Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Bordslösningen ser riktigt grym ut! Har funderat på att bygga en liknande setup i sommar, vilka stålprofiler använde du samt hur (i grova drag) var tillvägagångssättet för montering av stålprofilerna?

Köpte L-profiler i stål på Hornbach som jag kapade av i rätt längd och borrade hål för skruva i, slipade lite lätt och spraya ett lager hammarlack för få en yta som man inte blev smutsig av att ta på. Sen förborra jag i bordsskivan och skruva dit dem bara. Ska bli spännande se hur skivan ser ut efter 1år om den började ge sig eller inte.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

https://photos.app.goo.gl/5JdK6Fnomt6ABCjd8
Äntligen är jag klar med mitt specialbyggda skrivbord. Det började med att jag fick ett par begagnade höj o sänkbara pelare från jobbet. Skillnaden mellan dessa och dom flesta som kan hittas på marknaden är lyftkapaciteten. Normalt ligger dessa på 300-400N styck, medans dom jag fick från jobbet ligger på 800N styck.

Sen kom ett "litet" problem och det är att det finns inga fötter till dessa pelare. Varken på jobbet eller på marknaden som går att köpa löst. Så jag fick tillverka egna. Blev en massa CAD på luncher och raster på jobbet och när jag väl tyckte att jag var klar så sket allting i CNC.n. Antingen var det för lite yta för att hålla kvar mina bitar som gjordes i Björk plywood eller så funkade inte programmet i en logisk tanke. Tydligen så har Italienare en annan syn på vad en 5 axlig CNC borde kunna göra och inte. Så tillbaka till ritbordet igen. Efter typ 20 timmar och ett 10 tals prototyper så var jag klar. Resultatet blev 2 st bitar ihopskruvade i måtten 25*120*750mm där den översta biten har ett hål rakt igenom för pelaren med 0.1mm tillgodo åt alla håll. Den nedre biten har fått typ likadant som den översta dock med 10mm kvar för att ha något mellan skruvarna som är i änden på pelarna.

Sen kom nästa problem och det var skivan. Jag hade bestämt mig ett special laminat från Formica som heter F6316 Neo Tornado, Absolut Matte Infiniti. Extremt matt yta, anti-fingerprint och det går att reparera ytan om det skulle uppstå repor. Har testat själv för jag trodde det var rent skitsnack i reklamsyfte men nej. Våt trasa och strykjärn över ytan i 2 sekunder och dom är borta.

Dock så när jag hade kommit så långt att jag skulle beställa detta laminat så fick jag veta att det har slutat tillverkas... Men att jag kunde få det som en bänkskiva i måtten 30*1440*3600mm.

Men när det fanns som laminat så hade jag tänkt mig att limma det på en 25mm tjock plywood skiva o och sedan fräsa undertill med en 30° lutning runtom. Först hade jag designat skrivbordet med måtten 800 djupt och 1600 brett. Med en infräsning i mitten på skivan där jag ska sitta som ses på bilden. Sedan ha en snygg radie i alla hörn med denna 30° lutning. Funkar så fint i CAD och simulering på CNC.n men när det kom till maskinen så gick det inte. Tydligen är det ett välkänt problem hos andra tillverkare som har förklarat det för mig varför jag fick det resultatet som jag fick så jag valde till slut 45° hörn bara för att få till en 30° lutning i underkant. Som skulle vara så snyggt på plywood. Dock så blev det en bänkskiva gjord i spån så jag fick helt enkelt fräsa bort allt material förutom laminatet och lägga dit björklister i efterhand och en bit valnöt där den infräsningen är när jag sitter vid skrivbordet. Fräst i 16 st Rampamuffar M6 för skruvning till pelarna. Och sedan vaxat alla lister runtom med antikwax.

Till vänster står min gamla Dell dator från 2012 med och min MSI GF63 Thin 9SCXR, SteelSeries Apex M750 och Logitech G502 SE och min nya Dell S2721DGFA som jag köpte på Inet idag. Min stol är en Håg Capisco 8107 grön.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av Mörksuggan:

https://photos.app.goo.gl/5JdK6Fnomt6ABCjd8
Äntligen är jag klar med mitt specialbyggda skrivbord. Det började med att jag fick ett par begagnade höj o sänkbara pelare från jobbet. Skillnaden mellan dessa och dom flesta som kan hittas på marknaden är lyftkapaciteten. Normalt ligger dessa på 300-400N styck, medans dom jag fick från jobbet ligger på 800N styck.

Sen kom ett "litet" problem och det är att det finns inga fötter till dessa pelare. Varken på jobbet eller på marknaden som går att köpa löst. Så jag fick tillverka egna. Blev en massa CAD på luncher och raster på jobbet och när jag väl tyckte att jag var klar så sket allting i CNC.n. Antingen var det för lite yta för att hålla kvar mina bitar som gjordes i Björk plywood eller så funkade inte programmet i en logisk tanke. Tydligen så har Italienare en annan syn på vad en 5 axlig CNC borde kunna göra och inte. Så tillbaka till ritbordet igen. Efter typ 20 timmar och ett 10 tals prototyper så var jag klar. Resultatet blev 2 st bitar ihopskruvade i måtten 25*120*750mm där den översta biten har ett hål rakt igenom för pelaren med 0.1mm tillgodo åt alla håll. Den nedre biten har fått typ likadant som den översta dock med 10mm kvar för att ha något mellan skruvarna som är i änden på pelarna.

Sen kom nästa problem och det var skivan. Jag hade bestämt mig ett special laminat från Formica som heter F6316 Neo Tornado, Absolut Matte Infiniti. Extremt matt yta, anti-fingerprint och det går att reparera ytan om det skulle uppstå repor. Har testat själv för jag trodde det var rent skitsnack i reklamsyfte men nej. Våt trasa och strykjärn över ytan i 2 sekunder och dom är borta.

Dock så när jag hade kommit så långt att jag skulle beställa detta laminat så fick jag veta att det har slutat tillverkas... Men att jag kunde få det som en bänkskiva i måtten 30*1440*3600mm.

Men när det fanns som laminat så hade jag tänkt mig att limma det på en 25mm tjock plywood skiva o och sedan fräsa undertill med en 30° lutning runtom. Först hade jag designat skrivbordet med måtten 800 djupt och 1600 brett. Med en infräsning i mitten på skivan där jag ska sitta som ses på bilden. Sedan ha en snygg radie i alla hörn med denna 30° lutning. Funkar så fint i CAD och simulering på CNC.n men när det kom till maskinen så gick det inte. Tydligen är det ett välkänt problem hos andra tillverkare som har förklarat det för mig varför jag fick det resultatet som jag fick så jag valde till slut 45° hörn bara för att få till en 30° lutning i underkant. Som skulle vara så snyggt på plywood. Dock så blev det en bänkskiva gjord i spån så jag fick helt enkelt fräsa bort allt material förutom laminatet och lägga dit björklister i efterhand och en bit valnöt där den infräsningen är när jag sitter vid skrivbordet. Fräst i 16 st Rampamuffar M6 för skruvning till pelarna. Och sedan vaxat alla lister runtom med antikwax.

Till vänster står min gamla Dell dator från 2012 med och min MSI GF63 Thin 9SCXR, SteelSeries Apex M750 och Logitech G502 SE och min nya Dell S2721DGFA som jag köpte på Inet idag. Min stol är en Håg Capisco 8107 grön.

Trevligt! Har alltid drömt om att bygga något eget. Lite snålt med bilder på att bara 🙃 men kul att se en fellow Capisco användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Trevligt! Har alltid drömt om att bygga något eget. Lite snålt med bilder på att bara 🙃 men kul att se en fellow Capisco användare.

Här kommer mera bilder. Dock vet jag inte hur det "läggs" in bilder som alla normala så det får bli på detta sätt. Dock har jag inte en massa bilder tagna på alla fails under resans gång.
https://photos.app.goo.gl/VcX3C3PpxcxXMKyD6
https://photos.app.goo.gl/XJQuZH712phWS4iV7
https://photos.app.goo.gl/vfznuomseRjUbv5C6
https://photos.app.goo.gl/pKdCRjL5oRCmgubX9
https://photos.app.goo.gl/M2Lfovjupk6kGe6M9
https://photos.app.goo.gl/B9wcToc5ihRjfEXV8
https://photos.app.goo.gl/P8g6bwh7YhReFMCR7 https://photos.app.goo.gl/o5NCsqSQD5knxHEa6

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Använd hellre Imgur då kan du länka in bilderna här enkelt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Här kommer mera bilder. Dock vet jag inte hur det "läggs" in bilder som alla normala så det får bli på detta sätt

1. Se till att ha länken till själva bilden, inte bara sidan bilden ligger på. Dvs att det slutar på .jpg eller liknande
2. Sätt [ img] före och [/ img] efter bildlänken så läggs det upp som bild här på Swec (fast utan mellanslag i hakarna så klart)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Inte mkt för världen min lilla höra (ej fixat till kablar och sånt än men de kommer)

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av maLakai:

Gamer starter pack = Ikea Alex/Karlby combo + Lian Li 011 Dynamic XL
https://www.bildtagg.se/file/lg7xq3nk9ddxku65vh76jwx
https://www.bildtagg.se/file/pp5au385kjmt0ozjod6n3nxa
Skulle behöva förslag vad jag kan ha eller göra med bordsytan bakom/under skärmen till vänster. Känns tomt där bakom...
https://www.bildtagg.se/file/x4g75vsogsc8jlibn5bvid1
Även skruvat fast stålprofiler under för undvika skivan ska böja sig, min förra skiva va som en banan.

Detta var så tjusigt att jag snodde en av bilderna för att länka till tråden på förstasidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Detta var så tjusigt att jag snodde en av bilderna för att länka till tråden på förstasidan.

Wow... det är ju nirvana för alla som postat här...
Get that cover pic....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av maLakai:

Gamer starter pack = Ikea Alex/Karlby combo + Lian Li 011 Dynamic XL
https://www.bildtagg.se/file/lg7xq3nk9ddxku65vh76jwx
https://www.bildtagg.se/file/pp5au385kjmt0ozjod6n3nxa
Skulle behöva förslag vad jag kan ha eller göra med bordsytan bakom/under skärmen till vänster. Känns tomt där bakom...
https://www.bildtagg.se/file/x4g75vsogsc8jlibn5bvid1
Även skruvat fast stålprofiler under för undvika skivan ska böja sig, min förra skiva va som en banan.

Du får underkänt på kabeldragningen… INTE!
Väldigt tjusigt, även om jag personligen gillar mer ljusa möbler (antar i minoritet på ett PC-byggarforum).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Skrivbord (ramen till skärmen AOC AG241QG är omlackerad, samt satt dit nya logo-dekaler):

Och nu mera ett annat datorchassi:

Även hörlurarna (Logitech G533) ser annorlunda ut nu då jag har lackerat och moddat designen på dem:

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

AlienWare 38" tum skärm och HP G2 VR-headset. Logitech X-56 spakar och Thrustmaster TPR Pedaler. Några Philips Hue PlayBar-lampor bakom skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Skrivbord (ramen till skärmen AOC AG241QG är omlackerad, samt satt dit nya logo-dekaler):
<Uppladdad bildlänk>

Och nu mera ett annat datorchassi:
<Uppladdad bildlänk>

Även hörlurarna (Logitech G533) ser annorlunda ut nu då jag har lackerat och moddat designen på dem:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Detta var riktigt stiligt, avis.se !

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

Mitt egna lilla påhitt. Centrerat runt idéen att skärmens bakgrundsljus följer vad som visas och att detta skall förstärkas med en "lightbox". Allt är höj-/sänkbart.

Permalänk

Här kommer några bilder på mitt ostädade "hemmakontor"

Permalänk
Medlem

Hemmakontor, gaminghörna och musikhörna i ett

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styrbjornen:

Här kommer några bilder på mitt ostädade "hemmakontor"

<Uppladdad bildlänk> <Uppladdad bildlänk>

En sådan där snygg dator ska inte behöva gömma sig på golvet!

Permalänk
Medlem

Varför ser alla andras alltid mycket bättre ut än ens egna...

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Ur kaos föds ordning.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk

Här har jag och min flickvän spenderat vintern 😁 kör samma skärmar, mus, tangentbord, chassi, kylning, och stolar ✌️ Ja och kissekatten får man ju inte glömma 😂

Permalänk
Medlem

Kalastråd. Fick en spark i arslet och städade skrivbordet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte jag skriver då de stod att man kunde förklara sina böjelser vid behov.

Har då en Crt-skärm från 2004 Mitsubishi. Är egentligen ingen nörd på just bild utan jag gillar känslan. Var crt man hade när man spela förr. De är även roligare och spela på(blir som en kapplöpning med dagens skärmar då jag spelar csgo)

Musen är gjord i pärlor som man smälter. Finns på galleriet här. Jag har dock gjort en ändring gentemot där att jag bytte ut klicksen och gjorde dem bredare. Detta har gjort att den ser ut och ha vingar.

Annars är de hyperz alloy fps.
Ryzen 5800x
980 ti(en av de sista med ramdac och dvi-i analog) hade vattenkylning på men då pumpen havererade har jag gått tillbaka till stockflens fast med 2 140mm fläktar fästa på.

Permalänk
Medlem

Städade inte så länge sen (redan huller om buller igen)

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Detta är mitt hemmakontor, om någon är nyfiken.

Det enda som kanske inte är uppenbart vad det är vid första anblick är mitt ErgoDox Ez med en massa custom keycaps. Ett fantastiskt tangentbord.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Detta var så tjusigt att jag snodde en av bilderna för att länka till tråden på förstasidan.

Wow va kul, tack! Kan man bocka av det från bucket listan 🤣

Skrivet av star-affinity:

Du får underkänt på kabeldragningen… INTE!
Väldigt tjusigt, även om jag personligen gillar mer ljusa möbler (antar i minoritet på ett PC-byggarforum).

Tackar ☺️

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Aldrig har nog så mycket bra grejer sett ut som en påse skit. Men det fungerar väldigt bra iaf

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Flyr verkligheten som VR-pilot ibland! Mycket gear blir det och mer kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicMushMike:

Här har jag och min flickvän spenderat vintern 😁 kör samma skärmar, mus, tangentbord, chassi, kylning, och stolar ✌️ Ja och kissekatten får man ju inte glömma 😂

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det där är äkta romantik!

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.