PCI Express 5.0-lagring når 13 GB/s

Permalänk
Medlem

Jag får känslan av att folk här i tråden stirrar sig blinda på gårdagens sätt att läsa filer, där man hämtar många små filer efter varandra, medan en av finesserna med DirectStorage är möjligheten att utnyttja stora ködjup och hämta många filer samtidigt. Ingen uppsnabbad 4K QD1-prestanda kommer kunna slå det.

Det hela förutsätter såklart att de som programmerar spelen implementerar det, och med tanke på traditionen att återvinna kod så det blir säkert ett tag med DirectStorage där vi kommer se ganska begränsade prestandaförbättringar som kanske främst berör laddtider. Inom en inte alltför avlägsen framtid finns det dock möjlighet att ha spel med stora och detaljrika världar, som inte måste vara artificiellt nedslöade till nedkyld melass för att samtida datorer ska hinna ladda alla resurser när man färdas runt i världen, och som kan skippa hissar/tunnelbanor/långa stegar/dörrar till interiörer och istället ha en sömlös värld.

Jag håller dock inte andan för att några mindre kända utvecklare kommer ta fram några intressanta implementationer av det för överskådlig framtid, utan det blir någon stor aktör typ Bethesda/Blizzard/Rockstar som kommer ta in det i någon meningsfull skala och sen kommer andra att göra sitt bästa för att härma dem.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag får känslan av att folk här i tråden stirrar sig blinda på gårdagens sätt att läsa filer, där man hämtar många små filer efter varandra, medan en av finesserna med DirectStorage är möjligheten att utnyttja stora ködjup och hämta många filer samtidigt. Ingen uppsnabbad 4K QD1-prestanda kommer kunna slå det.

Jag tänkte lite samma tanke. Där en var att man läser in allt sekventiellt och sedan har det i ram och allt löst. Detta tills operativsystemet hänger sig/kraschar eller strömmen går.
Hur ska man då fixa ett system som data ej får komma bort och mängder med data utspridd kan ändras och man vill inte skriva till datan utspridd?

I vilket fall så jobbar man bort att prestandan vid slumpmässiga skrivningar till olika ställen är låg. Men för varje år som går så blir samma låga prestanda en större flaskhals.

Permalänk
Medlem

synd bara att dubbla hastigheten inte betyder halva laddtiden, så det är inte så intressant längre med snabbare och snabbare ssd, 3000 kr istället för 1000 kr och tjäna 1 sekund på 12 sekunder känns inte skäligt

Permalänk
Medlem

det är väl trevligt för video och musik proddning! men för mig som endast game:ar så duger mina kingston nv1 och A2000 och nån enstaka samsung 980 pro aldelles ypperligt! det var en uppgradering från 2,5" sata SSD, jag klarar mig nog i 5 år tills nästa stora genombrott i datorer kommer..

jag ser fram emot vad som kommer hända efter vi nått 1nm... går vi över till biologiska datorer, likt dem i filmen Existenz???

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Tack för svar och diskussion kring min fråga om upplevd skillnad mellan SATA - NVME 3000Mb - NVME 8000+Mb

Så slutsatsen för mig är att det i dagsläget inte är värt (för mig) att lägga extra pengar på en disk som har 7000Mb/s read/write kontra en som "bara" har 3000Mb/s read/write, då det mesta och mest krävande jag gör på min dator är att spela.

Dock så kommer det inte bli någon mer kabelansluten disk i datorn till vintern, likväl som jag övergav HDD i datorn för många år sedan.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Ska bli intressat att se hur länge det dröjer på konsument produkter innan m.2 ersättaren dyker upp i datahaller så håller m.2 att bytas ut redan idag längtar så man slipper alla m.2 som tar all plats på moderkorten nu för tiden ok för en speldator men vill man ha max pci-e platser på ett moderkort är m.2 ett gissel mvh arne

Visa signatur

Arne Berg