Monteringsramar för Intel "Alder Lake" sänker temperaturen med 10 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

då måste du lappa i det moderkortet du tänkt använda det. de har definitivt inte tänkt på att varje moderkort ska ha höga yt-toleranser. säg att du får till bästa cpu+ kylar ytkontaken/rakheten, men det dära med moderkortet/sockeln kan man bara glömma om man inte gör en egen fixtur som är exakt samma som ens moderkort man tänk att använda.

bästa e la att cpun + kylaren har så bra passform som möjligt, sen om cpun+ kylaren sitter snett i sockeln e inte hela världen då man kan styra det med smala skruvar som inte tar i moderkortshålen och med en egen backplate eller brickor som kan styra i vilken snedhet skruvarna ska gå så att kylaren å cpun får optimal ytkontakt, dvs du kan styra med skruvar som har runda huvuden på insidan typ. behöver inte ens några skruvar med runda huvuden, räcker ju att man använder fjädrar som spänner mot aio "bracket" så har man löst problemet med att cpun-kylaren har bra kontakt utan att påverkas av sne mobo/sockeln.

jag själv sitter med en lian li 360aio monterad med ett eget ihopplock bestående av långa skruvar, fjädrar, fjädermuttrar, och tejp + flertal storlekar av brickor som "backplate".

hämtade upp ett lga1700 monteringskitt för inte så längesen, men fick sämre temp så gick tillbaka till mitt hemmaplock.

Varför lappa när man kan köra nedsänkt i mineralolja? Slipper man smala skruvar och lappning.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varför lappa när man kan köra nedsänkt i mineralolja? Slipper man smala skruvar och lappning.

hehe, då måste man ju ha rörelse i oljan, polaren testade det, tillslut så överhettade datorn ändå

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det du skriver är relevant, för oss som har en Ryzen CPU. Dessa CPUer har dels en max-temperatur, når man den dras frekvensen ned så man inte överstiger temperaturen. För Ryzen finns även ett temperaturområde där frekvensen gradvis minskas

Intels CPUer fungerar inte på samma sätt ur denna aspekten. Intels CPUer har två typer av "turbo-boost". Dels "thermal velocity boost" som används upp till 70 C, som jag förstått det påverkar detta bara 1-2 CPU-kärnor. Dels har Intel sin "vanliga" turbo-boost, maxfrekvensen är där lika hög så länge CPUn kan hålla sig under sin maximala temperatur (som normalt är 100 C).

Så för de Intel CPUer som saknar "thermal velocity boost" finns egentligen ingen rationell anledning att ligga speciellt mycket under 100 C, ju högre CPU-temperatur ju lättare är det att kyla bort en viss effekt.

Har man "thermal velocity boost" vill man hålla sig under 70 C, i alla fall när få kärnor lastas.

Det beror ju på vilken kylning man har. Om man redan idag har kylning som man tycker är tyst nog och inte når temperaturer som utlöser lägre frekvenser så spelar det ju ingen roll. Men så är det ju inte för de flesta. Så oavsett vad är det onödigt av Intel att sprida narrativet att böjd IHS är ett icke-problem i alla lägen, och ännu dummare att folk köper det och sprider det vidare.

Sedan har även Intel dynamisk boost i form av det som i t ex HWInfo kallas effective clock. Så inte heller på Intels processorer går det att bara ta BCLK X multipel och somna om. Men det är sant att det har större betydelse på Ryzen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Min 12900KF klarar i alla fall att kyla 280W utan att överhetta, så jättedålig kan inte heatspreadern vara, nu har jag dessutom skalat av 80W genom att använda fixed vcore. Vid 1.25V går den aldrig över 200W ens med AVX2, så nu finns det marginal. Använder EKWB AIO.

Visa signatur

9950X3D ROG CROSSHAIR X870E HERO 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32-6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Medlem

Händer inte detta även med AMDs större processorer?
Är det all kylning som orsakar att det blir böjt eller bara tyngre kylning?
Jag tänkte om det kanske även är moderkorten som behöver stärkas upp.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Isf borde det väl vara "ner till"? (ja, jag är uttråkad)

Intressant tanke men tror ”upp till” fortfarande är mer rätt semantik för att beskriva storleken på sänkningen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Intressant tanke men tror ”upp till” fortfarande är mer rätt semantik för att beskriva storleken på sänkningen

Yes, från 0 och upp till 10 grader mindre.

Permalänk
Medlem

Har monterat brickor under ramen så min 12900k håller än så länge inte mer än 72 grader i stresstest och spel.

Permalänk
Medlem

Jag beställde denna från ebay
kostade runt 130 kr och ca 2 veckors leveranstid på den.
Fick den i går, men inte hunnit att pröva den.
Så man behöver inte köpa Thermal Grizzlys dyra lösning.
https://www.ebay.com/itm/354048653751?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det beror på intels lga socket och ramen som spänner fast CPUn bara trycker på två flänsar på långsidorna så hårt att processorn och moderkortet böjs.

AMD använder fortfarande (till i höst) PGA socket, med pinnar och låsningen sker i sidled mot pinnarna i pinn-hålen.

Men ja en av lösningarna i artikeln är en kraftigare backplate som alltså styvar upp hela moderkortet.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Eller om du menar threadripper så trycker mekanismen på många fler punkter runt CPUn och skruvas ner med moment-skruvmejsel.

https://imgur.com/a/hUm9J2P

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, om folk slutade lattja med överklockning så mycket som de gör så skulle det här vara ett icke-problem.
Det är extremt ovanligt att prollar går för varma i stock-konfigurationer.*

*undantaget rejält underdimensionerad kylning och liknande

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ärligt talat, om folk slutade lattja med överklockning så mycket som de gör så skulle det här vara ett icke-problem.

Vad jag vet har inte dessa processorer någon gräns för hur mycket ström de får dra likt tidigare generationer. Med andra ord drar de så mycket ström som de kan om man inte har något billigt moderkort som begränsar dem. De kan därmed bli rätt så svårkylda även med mellanstora kylare.

Ofta krävs det en rejäl investering i kylaren för att sänka temperaturen med så mycket som 10 grader (förutsatt att man har en acceptabel kylare till att börja med). Det blir nog då ofta betydligt billigare att lägga några hundra kronor på en ram som denna istället för kanske 1000 kr extra på en betydligt kraftigare kylare. Och nej, bättre kylning är inte bara relevant när man överklockar. Det är även viktigt om man exempelvis vill få ner ljudnivån.

Permalänk
Avstängd

Mycket märkligt att man får problem med sådant här idag fast de har lång erfarenhet..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Mycket märkligt att man får problem med sådant här idag fast de har lång erfarenhet..

Så går det när en verksamhet går ifrån att vara styrd utav ingenjörer till att ekonomer styr verksamheten.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Ofta krävs det en rejäl investering i kylaren för att sänka temperaturen med så mycket som 10 grader (förutsatt att man har en acceptabel kylare till att börja med). Det blir nog då ofta betydligt billigare att lägga några hundra kronor på en ram som denna istället för kanske 1000 kr extra på en betydligt kraftigare kylare. Och nej, bättre kylning är inte bara relevant när man överklockar. Det är även viktigt om man exempelvis vill få ner ljudnivån.

Jojo jag föreklade problemet en del, ha i åtanke att jag bygger med mellanklass-CPU i regel så det är nästan alltid enklare att lösa då det är större svängrum, mina har alltid nån tredjepartskylare i princip från början också. Undantaget var 3700X:en jag har nu som hade stockkylare ett par månader, och ja även där (som väntat) så var oväsendet betydligt lägre med en freezer 34, men ok det beror på flera grejer och är ett annat scenario.

(Hade jag börjat lattja med top end CPU i en generation och/eller tajta chassin och/eller överklockning, kanske tom. rejäl överklockning så hade det blivit betydligt mer "huvudbry", man hade fått lägga upp saker och ting på ett annat sätt.)

Klart om förhållandena är sådana att man tappar för mycket på nån punkt (ex. prestanda eller ljudnivå) så är det motiverat att leta efter en åtgärd, och det här kanske är lämpligt för de biffigare Alder Lake, om man nu bankar i taket på befintlig rigg med befintliga förutsättningar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Några frågor.

En del CPU kylare täcker inte hela CPUn.
Många säger att det gör inget men jag tycker det verkar märkligt då det måste bli varmt på kanterna där kylaren inte täcker?

Och finns det liknande ramar till Amd för att få CPUn rakare?
Eller är det bara till Intel gen 12?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

En del CPU kylare täcker inte hela CPUn.
Många säger att det gör inget men jag tycker det verkar märkligt då det måste bli varmt på kanterna där kylaren inte täcker?

Varför det inte spelar så stor roll är antagligen för att chippet under är mycket mindre och den begränsande faktorn för värmespridningen är just den arean. Kanske, idk

Permalänk
Medlem

Jag blir väldigt lockad att testa produkten då min Arctic Liquid Freezer II (oklart hur bra den funkar på 1700) tillsammans med 12900KS måste undervolta för att inte thermal throttle. Att få jämnare kontaktyta och lite extra finjustering med lappning känns som att det kanske räcker för att allt skall funka bättre, och kanske kan man få in lite bättre all-core rent av. Har ni sett var det är enklast att beställa i Sverige? Såg på amazon.se för 536 kr (överpris?) som också var slut i lager.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispsleven:

Jag blir väldigt lockad att testa produkten då min Arctic Liquid Freezer II (oklart hur bra den funkar på 1700) tillsammans med 12900KS måste undervolta för att inte thermal throttle. Att få jämnare kontaktyta och lite extra finjustering med lappning känns som att det kanske räcker för att allt skall funka bättre, och kanske kan man få in lite bättre all-core rent av. Har ni sett var det är enklast att beställa i Sverige? Såg på amazon.se för 536 kr (överpris?) som också var slut i lager.

Varför inte testa med brickor bara som en snabb diy? Det var ju en snubbe som kollade och jämförde brickor från 0,6mm - 1,3mm där 1,0 låg bäst.

12900ks går ju varmare än 12900k men jag har en 360mm Freezer II med en 12900k och den går inte över 72 grader. Jag kör med 8mm brickor under bygellåset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Varför inte testa med brickor bara som en snabb diy? Det var ju en snubbe som kollade och jämförde brickor från 0,6mm - 1,3mm där 1,0 låg bäst.

12900ks går ju varmare än 12900k men jag har en 360mm Freezer II med en 12900k och den går inte över 72 grader. Jag kör med 8mm brickor under bygellåset.

Lite mer stressigt att pilla själv men är ju helt klart ett alternativ och det ser ju inte alltför komplicerat ut. Vad för brickor körde du på då om man skall försöka efterapa någon som redan lyckats? Några speciella? Något annat som lockar med just thermal grizzly så är det är ju lappningsmekanismen med iofs.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Heter sidan stockklockers?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror ju på vilken kylning man har. Om man redan idag har kylning som man tycker är tyst nog och inte når temperaturer som utlöser lägre frekvenser så spelar det ju ingen roll. Men så är det ju inte för de flesta.

Jaså, vad har du för data på det? Genuint nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispsleven:

Då har du monterat den fel på nått vis. Har samma själv, och har inga som helst problem. Klart det blir varmt om jag stressar med Prime95 och Blender, kan till och med se 109 grader på 5.4 ghz och allt för mycket volt, men det throttlar inte. I spel ser jag aldrig över 65 grader.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jaså, vad har du för data på det? Genuint nyfiken.

Behöver du seriöst data som bevis på att lägre temperaturer resulterar i antingen högre prestanda eller tystare kylning? Eller menar du data på att de flesta inte har en kylare som på ett adekvat sätt korrigerar för att processorn går 10c varmare än nödvändigt?

Sen om man tittar lite överallt så finns det faktiskt luftkylare till 12th gem. Redan där är diskussionen färdig. Sen finns det såklart de som kör AIO eller custom loop och då kan brute forcea sig förbi krökningens effekter. Men de flesta verkar ändå köra luft. Och då är ju 10c definitivt något som spelar en stor roll. Med luftkykbung så svarar ju fläktarna på processortemp och inte på vattentemp. Så det är klart att det blir mer oväsen. Man bedövar ingen statistik för att förstå grundläggande principer.

I frågan om att de flesta kör luft... Titta bara här i forumet. Detta är entusiaster och folk som vet vad de gör i högre utsträckning än vanligt folk, får man anta. Ändå sitter folk fortfarande och hävdar att en D15 är lika bra som AIO eller custom loop trots att auktoriteter som Steve på gamers nexus med flera motbevisat detta flera gånger. Så mot den bakgrunden går det ju anta att om till och med kunnigt folk väljer luft så är det knappast bättre hos de flesta användare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Då har du monterat den fel på nått vis. Har samma själv, och har inga som helst problem. Klart det blir varmt om jag stressar med Prime95 och Blender, kan till och med se 109 grader på 5.4 ghz och allt för mycket volt, men det throttlar inte. I spel ser jag aldrig över 65 grader.

Bara stresstestat i Cinebench R23 och då kom den upp direkt fort till 100 grader och hwinfo informerade om "thermal throttle" på en kärna, tror vcore som standard kan varit rätt hög (som trivia kan jag nämna att innan jag uppdaterade BIOS för 12900KS microcode så rapporterades 1.67v vcore! Trodde den skulle dö, men lyckades snabbt uppdatera och sedan dess ligger den inte i närheten av det som tur är). Sedan jag undervoltade med 0.15v så ligger den under 90 grader all-core 5.2 GHz Cinebench. Undrat om den sitter märkligt på något sätt, får kanske montera loss och se hur tryckfördelningen ser ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispsleven:

Lite mer stressigt att pilla själv men är ju helt klart ett alternativ och det ser ju inte alltför komplicerat ut. Vad för brickor körde du på då om man skall försöka efterapa någon som redan lyckats? Några speciella? Något annat som lockar med just thermal grizzly så är det är ju lappningsmekanismen med iofs.

Jag köpte några från Biltema. Jag tror det var dessa men inte säker: https://www.biltema.se/bygg/fastelement/brickor/planbricka-20...

Finns en video på hur man gör i tråden om böjningen.

Jag är nöjd. Ska se ifall jag kan få fram mer exakt men tror det var 10,5x20.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det beror ju på vilken kylning man har. Om man redan idag har kylning som man tycker är tyst nog och inte når temperaturer som utlöser lägre frekvenser så spelar det ju ingen roll. Men så är det ju inte för de flesta. Så oavsett vad är det onödigt av Intel att sprida narrativet att böjd IHS är ett icke-problem i alla lägen, och ännu dummare att folk köper det och sprider det vidare.

Sedan har även Intel dynamisk boost i form av det som i t ex HWInfo kallas effective clock. Så inte heller på Intels processorer går det att bara ta BCLK X multipel och somna om. Men det är sant att det har större betydelse på Ryzen.

För att börja med det uppenbara: självklart borde Intel aldrig ha skapat detta problem, det lär nog "magisk" bli fixat framöver. De vill ju bara undvika ett återkallande, därför lyfter man fram att "saker fungerar som de ska ändå" (vilket tekniskt sett är korrekt, men de lär knappast ha planerat för att IHS skulle böja sig...).

Det HWInfo kallar "effective clock" är något man fick införa av flera olika anledningar. En sak som kom först med Skylake och senare i Zen är att CPU-delen (inte OS-kärnan) numera hanterar faktiskt CPU-frekvens när man kör i högsta P-state. CPU-frekvens gick då från något som typiskt ändras som mest ett par gånger per sekund, till att kunna ändras på millisekundnivå.

Ovanpå det har vi också att peak-frekvens påverkas av hur många CPU-kärnor som råkar vara aktiva, det hos båda tillverkarna.

Slutligen har AMD sin "precision boost" (som i dagsläget saknar direkt motsvarighet hos Intel, närmaste man kommer är Turbo boost 3.0).

Klicka för mer information
Visa mer

Momentanfrekvensen kan hoppa flera GHz, HWInfos "effective clock" är ett medelvärde av CPU-frekvens (där man bara verkar inkludera samples när CPU-kärnan är i C0-state om den nyligen varit aktiv). Det ger ett värde som bättre representerar den prestanda man faktiskt "ser".

Med Ryzen finns det därför en (i alla fall mätbar, men kanske inte super-viktig) poäng att hålla så lång temperatur som möjligt då prestanda påverkas över ett rätt stort spektrum (har t.ex. aldrig sett 4,6 GHz på min 3900X efter att den inte lägre står i ett kylt server-rum).

I Alder Lake serien har jag bara erfarenhet av 12700K, den har två brytpunkter sett till temperatur: 70 C samt 100 C.

Det enda som händer om man passerar 70 C är att maximal frekvens går ned från 5,0 GHz till 4,9 GHz när 1-2 kärnor används (mätbart, men i praktiken irrelevant då det handlar om 2 % på just den här modellen). I alla övriga fall är det exakt samma maxfrekvens oavsett om CPUn håller 20 C eller 99 C (vi pratar oklockad CPU). All-core frekvensen är 4,7 GHz, det så länge man har "upplåst" strömbudget och håller CPU under 100 C (och det blir inte högre om man så kyler CPU under 0-strecket).

Kollar man ultratunna bärbara med Intel-CPUer är de typiskt helt designade att hålla en CPU-temperatur på rätt nära 100 C då det ger maximal kyleffekt utan negativ påverkan på prestanda. Just dessa modeller klockar ned sig ändå för de skulle passera 100 C om man skulle ligga kvar på peak-effekt (som typiskt är i alla fall den dubbla mot TDP och vad kylaren faktiskt klarar under längre tid).

D.v.s. AMD och Intel har lite olika implementationer av just detta, båda har sina för och nackdelar. I fallet Intel har man i praktiken ingenting för att hålla CPUn kallare än att den aldrig slår i 100 C (tvärtom får man en mer högljudd dator som inte är snabbare), i alla fall inte i "stock".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Behöver du seriöst data som bevis på att lägre temperaturer resulterar i antingen högre prestanda eller tystare kylning? Eller menar du data på att de flesta inte har en kylare som på ett adekvat sätt korrigerar för att processorn går 10c varmare än nödvändigt?

Det du skriver är att folk i allmänhet har underpresterande kylare. Det är ju dessutom så att benchmarks är ett fruktansvärt dåligt mått på vilken värmeutveckling en CPU ger i från sig eftersom det praktiskt taget saknas användningsscenarion där motsvarande belastning inträffar. Nu minns jag inte vem det var som mätt genomsnittlig förbrukning på Alder Lake under t.ex. gaming, men toppmodellerna låg konsekvent under 100W TDP i snitt trots stora kylare som var mer än kapabla att kyla bort toppeffekten (d.v.s. ingen termisk begränsning).

Tror det blir svårt att anklaga mig för att försvara Intel här när jag inte bara själv skippade Alder Lake utan har avrått ett antal andra från att köpa denna första generationens smörgåsgrill, men det gäller ju att inte tappa proportionerna helt utan att inse att det är ett extremt begränsat problem, men som vanligt går folk i det här forumet "UÄÄHHH jag kan inte encoda 8K-film på CPUn och köra Prime95 samtidigt som jag spelar CS i 240p utan att CPUn går över 60C, götterdämmerung!". 🙄

Sätt dit era talismaner under sockeln, jag har inte försökt hindra någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det jag skrev är ju underförstått att man accepterar 70 grader istället för 60 grader, och då blir inte ljudnivån högre.

För 500kr kan du antingen eller...
- Gå från 70 grader till 60 grader, med samma ljudvolym.
- Sänka fläktkurvan och fortsätta acceptera 70 grader, nu på lägre ljudvolym.

Du väljer själv vilken typ av fördel du vill plocka ut för dina 500 investerade kronor.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)