Första långa bilresan efter körkort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrTLU:

Socker motverkar socker-dippar tolkar jag det som.

Då ska man sitta och dricka konstant ja.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem

1. Planera att köra dagtid om det går. Mindre påfrestande än att köra på natten. På sommarhalvåret är det inte särskilt svårt. Ha gärna solglasögon tillgängliga vid behov.
2. Farthållare är guld värt. Lär dig köra med farthållare (det om något är något att öva på). Det är mycket mindre påfrestande under en långresa än något annat.
3. Ta ordentligt med pauser, ha gott om tid. På en sträcka om 60 mil tror jag på minst 3-4 pauser, i alla fall om jag kör.
4. Ha inte bråttom. Följ hastighetsgränserna. Den tid du sparar är inte värt stressen av att köra snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Då ska man sitta och dricka konstant ja.

Eftersom socker-dippar kommer efter man inte har intagit socker. Så menar du att man inte ska inta socker alls?
Eller har jag missat nåt?

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Eftersom socker-dippar kommer efter man inte har intagit socker. Så menar du att man inte ska inta socker alls?
Eller har jag missat nåt?

Socker-dipp(eller "krasch") kommer ju efter du intagit socker och fått din socker-kick, och den snabba energin nu är slut. Alternativt att du inte får någon kick ö.h.t. då det enligt "forskning" nu ska ge motsatt effekt. Men sen hur väl det stämmer vet jag inte

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Grattis till kortet

Jag är i samma läge som dig faktiskt, även fast jag är gammal gubbe så tog jag körkortet för ett halvår sedan ungefär och reser stockholm-östersund händer rätt ofta för mig, vilket är runt omkring 50-60 mil

Gjorde faktiskt resan igår ner från Östersund och även fast trafiken just nu va löjligt gles så känner jag att man blir trött i hjärnan efter ett par timmar, så jag delar in resan på 3 stopp, Sundsvall tar två timmar och där blir det kaffe och bensträckare, sen är det en timme till Huddiksvall där det käkas , sen Gävle eller Uppsala beroende på hur pigg man är

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Socker-dipp(eller "krasch") kommer ju efter du intagit socker och fått din socker-kick, och den snabba energin nu är slut. Alternativt att du inte får någon kick ö.h.t. då det enligt "forskning" nu ska ge motsatt effekt. Men sen hur väl det stämmer vet jag inte

Du menar så... Tja, varför inte. Personligen har jag inte märkt effekten, så.
Jag blir inte ens trött på tråkiga möten efter en tung lunch, så jag antar att jag är super-människa! haha

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför förespråkar alla socker? Sockerdippar är väl rätt dåligt för koncentrationen?

Socker är helt enkelt det kroppen använder till energi. Alla kolhydrater omvandlas i kroppen till glykos. Socker är glykos och ger energi boost. Men det stämmer att man kan känna trötthet efter men det till följd av att sockret är slut snabbare än till exempel potatis, fullkorn etc. Men idén är för att pigga upp i korta perioder. Till exempel 3mil kvar till nästa mack/rastplats etc..

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Socker är helt enkelt det kroppen använder till energi. Alla kolhydrater omvandlas i kroppen till glykos. Socker är glykos och ger energi boost. Men det stämmer att man kan känna trötthet efter men det till följd av att sockret är slut snabbare än till exempel potatis, fullkorn etc. Men idén är för att pigga upp i korta perioder. Till exempel 3mil kvar till nästa mack/rastplats etc..

Socker är för nödfall, inte hela tiden, när man har typ en stund kvar till nästa stopp

Att knapra socker en hel resa riskerar bara socker-krash och en sjukt dålig stund därefter där inget hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Socker är för nödfall, inte hela tiden, när man har typ en stund kvar till nästa stopp

Att knapra socker en hel resa riskerar bara socker-krash och en sjukt dålig stund därefter där inget hjälper

Ja, det var ju det jag precis skrev. Men inte heller att man skulle konstant äta/dricka socker.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Ja, det var ju det jag precis skrev. Men inte heller att man skulle konstant äta/dricka socker.

Absolut, ville bara göra det extra tydligt att det var så. Många andra i tråden verkade vara av annan åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Innan varje filbyte eller utfart i korsningar, tänk MOTORCYKEL. Alltså ha alltid MC i tankarna när du kollar efter trafik i speglarna.
I stan ska även cykel läggas till då de kan glida upp i dolda vinkeln vid rödljus.

Skrivet av Lagerlöf:

Håller inte med överhuvudtaget.

Hjärnan filtrerar väldigt lätt bort motorcyklar, och de "hörs" inte förens de passerar oftast. Speciellt i moderna bilar som är bra ljudisolerade. Ingen jag känner kör med helljus på konstant.

En bra grej med motorcyklar är motorcyklisterna. De har lärt sig att betrakta alla medtrafikanter som idioter, oavsett hur det egentligen ligger till med saken. De är fullt medvetna om att de kan vara svåra att upptäcka.

Cyklar i stan. Vid högersväng är det ju enkelt att knipa åt mot trottoarkanten, så en cyklist helt enkelt inte kan klämma sig in mellan den och bilen. Vid vänstersväng är det förstås ofta svårare att skapa sig den sortens fördelar. Totalt har man dock i alla fall typ halverat risken att få cyklister i döda vinkeln i korsning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!