BIOS-uppdatering frös (ASUS), datorn startar inte längre.

Permalänk
Medlem

BIOS-uppdatering frös (ASUS), datorn startar inte längre.

Processor: Intel Core i5 2500k
Moderkort: ASUS P8P67 Pro
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance 1 600 MHz

1. Jag skulle uppdatera BIOS på ett Asus P8P67 Pro med "Asus Update" AI Suite II.
2. Laddade ner senaste BIOS här https://www.asus.com/se/supportonly/P8P67%20PRO/HelpDesk_BIOS....
3. På slutet (när mätaren var helt "ifylld" så frös hela datorn (kunde inte röra musen osv).
4. Jag väntade ~30 min, inget hände så jag startade om (höll in power knappen).
5. Datorn når nu inte BIOS. Den startar och fläkten snurrar men inget kommer upp på skärmen.

Jag har testat att clear:a CMOS (både genom jumper och genom att ta ut batteriet och strömkabeln i 30 min). Jag läste i manualen att moderkortet har en funktion som heter "Asus Crashfree BIOS 3" men lyckas inte få det att fungera.

Förövrigt första och ända gången jag någonsin testat att uppdatera BIOS från Windows, ja vad ska man säga.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Processor: Intel Core i5 2500k
Moderkort: ASUS P8P67 Pro
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance 1 600 MHz

1. Jag skulle uppdatera BIOS på ett Asus P8P67 Pro med "Asus Update" AI Suite II.
2. Laddade ner senaste BIOS här https://www.asus.com/se/supportonly/P8P67%20PRO/HelpDesk_BIOS....
3. På slutet (när mätaren var helt "ifylld" så frös hela datorn (kunde inte röra musen osv).
4. Jag väntade ~30 min, inget hände så jag startade om (höll in power knappen).
5. Datorn når nu inte BIOS. Den startar och fläkten snurrar men inget kommer upp på skärmen.

Jag har testat att clear:a CMOS (både genom jumper och genom att ta ut batteriet och strömkabeln i 30 min). Jag läste i manualen att moderkortet har en funktion som heter "Asus Crashfree BIOS 3" men lyckas inte få det att fungera.

Förövrigt första och ända gången jag någonsin testat att uppdatera BIOS från Windows, ja vad ska man säga.

Tacksam för hjälp!

Jag beklagar att detta hände, min erfarenhet är att aldrig någonsin uppdatera BIOS från Windows, utan endast i BIOS-miljön.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag beklagar att detta hände, min erfarenhet är att aldrig någonsin uppdatera BIOS från Windows, utan endast i BIOS-miljön.

Mvh

Mm jo, kommer aldrig göra om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Förövrigt första och ända gången jag någonsin testat att uppdatera BIOS från Windows, ja vad ska man säga.

Tacksam för hjälp!

Personligen har jag uppdaterat BIOS ända från Bloomfield(i7-920) fram till idag med Alder Lake.
Aldrig haft ett enda problem. (alltid kört Asus med någon instickare från MSI)
Detta hjälper ju inte dig givetvis, förlåt. :/

Och som ovan skrev, uppdatera för helvete inte BIOS i Windows.
Skapa usb och kör direkt via BIOS-update.

Frågan är varför du skulle uppdatera överhuvudtaget på en sådan gammal plattform?

Laga inget, som inte är trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Personligen har jag uppdaterat BIOS ända från Bloomfield(i7-920) fram till idag med Alder Lake.
Aldrig haft ett enda problem. (alltid kört Asus med någon instickare från MSI)
Detta hjälper ju inte dig givetvis, förlåt. :/

Och som ovan skrev, uppdatera för helvete inte BIOS i Windows.
Skapa usb och kör direkt via BIOS-update.

Frågan är varför du skulle uppdatera överhuvudtaget på en sådan gammal plattform?

Laga inget, som inte är trasigt.

Köpte kortet nyss begagnat. Har inte så mycket pengar. Det är dubbelt surt för mitt tidigare kort (MSI z87-s02) gick nyss sönder (en dag gick det helt plötsligt inte att starta datorn, och jag vet att PSU:n är ok då jag har testat den).

Det var en gammal bios och en hel del som hade fixats (jag läste patchnotes) t.ex. så hade det en bugg som gjorde att POST skärmen kom upp två gånger när man startade så det tog några sekunder extra att starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Köpte kortet nyss begagnat. Har inte så mycket pengar. Det är dubbelt surt för mitt tidigare kort (MSI z87-s02) gick nyss sönder (en dag gick det helt plötsligt inte att starta datorn, och jag vet att PSU:n är ok då jag har testat den).

Det var en gammal bios och en hel del som hade fixats (jag läste patchnotes) t.ex. så hade det en bugg som gjorde att POST skärmen kom upp två gånger när man startade så det tog några sekunder extra att starta.

Sorry mannen, hade jag haft ett Z87 eller liknande liggandes så hade jag skänkt det till dig.
Kolla marknaden här. Hittar du något nice, hör av dig, så ska jag gå in med en slant.
Bara för dig. Och bara för att jag är veteran.

2500k uppskrämd till 5GHz är ju helt ok även idag, särskilt med bra grafikkort och 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Köpte kortet nyss begagnat. Har inte så mycket pengar. Det är dubbelt surt för mitt tidigare kort (MSI z87-s02) gick nyss sönder (en dag gick det helt plötsligt inte att starta datorn, och jag vet att PSU:n är ok då jag har testat den).

Det var en gammal bios och en hel del som hade fixats (jag läste patchnotes) t.ex. så hade det en bugg som gjorde att POST skärmen kom upp två gånger när man startade så det tog några sekunder extra att starta.

Jag skapar en köpes annons här. Vi ska ordna ett Z-bord till din 2500k.

  1. Annons fixad:

  2. https://www.sweclockers.com/marknad/215418-mobo-till-2500k

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Jag skapar en köpes annons här. Vi ska ordna ett Z-bord till din 2500k.

  1. Annons fixad:

  2. https://www.sweclockers.com/marknad/215418-mobo-till-2500k

Va tusan! Kan bara säga, jäkligt "nice" av dig att bara så där hjälpa någon du inte ens känner.
Dessa små saker får mig att tro på mänskligheten igen. All kärlek till dig

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Hej, jag skall kika och se om jag har någon moderbräda som passar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Va tusan! Kan bara säga, jäkligt "nice" av dig att bara så där hjälpa någon du inte ens känner.
Dessa små saker får mig att tro på mänskligheten igen. All kärlek till dig

Tack ska du ha.
Men killen köpte tydligen grejerna bara för några dagar sedan;
#19605123

Tycker sjukt synd om killen så klart vi fixar ett Z-bord. <3

Skrivet av Valonen:

Hej, jag skall kika och se om jag har någon moderbräda som passar.

Grymt, hör av dig!

Permalänk

Trevligt initiativ att försöka fixa nytt modermodem.

Det bör dock gå att testa att återställa BIOS. Enligt manualen:

Citat:

To recover the BIOS:
1. Turn on the system.
2. Insert the motherboard support DVD to the optical drive, or the USB flash drive containing the BIOS file to the USB port.
3. The utility automatically checks the devices for the BIOS file. When found, the utility reads the BIOS file and enters ASUS EZ Flash 2 utility automatically.
4. The system requires you to enter BIOS Setup to recover BIOS setting. To ensure system compatibility and stability, we recommend that you press <F5> to load default BIOS values.

Det bör även funka att ladda ner senaste BIOS och lägga på en USB-sticka. Manualen säger:

Citat:

The BIOS file in the motherboard support DVD may be older than the BIOS file published on the ASUS official website. If you want to use the newer BIOS file, download the file at support.asus.com and save it to a USB flash drive.

Det måste finnas ett FAT32-/FAT16-filsystem på USB-stickan, där du alltså lägger BIOS-filen.

formatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag skapar en köpes annons här. Vi ska ordna ett Z-bord till din 2500k.

  1. Annons fixad:

  2. https://www.sweclockers.com/marknad/215418-mobo-till-2500k

Mycket bra initiativ, fint av dig @Falcon !

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det du behöver göra är att flasha bios chippet med en extern chip programmerare såsom TL866. Eller en billig ch341(är lite osäker på modellnamnet).
1. Identifiera vilket chip som innehåller bios.
2. Införskaffa en programmerare(finns på Ebay för runt en hundring)
3. Ansluta programmeraren till chippet(här kan chippet behövas lödas av, men många verkar haft framgång utan att göra det)
4. Ladda in bios I mjukvaran till programmeraren. Och flasha.

På moderkort från den här tiden så kan de sitta i en hållare. Då blir saken mycket enklare. Då skulle jag kunna hjälpa dig, så länge jag kollat att min programmera kan skriva till chippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag skapar en köpes annons här. Vi ska ordna ett Z-bord till din 2500k.

  1. Annons fixad:

  2. https://www.sweclockers.com/marknad/215418-mobo-till-2500k

Fan vad jag bara älskar folk som tar tag i saker och bara löser!

Jag har detta Z87-A, passar det? isf vart skickar jag det?

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk

Vi kan göra de snabbare till och med Ebay kan ju ta lite tid.
Jag skickar ner min usb-programmerare till dig inklusive programmet så kan du lösa de med hjälp på traven, detta dock förutsatt att du har en fungerande dator. Lättast med moderkort ITX, ATX eller laptop skickad till dig?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Är du osäker och behöver hjälp med ovanstående tips så kan jag åka till dig och hjälpa till, ser att du bor i Uddevallaområdet. Tyvärr hade jag ingen moderbräda kvar men det kanske räcker med att trixa med usb och bios

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

Trevligt initiativ att försöka fixa nytt modermodem.

Det bör dock gå att testa att återställa BIOS. Enligt manualen:

Det bör även funka att ladda ner senaste BIOS och lägga på en USB-sticka. Manualen säger:

Det måste finnas ett FAT32-/FAT16-filsystem på USB-stickan, där du alltså lägger BIOS-filen.

Jag har prövat de stegen! Laddade ner BIOS, kopierade över på stickan (som är formaterad med FAT32), satte in i en USB 2.0 port, startade, hände ingenting. Testade även olika USB-portar samt att starta först och sedan sätta in den efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Det du behöver göra är att flasha bios chippet med en extern chip programmerare såsom TL866. Eller en billig ch341(är lite osäker på modellnamnet).
1. Identifiera vilket chip som innehåller bios.
2. Införskaffa en programmerare(finns på Ebay för runt en hundring)
3. Ansluta programmeraren till chippet(här kan chippet behövas lödas av, men många verkar haft framgång utan att göra det)
4. Ladda in bios I mjukvaran till programmeraren. Och flasha.

På moderkort från den här tiden så kan de sitta i en hållare. Då blir saken mycket enklare. Då skulle jag kunna hjälpa dig, så länge jag kollat att min programmera kan skriva till chippet.

Skrivet av coolerfreak:

Vi kan göra de snabbare till och med Ebay kan ju ta lite tid.
Jag skickar ner min usb-programmerare till dig inklusive programmet så kan du lösa de med hjälp på traven, detta dock förutsatt att du har en fungerande dator. Lättast med moderkort ITX, ATX eller laptop skickad till dig?

Vilken programmerare är det du har - något liknande? https://www.amazon.se/s?k=ch341a&crid=EDVAZG5A2ZB7&sprefix=%2...

Jag kan beställa en i sådana fall, det kan ju vara bra att ha hemma om något liknande någonsin händer igen tänker jag - det står ~100:- och 30 maj på leverans, det är ju verkligen inte farligt! 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Jag har prövat de stegen! Laddade ner BIOS, kopierade över på stickan (som är formaterad med FAT32), satte in i en USB 2.0 port, startade, hände ingenting. Testade även olika USB-portar samt att starta först och sedan sätta in den efteråt.

Jag hade liknande problem med min bräda när jag uppdaterade för ny cpu.

I slutändan var jag tvungen att ladda ner varje BIOS version från den äldsta. Sen botade jag upp med USB stickan väntade tills datorn stängde av och repeterade tills det fungerade.

Tänk på att det kan vara en specefik usb port som måste användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onicoz:

Fan vad jag bara älskar folk som tar tag i saker och bara löser!

Jag har detta Z87-A, passar det? isf vart skickar jag det?

https://www.komplett.se/img/p/800/781700.jpg

Passar inte såvitt jag vet, Z87 var för fjärde generation Core. TS har andra generationen, sista chipsetet för andra generationen var Z68 vill jag minnas.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Bara en tanke, har moderkortet testats utanför chassit, ibland kan det bli kortslutning vid någon skruv så att något strömskydd går igång?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onicoz:

Fan vad jag bara älskar folk som tar tag i saker och bara löser!
Jag har detta Z87-A, passar det? isf vart skickar jag det?

Skrivet av the squonk:

Passar inte såvitt jag vet, Z87 var för fjärde generation Core. TS har andra generationen, sista chipsetet för andra generationen var Z68 vill jag minnas.

Som sagt, tyvärr är @Onicoz bräda för ny (socket 1150). Måste vara Socket 1155, så chipset P67/Z68 (P utan iGPU-stöd) eller Z77 för att passa en i5 2500K

Har tyvärr inte kvar varken min gamla H67 eller Z68-bräda, men såna här brukar ju folk kunna ha samlandes damm i garderoben, så vi får hoppas att vi kan skramla fram något

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Just AsusUpdate har aldrig känts riktigt ok. Har uppat massor med laptop bios genom åren, mest Lenovo och HP, både med CD, USB och genom Windows men just Asus Desktop mjukvara för detta ger ingen vidare förtroendekänsla, men nu har jag iofs pulat med asusbrädor i runt 10 år så jag har byggt upp den känslan. @Asus finns ni här så lyssna.

Att uppdatera genom Asus Flash och Internet inne i själva BIOS har däremot fungerat bra, dock går det inte alltid så man har lagt filen på typ c:\bios och tagit den därifrån, återigen genom BIOS egna funktioner.

Hoppas det löser sig...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan flasha om ditt bios med hårdvaruflasher. Skicka PM om du är intresserad.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av hafsblau:

mitt tidigare kort (MSI z87-s02) gick nyss sönder

Skrivet av Onicoz:

Jag har detta Z87-A, passar det? isf vart skickar jag det?

Skrivet av the squonk:

Passar inte såvitt jag vet, Z87 var för fjärde generation Core. TS har andra generationen, sista chipsetet för andra generationen var Z68 vill jag minnas.

Skrivet av Starric:

Som sagt, tyvärr är @Onicoz bräda för ny (socket 1150). Måste vara Socket 1155, så chipset P67/Z68 (P utan iGPU-stöd) eller Z77 för att passa en i5 2500K

Har tyvärr inte kvar varken min gamla H67 eller Z68-bräda, men såna här brukar ju folk kunna ha samlandes damm i garderoben, så vi får hoppas att vi kan skramla fram något

@the squonk @Starric
Tror ev @Onicoz syftade på kortet som gick sönder först.
För du hade ett Z87-moderkort med 4e Gen Intel innan detta kort som gick sönder vid flashning? @hafsblau

Permalänk
Medlem

Dagens första tråd som läses under dagens första kopp kaffe.
En bra start på dagen. Vad fina ni är som verkligen försöker hjälpa till.
Själv kan jag tyvärr inte bidra med annat än ett 💖 till er alla.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meat4u:

Jag hade liknande problem med min bräda när jag uppdaterade för ny cpu.

I slutändan var jag tvungen att ladda ner varje BIOS version från den äldsta. Sen botade jag upp med USB stickan väntade tills datorn stängde av och repeterade tills det fungerade.

Tänk på att det kan vara en specefik usb port som måste användas.

Intressant! Några frågor:

1. Lade du bara en version av BIOS på stickan i taget eller alla filer samtidigt?

2. Du döpte inte om BIOS filerna från default alltså typ "ASUS-P8P67-3060.cap"?

3. Satte du i stickan innan eller efter du startade datorn?

4. Vad menar du med "väntade tilms datorn stängde av" för mig så står den på och lyser+snurrar förevigt, bara att ingen bild/bios kommer upp.

5. Jo jag läste att det kan vara en speciell USB port, tror att det på vissa ROG kort står på IO panelen vilken det ska vara men hittar ingen info om detta varken på IO panelen eller i manualen för just detta kort, så jag har testat olika portar både fram och bak.

6. Fick du upp någon typ av information på skärmen som på 1:24 i följande video? https://m.youtube.com/watch?v=LirQ-oM9XBI. Det står "checking for USB device" tror det är så det ska se ut om man ska använda Crashfree funktionen. För mig är det bara svart.

Permalänk
Skrivet av hafsblau:

Vilken programmerare är det du har - något liknande? https://www.amazon.se/s?k=ch341a&crid=EDVAZG5A2ZB7&sprefix=%2...

Jag kan beställa en i sådana fall, det kan ju vara bra att ha hemma om något liknande någonsin händer igen tänker jag - det står ~100:- och 30 maj på leverans, det är ju verkligen inte farligt! 😃

Ja om man beställer från amazon så går de ju betydligt fortare. Men ja, en liknande modell. Om du beställer så beställer du en med 3.3v som ställbar styrka. Får du bara ner en programmerare och ett usb med programmet så är du ju igång igen inom 1-2 dagar-isch.

Edit;
Vad gäller ASUS Crashfree bios så har jag mycket låg erfarenhet eller ingen alls. Vetskap om att de finns visst! men har fått en olustig känsla av att de fungerar väldigt begränsat.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

@the squonk @Starric
Tror ev @Onicoz syftade på kortet som gick sönder först.
För du hade ett Z87-moderkort med 4e Gen Intel innan detta kort som gick sönder vid flashning? @hafsblau

Exakt, hade ett msi z87-s02 som la av efter ~8 år av trogen tjänst, en dag när jag skulle starta så reagerade datorn inte, alltså inga lampor lyste, inga fläktar snurrade, inga ljud. Jag gissade först att det var nätaggregatet så jag tog ut det och testade med ett gem, men det fungerade. Tldr moderkortat var trasigt (har tittat efter synliga problem typ bränd kondensator eller säkring men inte hittat något). Så jag köpte ett Asus P8P67 + 2500k från en användare på swec som bor i närheten, det fungerande bra men sen försökte jag uppdatera BIOS and the rest is history. Lite rörigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Vilken programmerare är det du har - något liknande? https://www.amazon.se/s?k=ch341a&crid=EDVAZG5A2ZB7&sprefix=%2...

Jag kan beställa en i sådana fall, det kan ju vara bra att ha hemma om något liknande någonsin händer igen tänker jag - det står ~100:- och 30 maj på leverans, det är ju verkligen inte farligt! 😃

sitter bios chippet i socket kan man också programmera det med en Raspberry pi GPIO om man her en hemma och lite jumperkablar, alternativt en "klämma" om det är fastlött.
istället för att beställa och vänta på programmerare.

https://www.rototron.info/recover-bricked-bios-using-flashrom...

har gjort det på en laptop

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+