Chromecast med Google TV säljstartar i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

10:- dyrare på CyberPhoto....

878:- ink frakt från CP.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSLASH:

Den variant som Inet säljer har inte stöd för nätverkskabel och ser inte att Google själva skriver att det är möjligt heller, men Wifi funkar fint. Något som är märkligt är att Disney+ och HBO Max gör reklam på halva skärmen, även om man inte är inloggad i deras app eller ens har appen installerad, men så är det överallt idag på webben med dessa två annonsörer.

Det går att lösa med en "hub", som nämnt.

För "hemskärmen" så kan man ju byta den appen väldigt enkelt, bara att hitta en man gillar bättre och installera via butiken, om man vill undvika Googles förslag/reklam och så. Kanske någon här exempelvis: https://www.makeuseof.com/tag/android-tv-launcher-apps/

Personligen har jag haft min ganska länge nu, köpte främst för att den kan hantera VPN bra så att jag kan komma åt amerikanska tjänster via ett sånt interface istället för att behöva använda en dator bara för att kolla på Hulu med allt mek det innebär. Är rätt imponerad av den ändå, allt fungerar smidigt och även om den inte är supersnabb i gränssnittet så räcker det gott till mediauppspelning. När min TV blir såpass föråldrad att appar inte funkar längre så köper jag nog en till, förhoppningsvis kanske det har kommit en ännu mer avancerad variant, eller kanske MS "streaming-stick" kan funka för media också, om den någonsin kommer.

Permalänk
Medlem

Oj, var den så nysläppt?

Vi kikade inatt och beställde en från Max Gaming för 888kr inkl. frakt tror jag. Jag trodde de hade funnits i handeln ett tag redan. Bra timing XD

För de som undrar varför den inte finns i fler färger, inklusive svart, så är det Googles policy med returplast i sina produkter som påverkar färgutbudet, enligt dem själva.

Beställde ett silikonskal till fjärren också, så den blir mindre hal som en del klagat på när jag kikade recensioner. Dessutom var det svart.

Ett sånt här: https://www.amazon.se/-/en/dp/B09F6KM5R5/ref=pd_lpo_1?pd_rd_i=B09F6KM5R5&th=1

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Om man redan har en smart tv, vad är poängen med denna? Chromecast är ju bekvämt om man vill streama något snabbt från mobilen tex men vad är poängen med "med Google tv"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

Finns inga streams som Chromecasten kan visa som behöver mer än 100Mb/s så varför skulle de använda onödigt dyra komponenter? Den skulle ju bli dyrare utan att ha förbättrad funktion.

Vem vet om Sony släpper sin Bravia core med upp till 80 Mbit eller annan tjänst då vi skaffar allt större tvapparater som ställer högre krav på hög bitrate för att inte bli störd av komprimeringsartefakter, så ett par ören i tillverkarled och en tia/tjuga i konsumentled känns rimligt. Hittar man adaptern är man nog inte average Joe.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Cadzon:

Om man redan har en smart tv, vad är poängen med denna? Chromecast är ju bekvämt om man vill streama något snabbt från mobilen tex men vad är poängen med "med Google tv"?

Kan tänka mig att det är praktiskt om man har en tv med riktigt kass inbyggd smart-tv-funktionalitet, eller om TV:n har några år på nacken och tillverkaren slutat skicka ut mjukvaruuppdateringar till smart-tv-systemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadzon:

Om man redan har en smart tv, vad är poängen med denna? Chromecast är ju bekvämt om man vill streama något snabbt från mobilen tex men vad är poängen med "med Google tv"?

Poängen är ju just att få "smart funktionalitet". TV-apparaternas smarthet föråldras ju väldigt snabbt så då kan detta vara ett sätt att få några år till av "smart-användning" av en bra skärm med gammalt system. Eller så kanske "din" smart-TV-plattform saknar en viss app exempelvis, i princip allt finns ju till Android. Eller så kanske du vill kunna casta och din TV inte har det inbyggt. Gamla CC är ju billigare än denna men inte om du vill ha den med 4K-stöd, så då finns det ju ingen anledning att köpa CC Ultra liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

För de som undrar varför den inte finns i fler färger, inklusive svart, så är det Googles policy med returplast i sina produkter som påverkar färgutbudet, enligt dem själva.

Lol, samtidigt som dom antagligen har världens flesta o största serverhallar som står o käkar enorma mängder energi dygnet runt, året runt. Svart plast lär vara en fis i rymden i jämförelse. Well well, rockar ändå vidare på min svarta Shield ett tag till.

Permalänk
Medlem

Vad härligt! Blir kanske att byta ut min pissiga apple tv så att man äntligen slipper dem helt och hållet.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Har kört min från Inet i 1,5 år. Funkar fint. Bra liten pryl.

/hulle.

En fråga om du möjligen har koll:)

Jag har beställt en chromecast 4 (TV) för att ha till min köks tv.

Men ljudet i tvn är kass och skulle gärna ha både bluetooth och ljud direkt från chromecasten då jag inbillar mig att det är bättre än genom en 8 år gammal samsung 32 tum. Men Chromecasten kanske inte har någon ljudutgång. Då blir det att köra optisk kabel till bluetoothhögtalare likt jag redan som setup. Men vore trevligt att få BRA, RIKTIGT BRA ljud i köket både för tv tittande och för musik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Om man redan har en smart tv, vad är poängen med denna? Chromecast är ju bekvämt om man vill streama något snabbt från mobilen tex men vad är poängen med "med Google tv"?

Den har bättre appstöd än många tv. Jag kör en modern LG oled men stör mig på att jag måste växla över till shield tv för vissa appar som VPN, cmore m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Den har sålts i Sverige även tidigare - exempelvis via Inet. Där köpte jag min.

Trodde det hade helt slagit slint i huvudet för mig när jag läste artikelns titel. Stod och funderade häromveckan ifall jag skulle plocka upp en till farsan när jag var inne i butiken.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LindseyVonn:

En fråga om du möjligen har koll:)

Jag har beställt en chromecast 4 (TV) för att ha till min köks tv.

Men ljudet i tvn är kass och skulle gärna ha både bluetooth och ljud direkt från chromecasten då jag inbillar mig att det är bättre än genom en 8 år gammal samsung 32 tum. Men Chromecasten kanske inte har någon ljudutgång. Då blir det att köra optisk kabel till bluetoothhögtalare likt jag redan som setup. Men vore trevligt att få BRA, RIKTIGT BRA ljud i köket både för tv tittande och för musik...

CC4 har BT.. Dock skrives det en del om synkproblem mellan ljud och bild.
https://support.google.com/googletv/answer/10049908?hl=sv

Ett annat alternativ är om TV'n din har en ljudutgång att koppla externa högtalare..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LindseyVonn:

En fråga om du möjligen har koll:)

Jag har beställt en chromecast 4 (TV) för att ha till min köks tv.

Men ljudet i tvn är kass och skulle gärna ha både bluetooth och ljud direkt från chromecasten då jag inbillar mig att det är bättre än genom en 8 år gammal samsung 32 tum. Men Chromecasten kanske inte har någon ljudutgång. Då blir det att köra optisk kabel till bluetoothhögtalare likt jag redan som setup. Men vore trevligt att få BRA, RIKTIGT BRA ljud i köket både för tv tittande och för musik...

Nä den har bara en HDMI-utgång, that's it. Jag vet att det går att expandera den via USB-porten (som används för laddning) men då mest för Ethernet eller lagring, har inte hört någon få en ljudutgång där.

Den har BT dock, men om den går att synka till högtalare undrar jag, det blir ju ur synk mot bilden också lite då. Jag har inte provat.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Köpte från Tyskland för över ett år sen, har fungerat kanonbra

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kan tänka mig att det är praktiskt om man har en tv med riktigt kass inbyggd smart-tv-funktionalitet, eller om TV:n har några år på nacken och tillverkaren slutat skicka ut mjukvaruuppdateringar till smart-tv-systemet.

Skrivet av snajk:

Poängen är ju just att få "smart funktionalitet". TV-apparaternas smarthet föråldras ju väldigt snabbt så då kan detta vara ett sätt att få några år till av "smart-användning" av en bra skärm med gammalt system. Eller så kanske "din" smart-TV-plattform saknar en viss app exempelvis, i princip allt finns ju till Android. Eller så kanske du vill kunna casta och din TV inte har det inbyggt. Gamla CC är ju billigare än denna men inte om du vill ha den med 4K-stöd, så då finns det ju ingen anledning att köpa CC Ultra liksom.

Skrivet av Michael1:

Den har bättre appstöd än många tv. Jag kör en modern LG oled men stör mig på att jag måste växla över till shield tv för vissa appar som VPN, cmore m.m.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Om man redan har en smart tv, vad är poängen med denna?

Jag har en Panasonic Smart-TV och den hade Youtube, men den kraschade och var seg som klister, sedan fick Panasonic för sig att plocka bort stödet för appen, så den gick inte att köra längre eller hämta hem en nyare/samma version, många andra appar fungerar inte heller längre och inga nya kommer, så köper du inte en ny TV varje år, så är detta en smidig lösning, jag har äldre Chromecast och dom fungerar fortfarande utan problem.

Permalänk
Medlem

För er som kan lite spanska eller kan tänka sig använda google translate så har "El corte ingles" enheter i lager för 60 eur samt 6 eur frakt till sverige. Vid beställning krävs passnr. eller NIE om ni råkar ha ett sånt.

https://www.elcorteingles.es/electronica/A37319095-google-chr...

PM gärna om ni har frågor eller behöver hjälp med beställning.

Permalänk
Skrivet av xfade:

CC4 har BT.. Dock skrives det en del om synkproblem mellan ljud och bild.
https://support.google.com/googletv/answer/10049908?hl=sv

Ett annat alternativ är om TV'n din har en ljudutgång att koppla externa högtalare..

Tack för svar!

Ok, den har till och med bluetooth vilket for som en tanke genom huvudet, precis som tanken for genom huvudet angående hur bra en sådan synkning isf skulle fungera för hörlurar eller högtalare... Om jag skulle lyckas få till produkter/högtalare som klarar synkningen bra så vore det ju en dröm.

Annars får det bli inkoppling med optisk kabel i min gamla samsung. Så har jag idag vilket är ok med ett par edifier högtalare. De är lite stora där så ville lyxa med någon BO HK eller annat fint märke som blir lite mer smutt. Får kolla så att de har optisk utgång då, om synken inte skulle funka så bra:(

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Nä den har bara en HDMI-utgång, that's it. Jag vet att det går att expandera den via USB-porten (som används för laddning) men då mest för Ethernet eller lagring, har inte hört någon få en ljudutgång där.

Den har BT dock, men om den går att synka till högtalare undrar jag, det blir ju ur synk mot bilden också lite då. Jag har inte provat.

/hulle.

Tack!

Googlade lite för att se vad världen sa. Hittade detta som var ett alternativ till lösning. Men då är det soundbar och det hade jag inte tänkt mig som högtalare egentligen:

The CCwGTV remote is BT and there are options to add BT devices. Once paired and as long as the BT speaker is left ON, you can play audio through the BT speaker. Although, not recommended for audio for videos, as you'd never get the audio and video to synchronize. Even the Pixel Buds don't synchronize with video properly.

Edit: my TV has crap speakers, so I plug the Chromecast into a JBL soundbar and use HDMI passthrough for video to the screen (TV). Works great!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LindseyVonn:

En fråga om du möjligen har koll:)

Jag har beställt en chromecast 4 (TV) för att ha till min köks tv.

Men ljudet i tvn är kass och skulle gärna ha både bluetooth och ljud direkt från chromecasten då jag inbillar mig att det är bättre än genom en 8 år gammal samsung 32 tum. Men Chromecasten kanske inte har någon ljudutgång. Då blir det att köra optisk kabel till bluetoothhögtalare likt jag redan som setup. Men vore trevligt att få BRA, RIKTIGT BRA ljud i köket både för tv tittande och för musik...

Du kan koppla in en så kallad "HDMI audio extracter" mellan chromecast och TV, så kan du få ut ljudet till en annan port. Om du ville så skulle du kunna slussa ljudet vidare till en Bluetooth sändare eller liknande, men det skulle nog bli ganska osynkat med det som visas på TV:n.

Googla på hdmi audio extractor, finns ett par olika med olika utgångar.

Visa signatur

Ton fisk

Permalänk
Skrivet av Cfcv86:

Du kan koppla in en så kallad "HDMI audio extracter" mellan chromecast och TV, så kan du få ut ljudet till en annan port. Om du ville så skulle du kunna slussa ljudet vidare till en Bluetooth sändare eller liknande, men det skulle nog bli ganska osynkat med det som visas på TV:n.

Googla på hdmi audio extractor, finns ett par olika med olika utgångar.

mmm Men det är ju just synken som är det viktiga så en sådan audio extractor låter ju inte toppen direkt. Man kan ju tycka att vi har supersnabba prylar 2022 men det är klart det ska igenom omvandlare mm innan det kommer ut bild i tv och ljud i högtalare så synk kanske är svårare än man kan tro..

Permalänk
Medlem

Känns som en jävligt meh nyhet.
Enda skillnaden är typ att det står på nordiska språk på box och manual (Typ som alla google nest högtalarna, vissa är EU version vissa nordic)
Flera andra har sålt den som gråimport hur länge som helst.

Köpte min på inet nu senast för 499.
Känns inte som det är värt 900:- ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

För er som kan lite spanska eller kan tänka sig använda google translate så har "El corte ingles" enheter i lager för 60 eur samt 6 eur frakt till sverige. Vid beställning krävs passnr. eller NIE om ni råkar ha ett sånt.

https://www.elcorteingles.es/electronica/A37319095-google-chr...

PM gärna om ni har frågor eller behöver hjälp med beställning.

Krävs giltig pass eller kan man använda gammalt pass? Har pass från då jag var ung.

Annan fråga, går det att ställa in på svenska på dessa enheter från Spanien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Köpte min på inet nu senast för 499.

När var det? Enligt prisjakt så har den aldrig varit så lågt som nu, så det måste varit nån swec-rea eller något?

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen skillnaden på en sån där och en Chromecast? Varför ska man ha en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Vad är egentligen skillnaden på en sån där och en Chromecast? Varför ska man ha en?

Denna har du fjärrkontroll till och där med slipper man fippla med mobilen, utan du har allt (appar) i Chromecasten istället, dvs du kan installera så gott som vilka appar du vill.

OnT
Skulle va gött med en till så man slipper pilla med mobilen så fort man ska kika på nåt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Oj, trodde redan den fanns i Sverige. Köpte en för länge sedan till brorsan på CDON, typ samma pris som en Chromecast 4k vill ju minnas. Måste vara en grå-importerad då

Permalänk

Den har gått att köpa på inet.se i ett par månader nu. Och där har den legat i lager varjegång jag har kikat iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem

köpte min på inet för över ett år sedan, riktigt nöjd med den

Visa signatur

In science we trust!