Bilder på ditt senaste inköp (2022) [inga produktbilder]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Jag har ingen koll på olika översättare men mina föräldrar har en gammal utgåva hos sig och där heter första boken "Sagan om ringen" som du säger. Antar den nya passar bättre mot engelskans "Fellowship of the ring".

Tycker det är ganska skönt med svenska ibland även om det är kul med engelska också.
I detta fall känns det lite skumt med svenska namn på karaktärer och platser då jag är van med engelskans. Frodo Secker klingar t.ex. inte riktigt lika bra men det kan jag ta.
Det dryga är att det är lite knepigt att hänga med på platserna som nämns i och med att det jag känner till är utifrån engelska. Blir säkert lite enklare när man kommit en bit.

Men Åke tolkar ju på sitt sätt så det blir så dåligt att j.r.r vägrar träffa honom och christopher tolkien svartlistar honom för framtida översättningar.. Som översättare ska man ju översätta inte sätta sin prägel på boken... Där gör Erik ett bättre jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Men Åke tolkar ju på sitt sätt så det blir så dåligt att j.r.r vägrar träffa honom och christopher tolkien svartlistar honom för framtida översättningar.. Som översättare ska man ju översätta inte sätta sin prägel på boken... Där gör Erik ett bättre jobb

Är det så illa? Då är det bra att jag har Eriks upplaga. Som du säger ska ju inte historien ändras. Det känns som sagt tillräckligt konstigt med översatta namn

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Men Åke tolkar ju på sitt sätt så det blir så dåligt att j.r.r vägrar träffa honom och christopher tolkien svartlistar honom för framtida översättningar.. Som översättare ska man ju översätta inte sätta sin prägel på boken... Där gör Erik ett bättre jobb

Det kan sägas mycket om Ohlmarks översättning och relationen mellan honom och familjen Tolkien. Båda sidor hade sina historier om vad som skedde. Känt är dock att Tolkien ville att bl.a. egennamn skulle anpassas till det språk som det översattes till, något Ohlmarks inte gjorde. Däremot kan jag i vissa stycken tycka att han tillförde en del då originalet på engelska ibland känns lite torftigt.

Har inte läst den nya översättningen så kan inte ta ställning till den. Har dock sett en sak som jag inte gillar med den. "Hobbitar" låter som svengelska, Ohlmarks "Hober" låter bra mycket bättre i mina öron, men det kan ju till stor del bero på att det är den översättning jag växte upp med och läst femtioelva gånger.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Oetzi:

Är det så illa? Då är det bra att jag har Eriks upplaga. Som du säger ska ju inte historien ändras. Det känns som sagt tillräckligt konstigt med översatta namn

Skrivet av Alphahanne:

Det kan sägas mycket om Ohlmarks översättning och relationen mellan honom och familjen Tolkien. Båda sidor hade sina historier om vad som skedde. Känt är dock att Tolkien ville att bl.a. egennamn skulle anpassas till det språk som det översattes till, något Ohlmarks inte gjorde. Däremot kan jag i vissa stycken tycka att han tillförde en del då originalet på engelska ibland känns lite torftigt.

Har inte läst den nya översättningen så kan inte ta ställning till den. Har dock sett en sak som jag inte gillar med den. "Hobbitar" låter som svengelska, Ohlmarks "Hober" låter bra mycket bättre i mina öron, men det kan ju till stor del bero på att det är den översättning jag växte upp med och läst femtioelva gånger.

Trevlig diskussion, dessvärre fel tråd att diskutera i.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Några posters inhandlade, nu ska man bara köpa postern för säsong 4 och klura ut vart den skall få plats.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

Lite smått och gott från Kryddlandet.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Har länge velat byta ut min trådade Logitech G502 Hero till något trådlöst, då man är trött på kablar.
Samtidigt som jag ville ha en mus till min Macbook. Och då fick det bli en Logitech MX Master 3S i silver/vit.
Lite större än jag väntat mig men har redan vant mig och tycker den passar bra i handen.
En väldigt praktisk sak med denna mus är "Easy switch"-knappen. D.v.s knapp på undersidan för att växla mellan 3 olika enheter.
Snabbt och smidigt.

Nu letar jag trådlöst helst mekaniskt tangentbord också. Halvt sugen på Logitechs nya MX Mekaniska, men verkar sakna handlovsstöd :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Har länge velat byta ut min trådade Logitech G502 Hero till något trådlöst, då man är trött på kablar.
Samtidigt som jag ville ha en mus till min Macbook. Och då fick det bli en Logitech MX Master 3S i silver/vit.
Lite större än jag väntat mig men har redan vant mig och tycker den passar bra i handen.
En väldigt praktisk sak med denna mus är "Easy switch"-knappen. D.v.s knapp på undersidan för att växla mellan 3 olika enheter.
Snabbt och smidigt.

https://i.imgur.com/whicgfNl.jpg
https://i.imgur.com/yzmFn3nl.jpg

Nu letar jag trådlöst helst mekaniskt tangentbord också. Halvt sugen på Logitechs nya MX Mekaniska, men verkar sakna handlovsstöd :/

Du har en drös med Razers trådlösa tangentbord, jag använde deras.. Blackwidow v3 med både gula och gröna brytare och hade aldrig några problem övh vid spel och liknande och det medföljer ett handledstöd, inget magnetiskt dock men helt ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Nu letar jag trådlöst helst mekaniskt tangentbord också. Halvt sugen på Logitechs nya MX Mekaniska, men verkar sakna handlovsstöd :/

Köpa ett löst? Har sett ett par stycken som verkar vettiga, men minns inte om dom har varit tillräckligt låga för ett LP-tangentbord.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Min 7e generations Kindle Paperwhite och jag har tagit oss igenom många böcker vid detta laget, men dessvärre börjar åldern komma ikapp den, vad som tidigare varit en källa för stort lugn har istället blivit ett irritationsmoment när den blivit långsammare och långsammare och bara sporadiskt tycker att bakgrundsbelysning är något som är värt att bjuda på.

Det fick därför bli en inte bara storleksmässigt enorm uppgradering till en Kobo Sage utan också ett väldigt skutt framåt både vad det gäller ren prestanda, bekväm bakgrundsbelysning och, framförallt, ren ergonomi.

Blädderknappar är livet.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Då jag har tinnitus och vill kunna få det tyst även när andra tycker det är en bra ide att väsnas är lurar med noise-canceling en självklarhet i mitt liv. Har i snart två år kört med Sony´s WH 1000XM4 och har älskat dem. Nu när XM5 släppts och jag hört att de ska ha ännu bättre dämpning så fick amex-kortet åka fram Ett stort plus med dessa är ip-klassning så man vågar ha dem även när det regnar lite. Hoppas även på lite bättre dämpning av vindbrus. Visst lite dyra (4800 kronor) men förhoppningsvis är det värda det.

Nya lurarna

Gamla lurarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gick ner i storlek från ATX till mITX. Kort och gott införskaffades nytt chassi (Fractal Design Torrent Nano), moderkort (ASUS ROG Strix B550-I GAMING) och 2TB SSD (Samsung 980 PRO M.2 NVMe). Det var på håret att grafikkortet fick plats.

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Hade tänkt städa igår. Men då soppåsarna var slut fick jag hoppa över det. La en order från Meds+ på 6 rullar med plastpåsar gjorda av återvunnen plast. Nu när jag kom hem låg paketet utanför dörren. Så mindre än 20 timmar från order till att de levererats. Kalas Nu kan jag dock inte skylla på något så blir städning för hela slanten idag

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert

Dessa kom idag efter väldigt lång väntetid. Thriller - En grym film såg jag på Cinemateket för en herrans massa år sedan och fick i samma veva äran att hälsa på Christina Lindberg. Att flera scener i filmen är inspelad i mina hemtrakter, på Ekerö, gör inte saken sämre. Delta Space Mission är en animerad Sci-Fi från Rumänien, gjord på 80-talet.

Cloak & Dagger har en artwork som efterliknar spelen till Atari 5200. Stilig som få!

Permalänk
Skrivet av davvarn:

Har länge velat byta ut min trådade Logitech G502 Hero till något trådlöst, då man är trött på kablar.
Samtidigt som jag ville ha en mus till min Macbook. Och då fick det bli en Logitech MX Master 3S i silver/vit.
Lite större än jag väntat mig men har redan vant mig och tycker den passar bra i handen.
En väldigt praktisk sak med denna mus är "Easy switch"-knappen. D.v.s knapp på undersidan för att växla mellan 3 olika enheter.
Snabbt och smidigt.

https://i.imgur.com/whicgfNl.jpg
https://i.imgur.com/yzmFn3nl.jpg

Nu letar jag trådlöst helst mekaniskt tangentbord också. Halvt sugen på Logitechs nya MX Mekaniska, men verkar sakna handlovsstöd :/

Logitech har ett eget som hör till MX serien, det är löst dock.

Permalänk
Medlem

har ett par såna här... smidiga som tusan

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Lite mer udda inköp, en svensk-smidd Kiridashi i lite annorlunda modell i Uddeholm 26C3 "spice white" och Lancashire järn. Smedja Aspen som stod till tjänst igen.

Perfekt för att göra markeringar, skära fanér och annat.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Då jag har tinnitus och vill kunna få det tyst även när andra tycker det är en bra ide att väsnas är lurar med noise-canceling en självklarhet i mitt liv. Har i snart två år kört med Sony´s WH 1000XM4 och har älskat dem. Nu när XM5 släppts och jag hört att de ska ha ännu bättre dämpning så fick amex-kortet åka fram Ett stort plus med dessa är ip-klassning så man vågar ha dem även när det regnar lite. Hoppas även på lite bättre dämpning av vindbrus. Visst lite dyra (4800 kronor) men förhoppningsvis är det värda det.

Nya lurarna
<Uppladdad bildlänk>

Gamla lurarna
<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker det är värre med ANC lurar med min tinnitus, det är som sätta sig i ett ekofritt rum och tinnitus upplevs som extrem.
Ibland kan det ju dock vara skönt o "komma" undan andras väsen, men sen får man sitt eget väsen förstorat

Permalänk
Medlem

En ny mus till mina datorer. Logitech MX Anywhere 3

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag tycker det är värre med ANC lurar med min tinnitus, det är som sätta sig i ett ekofritt rum och tinnitus upplevs som extrem.
Ibland kan det ju dock vara skönt o "komma" undan andras väsen, men sen får man sitt eget väsen förstorat

För mig känns det oftast bättre om det bara är mitt pip och inte massa andra ljud. Då kan jag trolla bort det. Har jag tex musik i bakgrunden skär pipet igenom och jag stör mig mer. Detta gäller dock bara när det är väldigt mycket pip. Det är olika från dag till dag så svårt att vänja sig som många säger att man ska försöka göra.

Främsta användningsområdet för dessa är dock när jag ska tex befinner mig där det är många ljud. Är galet ljudkänslig och kan man då sänka volymen på dessa känns det lite bättre. Är så tråkigt att ha öronproppar hela tiden. De har jag bara om jag tex kör bil eller är i väldigt bullriga miljöer. Där räcker inte dessa till ännu.

Har ju bara haft lurarna i knappt en vecka men är hittills inte riktigt nöjd med dem. Tror faktiskt XM4 dämpar lite bättre. Dock är suset lägre i XM5 och även vindbrus dämpas bättre. Hade förväntat mig mer men kanske kräver lite inkörning. Kanske blir bättre med någon uppdatering också. Så jag behåller båda ett tag och hoppas på det bästa. I värsta fall får jag sälja de nya och köra vidare med XM4.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Lite nytt för att få tankarna bort ifrån att min lägenhet är obeboelig i ett år efter att grannens brann upp, inklusive hela taket och vinden.

Jag behövde något roligare att pendla mina dagliga 24km med så det fick bli en Gravel för att byta ut förra årets Hybrid.

Leveransklar om tre veckor, helig birma, min fyra åriga skogis får en kamrat, även om vi nu får bo lite mindre allihopa ett tag framöver 🐈

Även en Sony Xperia 1 IV på väg men är inte här förrän imorgon med lite tur.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det blev ett minneskort till Steam Decken, eftersom den interna lagringen tar slut på nolltid.

Permalänk
Skrivet av Krabbtumme:

https://i.imgur.com/kRDn6ON.jpg

Min 7e generations Kindle Paperwhite och jag har tagit oss igenom många böcker vid detta laget, men dessvärre börjar åldern komma ikapp den, vad som tidigare varit en källa för stort lugn har istället blivit ett irritationsmoment när den blivit långsammare och långsammare och bara sporadiskt tycker att bakgrundsbelysning är något som är värt att bjuda på.

Det fick därför bli en inte bara storleksmässigt enorm uppgradering till en Kobo Sage utan också ett väldigt skutt framåt både vad det gäller ren prestanda, bekväm bakgrundsbelysning och, framförallt, ren ergonomi.

Blädderknappar är livet.

Hur är de att läsa liggandes i sängen? Och är det behaglig ljusstyrka om man läser i mörker?

Jag stör mig på att iPaden är alldeles för tung och bökig när jag ligger på rygg + att det känns som att jag lyser upp halva rummet (vilket kan störa frugan om hon somnat tidigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik1891:

Hur är de att läsa liggandes i sängen?

Enligt min åsikt, betydligt mer bekvämt än att försöka brottas med en pocket och DEFINITIVT mycket trevligare än att försöka använda en iPad för att läsa. Den väger väldigt lite och är designad för att hållas bekvämt i en hand.

Skrivet av Henrik1891:

Och är det behaglig ljusstyrka om man läser i mörker?

Absolut! Dels går det att få ett varmvitt ljus vilket är väldigt skönt för ögonen och det går dessutom att reglera ljusstyrkan i princip steglöst från idiot-åh-nej-mina-ögon-står-i-brand-strålkastarljus till avstängt. Det är inga problem att hitta en nivå som passar just dig.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

En LGG (Lethal Gaming Gear) - Venus. En hybrid musmatta på enorma 1000x500mm.

Måste flytta Schiit stacken då mattan är så stor, så får skaffa en längre kabel imorgon 😁

Men ihop med glas musfötter är det en riktigt jävla bra combo, precis som jag vill ha det med bra glid men ändå viss kontroll.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Två stycken Thrustmaster T.16000M samt monitorarmarna som jag fäst dem på!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Framvagns inställning. Värsta de sett någonsin, inte undra på att bilen både lät och käkade däck som en tokig, blev inte bättre efter fjädrar och dämp byte direkt :). Nu går den väldigt fint och rullar istället för att kämpa sig fram :). Kostade tusen kronor vilket jag kan rekommendera, speciellt om man skruvar med bilen själv som jag gör.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Köpte en elscooter. Har bara hunnit ta en liten sväng ute i blött väder men det fungerade fint!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Sågkängor och sågbyxor.
Ska bli gött att pensionera stövlarna

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Zebralight H600c Mk IV (Cree XHP50.2 4000K ~90CRI)

Ultralätt (känns knappt att man har på skallen) och grym reglering. Enda jag inte är förtjust i är tint shift:en och iskall hotspot men det kan man leva med. Märks inte så mycket ute i skogen. Kommer bli fint till skogspromenaderna framåt höst/vinter tror jag

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070