BIOS-uppdatering frös (ASUS), datorn startar inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag beklagar att detta hände, min erfarenhet är att aldrig någonsin uppdatera BIOS från Windows, utan endast i BIOS-miljön.

Mvh

Jobbigt då Windows Updates har börjat trycka ut detta på t ex HP Elitebooks iaf. Säkert fler modeller som kommer med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

Jobbigt då Windows Updates har börjat trycka ut detta på t ex HP Elitebooks iaf. Säkert fler modeller som kommer med tiden.

Det är fullt möjligt men det måste gå att blockera på DIY datorer, annars är det vansinne. Kan finnas många olika skäl till att köra specifika versioner av BIOS, sparade OC profiler, mm, om detta bara skulle uppdateras utan någon form av förvarning eller medgivande låter galet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är fullt möjligt men det måste gå att blockera på DIY datorer, annars är det vansinne. Kan finnas många olika skäl till att köra specifika versioner av BIOS, sparade OC profiler, mm, om detta bara skulle uppdateras utan någon form av förvarning eller medgivande låter galet.

Mvh

Jag har aldrig varit med om att detta sker på annat än bärbara datorer och liknande där tillverkaren aktivt valt att publicera dessa firmware/BIOS-uppdateringar. Ingen moderkortstillverkare för entusiaster har ännu gjort detta vad jag vet, av precis den anledningen du beskriver. Det är givetvis också betydligt svårare att säkerställa att uppdateringen kommer att fungera genom att testa i förväg på dessa system, till skillnad från en laptop tillverkaren kan vara relativt säker på konfigurationen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

Jobbigt då Windows Updates har börjat trycka ut detta på t ex HP Elitebooks iaf. Säkert fler modeller som kommer med tiden.

Då sker väl ändå själva uppdateringen utanför Windows, det är min erfarenhet med min jobbdator (HP) som åkte på en uppdatering via Windows update. Personen du citerade avråder från att uppdatera BIOS när man är i Windows.

Skrivet av Aeig:

Det är fullt möjligt men det måste gå att blockera på DIY datorer, annars är det vansinne. Kan finnas många olika skäl till att köra specifika versioner av BIOS, sparade OC profiler, mm, om detta bara skulle uppdateras utan någon form av förvarning eller medgivande låter galet.

Mvh

Det här gäller bara OEM så vitt jag vet (än så länge)

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera lite, coolerfreak var otroligt generös och skickade sitt gamla Z77 Extreme4 till mig - fungerar klockrent! Har även beställt lite prylar så att jag ska kunna försöka mig på BIOS-återställning via Flashrom med min Raspberry Pi.

Tusen tack till allihopa: Falcon, Valonen, Apanx, Strangeattractor, Beltet, meat4u, the squonk, Fenrisulvfan, Håkis, GizmoTheGreen, Xellvas, Tobbe_Man, Fissure, stoffe_83 och andra om jag har glömt någon. Ni gör SC till Sveriges lätt bästa forum.

Permalänk

Då är du igång igen och de är ju prio 1 Hoppas du får till flashningen sen på ditt asus m.fl.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av hafsblau:

Tänkte uppdatera lite, coolerfreak var otroligt generös och skickade sitt gamla Z77 Extreme4 till mig - fungerar klockrent! Har även beställt lite prylar så att jag ska kunna försöka mig på BIOS-återställning via Flashrom med min Raspberry Pi.

Tusen tack till allihopa: Falcon, Valonen, Apanx, Strangeattractor, Beltet, meat4u, the squonk, Fenrisulvfan, Håkis, GizmoTheGreen, Xellvas, Tobbe_Man, Fissure, stoffe_83 och andra om jag har glömt någon. Ni gör SC till Sveriges lätt bästa forum.

Swec visar sin sanna sida ❤️❤️❤️❤️❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord