Första långa bilresan efter körkort?

Permalänk
Medlem

Första långa bilresan efter körkort?

Hej!

Förra veckan tog jag äntligen körkort efter flera års prokrastinering, hurra! Jag har redan ett tillfälle inplanerat tidigt höst där jag kommer behöva köra cirka 60 mil helt själv (då övriga medresande saknar körkort).

Nu undrar jag vad ni har för tips till en nybliven förare så jag känner mig förberedd för att köra långt, vad ska jag tänka på? Jag planerar att köra så mycket jag bara kan under sommaren, men nästan alla dessa resor är av det kortare slaget.

Permalänk
Medlem

Stanna och ta en paus om du känner dig trött

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Avstängd

Stanna på mack/snabbmatskedja och ta en bensträckare och något att dricka. Gärna inte köra mer än 2h kanske utan kort paus när du är ovan.

Fler pauser är alltid bättre.

Håll hastighetsgränsen.

Inte hetsa på med hög musik och massa skrik.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag brukar bila 140 mil i stöten två gånger per år. Det är rätt slitigt men funkar bra! Jag kör på mycket socker, har all mat i bilen så jag slipper stanna i onödan, flera raster gör bara att det tar längre tid och jag blir trött. Lyssnar på typ P3 Historia eller P3 Dokumentär. Äter inte speciellt mycket socker i vanliga fall, men just då jag kör långa sträckor har jag alltid en påse godis redo.

Permalänk
Medlem

Först och främst: grattis till "lappen"! Det är stort.

Mitt främsta tips: låt dig inte hetsas i trafiken och pressas till att göra chansade omkörningar i osäkra lägen. Du kommer hamna i situationer bakom långsamt gående fordon samtidigt som du har bilar alldeles i häcken och känna att det är upp till dig att göra första draget att köra om. Låt det ta tid, kör inte om när det finns minsta osäkerhet om du kommer hinna eller det är dålig sikt. Chansa inte. De som ligger bakom och hetsar får bli hur sura som helst. På så vis hamnar du inte i ett läge där du påbörjar en omkörning du kvickt måste avbryta och i den stunden upptäcka att bakomvarande hakat på och du inte har någonstans att ta vägen. Känner du dig pressad så är det aldrig fel att helt enkelt svänga av på en p-ficka och avvakta. Man hinner fram ändå, det är ingen tävling.

Samma sak om ni är ett gäng bilar bakom en lastbil där det är tvåfiligt och snart ska bli enfiligt och alla vill hinna om. Haka inte på pärlbandet om du ser att vägen går ihop längre fram även om det ser ut att det borde väl gå. Finns ingen som helst anledning att gambla även om du kommer se många göra exakt det och klara sig på en hårsmån.

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Först och främst: grattis till "lappen"! Det är stort.

Mitt främsta tips: låt dig inte hetsas i trafiken och pressas till att göra chansade omkörningar i osäkra lägen. Du kommer hamna i situationer bakom långsamt gående fordon samtidigt som du har bilar alldeles i häcken och känna att det är upp till dig att göra första draget att köra om. Låt det ta tid, kör inte om när det finns minsta osäkerhet om du kommer hinna eller det är dålig sikt. Chansa inte. De som ligger bakom och hetsar får bli hur sura som helst. På så vis hamnar du inte i ett läge där du påbörjar en omkörning du kvickt måste avbryta och i den stunden upptäcka att bakomvarande hakat på och du inte har någonstans att ta vägen. Känner du dig pressad så är det aldrig fel att helt enkelt svänga av på en p-ficka och avvakta. Man hinner fram ändå, det är ingen tävling.

Samma sak om ni är ett gäng bilar bakom en lastbil där det är tvåfiligt och snart ska bli enfiligt och alla vill hinna om. Haka inte på pärlbandet om du ser att vägen går ihop längre fram även om det ser ut att det borde väl gå. Finns ingen som helst anledning att gambla även om du kommer se många göra exakt det och klara sig på en hårsmån.

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.

Jag vill säga +1 på mycket av det här.

Det är något man får med mycket körning i bagaget, en förmåga att bedöma när det är läge att agera på ett visst sätt. Det får man endast genom att köra och det mycket. Helst på både motorväg och landsväg. Det är två helt olika sporter.

Ta det lugnt, lär känna din bil. Ju sämre med kraft desto mer måste du planera körningen utifrån förutsättningarna.

60 mil kan behöva 1-2 bensträckare. Att hålla hastighetsbegränsningen är en god idé.

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att lyssna på mer tal-saker än musik. Jag känner i alla fall att man blir mindre trött av det.
Som sagts ovan, dokumentär eller kanske P1, eller ljudbok. Undvik tråkiga uppläsare bara

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lunkan90:

Jag brukar bila 140 mil i stöten två gånger per år. Det är rätt slitigt men funkar bra! Jag kör på mycket socker, har all mat i bilen så jag slipper stanna i onödan, flera raster gör bara att det tar längre tid och jag blir trött. Lyssnar på typ P3 Historia eller P3 Dokumentär. Äter inte speciellt mycket socker i vanliga fall, men just då jag kör långa sträckor har jag alltid en påse godis redo.

Men då har du inte heller tagit kortet för några månader sen..

Låter verkligen som ett fruktansvärt dåligt tips till någon som är ny i trafiken

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Stanna och ta en paus om du känner dig trött

Skrivet av Lagerlöf:

Stanna på mack/snabbmatskedja och ta en bensträckare och något att dricka. Gärna inte köra mer än 2h kanske utan kort paus när du är ovan.

Fler pauser är alltid bättre.

Håll hastighetsgränsen.

Inte hetsa på med hög musik och massa skrik.

Jo att bryta upp resan i etapper, kanske 10-15 mil vardera känns som en bra plan. Det kan man nog kolla upp i förväg och sen mata in kommande etapp i GPS:en vid varje stopp.

Permalänk
Rekordmedlem

Lär dig hur farthållaren fungerar så du slipper försöka reglera farten manuellt och kör vid en tid då det är lite trafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som alla säger, farthållare(den hjälper min blyfot iallafall) , stressa inte, håll avstånd, paus var 90e-120min.

Planera pauserna innan om möjligt, kan bli dåligt utbud visa sträckor

Ps
Grattis till körkortet!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nu har du redan fått bra tips, men ta pauser även om du inte känner dig speciellt trött. Ofta är det först när man kliver ur bilen en stund som man känner hur pass trött i skallen man är. Lätt att man går in i ett "autopilotläge" med nedsatt uppmärksamhet efter ett tag. Är man färsk är det nog lätt att man sitter och spänner sig lite extra.

Vatten och frukt är kung IMO. Ta det lugnt, håll avstånd och undvik trafiksituationer du märker stressar

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Brukar bila ner till Balkan ca 2300km enkel resa, har alltid med mig halv lite motor olja och OBD kabel för felkoder. Finns billiga sådana som säger vad det är med bilen ect om du kör lång resa, är lite datakunnig och meckat lite med bilar så kan det vara jävligt bra.
Vissa länder kan vara pain in the ass med olika regler ex att man ska ha boxerings lina grön väst brandsläckare ect varit med om massa men man kommer undan med 20euro så är dem glada o nöjda (Priserna gäller utanför EU) :D. Checka reserv däcket ect för assistans på motorväg kan kosta en del om du inte har full försäkring där massa ingår för billig självrisk. Annars är det bara till o slappna av o köra och som andra säger så se till o vila. Har en vän som kört ca 2000km och dem sissta 10km somna han bakom ratten, han klarade sig men va fan liksom.. Vila så behöver du inte vara orolig

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jo att bryta upp resan i etapper, kanske 10-15 mil vardera känns som en bra plan. Det kan man nog kolla upp i förväg och sen mata in kommande etapp i GPS:en vid varje stopp.

Det är en bra plan. Ta ett ordentligt break, käka, drick, softa lite på maten, osv, innan du kör vidare. Se till att vara utsövd innan resan också, om det går.

Glöm inte det du fick lära dig om fartblindhet i körskolan.

När man matat mil i timmar på motorvägen kan det också kännas ovant eller vad man ska kalla det, när man tar av och ska snurra runt på 50-vägar med massa korsningar etc, där det öht händer mycket mer. Det är helt annorlunda körning. Det kan sitta i flera minuter efter att man tagit av från motorvägen. Det är inte fel att ta det lite extra lugnt då

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lär dig hur farthållaren fungerar så du slipper försöka reglera farten manuellt och kör vid en tid då det är lite trafik.

Skrivet av Swedishchef_90:

Som alla säger, farthållare(den hjälper min blyfot iallafall) , stressa inte, håll avstånd, paus var 90e-120min.

Planera pauserna innan om möjligt, kan bli dåligt utbud visa sträckor

Ps
Grattis till körkortet!

Skrivet av fragande:

Nu har du redan fått bra tips, men ta pauser även om du inte känner dig speciellt trött. Ofta är det först när man kliver ur bilen en stund som man känner hur pass trött i skallen man är. Lätt att man går in i ett "autopilotläge" med nedsatt uppmärksamhet efter ett tag. Är man färsk är det nog lätt att man sitter och spänner sig lite extra.

Vatten och frukt är kung IMO. Ta det lugnt, håll avstånd och undvik trafiksituationer du märker stressar

Tack för många bra tips, och farthållare tror jag finns på bilen jag har åtkomst till.

Några tips på vad jag kan göra för att "öva" fram tills dess? Några kortare resor ska jag nog kunna planera in, men har inte direkt några skäl till att köra mer än 10 mil härifrån.

Permalänk
Skrivet av Lunkan90:

Snacka om att vara en trafikfara för andra

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Avstängd
Skrivet av urban22:

Tack för många bra tips, och farthållare tror jag finns på bilen jag har åtkomst till.

Några tips på vad jag kan göra för att "öva" fram tills dess? Några kortare resor ska jag nog kunna planera in, men har inte direkt några skäl till att köra mer än 10 mil härifrån.

Finns inte allt för mycket övning egentligen, långkörning är mycket uthållighet utan att tappa fokus. Och det är inte allt för kul att "öva" 10+ mil på raka sträckor som du säger

Det som är bra att öva på mest är stadskörning, rondeller, korsningar, start-stopp backe, på/avfarter motorväg (iaf när det är mycket trafik).

Bara komma ihåg att ta det lugnt och inte stressa så kommer det gå utmärkt. En av de "värsta" sakerna som sämre förare gör är förhastade beslut, till exempel att man sent inser att "fan här skulle jag ju av" och så drar man en snabb sväng utan att titta ordentligt eller kanske har för hög hastighet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av urban22:

Hej!

Förra veckan tog jag äntligen körkort efter flera års prokrastinering, hurra! Jag har redan ett tillfälle inplanerat tidigt höst där jag kommer behöva köra cirka 60 mil helt själv (då övriga medresande saknar körkort).

Nu undrar jag vad ni har för tips till en nybliven förare så jag känner mig förberedd för att köra långt, vad ska jag tänka på? Jag planerar att köra så mycket jag bara kan under sommaren, men nästan alla dessa resor är av det kortare slaget.

Kör i det tempot du känner dig bekväm med (inom rimliga gränser), planera din körning, lyssna inte på passagerarna (det finns en anledning till att de inte har körkort), ät inte socker då det gör dig tröttare i längden utan något mer matigt, drick ordentligt och ha kul

Grattis!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av urban22:

Det är egentligen inget att öva på, att köra bil är ju samma sak oavsett hur långt man kör liksom. Men ska du köra motorväg och aldrig har kört på sådana innan kan det ju vara värt att prova på det, samma med landsväg och kanske stadstrafik också.

Annars, planera resan, kanske finns det någon ok restaurang på lagom avstånd längs vägen där ni kan stanna och käka, känner du dig trött köp en kaffe eller liknande. Ta bensträckare då och då.

Permalänk
Medlem

Det mesta är redan nämnt, men kika dina vätskor i bilen innan avfärd och lufttrycket i däcken. Insekterna är kanske inte i full aktivitet ännu, fast det är värt att ha med något att kunna putsa rutorna med, om deras splatt kladdar ned hela framrutan.

Dasspapper är också bra att ha i bilen, våtservetter och en rulle plastpåsar till allt eventuellt skräp m.m. Vätska(ex. vatten) är också bra att ha nära till hands. Solbrillor. Penna och ett mindre block(grymt underskattat).

Innan färd kan man kika om det pågår några större vägarbeten längst den tilltänkta vägen.

Permalänk
Medlem

Kanske tråkigt svar men jag skulle inte köra 60 mil själv precis när jag tagit körkortet. Är det helt omöjligt att få med nån annan som också kan köra?

Permalänk
Medlem

Ha gott om tid och gott om bränsle så att det inte gör något ifall du hamnar i ett vägarbete eller råkar missa en avfart på motorvägen.

Sen tycker jag att ha en GPS igång men ha ljudet avstängt på den. Det är så lätt hänt att man lyssnar för mycket på GPS:ens instruktioner så att man missar att kolla på alla vägskyltar, och när sen GPS:en ber en att göra en sväng som inte går att göra i verkligheten så får man lätt lite panik.

Kör old school och kolla på vägskyltarna istället. Och missar du en korsning eller ligger du i fel fil när du ska svänga? Inga problem, det är bara att låta GPS:en hitta en ny väg åt dig.

Permalänk
Medlem

Med såna långa resor är mina tips att sova och äta bra inför resan så man är utvilad. Sen verkligen lyssna på kroppen, stanna och sträck på dig och få lite luft med lagom mellanrum, men känner du dig trött innan dina "tänkta pausplatser", stanna vid närmsta vägficka. Hellre en paus för mycket ännu en för lite. Käka med lite mellanrum och ta det lugnt bara.

Om du har passagerare så kommer dessa antagligen snacka och ha sig lite men efter ett tag somna då det är en längre resa. Här brukar jag behöva vara uppmärksam på extra pauser då jag tycker det är väldigt lätt att också bli seg och trött när alla runt en somnar.

Utöver det är det ju bara de vanliga praktiska tipsen, se till att ha tillräckligt med luft i däcken, spolarvätska uppfyllt etc. för att slippa tänka på sånt.

Och inte att glömma, åker man så långt, packa rätt! Sannolikheten att ni är med i en olycka är liten, men om det skulle hända är det onödigt att skada sig för att man fick en lös väska i huvudet. Lägg så mycket som möjligt i bagageluckan, ska man ha saker i baksätet, ställ dessa på golvet. Att lägga laptopen på baksätet kan vara bekvämt men i en olycka kan en 3-4kg laptop komma flygande och orsaka väldigt mycket skada. Det kan låta pessimistiskt att tänka på konsekvenser vid en olycka men hellre stanna och öppna bagaget en gång extra, då får man ju dessutom ens extra paus

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Kanske tråkigt svar men jag skulle inte köra 60 mil själv precis när jag tagit körkortet. Är det helt omöjligt att få med nån annan som också kan köra?

Jag förstår vad du menar, och det var lite därför jag startade den här tråden. Det är dock som sagt inte förrän i höst jag ska köra så långt, och jag kommer ha tillgång till bil hela sommaren. Min plan är att fortsätta "övningsköra" på egen hand fram tills det är dags

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimBod:

Om du har passagerare så kommer dessa antagligen snacka och ha sig lite men efter ett tag somna då det är en längre resa.

Haha vem fan somnar på en 60-mils resa med polarna om man inte åker nattid?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jag förstår vad du menar, och det var lite därför jag startade den här tråden. Det är dock som sagt inte förrän i höst jag ska köra så långt, och jag kommer ha tillgång till bil hela sommaren. Min plan är att fortsätta "övningsköra" på egen hand fram tills det är dags

Nu kanske det står i tråden nån stans men vilken sträcka gäller det, för det är stor skillnad på riksväg 45 till Östersund och E4 mot Jönköping

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon skrivit det men gör en säkerhetskontroll på bilen innan du åker.

Kolla att däcken är fria från skador och att mönsterdjupet är tillräckligt, kolla nivå på kylarvätska, bromsvätska, olja, spolarvätska. Titta så lampor funkar.

Beroende på hur ny bil du har så är sakerna mer eller mindre relevanta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Nu kanske det står i tråden nån stans men vilken sträcka gäller det, för det är stor skillnad på riksväg 45 till Östersund och E4 mot Jönköping

Nästan hela resan kommer gå längs södra halvan av E4:an

Permalänk
Medlem

jag tycker det är sista 30 minuterna som brukar vara värst, för då är man "nästan framme" och börjar slappna av, man blir trött, samtidigt som man känner att "jag kan ju inte ta en paus nu, jag är ju nästan framme".
Men i dom fallen kan jag rekommendera att stanna, ta ett varv eller två runt bilen och sen fortsätt. behöver inte vara någon lång paus, men en snabb bensträckare gör rätt bra skillnad också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Nu undrar jag vad ni har för tips till en nybliven förare så jag känner mig förberedd för att köra långt, vad ska jag tänka på?

Grattis till körkortet!

Håller med i vad andra sagt. Vill även tipsa om Trafikverkets sida med trafikinformation:
https://www.trafikverket.se/trafikinformation/vag/

Planera även in att det inte alltid går som planerat. Själv kör jag ofta ca 60 mil (Malmö -Stockholm) och kör normalt den sträckan på 6-7 timmar beroende på antal stopp.

Sist tog det över 12 timmar pga vägarbeten, ett flertal olyckor samt storhelg (att SJ ställt in flera avgångar spädde även på det hela).

Som tur var hade vi både kuddar, extra kläder, mat och vatten i bilen. Glöm inte heller att ha möjlighet att ladda mobilen. En extra powerbank är aldrig fel.

Vart går resan? Är det inom Sverige?