Hur många semesterdagar har ni som jobbar inom IT/utveckling?

Permalänk
Medlem

Hur många semesterdagar har ni som jobbar inom IT/utveckling?

Jag är nyfiken, hur många semesterdagar har folk? Särskilt nyfiken är jag på hur det ser ut för er som jobbar med utveckling (eller inom annan IT). Hur många semesterdagar har ni rätt till på er arbetsplats?

Grundregeln är ju 25 betalda semesterdagar enligt lag, men många har kanske mer?

För egen del jobbar jag på en väldig liten firma (två anställda). Omfattas inte av något kollektivavtal, utan förhandlar allt med chefen en gång per år. Tänkte därför försöka få lite kött på benen för att framöver öka antalet semesterdagar. Tänker att fler semesterdagar kanske är lättare att förhandla in när reallönen ev. sjunker till följd av inflationen.

Börjar med mig själv:
37 år. Stockholm. Webbutvecklare. 25 semesterdagar.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

34 år. Skåne, IT-tekniker. 30 semesterdagar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Mitt tips är att ta i när du löneförhandlar, och sen om det är så att du inte kommer upp i den lön du bett om be om fler semesterdagar som en kompromiss.

Själv har jag legat på 25, 30, 30 på de tre senaste arbetsplatser jag jobbat på.

Permalänk
Medlem

32 år, Göteborg, Webbutvecklare. 30 semesterdagar + 2 dagar istället för klämdagar

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

30 semesterdagar med bortförhandlad övertid är ganska standard på administrativa tjänster i Sverige, generellt då.

Permalänk
Medlem

31 år, Göteborg, Site Reliability Engineer. Inget kollektivavtal, men bättre eller motsvarande villkor än vad kollektivavtal kräver. 30 semesterdagar, standard när man kvittar övertid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag är nyfiken, hur många semesterdagar har folk? Särskilt nyfiken är jag på hur det ser ut för er som jobbar med utveckling (eller inom annan IT). Hur många semesterdagar har ni rätt till på er arbetsplats?

Grundregeln är ju 25 betalda semesterdagar enligt lag, men många har kanske mer?

För egen del jobbar jag på en väldig liten firma (två anställda). Omfattas inte av något kollektivavtal, utan förhandlar allt med chefen en gång per år. Tänkte därför försöka få lite kött på benen för att framöver öka antalet semesterdagar. Tänker att fler semesterdagar kanske är lättare att förhandla in när reallönen ev. sjunker till följd av inflationen.

Börjar med mig själv:
37 år. Stockholm. Webbutvecklare. 25 semesterdagar.

IT-tekniker, 25 dagar här också (icke förhandlingsbart tydligen) alldeles för få!
Medelstort bolag, omsätter 300+ milj.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nu jobbar jag inte riktigt inom IT, men näraliggande bransch. Jag har 30 semesterdagar och övertiden är bortförhandlad. Det känns som att jag aldrig skulle kunna gå tillbaka till 25 dagar. Jag vill vara ledig 4-5 veckor i sommar men ändå kunna ta några dagar här och där under året samt över julen och även kunna vara ledig sportlovsveckan eller höstlovet. Det där extra veckan är verkligen guld tycker jag.

Permalänk
Avstängd

40 år, systemutvecklare GBG, 30 dagar. Men det är för att vi har avlöst övertid, och vi får ingen annan kompensation för det så det är ingen superdeal egentligen. Många andra bolag ger ju 30 dagar som standard idag. Men vi har också en veckoarbetstid som är kortare än 40 timmar (typ 38,5 ungefär), men jobbar 40, så vi får lite AFK-tid varje vecka. Företaget tar en del som används till klämdagar och liknande, är det inte tillräckligt många klämdagar ett år lägger de ut dem på typ random dagar. Men ens egen tidsbank får nästan en timme i veckan "gratis" så det kan ju ge en dryg vecka extra ledighet. Företaget är inte så piggt på att man använder den tiden till ledighet på det sättet utan vill mer att det ska gå till typ ett par timmar om man behöver möta en hantverkare eller något, men vi har ju flextid så det löser man ändå liksom. Så jag brukar bara fylla i "semester" och när den är godkänd så sätter jag typ första veckan som AFK när jag tidrapporterar.

En kompis bytte till ett statligt verk och eftersom han var över 40 så fick han sju veckors semester. Något lockande faktiskt.

Permalänk
Medlem

P.g.a. nyanställd så blir det bara 3 veckor i år.
Semestern ligger annars på 28 dagar, statlig verksamhet, där det sen går upp beroende på ålder. Förra arbetsplatsen var 25 dagar

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Egenföretagare, har blivit mellan 50 och 60 semesterdagar per år.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Egenföretagare. Vad är semester för något?

Permalänk
Medlem

27 år, Systemutvecklare, jobbat i 4 år. 30 dagar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Egenföretagare, har blivit mellan 50 och 60 semesterdagar per år.

Skrivet av JackA:

Egenföretagare. Vad är semester för något?

Ni gör det inte lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ni gör det inte lätt

Väldigt lätt, medel blir ju 25 - 30 dagar.... ^^

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Standard är 25 dagar om man har betald övertid, och 30 om övertiden är bortförhandlad. Sedan kan man i kollektivavtalet få ytterligare ett antal dagar som arbetstidsförkortning (ATK), ersättning för annandag pingst de år 6e juni är på en helgdag, lokala överenskommelser om klämdagar och vad det nu är. Detta är dock tekniskt sett inte semester, eftersom det kommer från löneutrymmet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tuomi:

Väldigt lätt, medel blir ju 25 - 30 dagar.... ^^

Smart tänkt, då var det avgjort

OnT: Jag har 25 semesterdagar, 31 får man när man fyller 40, 32 vid 50. Inte förhandlingsbart från arbetsgivarens sida (statligt)

Permalänk

IT-Chef 38 år. 30 dagar med bortförhandlad övertid som så många andra här. Har även 7st ATF-dagar per år och inga klämdagar.

Permalänk
Medlem

Har förhandlat till mig 30 dagar, får dock betald övertid så har ej avtalat bort det.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton83:

Har även 7st ATF-dagar per år och inga klämdagar.

ATF-dagar? Dagar då du extraknäcker åt https://www.atf.gov/ ?!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ni gör det inte lätt

Semester är frivilligt som egen, så allt beror på kund/er, intäkter och vad man anser sig ha råd med. Jag försöker vara generös mot mig själv, det förtjänar jag!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

ATF-dagar? Dagar då du extraknäcker åt https://www.atf.gov/ ?!

Arbetstidsförkortning.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

34 dagar. 1 extra dag var 3:e år. Nästa år 35 dgr. Sen har jag alltid c:a 3 veckor i övertidspotten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare.
Bortförhandlad övertid, 30 dagar semester.

Permalänk
Medlem

Alltid haft 30 och bortförhandlad övertid, liksom de flesta jag känner i samma skrå.

Förutom när jag jobbade statligt. Där är det 28 dagar t.o.m 29 år, 31 dagar från 30 år och sen 35 dagar från att man fyllt 40 år.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Som statligt anställd och 40+ har man 35 semesterdagar.

Sen kan vi ha högst 40 timmar i flexbanken.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

IT-drifttekniker.
Började med 25 men fick 30 efter att ha jobbat över 5 år på samma företag.
Har även förhandlat beredskap mot extra semesterdagar ibland.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Egenföretagare inom IT, jag tar väl kanske 18-20 dagar under sommaren och några vid jul.

Tidigare anställningar inom it har 30dagar varit standard.

Lade till historik
Permalänk
Medlem

30 dagar. Utveckling

Permalänk
Medlem

Data Analyst, 25 dagar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."