Nvidia och Asus lanserar 500 Hz-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag hade levt med (den felaktiga) föreställningen att skillnaden mellan CRT och LCD var att en CRT-skärm uppdaterar skärmen linje för linje, medan LCD uppdaterar alla pixlar i samma ögonblick. Och att det skulle vara det som gör att LCD ser bra ut vid 60Hz, medan en CRT måste upp till högre frekvenser för att inte flimra alltför märkbart. Men det var alltså fel :).

Skillnaden är att CRT:n bara tänds upp extremt tillfälligt när den ritar rad för rad och sen släcks ner direkt igen.
Bra exempel här:
https://youtu.be/3BJU2drrtCM?t=138
Så lägre frekvens ger mer synligt flimmer.

...

En normal LCD slocknar inte efter den ritat färdigt utan nästa varv bara "skriver över" det som redan ligger där.
(om du inte har en LCD som har belysning som styrs med PWM eller har vad som brukar kallas ULMB för att medvetet släcka ner hela panelen mellan frames)
https://youtu.be/3BJU2drrtCM?t=267

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Aha! Ja då faller min spekulation. Jag hade levt med (den felaktiga) föreställningen att skillnaden mellan CRT och LCD var att en CRT-skärm uppdaterar skärmen linje för linje, medan LCD uppdaterar alla pixlar i samma ögonblick. Och att det skulle vara det som gör att LCD ser bra ut vid 60Hz, medan en CRT måste upp till högre frekvenser för att inte flimra alltför märkbart. Men det var alltså fel

Det jag reagerade på först var att 500-Hz exemplen från videodemon var de enda som såg ut att flyta, och tänkte att det kanske berodde på kameran. Min uppdaterade gissning är att det har att göra med hur mycket de skalat ner framerate i demon.

Det har väl mer att göra med att LCD lyser ’hela tiden’ (förutom PWM i backlight), medan en CRT bara blinkar till litegrann med fosfor som efterglöder några millisekunder. En CRT visar ju inte hela bilden samtidigt alls, bara en ljus punkt följt av efterglöd som avtar ganska fort.

Samma typ av ’vandrande pixel’ finns ju på en LCD eller andra tekniker också, men det ända som ändras är färgens innehåll, pixeln lyser ju hela tiden även medan den ändras

Edit: ser att roger hann före, jag hade tänkt länka samma klipp

Jag gör en embed:

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oegat:

Aha! Ja då faller min spekulation. Jag hade levt med (den felaktiga) föreställningen att skillnaden mellan CRT och LCD var att en CRT-skärm uppdaterar skärmen linje för linje, medan LCD uppdaterar alla pixlar i samma ögonblick. Och att det skulle vara det som gör att LCD ser bra ut vid 60Hz, medan en CRT måste upp till högre frekvenser för att inte flimra alltför märkbart. Men det var alltså fel

Det jag reagerade på först var att 500-Hz exemplen från videodemon var de enda som såg ut att flyta, och tänkte att det kanske berodde på kameran. Min uppdaterade gissning är att det har att göra med hur mycket de skalat ner framerate i demon.

Många som haft den föreställningen att det är hela bilden som uppdateras på en gång. Oklart varför det är så, för det har aldrig fungerat på det sättet. OLED och LCD i de former vi använder dem i bildskärmar uppdaterar alltid radvis uppifrån och ned. Jag har i några artiklar här på Swec visat exempel på detta. Skillnaden är som skrivet sample-and-hold-effekten där LCD och OLED typiskt håller kvar bilden till nästa uppdatering där CRT i grunden bara är upptänd precis där elektronstrålen befinner. Slow-mo-guys-videon visar tydlig.

Teknik som plasma och DLP uppdaterar hela bilden samtidigt men använder istället temporal dither så att varje frame i bildsignalen blir en längre sekvens av halvtonsmönster istället.

Permalänk
Medlem

Men känns det lika cleant som en CRT i 75Hz? 😁

Saker jag inte saknar med CRT: vikt, icke linjär bild över hela ytan, känslighet för magnetfält, flimmer vid låg Hz, bildförvrängning vid snabb förändring av ljus yta

Saker jag saknar med CRT mot LCD (jag har ett par CRT hemma o jämföra med rakt av så det är inte bara minnen):
Avsaknad av latency, snabb respons, fläskiga och mustiga färger

Obs att detta bara är sant på en BRA CRT (trinitron el liknande) och i högre upplösningar starkt beroende av grafikkortets analoga sida.

Såna där CRT som t ex fanns i skolan eller i många PC paket kändes bara som ett synfel och cancer i ögat.

Hade gärna haft en monokrom terminal med amber, de är mysiga på nått vis

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men känns det lika cleant som en CRT i 75Hz? 😁

Det mesta ser väl bättre ut än det? 75Hz med en PWM-bredd på typ noll är inge vidare gött för ögonen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det mesta ser väl bättre ut än det? 75Hz med en PWM-bredd på typ noll är inge vidare gött för ögonen inte.

PWM bredd på en CRT?

Nu förstår jag inte riktigt..

Edit: på den gamla onda tiden körde jag normalt 85Hz i Windows, vi kunde iaf lana flera dygn utan att behöva ha speciella gula glasögon och räcerstolar.

Men i DOS är 75Hz mer normalt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.