.

Att beakta är att vi går mot lågkonjunktur (är trots allt "planen" för att få ned inflationen). Även om exakta scenarion aldrig upprepas så kan det vara värt att studera hur räntorna utvecklades runt förra större krisen. Mindre roligt att binda på 6% när den några månader senare var nere på 1.5%.

Permalänk
Medlem

Utmärkta svar, tack allihop! Lutade åt att köra på rörlig (kanske framgick att jag ändrade mig mitt i inläggets gång ) men ni cementerar mitt beslut ytterligare med starka argument.

Har redan kontaktat Nordea om amorteringsunderlag och de kom genast med löften om motbud och att min personliga rådgivare skulle ringa upp mig. Återstår att se vad de återkommer med. Kikar med andra banker under tiden. Några tips på banker?