Chromecast med Google TV säljstartar i Sverige

Permalänk
Skrivet av Nothorized:

Den har gått att köpa på inet.se i ett par månader nu. Och där har den legat i lager varjegång jag har kikat iaf.

och på Cyberphoto köpte jag min idag. Blev mindfuckad av artikeln då jag precis skulle beställa och så berättar man att den kommer till Sverige om en månad.. Sen kostade det ju hiskeliga 808 spänn med frakt från Norrland till människobyn men fn verkar det inte gå att köpa mycket billigare ngn annanstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Några få kronor gånger flera miljoner enheter är lika med flera miljoner. I ren vinst.

Det beror ju helt på hur man ser på saken. Om det innebär att 1/100 låter bli att köpa/köper någon annan variant så är det plötsligt ingen vinst alls utan istället en förlust av en potentiell affär.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

När var det? Enligt prisjakt så har den aldrig varit så lågt som nu, så det måste varit nån swec-rea eller något?

Precis
Chromecast med Google TV SWEC-22 (100st)
2022-04-25
499

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Precis
Chromecast med Google TV SWEC-22 (100st)
2022-04-25
499

Ah! Den jag missade (var för sent ute )

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

"Chromecast med Google TV (Snow) är tyvärr slut i lager och har tagits bort från kundvagnen."

Jag som väntat så länge...
Ser ut som en får vänta lite till..

Har funnits i svenska butiker länge, som tråden redan kommunicerat. Väg om det verkligen är värt att gå och vänta för att spara den där hundralappen det är fråga om.

Skrivet av Hulle:

Har kört min från Inet i 1,5 år. Funkar fint. Bra liten pryl.

Köpte min från inet också. Och är lika nöjd jag… kanske den enda googleprylen någonsin jag inte haft några problem med.

Skrivet av blackeagle:

För de som undrar varför den inte finns i fler färger, inklusive svart, så är det Googles policy med returplast i sina produkter som påverkar färgutbudet, enligt dem själva.

Spelar ingen större roll. Jag har lagt undan den fjärren som kom med i någon byrålåda och använder min vanliga tv-fjärr med den istället. Inga Netflix och youtubknappar, förvisso, men dem vill jag ändå inte ha. Annars funkar tv-fjärren lika bra.

Skrivet av Särimner:

Annan fråga, går det att ställa in på svenska på dessa enheter från Spanien?

På den gråimporterade tyska enhet jag köpte på inet var det i alla fall inga problem att ställa in svenska.

Permalänk
Inaktiv

Värt att känna till är att den tyvärr inte byter bilduppdateringsfrekvens efter innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det beror ju helt på hur man ser på saken. Om det innebär att 1/100 låter bli att köpa/köper någon annan variant så är det plötsligt ingen vinst alls utan istället en förlust av en potentiell affär.

Jo, så är det ju. Därför det finns marknadsundersökningar och referensgrupper. Kvalité vs kvantitet är inget nytt problem och de har troligen hundratals ekonomer som räknat på det

Och vill du ha bra grejer istället för denna så finns alltid Apple TV

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Värt att känna till är att den tyvärr inte byter bilduppdateringsfrekvens efter innehållet.

Ska komma i nästa stora Android-uppdatering afaik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Om man redan har en smart tv, vad är poängen med denna? Chromecast är ju bekvämt om man vill streama något snabbt från mobilen tex men vad är poängen med "med Google tv"?

Finns det någon vettig smart-tv ännu?

Permalänk
Medlem

Helt ok nöjd med min Chromecast with GoogleTV. En kass sak är att jag får byta uppdateringsfrekvens mellan t.ex. Netflix och IPTV. Finns ingen automatisk refresh rate på den. 24Hz på Netflix och 50Hz på IPTV. Lite lamt..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Krävs giltig pass eller kan man använda gammalt pass? Har pass från då jag var ung.

Annan fråga, går det att ställa in på svenska på dessa enheter från Spanien?

Jag är osäker gällande gammalt passnr, kanske funkar? Tror det endast är krav eftersom de skickar utomlands men inte kontrollerar mot någon databas. Går nog med största säkerhet att ställa in på svenska eller åtminstone engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Helt ok nöjd med min Chromecast with GoogleTV. En kass sak är att jag får byta uppdateringsfrekvens mellan t.ex. Netflix och IPTV. Finns ingen automatisk refresh rate på den. 24Hz på Netflix och 50Hz på IPTV. Lite lamt..

https://play.google.com/store/apps/details?id=mobi.bytearray....
Kör denna på min ShieldTV. Funkar kanon med Hbomax och Disney+. Säkert också med andra streaming appar.

Permalänk
Medlem

Har två nvidia shields idag men behöver en enhet till till en annan tv, är den här google tv tillräckligt bra eller kommer den kännas meh i jämförelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

https://play.google.com/store/apps/details?id=mobi.bytearray....
Kör denna på min ShieldTV. Funkar kanon med Hbomax och Disney+. Säkert också med andra streaming appar.

Tror jag provat den men fick den aldrig att fungera. Ska kika ikväll

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jo, så är det ju. Därför det finns marknadsundersökningar och referensgrupper. Kvalité vs kvantitet är inget nytt problem och de har troligen hundratals ekonomer som räknat på det

Och vill du ha bra grejer istället för denna så finns alltid Apple TV

Haha men nu har jag ju min Gb/s-ethernet kopplat till chromecasten o de kostade lååångt under vad en Apple TV gör iaf

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Jo, så är det ju. Därför det finns marknadsundersökningar och referensgrupper. Kvalité vs kvantitet är inget nytt problem och de har troligen hundratals ekonomer som räknat på det

Nej, och det är klart att en enhet som kostar så här lite innebär en del kompromisser. Men jag vet inte om jag skulle räkna avsaknad av ethernet dit riktigt, Chromecast bygger ju på trådlös uppkoppling liksom, och den absoluta majoriteten av de som kan tänkas köpa en sådan här har trådlöst hemma, dessutom behövs inte högre hastigheter egentligen med tanke på syftet.

Fjärren är en uppenbar kompromiss i mina ögon, den är rätt liten, har begränsad funktionalitet och känslan är något plastig. Kontrasten är väldigt stor jämfört med den till min TV exemepelvis. Å andra sidan kostar en ersättningsfjärr till min TV typ som tre hela Chromecasts så jämförelsen är inte riktigt rättvis.

Citat:

Och vill du ha bra grejer istället för denna så finns alltid Apple TV

Apple TV är absolut trevlig på många sätt, men den är ju mycket mer begränsad och förstås sjukt mycket dyrare speciellt om man vill ha stöd för 4K och så.

Permalänk
Medlem

Verkar som det kan komma en ny version 2022 så kanske bör man avvakta med köp.

Vad ska man med fjärrkontroll till? Fungerar inte TVns fjärr? Borde ju delas upp i så fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TuHack:

Verkar som det kan komma en ny version 2022 så kanske bör man avvakta med köp.

Vad ska man med fjärrkontroll till? Fungerar inte TVns fjärr? Borde ju delas upp i så fall.

Tevens fjärr funkar men den har sannolikt inte en mikrofon kopplad till Google Assistenten exempelvis. Men absolut funkar det ju bra med tevens fjärr. Skillnaden mot tidigare CC är ju att man kan "browsa" innehåll på ett annat sätt, man behöver inte använda telefonen för att hitta vad man ska se på helt enkelt. Gamla CC stödde ju play och paus från tevens fjärr, men typ inget mer, så det är ett stort lyft tycker jag.

Permalänk
Medlem

Fungerar lokala appar på denna likt cmore, Viaplay och SVT?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av endy:

Fungerar lokala appar på denna likt cmore, Viaplay och SVT?

Ja.

Den kör Android så i teorin funkar ju alla Android-appar, men helst vill man ju ha appar anpassade för Android TV så att de har ett gränssnitt anpassat för en stor skärm, indikerar vilka alternativ man står på och liknande. Och en del appar kräver ju saker som denna inte har, som kamera eller vad det nu kan vara.

Jag "sideloadade" Hulu-appen till min CC och tog fel version först och råkade få in telefon-appen. Det funkade ändå men det var extremt svårt att navigera runt för det fanns liksom ingen indikation alls om vilket alternativ man stod på. Efter byte till rätt version så funkade det utmärkt dock.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man behöver en extern ac-adapter för att den ska lira, vanlig USB från TV:n räcker inte till.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheBodyLotion:

Tråkigt att man behöver en extern ac-adapter för att den ska lira, vanlig USB från TV:n räcker inte till.

Det beror på hur mycket man får från tevens USB. Vi är inte riktigt på den nivån att 500mA räcker för att spela upp 4K på ett bra sätt, så det är inte så mycket att göra tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Måste vara en grå importerad då

Va!? Finns den i grått utomlands? (☉_☉)

Permalänk

jag köpte min 2021-01-11 från Inet. Trodde den hade släppts för länge sedan.. Eller är detta en ny? Denna jag har

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk

Har haft min i snart ett år, enda nackdelen med den är minnet.
Men det löser man lätt med en usb c docka och en extern hd.

Rekommenderas starkt!

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Verkar som det kan komma en ny version 2022 så kanske bör man avvakta med köp.

Vad ska man med fjärrkontroll till? Fungerar inte TVns fjärr? Borde ju delas upp i så fall.

Det var de jag också på pekade förut.. flera ställen påstår v2 hösten 22. Känns ju som man vill tömma lagren sen lansera nya i höst.

Permalänk
Medlem

Kan man likt nvidia shield byta ut 'launchern' så man slipper all reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhilmoen:

Kan man likt nvidia shield byta ut 'launchern' så man slipper all reklam?

Ska tydligen fungera japp
https://www.reddit.com/r/AndroidTV/comments/jnxlmw/guidenativ...

För övrigt kan jag rekommendera tvQuickActions, sen jag började med den så ser jag så gott som aldrig ens min launcher längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Tror jag provat den men fick den aldrig att fungera. Ska kika ikväll

Jag lite issues också som jag lyckades lösa, speciellt med Disney+. Den kan du t.ex. inte köra "automatic change" då jag iaf får en black screen när jag drar igång en stream och sen hoppar den ut till menyn igen. Den måste du konfa så att den startar upp med 24p. Menyerna kommer då också var 24hz men inget som stör mig. HBOMax funkar med "automatic change" så den ändrar hz till det som streamen rapporterar och sedan tillbaka till 60 när du hoppar ut i menyerna etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det spelar roll när den den vita fjärrisen ligger på bordet.

Skaffa en multifjärr!

Skrivet av glad_katt:

Tyvärr har produkten inte en ethernetport till info.

Nej men du kan koppla in valfri USB-C-hub/dongel och köra RJ45.

Skrivet av Cadzon:

Om man redan har en smart tv, vad är poängen med denna? Chromecast är ju bekvämt om man vill streama något snabbt från mobilen tex men vad är poängen med "med Google tv"?

Som många andra redan skrivit men tål att repetera; smart tv uppdateras inte lika ofta!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB