Vem får köra först: brandbilen, presidenten, polisen eller ambulansen?

Permalänk
Medlem

Vem får köra först: brandbilen, presidenten, polisen eller ambulansen?

En kollega ställde en rolig fråga idag som jag aldrig har hört förut som jag tänkte att skulle dela med mig av. Frågan är:

Det är en korsning, från ena hållet kommer en ambulans, ett annat håll en polisbil, tredje hållet en brandbil och sista presidenten (vill ni att det ska vara en statsminister får det också vara det) . Alla kommer till korsningen exakt samtidigt och det finns inga trafikregler som ger den ena eller andra företräde. Alla kommer med sirener.

Vem får åka först?
Presidenten
Polisen
Ambulansen
Brandbilen

Förklara gärna era argument.

Permalänk
Medlem

Polis först för att kunna säkra området så att övriga tryggt kan utföra sitt arbete.

Permalänk
Medlem

Presidenten/stadsministern. Dock tror jag i ett civiliserat samhälle hade dessa släppt förbi ambulans.
Annars är ju presidentens/stadsministerns körning planerad och även polis är informerad, så en utryckande polis hade säkerligen tagit en annan väg.

Varför mitt val? Jo, för man vet inte vad högsta statschefen är på väg till. Är det krig på väg? En katastrof som denne måste hantera?
Då ett sådant fall kan vara för Sveriges bästa, så går det tyvärr före än enskild incident en ambulans/brandbil/polis är på väg till.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jehuty:

En kollega ställde en rolig fråga idag som jag aldrig har hört förut som jag tänkte att skulle dela med mig av. Frågan är:

Det är en korsning, från ena hållet kommer en ambulans, ett annat håll en polisbil, tredje hållet en brandbil och sista presidenten (vill ni att det ska vara en statsminister får det också vara det) . Alla kommer till korsningen exakt samtidigt och det finns inga trafikregler som ger den ena eller andra företräde. Alla kommer med sirener.

Vem får åka först?
Presidenten
Polisen
Ambulansen
Brandbilen

Förklara gärna era argument.

Skrivet av ducedo:

Polis först för att kunna säkra området så att övriga tryggt kan utföra sitt arbete.

Nu saknar vi en viktig detalj, vilka kommer från vilka håll samt vart ska de olika ekipagen?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Det är sunt förnuft som gäller, och beror på händelsen. Alla åker ju inte alltid på samma larm.. Säg att det är en bilolycka så är polisen inte alltid först på plats, eller över huvud taget. Är det en skolskjutning går givetvis polisen först.

Men är det en pågående prio 1 utryckning hade eskorten sett till att presidenten får vänta.

Permalänk
Medlem

trickfråga, störst först

Visa signatur

"Power is nothing without control."

Permalänk
Medlem

Prioritetsordningen bör ju vara efter vilka som med störst sannolikhet är på väg att akut rädda liv.

Ambulans>Brandbil>Polis>President

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Full:

Prioritetsordningen bör ju vara efter vilka som med störst sannolikhet är på väg att akut rädda liv.

Ambulans>Brandbil>Polis>President

Ja men så blir det inte i verkligheten. Ambulansen går inte in först vid t ex en skjutning eller knivdåd om inte platsen är bedömd säker först vilket kan kräva polis. Sådant har tyvärr lett till dödsfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Polis först för att kunna säkra området så att övriga tryggt kan utföra sitt arbete.

På vilket sätt hjälper det ambulansen som ska västerut, presidenten som ska söderut och brandbilen som ska norrut att polisen bränner iväg österut?

Permalänk
Medlem

Intressant frågeställning, som någon annan påpekade så beror det ju på omständigheterna i sig. Samtidigt är det ju inte direkt så att de kommer att gå ut och hålla någon slags diskussion om vem som har mest bråttom. Rent spontant tänker jag att brandbilen är den som är mest tidskritisk sett till konsekvenserna, med många liv på spel. En ambulans i sammanhanget har hand om kanske ett eller två liv som mest. I Polisens fall kan det ju även vara så att de är på väg att stoppa någon aktiv gärningsman vars handlande innebär stor risk för allmänheten. Liknar spårvagnsproblemet (eng. Trolley Problem) på många sätt.

Men ska man vara lite tråkig så står det i trafikförordningen (1998:1276) 11 kap. 11 § att "föraren ska dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna." vilket jag då tolkar som att det i slutändan är Polisen som har företräde eftersom de då kan bestämma att de har företräde.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

På vilket sätt hjälper det ambulansen som ska västerut, presidenten som ska söderut och brandbilen som ska norrut att polisen bränner iväg österut?

Allt annat lika så är det viktigare att stoppa pågående brott för att förhindra fler skadade än att behandla skadade. Det är därför polis uppmanas att gå förbi dem under skarp insats. Vilken riktning fordonen färdas är irrelevant eftersom det inte säger något om vad de rycker ut till. Börjar man spekulera vad de rycker ut till så blir varje scenario en egen fråga.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga svaret är att blåljusmyndigheterna samarbetar och löser uppgiften beroende på situationen. Till exemplen genom handgester eller över radion.

Är det en trafikolycka så låter polisen ambulansen åka före så att polisen sedan kan ställa upp sina bilar bakom och dirigera trafiken. Är det en skottlossning så låter ambulansen polisen åka först för att säkra upp platsen o.s.v.

Permalänk
Medlem

Inget svar på din fråga men under en stor militärövning för ett tag sedan så passerade en stor mängd militärfordon lilla Gislaved.

Då kunde man konstatera att militären kör först 😅
De fordon som missat det fick en indikation om att lugna sig lite, vilket man respekterar när fordonen är gröna och gubbarna beväpnade.
(man får inte bryta en konvoj)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Först kör polisen som ser till att vägen är fri för brandbilen så den hinner fram i tid för att släcka branden och rädda liv. Därefter kommer ambulansen för att ta hand om eventuella skadade och sist kommer presidenten för att se över skadorna på presidentpalatset

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Beror nog mycket på vilket land man pratar om också.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av eagley3:

trickfråga, störst först

Eller som mitt befäl i Lumpen. Vi passerade en poliskontroll i en mercedes sprinter i ca 130-140kmh…

Föraren: poliskontroll va gör vi?!?!
Befäl: Kör!
Jag (baksätet): Vavavava??
Befäl: (Vänder sig om iskallt o knackar på min AK5): *Knack knack*… 9mm va 5.56… vad ska dom göra åt saken?

I hans logik vinner kalibern. Alltså presidenten i detta svar

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Om presidenten vill bli omvald så kör han ju sist, men är det en diktator så självklart först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Allt annat lika så är det viktigare att stoppa pågående brott för att förhindra fler skadade än att behandla skadade. Det är därför polis uppmanas att gå förbi dem under skarp insats. Vilken riktning fordonen färdas är irrelevant eftersom det inte säger något om vad de rycker ut till. Börjar man spekulera vad de rycker ut till så blir varje scenario en egen fråga.

Polis går före om de är på väg åt samma håll. Om polisen är på väg åt andra hållet än ambulansen så är polisen troligtvis inte på väg till något som rör liv och hälsa.
Som andra påpekat så är det en fånig "gåta" då premisserna är intetsägande. Man kan inte dra slutsatser som du gör helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja men så blir det inte i verkligheten. Ambulansen går inte in först vid t ex en skjutning eller knivdåd om inte platsen är bedömd säker först vilket kan kräva polis. Sådant har tyvärr lett till dödsfall.

I denna frågeställning kan vi ju dock anta att de är på väg till helt olika ställen eftersom de möts i en korsning. Måste vara EXTREMT sällan som olika blåljusfordon kör genom samma korsning från olika håll när de ska till samma destination.

Permalänk
Medlem

Viktigaste först. Minst viktigast sist.

Först presidenten-->brandbilen-->ambulansen-->polisen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Presidenten ska man ju inte veta i vilken bil han sitter för att försvåra attentat.

brandbilen, ambulansen, polisen har samma företräden så vägreglerna bestämmer ju vem som får företräde. Väldigt enkelt. Presidenten får snällt vänta annars röjer han sig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Presidenten i konvojen -> Brandbilen -> Ambulansen -> Polis

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Alla tar samtidigt beslutet att "rondell-konvertera" korsningen så klart! Alla fordon går in i korsningen och håller höger samt kör runt i motsols riktning. Svänger sedan ut när man når sin avfart.

Annars har vi ju teamorder!
+$#@)&$!!!
-Its called "utryckning" ...
(Den insatte förstår)

Permalänk
Sötast

Brandbil - Skulle det gälla en stor brand så kanske brandmännen räddar flest liv.

Polis - Polisen kan eventuellt rädda fler liv än en ensam ambulans.

Ambulans - Vill gärna vara på både plats ett och två, men får nöja sig med tre då vi förutsätter att ambulansen kör 1 person åt gången.

President. - Vem bryr sig? Bara att ersätta. Den sista idioten är inte född och personer i denna roll verkar ha en tendens att ha helt fel jobb ändå.

Permalänk
Medlem

Den som kör BMW såklart!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk

Jag röstade på brandbilen. Jag resonerar som så att räddningstjänsten är bäst rustade för att hantera dom första minuterna av en nödsituation. Förutom att släcka bränder och sätta människor i säkerhet är dom utbildade i att ta hand om skadade och har bra skyddsutrustning för att tackla svåra miljöer.

Permalänk
Medlem

Brandbilen. Stört är först, det är sen gammalt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

VIP-konvoj först, sedan resten i den ordning lagar/regler tillämpas. I vanliga fall.
Men presidenten är knappast på utryckning, denne kan vänta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon134512:

Det är sunt förnuft som gäller, och beror på händelsen. Alla åker ju inte alltid på samma larm.. Säg att det är en bilolycka så är polisen inte alltid först på plats, eller över huvud taget. Är det en skolskjutning går givetvis polisen först.

Men är det en pågående prio 1 utryckning hade eskorten sett till att presidenten får vänta.

Hur vet man var de andra är på väg? Hur vet presidentens förare att det skett en skjutning? Skulle inte ambulans vara på väg till samma plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Presidenten ska man ju inte veta i vilken bil han sitter för att försvåra attentat.

brandbilen, ambulansen, polisen har samma företräden så vägreglerna bestämmer ju vem som får företräde. Väldigt enkelt. Presidenten får snällt vänta annars röjer han sig.

Rätt svar imo 👆

Visa signatur

---