Miljöaktivister tar saken i egna händer...

Permalänk

Hade pumpat däcket och åkt hem. Inget att orka lägga energi på.

Hade jag däremot tagit någon på bar gärning så skulle det bli ett litet snack 😉.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag bor på landsbygden och har ca 7 km till närmaste tätort och ca 22 km till närmaste köpcentrum om jag tar kortaste vägen med cykel. Men jag håller med om att det är mycket att önska av samhällsplaneringen, tex får man inte cykla över Stallbackabron vilket gör det besvärligare att ta sig till Överbyområdet, det är också bitvis grusväg om man ska cykla kortaste biten vilket är ganska jobbigt om man kör med släpvagn eller tung cykel, jag har kört med ca 80 kg last som mest och det är väldigt stor skillnad på att köra på blöt grusväg eller asfalt med sån last.

Även där man byggt nya cykelvägar är de inte helt optimerade för cykeltrafiken utan man gör en del dumheter pga bilvägarna typ onödiga svängar och att man ändrar höjd i förhållande till bilvägen så att det är stor risk att man bländar varandra på de ställen man är nära den andra vägen. På en del ställen är det även dumma lutningar på körbanorna där de ligger nära varandra så att det kan rinna in vatten från bilvägen till cykelvägen och bildas isfläckar.

Både politiker och vägbyggare behöver verkligen skäärpa till sig och prioritera och optimera för annat än biltrafiken för även där man bygger cykelvägar gör man en hel del underligheter som inte är optimala för cyklisterna och jag har svårt att förstå varför på ren del detaljer typ lutningen på körbanorna och höjdvariationer när körfälten är bredvid varandra. en och annan till synes onödig kurva är kanske svår att undvika pga nån markägare som är emot cykelvägen men en del är bara dumheter tex de som beror på busshållplatser eller vägkorsningar där man prioriterar biltrafiken.

Häromkring finns det en hel del dumheter, typ 2+1-väg (100 km/h) du inte kan åka runt och broar som är lite för smala att vara bekväm med att cykla över. 2+1-delen är en ny synd, bron en gammal. 2+1-vägen skulle ha en cykelbana längst hela sträckan men fick det aldrig.

Poängen är dock att familjeföretaget Grinda Gårdsglass med typ åtta anställda inte kan göra något åt att det saknas cykelbana åt mitt håll. Hade de haft finansiella muskler att bygga cykelbana för miljoner så är det ändå inte de som ansvarar för detaljplaner, trafikordningsplaner, trafikföreskrifter eller underhåll av dessa och alla vägar de kan leda in på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buulaa:

Är olja den exklusiva källan till koldioxid? inte? sluta gaslighta folk då, snacka om att bevisa min poäng utan att vara självmedveten.

Sen mot argumenterar du ju inte mot den positiva effekten, så jag vet inte vad du försökte göra här, vifta fingret med tomma ord? how dare you?

Nej, det har jag inte påstått heller. Men det är knappast de naturliga källorna av koldioxid som är ett problem - eller hur? Det är ett problem, för att människan gjort det till ett problem. Som många andra ämnen har koldioxid bra effekter, och fruktansvärda konsekvenser vid dålig balans.

Men det är klart, bränsleupproret, obskyra YouTubekanaler och framförallt du själv vet bättre än så gott som världens samlade klimatforskartrupp som är i konsensus om klimatförändringarna och koldioxidens påverkan på det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Häromkring finns det en hel del dumheter, typ 2+1-väg (100 km/h) du inte kan åka runt och broar som är lite för smala att vara bekväm med att cykla över. 2+1-delen är en ny synd, bron en gammal. 2+1-vägen skulle ha en cykelbana längst hela sträckan men fick det aldrig.

Poängen är dock att familjeföretaget Grinda Gårdsglass med typ åtta anställda inte kan göra något åt att det saknas cykelbana åt mitt håll. Hade de haft finansiella muskler att bygga cykelbana för miljoner så är det ändå inte de som ansvarar för detaljplaner, trafikordningsplaner, trafikföreskrifter eller underhåll av dessa och alla vägar de kan leda in på.

Man får cykla på 2+1 väg och andra vägar med mitträcke om de inte är motortrafikled eller motorväg eller på annat sätt skyltade att cykling inte är tillåten, att det bara är 2+1 väg innebär alltså inget förbud i sig att cykla men det kan ju vara obehagligt även om det är tillåtet.
Jag åker ibland ute på E20 och det kan vara spännande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man får cykla på 2+1 väg och andra vägar med mitträcke om de inte är motortrafikled eller motorväg eller på annat sätt skyltade att cykling inte är tillåten, att det bara är 2+1 väg innebär alltså inget förbud i sig att cykla men det kan ju vara obehagligt även om det är tillåtet.

Du får cykla på den smala bron jag nämnde också. Bron gör dock så att det inte går att anlägga en cykelbana på just den sträckan.

Svenssons kommer inte dela vägbana med bilister som kör i 150 km/h. De vill liksom inte hamna mellan bilen/lastbilen och vajerräcket. När det är enfiligt finns det inte mycket utrymme. De som inte pendlar med cykel kommer ju ta omväg på mindre vägar, så nej du ser inte sportcyklister på den vägen. De som pendlar med cykel får väl ta den på bussen. Poängen var att de hade lovat att bygga cykelbana hela vägen, men att det saknas på en sträcka. Det var det som var en synd, det går inte att cykla på en cykelbana som aldrig byggts.

Ska jag cykla omvägen till Grinda Gårdsglass är det 20,6 km istället för 12,4 km. Det är typ 30 min extra (gånger två) för de som cyklar runt 15 km/h. Det är tillräckligt för att en familj inte kommer ta cykeln dit. 2,5 mil och 4,1 mil blir ganska stor skillnad för många. På den längre sträckan är det också smal landsväg en del av sträckan så det är väl lite bättre gällande hastighet, men det är är inte mer utrymme vid mötande. Alla kan inte heller lägga den där extra timmen. Det tar 11 min med bil, du spar alltså två timmar på att åka bil.

Förbud var det inte frågan om i mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oavsett om man får tycker jag det är en mycket dålig idé att cykla på 2+1 vägar.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, det har jag inte påstått heller. Men det är knappast de naturliga källorna av koldioxid som är ett problem - eller hur? Det är ett problem, för att människan gjort det till ett problem. Som många andra ämnen har koldioxid bra effekter, och fruktansvärda konsekvenser vid dålig balans.

Men det är klart, bränsleupproret, obskyra YouTubekanaler och framförallt du själv vet bättre än så gott som världens samlade klimatforskartrupp som är i konsensus om klimatförändringarna och koldioxidens påverkan på det.

Du har fortfarande inte argumenterat mot varför koldioxid är ett problem, mängden är o-relevant om du inte kan direkt peka på ett konkret problem, våra 4% av bidraget spelar ingen roll om jordens olika klimatcyklar fortsätter i samma form oavsett.

Igen börjar du gaslighta och ändra premissen och försöker idiotförklara folk, men själv kan du inte komma med något konkret, vet vad man kallar en sådan person? en nyttig idiot, skäms du inte över att det enda du kan göra är att dygd signalera efter all kunskap du påstås ha över mig?

Det verkar som att det enda du kan argumentera mot är konspirationsteorier, men du verkar vara i samma kunskapgrad som dina ''motståndare''.

Om du vill övertyga mig om annat kan det vara bra att inte uppfylla sterotypen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Det har startats massor av grupper av vanliga människor över hela världen som använder fredlig civil olydnad. Gruppen "Återställ våtmarker" blockerar bl a motorvägar här i Sverige. I Kanada försöker gruppen "Save old growth" rädda gammal skog genom att bl a blockera motorvägar. "Just stop oil" i Storbritannien saboterar bensinstationer och blockerar diverse fossil infrastruktur. "Insulate Britain" blockerar bl a motorvägar i Storbritannien. Extinction Rebellion, som startades i Storbritannien, känner väl de flesta till redan. I Finland stoppade man t o m ett tåg. Det pågår massor i andra länder också. Norge, Schweiz, Australien, Tyskland, Frankrike, Italien, USA osv. Människor verkar ha fått nog av politikernas handlingsförlamning och ignorans i klimatfrågan som leder till mer och mer vattenbrist, matbrist och klimatflyktingar (var de nu ska ta vägen?).

Snarare har en liten skara aktivister/tramshattar fått för sig att deras agenda och åsikter är viktigare än den breda allmänhetens*. Så istället argumentera för sin sak som normalt folk förstör de för sina medmänniskor. Oerhört kontra-produktivt och oempatiskt. För egen del kan jag pga sådant beteende inte sympatiserar med miljörörelsen, trots att jag bryr mig om miljön.

Min högst impopulära åsikt är världen borde fokusera på minskad population snarare än något annat. Det är det enda sättet att på sikt ge alla god levnadsstandard utan att köra slut jordens resurser. Kan t.ex. tycks att barnbidrag borde strypas till ett barn och att skattesatsen borde öka vid det tredje. Eller varför inte villkora bistånd till fattiga länder med krav på kampanjer om familjeplanering.

*Ja, den breda allmänheten vill uppenbarligen ha det så här. Annars skulle sittande politiker röstas bort, men det gör de inte.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Att ens hitta så många suv:ar är en bedrift i sig. För man blandar väl inte ihop crossovers med suv? Suv=amerikansk större bil, gärna plats för 8 plus hockeytrunkar. Crossover=Toyota RAV4 m.fl. Kanske att en Audi Q7 skulle kunna klassas som suv.. kaanske.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buulaa:

Du har fortfarande inte argumenterat mot varför koldioxid är ett problem, mängden är o-relevant om du inte kan direkt peka på ett konkret problem, våra 4% av bidraget spelar ingen roll om jordens olika klimatcyklar fortsätter i samma form oavsett.

Igen börjar du gaslighta och ändra premissen och försöker idiotförklara folk, men själv kan du inte komma med något konkret, vet vad man kallar en sådan person? en nyttig idiot, skäms du inte över att det enda du kan göra är att dygd signalera efter all kunskap du påstås ha över mig?

Det verkar som att det enda du kan argumentera mot är konspirationsteorier, men du verkar vara i samma kunskapgrad som dina ''motståndare''.

Om du vill övertyga mig om annat kan det vara bra att inte uppfylla sterotypen..

Sterotyp av vadå exakt, jag är inte ens på klimataktivisternas sida? Det enda du verkar vilja är att själv upprätthålla sterotypen av ignorant klimatförändringsförnekare och konspirationsteoretiker? Du inledde bokstavligt talat med det? Har du själv kommit med något konkret, med tanke på all kunskap du anser dig ha över andra?

Borde det inte räcka för dig att världens klimatforskare anser det vara ett problem? Vet de inte vad de pratar om? Jag vet inte varför jag ska behöva förklara det för dig. Det är liksom Naturkunskap 1-nivå i allmänutbildning. Du vet en sådan du anklagade andra för att inte ha samtidigt som du påpekade att koldioxidutsläpp är nonsens, naturligt och bra.

Huvudorsaken till uppvärmningen av jordens klimat är den förändring av luftens kemiska sammansättning som människan orsakar genom utsläpp av växthusgaser, främst koldioxid. Om du verkligen vill lära dig om det, så kan du börja med att läsa eller lyssna på FNs internationella klimatforskarorgan IPCC. De har bokstavligt talat ett jobb och det är att bedöma vetenskapen kring klimatförändringarna. Panelens sjätte rapport släpptes i augusti 2021 och sammanfattade 14 000 forskningsstudier med hjälp av 78 000 kommentarer från experter och myndigheter.

Det står på första sidan "Det är otvetydigt att mänsklig påverkan har värmt upp atmosfären, havet och landmassan".

Enligt rapporten som är sammanställd av 234 forskare är det bara möjligt att undvika en uppvärmning på 1,5 °C eller 2 °C om massiva och omedelbara minskningar av utsläppen av växthusgaser görs. (Protip: kolodioxid är en sådan)

Men du vet bättre än dom, eller hur.

Permalänk
Inaktiv

Arbetslösa miljöaktivister med för litet att göra så de måste sabotera andras egendom, låsa fast sig i järnvägar för att stoppa olika frakter, sitta på gatan i grinden till något företag de inte gillar etc. de är alla samma typ av ruttna människor i vårt samhälle. Jag kan slå vad om att när det kommer till olika val i landet så röstar de inte ens.

Jag är också emot våld och är en ganska lugn person men hade någon gjort något sånt här mot mig är det nog bäst för dem att de är borta när jag återvänder till min bil.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Påminner om detta, fast punka däcken då också. Inte bara lappen
https://www.youtube.com/watch?v=SI55lASrpYU

Hade nog blivit riktigt förbannad, hade säkert hänt när det passar som minst. Med något flyg eller så och behöver köra.
Drygt och behöva fixa pump och grejer. Gissar på att det inte finns liggande i bilen, hänger ju inte ens med reserv hjul i nya bilar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Att ens hitta så många suv:ar är en bedrift i sig. För man blandar väl inte ihop crossovers med suv? Suv=amerikansk större bil, gärna plats för 8 plus hockeytrunkar. Crossover=Toyota RAV4 m.fl. Kanske att en Audi Q7 skulle kunna klassas som suv.. kaanske.

Klassificeringen är som sagt betydelselös, det är tillverkaren som bestämmer vilken bil de vill kalla SUV.

Hos Toyota klassas RAV4 som SUV. Hos Audi klassas Q2 som SUV och hos Volkswagen själva klassas T-Roc som SUV. Hos Toyota är det typ Corolla och Yaris som räknas som crossover, modellerna med högre markfrigång då. Hos Toyota är det också C-HR och Land Cruiser som räknas som SUV. Stor skillnad på lilla RAV4 och Land Cruiser i förbrukning, men jag tror inte dessa individer hittar särskilt många Land Cruiser i Göteborg, det är ju bara att läsa innantill "20 bilar på parkeringen där Jennys bil stod hade blivit utsatta." och du kan nog säkert dra slutsatsen att de inte kollar upp bilarna de vandaliserar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Du får cykla på den smala bron jag nämnde också. Bron gör dock så att det inte går att anlägga en cykelbana på just den sträckan.

Svenssons kommer inte dela vägbana med bilister som kör i 150 km/h. De vill liksom inte hamna mellan bilen/lastbilen och vajerräcket. När det är enfiligt finns det inte mycket utrymme. De som inte pendlar med cykel kommer ju ta omväg på mindre vägar, så nej du ser inte sportcyklister på den vägen. De som pendlar med cykel får väl ta den på bussen. Poängen var att de hade lovat att bygga cykelbana hela vägen, men att det saknas på en sträcka. Det var det som var en synd, det går inte att cykla på en cykelbana som aldrig byggts.

Ska jag cykla omvägen till Grinda Gårdsglass är det 20,6 km istället för 12,4 km. Det är typ 30 min extra (gånger två) för de som cyklar runt 15 km/h. Det är tillräckligt för att en familj inte kommer ta cykeln dit. 2,5 mil och 4,1 mil blir ganska stor skillnad för många. På den längre sträckan är det också smal landsväg en del av sträckan så det är väl lite bättre gällande hastighet, men det är är inte mer utrymme vid mötande. Alla kan inte heller lägga den där extra timmen. Det tar 11 min med bil, du spar alltså två timmar på att åka bil.

Förbud var det inte frågan om i mitt inlägg.

Skrivet av Blubben:

Oavsett om man får tycker jag det är en mycket dålig idé att cykla på 2+1 vägar.

Vi får hoppas att människor snart förbjuds att köra bilar för det vore bra för både säkerhet och miljö.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Buulaa:

Nu ser vi ju dock faktisk påverkan på planeten, så det finns gott om exempel på konkreta problem. Sedan 1960-talet ser vi en global temperaturökning både i atmosfär och hav, en kraftig (~37% högre än det högsta värde som setts de senaste 800000 åren) ökning av koldioxidhalten i atmosfären och en fortsatt ökning vars takt är sisådär 100 gånger högre än vad som setts från naturliga processer som i sluttampen av förra istiden, avsmältning av både arktis och antarktis istäcken och 90% av planetens glaciärer, stigande och accelererande stigningstakt av havsnivåer globalt, försurning av ythavsvatten, mer frekventa och extrema vädertillstånd, ekosystem som rubbas av längre blomningsperioder och kortare köldperioder etc. etc. etc.

Att då påstå att "klimatcyklar [sic] fortsätter i samma form oavsett" landar någonstans mellan skrattretande och tragiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vi får hoppas att människor snart förbjuds att köra bilar för det vore bra för både säkerhet och miljö.

Får nog byggas lite infrastruktur först, annars måste du fortfarande bråka med traktorer, lastbilar och bussar på nuvarande vägar. Inte heller kommer rörkrökaren cykla ut nya värmepumpen till dig när din går sönder.

Är inte som att vägarna är säkra i Nordkorea. Trotts att vägarna nästan är tomma på fordon där och trottoarerna ofta breda måste de ändå börja tänka på cykelbanor och planering där.

Vi har mycket trafik i Sverige, men det är hushållen och industrin som behöver dra ner på energianvändning och där vi kan göra stor skillnad. Energianvändningen per km personbil sjunker så länge folk köper nya bilar. En hantverkare i Solna kommer fortfarande behöva åka land och rike för jobb, där är det bara effektivare fordon som kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Det har inget med miljö att göra.
Det är vanliga ligister bara som vill tillhöra en grupp och gör ofog.
Det är bara inne nu att man gör nått dumt för nån "sak" och kunna slippa undan med det.
Tom grova brottslingar lipar ju ich accepterar inte åka fast, det ör ju synd om dom och sammhällets fel. 🙄

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Folk är ju dumma i huvudet också...
Vissa måste ha bil eller helt enkelt vill ha bil.

Vissa vill bada i en stor jävla pol, andra vill köra bil, andra grillar 200kg kött per sommar osv osv.

Det som är "roligast" i det hela är:
De släpper ut lyften...
En bil som står på helt tomma däck pajar däcken.

Så kontentan är att en bilbärgare måste tas ut, bilen ska bärgas till en verkstad. Där skall däcken bytas. Sedan ska man köra hem igen. Vilken jäkla insats de gör för miljön! Toppen!!!

Permalänk
Skrivet av Distordera:

Du måste sätta dig in i dessa personers sits.
De har lagt ut mycket pengar på att skriva ut dessa informationsblad och de letar febrilt efter saker att hänga det på. Det borde mer vara raka motsatsen att de hittar en bil och tänker oj vad dålig den är för miljön, här får jag skriva en lapp.

Jag tycker också de är fega med val av angripa fordon/personer. I mina hemtrakter så kör folk runt, runt med bensinslukande v8or i 50-70tals bilar. Men jag har aldrig hört en miljömupp ge sig på dessa.

Jag själv tycker detta runt-körande med dessa raggarbilar är dumt på flera sätt framförallt plånboken, men säger man något så har man tusentals personer emot sig.
Det är lite detta som kännetecknar populister, ge sig på de som är PK och skita i de andra.

*edit*
Det är bara ser på alla som klagar på långa passtider och kaos i Arlanda nu. Majoriteten kommer alltså göra en väldigt skadlig resa emot miljön bara för en nöje skull, men vad är miljöpoliserna. Jo, de står i kön för att göra detsamma.

Permalänk
Avstängd

Jag sympatiserar med miljösamvetet, men detta är förstås helt fel väg att gå och det är uppenbart att de saknar förmågan att tänka längre än näsan räcker. Att de inte bryr sig ifall det är elbilar är ju riktigt dumt exempelvis, visst kan man ju hävda att en stor SUV är lika onödig (i den mån den är det förstås) oavsett drivmedel, men ser man på utsläppen som de faktiskt orsakar så är det ju värre att köra en moppe än en el-SUV liksom.

Samtidigt har ju debatten varit rätt dum också. "Vad händer om någon får hjärtinfarkt?" Sannolikt samma som om någon utan bil får en hjärtinfarkt, man ringer en ambulans, ber första bästa person med en bil om hjälp eller liknande. "Bärgningsbilarna orsakar mer utsläpp..." Jo men det handlar väl inte om att stoppa utsläpp med denna aktion, snarare om att göra det obekvämt att vara en som orsakar onödiga utsläpp.

En annan typ av aktion har ju varit hyfsat poppis längre söderut, att lägga sig på gatan och stoppa all biltrafik, och det orsakar ju mycket värre problem med utryckningsfordon med mera. Syftet där är ju att liksom protestera mot all biltrafik antar jag, här handlar det mer om att protestera mot onödigt stora bilar.

Jag tycker att det här är fel väg att gå men jag förstår ju frustrationen. Vi är på väg mot en katastrof och de som bestämmer verkar helt skita i det. De sänker elbilsrabatten och sänker skatten på fossila drivmedel liksom, vad ger det för signaler?

Permalänk
Medlem

Om dom nu är så miljömedvetna av sig kan dom väl flytta ut i skogen och bo där istället, leva på moder natur. Men det är väl för jobbigt antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu ser vi ju dock faktisk påverkan på planeten, så det finns gott om exempel på konkreta problem. Sedan 1960-talet ser vi en global temperaturökning både i atmosfär och hav, en kraftig (~37% högre än det högsta värde som setts de senaste 800000 åren) ökning av koldioxidhalten i atmosfären och en fortsatt ökning vars takt är sisådär 100 gånger högre än vad som setts från naturliga processer som i sluttampen av förra istiden, avsmältning av både arktis och antarktis istäcken och 90% av planetens glaciärer, stigande och accelererande stigningstakt av havsnivåer globalt, försurning av ythavsvatten, mer frekventa och extrema vädertillstånd, ekosystem som rubbas av längre blomningsperioder och kortare köldperioder etc. etc. etc.

Att då påstå att "klimatcyklar [sic] fortsätter i samma form oavsett" landar någonstans mellan skrattretande och tragiskt.

Mata inte trollen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Om dom nu är så miljömedvetna av sig kan dom väl flytta ut i skogen och bo där istället, leva på moder natur. Men det är väl för jobbigt antar jag.

Hur vet du att de inte redan lever så? Finns gott om dylika kollektiv där man lever miljömedvetet och så gott som det går av naturen.

Permalänk
Medlem

Varje människa andras ut CO2. Varje andetag. Varje dag. Livet ut.
Så länge miljöaktivisterna fortsätter att andas, så bidrar de personligen till naturkatastrofer och betraktas därmed som hycklare av högsta rang.

Miljöaktivister, sluta andras ut CO2!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Hur vet du att de inte redan lever så? Finns gott om dylika kollektiv där man lever miljömedvetet och så gott som det går av naturen.

Då kan de gott stanna där i stället för att förstöra andra människors egendom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Då kan de gott stanna där i stället för att förstöra andra människors egendom.

Absolut. Men de verkar vara desperata nog att faktiskt leva som de lär. Jag tror inte direkt de tog sin SUV dit direkt.

Permalänk
Medlem

Blir själv trött på alla hantverkare som väljer att köra en stor jävla SUV som ändå knappt går att lasta i ordentligt jämfört med en vanlig jävla buss.

Nästan alla chefer på mitt jobb körde en stor Nissan Navarra som dom aldrig lastade något i... Varför? Ska dom upp och klättra i berg? Nej, dom ska åka runt i stan...

Men givetvis så ska man inte bryta mot lagen och släppa ut luften ur dom.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Blir själv trött på alla hantverkare som väljer att köra en stor jävla SUV som ändå knappt går att lasta i ordentligt jämfört med en vanlig jävla buss.

Nästan alla chefer på mitt jobb körde en stor Nissan Navarra som dom aldrig lastade något i... Varför? Ska dom upp och klättra i berg? Nej, dom ska åka runt i stan...

När det gäller större fordon så kan personen någon gång lasta något större i den. Om denna gång är en gång varannan vecka så vad är det praktiska alternativet? Släpvagn är inte smidigt att köra med. Teleportören är ej ännu uppfunnen.

Sedan har vi alla dessa personer som köper dyr bil som statussymbol, ständigt byter kläder(kläder är en stor bov), reser utomlands, upp till fjällen för skidor, skaffar husdjur i onödan etc, etc. Det är en bra fråga hur man ska komma åt dem utan samtidigt straffa personer som t.ex. bor längre från samhället.
I mina hemtrakter som jag nämnde, folk kör runt med 50tals v8or runt, runt på stan varenda kväll. Det är deras hobby. Inte en kotte vågar säga emot dessa.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Absolut. Men de verkar vara desperata nog att faktiskt leva som de lär. Jag tror inte direkt de tog sin SUV dit direkt.

De har som sagt genom denna aktion ökat utsläppen och utgört fara för liv. Så svårt att se att det skulle vara någon som faktiskt har något miljötänk utan snarare ligister som gillar att förstöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det gör lite ont i mig att försvara en navara, men den har ca samma utsläpp som en xc60 D4, och lägre utsläpp än en av sveriges vanligaste bilar: volvo v70 2.4 NA. Tror dock inte att folk luftar däcken på varenda gammal v70 de ser.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11