Microsoft vill se övergång till SSD år 2023

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill se övergång till SSD år 2023

Enligt Trendfocus uppmanar Microsoft datortillverkare att fasa ut mekaniska hårddiskar till alla datorer med Windows 11 senast år 2023.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Finns det konsument datorer att köpa med hdd som primär disk idag? De billigaste ssd kostar ej många hundralappar.
Det finns doch många chromebook som har sitt slöa flash minne.

Permalänk
Bildexpert

SSD i all ära, men M$ borde fokusera på att minska bloatware än att ställa krav på tillverkarna. Windows 10 utan bloat tar upp ca 2GB på C: och det känns helt rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Finns det konsument datorer att köpa med hdd som primär disk idag? De billigaste ssd kostar ej många hundralappar.
Det finns doch många chromebook som har sitt slöa flash minne.

Antagligen i länder där folk inte har det lika gott ställ som vi här i norra Europa.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Antagligen i länder där folk inte har det lika gott ställ som vi här i norra Europa.

Går att köpa en 128 GB SSD för 271 kr med frakt inkluderat så knappast en kostnadsfråga.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Går att köpa en 128 GB SSD för 271 kr med frakt inkluderat så knappast en kostnadsfråga.

Du får fortfarande mer lagringsutrymme med mekaniska hårddiskar vid samma kostnad.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Du får fortfarande mer lagringsutrymme med mekaniska hårddiskar vid samma kostnad.

Men hur många märker hastighetsökningen vs använder faktiskt de där 1Tb HDD utrymme... Observera att jag tänker på de lågbudget datorerna som nu kommer med HDD.

Just nu verkar det mest vara datorer gjorda med prylar som de försöker bli av med, typ gamla lager, som skickas med endast HDD och då i den typ billigaste versionen... Och priserna som konsument kan köpa HDD/SSD för är inte de samma som OEM/ODM/ETC betalar...

Permalänk
Medlem

Har inte haft opetstuceg på en hårddisk på 12 år nu. Stackars dem som fortfarande har det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

SSD i all ära, men M$ borde fokusera på att minska bloatware än att ställa krav på tillverkarna. Windows 10 utan bloat tar upp ca 2GB på C: och det känns helt rimligt.

Du det låter ju väldigt fint med en Windows-installation som bara tar 2gb. Vad för bloat är det då som är borta o hur får man ens tag på en sån installation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Finns det konsument datorer att köpa med hdd som primär disk idag? De billigaste ssd kostar ej många hundralappar.
Det finns doch många chromebook som har sitt slöa flash minne.

Ars Technica gjorde en undersökning av det där, och det visar sig att det finns på stationära datorer i budgetsegmentet, primärt för folk som absolut vill ha 1TB eller mer lagring. Där kan jag faktiskt förstå dem - stora SSDer är fortfarande dyra, åtminstone i perioder. Om man har mycket lagrat - säg, om man är amatörfotograf - och vill betala så lite som möjligt så visst, det funkar ju. Tror att jag flyttade mitt OS till en SSD 2009-10 nånting så det är lite obegripligt för mig, men en del har ju mindre krav.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Dravond:

Men hur många märker hastighetsökningen vs använder faktiskt de där 1Tb HDD utrymme... Observera att jag tänker på de lågbudget datorerna som nu kommer med HDD.

Just nu verkar det mest vara datorer gjorda med prylar som de försöker bli av med, typ gamla lager, som skickas med endast HDD och då i den typ billigaste versionen... Och priserna som konsument kan köpa HDD/SSD för är inte de samma som OEM/ODM/ETC betalar...

Det finns mängder med datorer som säljs med hdd idag. Men även om hårdvaran är oanvänd och öppnad, så är den ofta väldigt många år gammal.

Ska man ha en extrembudgetdator så är hdd ett alternativ, där denna extrembudgetdator har supergamla saker.
Men kollar man däremot in de vanliga butikerna som Inet, Komplett, Webbhallen etc. Så kan jag inte med nya komponenter göra ett vettigt bygge med bara hdd till någon.
Den personen som säger supertajt budget och vill ha t.ex. 8TB lagring. Så är svaret köp en 8TB ny, köp resten av datorn begagnat. Det skulle isåfall vara en extremist som samtidigt vägrar begagnade prylar.

Permalänk
Medlem

Jag fasade ut mekaniska hårddiskar 2009. det var sist jag körde något annat än musik/video från HD
1 0 INTEL X25-M 80GB 2.5# SSD SATA/300 MLC 34NM RETAIL 2 292,00

Permalänk
Medlem

Tro det, har ett par system som kör på disk.
Vid uppstart ligger de på 100% diskanvändning ett bra tag, tack vare Windows antivirus och Windows Update.
När Windows Update är klar går diskutnytttjandet ner lite grand.
Jag undrar vad i ett operativssystem det är som konstant behöver läsa/skriva på disk.
Kan inte minnas detta från tidigare versioner av Windows eller andra OS (tex RHEL)

Permalänk
Medlem

Köpte min första SSD 2012 på 256GB och idag har jag 1TB(2018), 4x lagring för nästan halva priset 6 år emellan.
HDD förblir ett ekonomiskt val för de som än kräver många TB.
Förhoppningsvis hittar sig ssd ut till fler, when you go ssd you don't go back.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Har en arbetskollega vars barn hade sparat länge för att köpa sig sin första egna dator, 6000kr hade han fått ihop.

Ingen i familjen hade den minsta koll på datorer. Men dom hitta en annons från en sida som sålde datorer. Dom fastnade för en dator med rubriken "Grym speldator".

Min kollega frågade mig efter att hennes son va helt förtvivlad över att Fortnite och CS inte va spelbara (laggade sönder). Hon bad mig kolla datorspecen och se om jag kunde förklara vad det kunde bero på.

Kan säga att jag höll på att trilla av stolen.
Den hade någon lågt specad Intel i3:a (minns inte exakt)
8Gb DDR4
2Tb HDD
GPU: Intel HD graphics !! Inte någon dedikerad GPU

Klart, chassit såg ut som ett rymdskepp och hade RGB så det va väl det som gjorde det till en grym gaming dator.

Mitt svar till min kollega: Skicka tillbaka skiten och köp en konsoll eller spara några tusenlappar till och köp en annan.
Tur va att dom hade några dagar kvar innan återköpsfristen han löpa ut.

Så det säljs allt datorer på 2020-talet med HDD och "skräp" komponenter under banderollen "Grym speldator"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Bättre att MS haft minikrav på OS disk:en för Windows 11 istället för TPM modulen

Köpte senast en 4TB SSD som ren lagringsdisk till min HTPC och är skitnöjd, visst hade det dugit bra med en 2.5" mekanisk disk men nu slipper man ljudet från disken och det finns ingen risk att den blir en flaskhals.

Permalänk
Medlem

Vem vare som kasta 1%. VEM VARE???

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

SSD i all ära, men M$ borde fokusera på att minska bloatware än att ställa krav på tillverkarna. Windows 10 utan bloat tar upp ca 2GB på C: och det känns helt rimligt.

På riktigt? Låter ju toppen, länk?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Men hur många märker hastighetsökningen vs använder faktiskt de där 1Tb HDD utrymme... Observera att jag tänker på de lågbudget datorerna som nu kommer med HDD.

De som köper dator i den prisklassen kanske knappt vet vad skillnaden är mellan SSD och HDD utan ser bara att en dator har fyra till åtta gånger så mycket lagring för samma pris. Per-Åke, 108, som "tar mycket bilder" kanske tror att det behövs en 1 TB disk för att lagra några hundra JPG... Stora siffror ser ju oftast bättre ut i marknadsföringen. Annars håller jag med i sak, för de flesta enkla datorerna som bara kommer köra en webbläsare och Word är det bättre med en liten SSD än en större HDD.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Men hur många märker hastighetsökningen vs använder faktiskt de där 1Tb HDD utrymme... Observera att jag tänker på de lågbudget datorerna som nu kommer med HDD.

Just nu verkar det mest vara datorer gjorda med prylar som de försöker bli av med, typ gamla lager, som skickas med endast HDD och då i den typ billigaste versionen... Och priserna som konsument kan köpa HDD/SSD för är inte de samma som OEM/ODM/ETC betalar...

Visst, men tänk på en Svensson som ska köpa ny dator. En dator har lagringsutrymme på ”1000” medans en annan bara har ”256”. En del vet nog inte vad en SSD ens är.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Visst, men tänk på en Svensson som ska köpa ny dator. En dator har lagringsutrymme på ”1000” medans en annan bara har ”256”. En del vet nog inte vad en SSD ens är.

Många blandar även ihop lagringsutrymme och (ram)minne och har hört att mer minne är bättre, för då blir datorn snabbare.
Tror många butikssäljare spelar halvt dumma när folk börjar snacka om minne. Folk som inte behöver mycket lagring köper något med mycket lagring till ingen nytta.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Har en arbetskollega vars barn hade sparat länge för att köpa sig sin första egna dator, 6000kr hade han fått ihop.

Ingen i familjen hade den minsta koll på datorer. Men dom hitta en annons från en sida som sålde datorer. Dom fastnade för en dator med rubriken "Grym speldator".

Min kollega frågade mig efter att hennes son va helt förtvivlad över att Fortnite och CS inte va spelbara (laggade sönder). Hon bad mig kolla datorspecen och se om jag kunde förklara vad det kunde bero på.

Kan säga att jag höll på att trilla av stolen.
Den hade någon lågt specad Intel i3:a (minns inte exakt)
8Gb DDR4
2Tb HDD
GPU: Intel HD graphics !! Inte någon dedikerad GPU

Klart, chassit såg ut som ett rymdskepp och hade RGB så det va väl det som gjorde det till en grym gaming dator.

Mitt svar till min kollega: Skicka tillbaka skiten och köp en konsoll eller spara några tusenlappar till och köp en annan.
Tur va att dom hade några dagar kvar innan återköpsfristen han löpa ut.

Så det säljs allt datorer på 2020-talet med HDD och "skräp" komponenter under banderollen "Grym speldator"

Tycker synd om grabben köpt själv min första spel dator för 6000kr begagnad på blocket i början av 2015 och då fick en dator med en i5 3570k och ett AMD HD7970 3GB Ghz edition samt 24gb ram och en en ssd på 128gb och en hdd på 2tb. Dock så frågade jag folk som jag kände som hade bra koll på datorer så jag fick ut maximal prestanda för mina pengar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Har en arbetskollega vars barn hade sparat länge för att köpa sig sin första egna dator, 6000kr hade han fått ihop.

Ingen i familjen hade den minsta koll på datorer. Men dom hitta en annons från en sida som sålde datorer. Dom fastnade för en dator med rubriken "Grym speldator".

Min kollega frågade mig efter att hennes son va helt förtvivlad över att Fortnite och CS inte va spelbara (laggade sönder). Hon bad mig kolla datorspecen och se om jag kunde förklara vad det kunde bero på.

Kan säga att jag höll på att trilla av stolen.
Den hade någon lågt specad Intel i3:a (minns inte exakt)
8Gb DDR4
2Tb HDD
GPU: Intel HD graphics !! Inte någon dedikerad GPU

Klart, chassit såg ut som ett rymdskepp och hade RGB så det va väl det som gjorde det till en grym gaming dator.

Mitt svar till min kollega: Skicka tillbaka skiten och köp en konsoll eller spara några tusenlappar till och köp en annan.
Tur va att dom hade några dagar kvar innan återköpsfristen han löpa ut.

Så det säljs allt datorer på 2020-talet med HDD och "skräp" komponenter under banderollen "Grym speldator"

Blir så less på sånt. Ännu värre hade det varit om det hade köpt begagnat, då går det inte att lämna tillbaka. Finns hur många annonsen som helst med "fet dator, klarar alla spel!" Och så är det en 6 år gammal laptop med GTX 750m eller nåt.
Skönt att du kunde hjälpa dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

På riktigt? Låter ju toppen, länk?

Tiny10 fungerar förbannat bra när man väl kommit runt vissa tillkortakommanden (Eftersom bloat och telemetrin är inbyggd i ALLT i nyare verisoner av Windows).

Jag har tagit bort eller raderat allt, ligger väl på 1,2GB primärminne efter uppstarta, dock innebär detta att man även ersätter ordinarie sökruta med ex. OpenShell (som ändå har en fantastiskt mycket bättre sökfunktion redan från start)

Jag minns inte senaste gången jag hade snurrande disk i mina datorer...2011 kanske?
Spontant vet jag att folk som inte är intresserade fortfarande köper en med 1000GB istället för en med 256GB, men samtidigt känns det förlegat - Vem behöver mer än 256 / 500GB nu när alla sparar allt i molnet ändå?

Jag har haft 1TB sedan 2015 och har aldrig någonsin känt att jag behövt mer än så, laptopen klarar jag mig med 500GB med råge.
(Dock har jag en NAS som tar hand om backuper osv som ersätter GDrive eller OneDrive)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har inte haft opetstuceg på en hårddisk på 12 år nu. Stackars dem som fortfarande har det.

Prosit!

Skrivet av SCORPIUS:

Vem vare som kasta 1%. VEM VARE???

Är det inte så att oavsett vad frågan gäller så finns det alltid de som röstar motsatt? Jag hade en poll för något år sedan där frågan var typ "Svarar du på undersökningar?" där möjliga svara var "Ja" och "Nej", där en ganska hög andel motsade sig själva genom att svara "Nej".

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Så är det. Swiftkey ger tyvärr en kronisk förkylning

operativet skulle det ju stå.

Det är ju Microsoft som äger Swiftkey dessutom så jag tror jag tar på mig foliehatten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag köpte min första SSD år 2010, idag håller jag på och fasta ut min sista SSD och har endast M.2 diskar (2 st just nu). Har endast en SSD kvar där alla installationsprogram ligger lagrade. Min sista HDD hade jag nog runt 2012 - 2013 som ersattes enbart av SSD.

Jag ska vara lite anal nu.

Dina M.2 är också SSD-enheter. Du håller på att fasa ut dina SATA-diskar helt enkelt.

Analmode off.

Permalänk
Medlem

2009 gick jag över till SSDs för OS. Jag har endast HHDs i min server och i min NAS.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag ska vara lite anal nu.

Dina M.2 är också SSD-enheter. Du håller på att fasa ut dina SATA-diskar helt enkelt.

Analmode off.

Jag visste att någon skulle reagera på det hehe, men jag orkar inte kalla M.2 för SSD mest för man lättare ska skilja mellan dem, och det känns lite segt att skriva NVME

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd

Det är på tiden. Att ha en snurrdisk som systemdisk är katastrof idag. Sannolikt säljs de bara till folk som antingen är extremt snåla eller som inte fattar skillnaden utan bara tittar på storlek/siffror. Det är ju inte ovanligt att höra typ "Denna datorn är bra, en TB är bra". I ars artikel var det många som kommenterade att de hade fått datorer med snurrdisk som jobbdator, vilket låter befängt men företag har ju en tendens att inte bry sig om saker som kostar tid om de kan spara pengar, speciellt i USA där de flesta jobbar över konstant.