Finns Plex appen på Andersson LED5545UHDA?

Permalänk
Medlem

Finns Plex appen på Andersson LED5545UHDA?

Hej.

Hade tänkt köpa en billig tv till sommarstugan. Kollade lite på Andersson LED5545UHDA men såg att den inte hade fullt utbud på Google store. Någon som har denna modellen och kan svara på om Plex appen finns tillgänglig till den? Och om TV:n är något att ha överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ser ut med Plex på TVn i sig, men oavsett vad du har för TV/monitor så är det ganska enkelt att lägga till ett Chromecast för några hundralappar och få stöd för Plex den vägen. Så har jag gjort med exempelvis min gamla TV som var årsmodell 2010 eller liknande, dvs inte så smart.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mani13:

Hade tänkt köpa en billig tv till sommarstugan. Kollade lite på Andersson LED5545UHDA men såg att den inte hade fullt utbud på Google store. Någon som har denna modellen och kan svara på om Plex appen finns tillgänglig till den? Och om TV:n är något att ha överhuvudtaget?

Andersson LED5545UHDA är en modell från 2020, så i den meningen är det "gammal" produkt då mycket av utförsäljningen handlar om 2021-produkt som ska ge plats för 2022-utbudet. Nu brukar det iofs vara sak samma då det inte är någon enorm utveckling i det här segmentet. Fast det lönar sig att sikta på så nytt som möjligt eftersom den utveckling som sker är runt sådant som mediaprocessor vilket gör att hårdvaran kan orka med nya program långt senare. Tillverkare som TCL garanterar också nya Android-version medan mycket av bottenskrapet är fast på den Android-TV-version de säljs med.

Tricket att köpa rätt TV i det här bas- och bottenskraps utbudet är att välja en produkt som från början har de funktionerna du söker, likt en TV som kör en Android-version där du kan få Plex. Med din budget som jag gissar är runt de 5000 kronor som LED5545UHDA kostar kan du nå basutbudet från TCL, LG, Samsung och Philips där du i mycket högre grad vet vad du får och andra kan också bidra med information om vad du får.

Annars kan du alltid köra en valfri Android-box eller Apple TV beroende på vad som matchar din övriga infrastruktur och koppla till vilken TV du vill.

Permalänk
Medlem

Hade möjlighet att köpa denna tv för runt 2000 kronor som returvara så det var lite därför jag kollade på just denna modellen. Hade därför varit bra om någon visste om plex fanns att ladda ner då man slapp köpa till externa produkter för att hålla nere priset lite. Hade jag köpt denna som ny så hade jag inte tittat på en Andersson utan då kollat på andra produkter som du säger runt samma pris.

Skrivet av Laxpudding:

Andersson LED5545UHDA är en modell från 2020, så i den meningen är det "gammal" produkt då mycket av utförsäljningen handlar om 2021-produkt som ska ge plats för 2022-utbudet. Nu brukar det iofs vara sak samma då det inte är någon enorm utveckling i det här segmentet. Fast det lönar sig att sikta på så nytt som möjligt eftersom den utveckling som sker är runt sådant som mediaprocessor vilket gör att hårdvaran kan orka med nya program långt senare. Tillverkare som TCL garanterar också nya Android-version medan mycket av bottenskrapet är fast på den Android-TV-version de säljs med.

Tricket att köpa rätt TV i det här bas- och bottenskraps utbudet är att välja en produkt som från början har de funktionerna du söker, likt en TV som kör en Android-version där du kan få Plex. Med din budget som jag gissar är runt de 5000 kronor som LED5545UHDA kostar kan du nå basutbudet från TCL, LG, Samsung och Philips där du i mycket högre grad vet vad du får och andra kan också bidra med information om vad du får.

Annars kan du alltid köra en valfri Android-box eller Apple TV beroende på vad som matchar din övriga infrastruktur och koppla till vilken TV du vill.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mani13:

Hade möjlighet att köpa denna tv för runt 2000 kronor som returvara så det var lite därför jag kollade på just denna modellen. Hade därför varit bra om någon visste om plex fanns att ladda ner då man slapp köpa till externa produkter för att hålla nere priset lite. Hade jag köpt denna som ny så hade jag inte tittat på en Andersson utan då kollat på andra produkter som du säger runt samma pris.

TV:n kör Android TV och Plex ska i grunden fungera på allt som kör just Android TV: https://support.plex.tv/articles/204080173-which-smart-tv-mod...

Permalänk
Medlem

Har nu fått som svar från Netonnet att Plex appen inte finns tillgänglig på denna tv:n då endast vissa förinstallerade appar finns tillgängliga.

Skrivet av Laxpudding:

TV:n kör Android TV och Plex ska i grunden fungera på allt som kör just Android TV: https://support.plex.tv/articles/204080173-which-smart-tv-mod...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mani13:

Har nu fått som svar från Netonnet att Plex appen inte finns tillgänglig på denna tv:n då endast vissa förinstallerade appar finns tillgängliga.

Åh, fanken – där lärde jag mig någonting nytt – och ännu en anledning till att undvika bottenskrapsmodeller. Netonnets information är ju där rätt missvisande eller ger ett intryck om något annat "...med Android TV åtkomst till Google Play där du kan ladda ner nästan vilken app du vill.."

...vilket alltså är nästan ingen app då.

https://www.netonnet.se/art/tv/andersson-led5545uhda/1012850....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Hade möjlighet att köpa denna tv för runt 2000 kronor som returvara så det var lite därför jag kollade på just denna modellen. Hade därför varit bra om någon visste om plex fanns att ladda ner då man slapp köpa till externa produkter för att hålla nere priset lite. Hade jag köpt denna som ny så hade jag inte tittat på en Andersson utan då kollat på andra produkter som du säger runt samma pris.

Det brukar ändå vara bättre att köra appar på en extern spelare så 2000kr för en 4k skärm till en stuga och en appletv 4k så kan du köra Plex i 4k vilket inte alltid stöds direkt på tv'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Hade möjlighet att köpa denna tv för runt 2000 kronor som returvara så det var lite därför jag kollade på just denna modellen. Hade därför varit bra om någon visste om plex fanns att ladda ner då man slapp köpa till externa produkter för att hålla nere priset lite. Hade jag köpt denna som ny så hade jag inte tittat på en Andersson utan då kollat på andra produkter som du säger runt samma pris.

Ibland får man krypa till korset, fick göra detta förra året angående HBO Max erbjudande för 44,50 /per månad. Problemet är att min Panasonic TX - 58HX810E är inte en Android TV å fick alltså köpa en Chromecast Google TV för det skulle funka.

Hade en LG UM55 någonting budgetmodell (ej Android TV) innan (ca 2 år sen) å där fanns inte SVT Play appen förinstallerad, fick göra det själv.

J

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Om det är en Android TV så lär det ju gå att side-loada valfri APK oavsett om det finns på Play Store eller inte?

Visa signatur

press nu1mlock