Anmäl dig till Roborock Challenge!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag tar tillbaka allt! När jag skulle åka till Kalmar igår så fick jag upp det du beskriver. Bilen föreslog laddare istället för att bara planera in dom. Den som visades som nr 1 var dessutom ur funktion. Det stod i skärmen, men var lätt att missa. Laddarna den föreslog var 50kW-laddare å planerat stopp var omkring 70min.. Det fanns 2 Ionity-stationer längs vägen men dom var inte med i listan över valbara laddstationer. Oturligt nog för Volvo så har jag det på film

Helt sjukt att det ska vara så svårt…

Ja det är precis det scenariot jag hade när jag testade för någon månad sedan som fick mig att undra vad de håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag tar tillbaka allt! När jag skulle åka till Kalmar igår så fick jag upp det du beskriver. Bilen föreslog laddare istället för att bara planera in dom. Den som visades som nr 1 var dessutom ur funktion. Det stod i skärmen, men var lätt att missa. Laddarna den föreslog var 50kW-laddare å planerat stopp var omkring 70min.. Det fanns 2 Ionity-stationer längs vägen men dom var inte med i listan över valbara laddstationer. Oturligt nog för Volvo så har jag det på film

Helt sjukt att det ska vara så svårt…

Spännande att Polestar fortfarande inte har fått till detta? Det roliga är att det snart är två år sedan jag provkörde Polestar 2 i Göteborg och mitt största klagomål rörde just hur bilen lämnar förslag på laddställen. På den tiden kunde man dessutom få upp 11kW laddare - så på två år har de alltså fått bort dem men fortfarande tycker bilen att det är rimligt att snabbladda på 50kW?

Se mitt snart två år gamla inlägg här:

I övrigt är Polestar 2 en ganska trevlig bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Spännande att Polestar fortfarande inte har fått till detta? Det roliga är att det snart är två år sedan jag provkörde Polestar 2 i Göteborg och mitt största klagomål rörde just hur bilen lämnar förslag på laddställen. På den tiden kunde man dessutom få upp 11kW laddare - så på två år har de alltså fått bort dem men fortfarande tycker bilen att det är rimligt att snabbladda på 50kW?

Jag hade förslag på åtminstone en AC-laddare i min lista när jag testade för någon månad sedan (minns att en laddare hade flera timmars stopp) även om det var mestadels 50 kW, min lista var dessutom väldigt lång då jag var i Nederländerna och det finns många laddare.

Permalänk
Medlem

Bokat en ioniq 5 på provkörming I samband med att vi hälsar på svärföräldrarna där hyundai-säljare finns.

Nåt särskilt vi borde titta på med bilen som folk brukar kunna störa sig på eller finner begränsande? Att prova lasta i barnvagnen är givet, men finns nån annan svag punkt vid viss typ av körning eller så som är värd att prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Just det här är en C40 från Volvo, även deras XC40 har samma. Gissr att Renault Megane E-tach har samma problem eftersom dom också kör Android Auto. Frustrerande var det iaf när man stod där..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Efter lite mer testande och diskuterande blev det en beställning av en Skoda Enyaq iV80 Sportsline. Faktiskt min fru som pushade lite då hon tyckte om bilen och eftersom den egentligen har allt som vi ville ha så kändes det bättre att beställa nu än att vänta. En av anledningarna var att vi kunde få en i augusti redan (Sportsline, dragkrok). Vi har också en Easee laddbox på gång under sommaren hemma så det passar bra.

Har börjat gräva lite mer i appar och så och noterade att Skoda har sitt Powerpass som har rabatt på Ionity (beroende på vilket abb. man väljer). Känns som det finns mkt appar nu med olika erbjudanden. Jag vet att jag såg ett inlägg här för flera månader sen om vilka appar den personen hade installerat men hittar det inte just nu. Är det någon som sett någon bra artikel om detta så man kan få en bra överblick vad som är bra att ha?

Ska även gräva i om Tibber har stöd för Enyaq iV 80 eftersom de endast listar upp några laddhybrider från Skoda som kompatibla elbilar.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Efter lite mer testande och diskuterande blev det en beställning av en Skoda Enyaq iV80 Sportsline. Faktiskt min fru som pushade lite då hon tyckte om bilen och eftersom den egentligen har allt som vi ville ha så kändes det bättre att beställa nu än att vänta. En av anledningarna var att vi kunde få en i augusti redan (Sportsline, dragkrok). Vi har också en Easee laddbox på gång under sommaren hemma så det passar bra.

Har börjat gräva lite mer i appar och så och noterade att Skoda har sitt Powerpass som har rabatt på Ionity (beroende på vilket abb. man väljer). Känns som det finns mkt appar nu med olika erbjudanden. Jag vet att jag såg ett inlägg här för flera månader sen om vilka appar den personen hade installerat men hittar det inte just nu. Är det någon som sett någon bra artikel om detta så man kan få en bra överblick vad som är bra att ha?

Ska även gräva i om Tibber har stöd för Enyaq iV 80 eftersom de endast listar upp några laddhybrider från Skoda som kompatibla elbilar.

Bra val. Du kände inte prestigens klor dra dig mot en Ådi då?
Gällande appar är det lite enklare och knepigare nu (med Tesla som alternativ också). Men i princip är det ABRP (A Better Route Planner), Chargefinder och Tesla-appen om du tänker använda SuC någon gång. Detta är apparna utöver din egna bils aktuella app. Många av de övriga ställena erbjuder numera smidigare betalning PÅ stationen.

Övriga appar (som förhoppningsvis snart är passé) är:
MER
OKQ8
InCharge (+ tag/kort)
Cirkle K Charge
Laddkoll, kanske.
Ionity, om man saknar tillträde till Ionity genom exempelvis Plugsurfing (Volvo/Polestar) eller någon av VAG: s bilar eller något annat Ionity-bundet märke.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MP-Jan:

Bra val. Du kände inte prestigens klor dra dig mot en Ådi då?
Gällande appar är det lite enklare och knepigare nu (med Tesla som alternativ också). Men i princip är det ABRP (A Better Route Planner), Chargefinder och Tesla-appen om du tänker använda SuC någon gång. Detta är apparna utöver din egna bils aktuella app. Många av de övriga ställena erbjuder numera smidigare betalning PÅ stationen.

Övriga appar (som förhoppningsvis snart är passé) är:
MER
OKQ8
InCharge (+ tag/kort)
Cirkle K Charge
Laddkoll, kanske.
Ionity, om man saknar tillträde till Ionity genom exempelvis Plugsurfing (Volvo/Polestar) eller någon av VAG: s bilar eller något annat Ionity-bundet märke.

Hehe, näh. Tittade lite på Audin också men tror vi gjort ett bra val med Enyaq'en. Vi får väl se :). Tror inte vi blir missnöjda.
Tack för app-tipsen. Även om det är några månader kvar så tänkte jag börja förbereda så vi är redo när det är dags. Skodas app/kort har stöd för Ionity så ska slippa ha den separat. Låter som tesla + Skodas app är en bra start för att kunna ladda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Hehe, näh. Tittade lite på Audin också men tror vi gjort ett bra val med Enyaq'en. Vi får väl se :). Tror inte vi blir missnöjda.
Tack för app-tipsen.

För att förtydliga:
Enyaqen är den enda jag personligen hade valt eller rekommenderat någon annan att välja (av dagens MEB-bilar).

Skrivet av Björn Endre:

Skodas app/kort har stöd för Ionity så ska slippa ha den separat. Låter som tesla + Skodas app är en bra start för att kunna ladda.

Dom och en bra laddare hemma täcker nog ett 90-tal procent av all laddning som ni lär behöva.

Hur kommer ni att finansiera bilinnehavet?

Visa signatur
Permalänk

Kollar Chargefinder, "Perfekt, 8 av 8 laddare lediga", kommer dit och möts av...🤬
Det fanns i vanlig ordning gott om andra lediga platser utan laddare.

Den enda bilen som är inkopplad och laddar på fotot är min egen, då det fanns en enda ledig plats som inte var blockerad. Och extra tröttsamt var att det av de 7 bilar var 3st BEV och 2st PHEV som stod för blockaden (de som man vill tro vet bättre..).

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

https://i.imgur.com/IanfCnV.jpeg

Kollar Chargefinder, "Perfekt, 8 av 8 laddare lediga", kommer dit och möts av...🤬

Den enda bilen som är inkopplad och laddar på fotot är min egen, då det fanns en enda ledig plats som inte var blockerad. Och extra tröttsamt var att det av de 7 bilar var 3st BEV och 2st PHEV som stod för blockaden (de som man vill tro vet bättre..).

Laddplatsraseri eller dylikt lär bli ett snart tillägg i Nyordslistan om inte folkvettet kring laddning blir bättre. På ren svenska: fy fan!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

För att förtydliga:
Enyaqen är den enda jag personligen hade valt eller rekommenderat någon annan att välja (av dagens MEB-bilar).

Av vilken anledning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MP-Jan:

För att förtydliga:

Dom och en bra laddare hemma täcker nog ett 90-tal procent av all laddning som ni lär behöva.

Hur kommer ni att finansiera bilinnehavet?

Vanligt billån. Gift med en konservativ revisor som fortfarande vill sätta sig in i privatleasing mer. Vi får ok betalt för vårt Peugeot 5008 och brukar betala av våra lån ganska snabbt så det har hittills funkat bra så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

https://i.imgur.com/IanfCnV.jpeg

Ring parkeringsbolaget som har hand om platserna dom gillar att sätta böter på sådant.
Böter verkar vara enda sättet för folk att lära sig.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Av vilken anledning?

"Audi-skatten" på Q4: an är ogrundad. En maxad motsvarande Q4: a kostar drygt 100tkr mer än kusinerna. Det finns, enligt mig, två anledningar till att välja Audin:
Man vill bygga sin bil enligt à la carte-principen och är beredd att betala för det. (Vid 874000kr*, med alla paket inkluderade får man fortfarande inte el-inställbar stol. Kostar vid den nivån knappt 5000kr extra, och då bara för föraren)
Det ska vara fyra ringar på "grillen".

Man får ju en nästan exakt likadan bil, men man betalar mycket mer i Audi-fallet. Skoda och VW kostar ungefär lika mycket. Självklart får man utrusta sin bil till vilken nivå man vill och i Audi-fallet får man mer kontroll över detaljerna.

ID4-5 ser för jäkla tråkiga ut och interiören är inte särskilt bra.

De små detaljerna som skiljer bilarna gör Skodan till det bästa valet. Den är mest intressant designad och ger mest bil för pengarna.

*Sportback 50.

Men om jag inte hade motiverat (typ) varför jag tycker som jag gör: Kan jag inte bara få tycka det? Min personliga rekommendation är inget jag trugar på någon. Björn har ju redan valt Enyaqen. Det är inget konverteringssnack. Bara min personliga åsikt.

Skrivet av Björn Endre:

Vanligt billån. Gift med en konservativ revisor som fortfarande vill sätta sig in i privatleasing mer. Vi får ok betalt för vårt Peugeot 5008 och brukar betala av våra lån ganska snabbt så det har hittills funkat bra så.

Det är nog inte dumt i dagsläget. Gratulerar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Bra ränta? Brukar ju gå pruta skapligt på räntorna på billån.

Tror helt klart köp är bättre än leasing idag. Andrahandsvärdena lär hålla sig höga ett tag, och då vore det surt att ha betalat 7000kr i månaden i 3 år för att låna en bil som bara tappat kanske 50-100k i värde. Min gissning är att diverse komponent- och materialbrister kommer avlösa varandra och att alla framsteg i produktionstakt kommer ätas av att fler och fler inser att ICE-bilar är orimliga att tanka, så efterfrågan blir alltid lite för hög. Och så länge efterfrågan är hög har inte biltillverkarna någon anledning att prisdumpa.

Kanske önsketänker för att jag så gärna vill att det är köpläge nu istället för att vänta ett par år, men det känns som att köper man inte nu så får man inte ett bättre läge förrän om ett par år och då har man ju bränt massa pengar på diesel under tiden, missat klimatbonusen och tappat massa värde på dieseln.

Får man förresten fråga varför Enyaq istället för Ioniq 5? Var den aldrig med på kartan av anledningar, eller hade Enyaq nåt som Hyundai saknade? Står mellan dom bilarna för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Får man förresten fråga varför Enyaq istället för Ioniq 5? Var den aldrig med på kartan av anledningar, eller hade Enyaq nåt som Hyundai saknade? Står mellan dom bilarna för oss.

Jag kan försöka svara på denna!

Enyaq är en praktisk bil, speciellt om man har barn eller gillar att packa mycket. Ioniq 5 har inte ens en lucka i mittsätet, så längre prylar (exempel skidor) är hopplösa att frakta utan takbox. Speciellt när man har två barnstolar bak.

Jag valde bort Ioniq 5 även pga extremt lång leveranstid. Enyaq presterar dessutom jättebra i EuroNCAP. Inte för att Ioniq har dåliga resultat, men sämre.

Jag valde privatleasing och eftersom Enyaq IV80 kostade en tusenlapp mer i månaden än Kia EV6, kunde jag inte motivera det. EV6 är förbaskat trevlig att köra och duger gott. Klart jag velat ha lite mer bagageutrymme, men man får packa smart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag kan försöka svara på denna!

Enyaq är en praktisk bil, speciellt om man har barn eller gillar att packa mycket. Ioniq 5 har inte ens en lucka i mittsätet, så längre prylar (exempel skidor) är hopplösa att frakta utan takbox. Speciellt när man har två barnstolar bak.

Jag valde bort Ioniq 5 även pga extremt lång leveranstid. Enyaq presterar dessutom jättebra i EuroNCAP. Inte för att Ioniq har dåliga resultat, men sämre.

Jag valde privatleasing och eftersom Enyaq IV80 kostade en tusenlapp mer i månaden än Kia EV6, kunde jag inte motivera det. EV6 är förbaskat trevlig att köra och duger gott. Klart jag velat ha lite mer bagageutrymme, men man får packa smart!

Hmm, har helt missat att den saknar lucka i mittsätet. Och här tyckte jag Enyaq var ett nerköp mot Passaten på den fronten eftersom den har 40/20/40-splittat baksäte vilket jag nästan aldrig nyttjat, men när jag väl gjort det har det varit guld.

Ioniq är ju dock rymligare än EV6 och har ju bra flexibilitet i just bagaget eftersom man kan välja mellan mycket benutrymme för bakre passagerare/mindre bagage och stort lastutrymme/mindre benutrymme. Har bara en bilbarnstol bak så skidorna skulle funka ändå, men rätt som det är ska nån följa med (eller så kommer unge nummer två...) och då är ju skidluckan ett måste. Många såna hygienfaktorer som Ioniq saknar... Bakre torkare och strålkastarspolare känns som livsviktigt här i norr.

EV6 faller bort för oss pga storleken, hade den haft mer av en kombi-bak så hade den klart varit intressant. Tackar för inputen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

"Audi-skatten" på Q4: an är ogrundad. En maxad motsvarande Q4: a kostar drygt 100tkr mer än kusinerna. Det finns, enligt mig, två anledningar till att välja Audin:
Man vill bygga sin bil enligt à la carte-principen och är beredd att betala för det. (Vid 874000kr*, med alla paket inkluderade får man fortfarande inte el-inställbar stol. Kostar vid den nivån knappt 5000kr extra, och då bara för föraren)
Det ska vara fyra ringar på "grillen".

Man får ju en nästan exakt likadan bil, men man betalar mycket mer i Audi-fallet. Skoda och VW kostar ungefär lika mycket. Självklart får man utrusta sin bil till vilken nivå man vill och i Audi-fallet får man mer kontroll över detaljerna.

ID4-5 ser för jäkla tråkiga ut och interiören är inte särskilt bra.

De små detaljerna som skiljer bilarna gör Skodan till det bästa valet. Den är mest intressant designad och ger mest bil för pengarna.

*Sportback 50.

Men om jag inte hade motiverat (typ) varför jag tycker som jag gör: Kan jag inte bara få tycka det? Min personliga rekommendation är inget jag trugar på någon. Björn har ju redan valt Enyaqen. Det är inget konverteringssnack. Bara min personliga åsikt.

Det är nog inte dumt i dagsläget. Gratulerar!

Visst får du tycka som du vill, jag var bara mest nyfiken på varför du tyckte som du gör och jag respekterar din åsikt även om jag inte delar den

Bara för kul satte jag ihop en Skoda Enyaq 80 med motsvarande utrustning som jag själv valt på en Q4 40.
Min Audi fick ett listpris på 702.500 och jag får ge 640.500 (då har den elsäten på båda fram men endast minne på förarsidan ) och Skodan hamna på 700.000 som sportline och ca 10.000 minder som vanlig 80. Eftersom skodan föll bort för mig redan innan vet jag inte om och isf hur mycket rabatt jag fått på den.
Kanske @Björn Endre kan/vill säga hur mycket rabatt Skoda lämnade på listpriset?

Med detta vill jag bara ha sagt att skillnaden på priset är inte så stor som man kan tro mellan Audin och Skodan i detta fallet, Skodan har mer utrustning standard men har också ett högre grundpris.
Sen kanske det skiljer mer om man tittar på AWD modellerna.

Det som gjorde att Skodan föll bort för mig var instrumenteringen till stor del där Audin tilltalade mig mycket mer, sen påminner Skodan mer om en kombi än vad Audin gör vilket jag själv inte gillar.

Men som sagt, valet av bil är ju högst individuellt och om jag inte valt Audin då hade jag nog tagit Skodan före iD.4.

Edit: Om du vill kan du se här hur jag utrustat Audin http://www.audi.se/A7N1KMJU (det är inte min bil men samma synliga utrustning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Man kan ju prata med varandra och inte bara stirra surt. Men det är kanske farligt, vad vet jag.

Håller med. Brukar fungera fint att snacka med andra. Har tex. pratat med de som på V2 ställt sig på en laddpunkt som ingår i samma par som jag laddar på och förklarat att det är bättre att de ställer sig och laddar på en annan plats. Ingen har blivit sur, utan mer tacksam för informationen som de inte kände till.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

2,8 låter rätt högt, ID4 GTX som är en rätt tung bil ska ha 2,5 runtom. Min passat ska ha 2,7 men det finnsven det valfria "komfort-läget" på 2,4 och det gör en väldans stor skillnad tycker jag, så jag kör alltid det.

Min gissning är att man sopar i väldigt mycket luft och skriver det i instruktionsboken bara för att få ner utsläppen på papper, medan i praktiken tummar man onödigt på komforten. Finns nån lägre icke-eko-rekommendation och du vill gå ner ljudet så prova 🙂

Brukar normalt ha runt 3,1 bar i däcken på min M3:a. Tycker att räckvidden blir bättre när man har det. Sedan är jag inte så känslig för lite hårdare och fastare fjädring heller skall tilläggas.

Men vill man ha en mjukare gång så är det bättre att sänka däcktrycket precis som ni säger. Däcktrycket kan normalt göra en rätt stor skillnad i hur bilen känns. Så vill man förändra det så är det rätt väg att experimentera med lite olika tryck.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Fast man kan ju inte bli sur på andra för svårigheter man själv slarvat sig in i. Hålla på med kutym hit och dit är att bädda för konflikter, bättre då att märka ut en laddplats som avsedd för otympliga ekipage och slippa alla tolkningar.

De laddplatserna är just byggda och tänkta för att användas i första hand av just de som har släp. Så det är ingen slags onödig artighetsrit om du tror det, utan en högst praktisk tanke och avsikt.

Finns inte heller alltid så bra platser vid SuC och andra snabbladdningsplatser att ställa av släpen på.

Vet även de mest tex. hästsläp som gärna inte ställer av det (kräver dessutom att man har med speciella stolpar som alla inte alltid har).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Ända jag vet om med laddningen är att man ska ta laddare som inte är ihop kopplade med någon annan. Så de inte går på samma power. T.ex. om det bara står en bil och laddar ska man inte ta den som är precis bredvid den andra om det finns andra lediga.
Är det full så kan man ju inte göra så mycket åt det dock. Är ju för att man ska kunna få ut 150/250.

Det är inte så enkelt att veta, men du har delvis rätt. Detta att helst undvika att ladda på samma par-plats gäller SuC V2 med laddpunkter på 150 kW.

På SuC V3 med 250 kW laddpunkter så behöver man däremot inte tänka på det. Där lastbalanserar man alla effekt jämt över alla laddpunkter på hela laddstationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Blev en gratisladdning på IONITY idag 🤣

Svängde in på IONITY Södertälje i förmiddags, en av de 2 nya stolparna. Kopplar in kabeln, startar appen. Appen visar att hela stationen är gråmarkerad och inte är tillgänglig (ingen av stolparna), men märker att laddningen ändå startat automatiskt (?!?) och bilen laddar för fullt i strax under 90kW.

Ungefär runt 65% går stationen online/tillgänglig i appen, men gratisladdningen fortsätter. Bilen laddar upp som vanligt, från 48% till 80% helt gratis alltså.

Jag stoppar laddning vid 80% då jag ändå inte har mer tid att vänta. Efteråt syns ingen laddning i IONITY appen, inga pengar har dragits såklart.

Är det vanligt att sånt händer på IONITY?

Det kan inte vara en fallback ifall laddaren inte når internet? Så att man inte blir strandad

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visst får du tycka som du vill, jag var bara mest nyfiken på varför du tyckte som du gör och jag respekterar din åsikt även om jag inte delar den

Bara för kul satte jag ihop en Skoda Enyaq 80 med motsvarande utrustning som jag själv valt på en Q4 40.
Min Audi fick ett listpris på 702.500 och jag får ge 640.500 (då har den elsäten på båda fram men endast minne på förarsidan ) och Skodan hamna på 700.000 som sportline och ca 10.000 minder som vanlig 80. Eftersom skodan föll bort för mig redan innan vet jag inte om och isf hur mycket rabatt jag fått på den.
Kanske @Björn Endre kan/vill säga hur mycket rabatt Skoda lämnade på listpriset?

Med detta vill jag bara ha sagt att skillnaden på priset är inte så stor som man kan tro mellan Audin och Skodan i detta fallet, Skodan har mer utrustning standard men har också ett högre grundpris.

Det som gjorde att Skodan föll bort för mig var instrumenteringen till stor del där Audin tilltalade mig mycket mer, sen påminner Skodan mer om en kombi än vad Audin gör vilket jag själv inte gillar.

Men som sagt, valet av bil är ju högst individuellt och om jag inte valt Audin då hade jag nog tagit Skodan före iD.4.

Edit: Om du vill kan du se här hur jag utrustat Audin http://www.audi.se/A7N1KMJU (det är inte min bil men samma synliga utrustning)

Bra rabatt, prutade du det bara rakt av eller har du nån kontakt eller så som fixat extra bra rabatt? Väntar på offert på en Enyaq och är ju bra att veta hur mycket andra lyckats pruta 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Bra rabatt, prutade du det bara rakt av eller har du nån kontakt eller så som fixat extra bra rabatt? Väntar på offert på en Enyaq och är ju bra att veta hur mycket andra lyckats pruta 🙂

Har ju nyligen hämtat en Audi där samt att säljaren sålt 2st Q4 till en släkting, vet inte hur mycket det spelade in, men efter lite snack kom säljaren med detta erbjudandet efter en runda in hos försäljningschefen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tack för ditt uppfriskande svar. Anledningen till att jag var lite defensiv var för att jag hade för mig att du hade valt just Q4:an och "skulle minsann försvara ditt val till varje pris". Fast det kanske är ett vanligare beteende bland andra elbilsägare (om jag får generalisera lite ). Ber om ursäkt för min ton.

Tyfon-gråa färgen är ju given på Q4: an. Den gillar jag.
Det där med rabatter gillar jag verkligen inte. Det är något förlegat och stinker av vad nu motsatsen är av transparens. Alla borde få samma pris.

En annan orsak till att tänka efter innan man väljer Audi-syskonet/kusinen(?) istället för VW/Skoda. Samma snubbe på verkstaden fakturerar Audi-kunden mer än VW/Skoda kunden för lika mycket tid och samma jobb. Låt det sjunka in. Det är inte en Audi-exklusiv mekaniker som är ensam om att kunna jobba på premiumbilar. Det handlar om en och samma person som just kanske har skruvat färdigt på en Tiguan, gör sedan exakt samma oljebyte på en Q3 men plötsligt gäller en annan taxa. Det är inte en skröna förresten. Eller OK, jag har inte uppdaterat mig på några år men då jag hade min CC var det så. Jäkla trams. Nu är det inte särskilt mycket service på en elbil men ändå. Den känslan sitter kvar, varje gång jag tänker Audi-service kontra VW/Skoda (som särskilt i MEB-fallen är bilarna i princip samma skrot och korn).

Jag hade (lite) fel om elinställda framstolar. Den bakades visst in i komfort plus-paketet, som Du har. Det paketet verkar dock inte finnas tillgängligt i dagsläget. Trist att blir utan minne i stolen då listpriset maxad nosar på 900tkr-strecket, tänker jag.

Grammatik
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har ju nyligen hämtat en Audi där samt att säljaren sålt 2st Q4 till en släkting, vet inte hur mycket det spelade in, men efter lite snack kom säljaren med detta erbjudandet efter en runda in hos försäljningschefen.

Spelar säkert in, men det visar ändå på vilka marginaler som kan finnas. Inte direkt så att du jobbar på firman eller är släkt med säljchefen.

Vi har handlat en del bilar på jobbet genom firman i stan så kan hoppas att det spelar in 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

De laddplatserna är just byggda och tänkta för att användas i första hand av just de som har släp. Så det är ingen slags onödig artighetsrit om du tror det, utan en högst praktisk tanke och avsikt.

Jag var ganska tydlig med att jag inte "tror det", så den tonen kan du släppa. Allt jag skrev var att avsaknaden av övertydlig märkning är att bädda för konflikter. Du får en grupp som har byggt upp en viss förväntan och en grupp som är oinformerad och får en massa oförtjänt skit pga något som gått dem förbi.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Jag har haft svårt för Skoda som märke sedan Ove (som jag ansåg vara sjukt osympatisk i sin roll) i den där svenska serien som jag inte minns namnet på nu, körde just en grå Skoda och jag ville inte förknippas med något han stod för.

Kanske värt att förtränga snart, för denna SUV verkar ju lyckad.