Alienwares bildskärm med QD-OLED-panel får svenskt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

<Uppladdad bildlänk>

Sedär, min står kvar på "Transit" som status. Där dog nog chansen om leverans idag 😅

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk

Appen verkar inte uppdatera, stod transit där och fick ändå skärmen för 1h sedan nu måste man bara jobba tills man får sätta upp den!!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Appen verkar inte uppdatera, stod transit där och fick ändå skärmen för 1h sedan nu måste man bara jobba tills man får sätta upp den!!

Min uppdaterades senare till att den är för leverans idag, men ännu har inget ramlat in. Några timmar kvar på dagen..

EDIT: Några minuter senare kom den

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem
Skrivet av brize:

Min uppdaterades senare till att den är för leverans idag, men ännu har inget ramlat in. Några timmar kvar på dagen..

EDIT: Några minuter senare kom den

Härligt. Själv sitter man fortfarande och väntar..

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Nu finns det en ordentlig recension av skärmen. Längtar tills jag får min.
https://tftcentral.co.uk/reviews/dell-alienware-aw3423dw-qd-o...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Samma här, bor i Stockholm. Jag snackade med TNT precis, de kunde inte ens lova leverans imorgon. "Vi har en extrem backlogg". Vilket skämt.

Skrivet av brize:

Kom du fram på kundtjänst? Satt i kö en timme sist utan framgång, kunde önska att de skickat med dhl istället. Sämsta är att de inte går ut med någon info alls, shit happens men att inte informera sina kunder är riktigt dåligt i dessa tider.

Skrivet av Waliant:

Japp, tog ganska exakt en timme att komma fram. Det hela är riktigt dåligt. Som du säger, de kunde ju i alla fall informera.

Vad har hänt med TNT egentligen att de har blivit såhär kassa på så kort tid egentligen?

Vi använde de alltid jobbet tidigare fram till Mars, min kollega i stockholm hyllade de till skyarna. Beställde vi upphämtning innan klockan 3 kom de alltid samma dag och ibland inom en timme.

Sedan försvann vårat avtal så vi har använt annat. Eller är det sådan skillnad på privat / företag sidan hos de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Vad har hänt med TNT egentligen att de har blivit såhär kassa på så kort tid egentligen?

Vi använde de alltid jobbet tidigare fram till Mars, min kollega i stockholm hyllade de till skyarna. Beställde vi upphämtning innan klockan 3 kom de alltid samma dag och ibland inom en timme.

Sedan försvann vårat avtal så vi har använt annat. Eller är det sådan skillnad på privat / företag sidan hos de?

Oklart, snackade med den nu igen på morgonen och de kunde inte lova leverans idag heller. Nu är det ju trafikkaos i Stockholm denna veckan så kan väl ha viss förståelse för att det är lite värre än vanligt. Men att det skall ta en extra vecka att få sin leverans, vilket det lär bli om det inte kommer idag, är ju rätt segt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Oklart, snackade med den nu igen på morgonen och de kunde inte lova leverans idag heller. Nu är det ju trafikkaos i Stockholm denna veckan så kan väl ha viss förståelse för att det är lite värre än vanligt. Men att det skall ta en extra vecka att få sin leverans, vilket det lär bli om det inte kommer idag, är ju rätt segt.

Sjukt trist, antar att de i vanlig ordning inte hade någon förklaring heller?

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem
Skrivet av brize:

Sjukt trist, antar att de i vanlig ordning inte hade någon förklaring heller?

"Mycket gods"

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Fick hem skärmen i onsdags. Fläkten hörs om jag ställer mig ovanför skärmen och lyssnar, annars märker man inte av den. Den var bra djupare än min gamla X34P dock, så man kommer bra närmare den än vad jag förväntande mig.

Det här med HDR dock, någon som har en snabb crashcourse på det hela när det kommer till Windows?
Måste jag slå på det i under skärminställningar, sen slå på det i respektive spel och slå av det när jag har kört klart?
Bilden ser "fel" ut om den är i konstant HDR läge då skrivbordsmiljön inte verkar HDR anpassad.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bi99uy:

Fick hem skärmen i onsdags. Fläkten hörs om jag ställer mig ovanför skärmen och lyssnar, annars märker man inte av den. Den var bra djupare än min gamla X34P dock, så man kommer bra närmare än den än vad jag förväntande mig.

Det här med HDR dock, någon som har en snabb crashcourse på det hela när det kommer till Windows?
Måste jag slå på det i under skärminställningar, sen slå på det i respektive spel och slå av det när jag har kört klart?
Bilden ser "fel" ut om den är i konstant HDR läge då skrivbordsmiljön inte verkar HDR anpassad.

I Windows 11 är det enklaste Win+Alt+B för att slå av och på HDR. Du kan också slå på Auto-HDR i inställningarna för att få HDR i vissa titlar som inte officiellt stödjer det, typ Dota 2. Sen får du i spel som har HDR-stöd även aktivera detta i spelets inställningar vid behov.

På OSD:n kan du växla mellan HDR400 True Black och HDR1000, de flesta föredrar den sistnämnda. Misstänker att du kommer höra blowerfläkten lite när HDR varit igång ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

I Windows 11 är det enklaste Win+Alt+B för att slå av och på HDR. Du kan också slå på Auto-HDR i inställningarna för att få HDR i vissa titlar som inte officiellt stödjer det, typ Dota 2. Sen får du i spel som har HDR-stöd även aktivera detta i spelets inställningar vid behov.

På OSD:n kan du växla mellan HDR400 True Black och HDR1000, de flesta föredrar den sistnämnda. Misstänker att du kommer höra blowerfläkten lite när HDR varit igång ett tag.

Danke! Så dags för Windows 11 då mao...

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Fick min idag, väldigt nöjd överlag Det med text problem märker jag inte alls ifall jag inte letar efter det, och spelar mest ändå. Bytte från Asus ROG PG278QR som jag haft i säkert 6 år? Köpte en så fort de släpptes. Cyperpunk med HDR ser sjukt nice ut. Var orolig att jag skulle tycka att den är för bred, men inget jag tänker på när jag spelar. Dock vägrar Windows 11 stänga av skärmen efter 5 min som jag ställt in det till i power, osäker på varför, så har ställt in att datorn skall gå till sleep istället efter 5 min.

För de som tvekar ifall det är står skillnad på en TN och denna så säger jag go for it.

typo
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

För de som tvekar ifall det är står skillnad på en TN och denna så säger jag go for it.

Skulle tro att de som ens kommer på tanken att jämföra denna med en skärm med TN-panel har klart större problem än så

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fläkten har nu börjat dumma sig. Från att varit knäpptyst har den fått för sig att "flåsa" till sig lite spontant då och då, ungefär som att fläktkurvan är tetigt inställd och reagerar på sekunden gällande temperaturförändringar. Det låter inte speciellt mycket när man spelar, men är lite störande när man slösurfar på kvällarna.
Har det varit något snack om en FW uppdatering från Dell eller är det munkaveln på?

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

går inte att uppgradera FW själv på dessa skärmar. tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bi99uy:

Fläkten har nu börjat dumma sig. Från att varit knäpptyst har den fått för sig att "flåsa" till sig lite spontant då och då, ungefär som att fläktkurvan är tetigt inställd och reagerar på sekunden gällande temperaturförändringar. Det låter inte speciellt mycket när man spelar, men är lite störande när man slösurfar på kvällarna.
Har det varit något snack om en FW uppdatering från Dell eller är det munkaveln på?

Dells respons på klagomål har varit att be om inspelade videoklipp på fläktljudet, vilket i regel bedöms som (personen här som hade en resonanskammare var väl ett undantag) att det är normalt. Enda sättet att bli kvitt flåsandet (om det inte är varmt i ditt rum) är att köra med lägsta möjliga ljusstyrka (vilket innebär HDR avstängt). Dark mode kan hjälpa med detta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

"Mycket gods"

Cirkusen fortsätter på TNT. Fortfarande ingen leverans. Supporten skyller på sammanslagningen med FedEx. "Det är kaos i Stockholm". Imorse flyttades det runt lite på lagret i Upplands Väsby.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått den till slut. De dök upp bara helt plötsligt, ingen ny info på sidan. Men man ska inte klaga på just det

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Dells respons på klagomål har varit att be om inspelade videoklipp på fläktljudet, vilket i regel bedöms som (personen här som hade en resonanskammare var väl ett undantag) att det är normalt. Enda sättet att bli kvitt flåsandet (om det inte är varmt i ditt rum) är att köra med lägsta möjliga ljusstyrka (vilket innebär HDR avstängt). Dark mode kan hjälpa med detta också.

Aha, tråkigt. Det är ju inte själva volymen i sig själv som är störande utan mer att det sker så spontant. Du sitter o slöscrollar lite och helt plötsligt låter det som nån lite väl pilsk snubbe tar ett djupt andetag, fnyser ut luft genom näsan och sedan försvinner bort för att sedan återkomma inom nån gång inom 1-15 minuter igen. Hade hellre sett att man kunde ha fläkten igång på ett högre varvtal konstant istället, men men. Tack för inputen.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Nu är iaf min skärm påväg, ändrades till "Under produktion" igår och sedan "skickad" med leverans på fredag.
Fick inga mail alls med dessa uppdateringar dock, fick loga in på dell.com och kolla min order manuellt.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Nu är iaf min skärm påväg, ändrades till "Under produktion" igår och sedan "skickad" med leverans på fredag.
Fick inga mail alls med dessa uppdateringar dock, fick loga in på dell.com och kolla min order manuellt.

Samma för mig. Ska också få leverans på fredag efter att först fått ordern försenad till 8 juli. Dock ställer jag mig tveksamt givet hur andra upplevt TNT:s leveransprocess. Men ska bli oerhört kul att testa denna!

Permalänk
Medlem

Min fläkt går konstant även med 60hz, 50% brightness samt sdr när jag sitter och jobbar på dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Min fläkt går konstant även med 60hz, 50% brightness samt sdr när jag sitter och jobbar på dagarna.

Det är två fläktar i den, en som rullar konstant på lägre varvtal och den hör jag bara om jag sätter örat mot. Sen är det en till som kickar in och gör ett intermittent dovt flåsande, för att bli kvitt den behöver jag dra ner ljusstyrkan och/eller köra dark mode. Tror inte uppdateringsfrekvensen gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är två fläktar i den, en som rullar konstant på lägre varvtal och den hör jag bara om jag sätter örat mot. Sen är det en till som kickar in och gör ett intermittent dovt flåsande, för att bli kvitt den behöver jag dra ner ljusstyrkan och/eller köra dark mode. Tror inte uppdateringsfrekvensen gör någon skillnad.

Jaha! Den som går konstant är tillräckligt högljudd för att höras hela tiden på min. Märker det endast när jag jobbar då jag kör utan hörlurar. Inte så irriterande men känns ju inte direkt premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Jaha! Den som går konstant är tillräckligt högljudd för att höras hela tiden på min. Märker det endast när jag jobbar då jag kör utan hörlurar. Inte så irriterande men känns ju inte direkt premium.

Nu har jag inte just denna skärm men har väl haft många andra med fläkt, och min erfarenhet att har man väl vant sig med något som är helt tyst så blir det genast klart mer irriterande när man inte längre har det så, även om man må ha haft klart mer högljudda skärmar etc. tidigare.

Permalänk

Äntligen kom den, inga problem med TNT leveransen.
Underbar bild, fläkten stör inte alls och hörs knappt.
Färgerna, svärtan och allting är helt perfekt.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem

Golvad, bästa uppgraderingen någonsin? Rekommenderar alla att byta till OLED asap!
Har än så länge inte hört fläkten, men största rädsla då jag är rätt ljudkänslig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Äntligen kom den, inga problem med TNT leveransen.
Underbar bild, fläkten stör inte alls och hörs knappt.
Färgerna, svärtan och allting är helt perfekt.

Härligt att höra! Jag verkar ha mer otur då den verkar fast i helsingborg sen några dagar tillbaka…