Permalänk
Medlem

Problem med förstärkare

Hej,

Har efter en lång tid utan användande riggat upp mina två klipsch-rp 160m med min onkyo-a9010.

Har dock ett problem. Trodde först att min högra högtalare var trasig eftersom det inte kommer något ljud överhuvudtaget från den. Jag bytte högtalarakablarna med varandra, dvs vänstra högtalarens kablar till den högra högtalaren och vice versa och då fungerar den högra men inte den vänstra högtalaren.

Har alltså kommit fram till att en av mina högtalaruttag (där man sätter in kablar därback) inte fungerar.

Hur ska jag gå tillväga? Har testat att blåsa och ta ut smuts från förstärkarens baksida utan framgång. Om uttaget är trasigt finns det något man kan göra? Köpa adapter eller något?

Permalänk
Medlem

Varför tror du det är utgången på förstärkaren som krånglar? Har den inte utsatts för mekanisk åverkan är det mer rimligt att anta att någonting felar internt i förstärkaren eller att du kommit åt någon knapp. Är den fortfarande inom den treåriga reklamationsrätten?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Brukar kunna sitta en säkring, men då kanske du behöver öppna den

Annars är det vanligt med strömbrytare på framsidan att aktivera a/b-kanaler, någon sådan som kan vara i fel läge?

Permalänk
Medlem

Kan verkligen ingenting om hårdvara/ljud. Tycker bara att det är märkligt att båda högtalarna fungerar(separat) när dem kopplas in i den vänstra ingången för högtalarkabel.

Har tyvärr ingen reklamationsrätt längre eftersom det har passerat tre år. Har korrigerat "balance" knappen så att den är I mitten så det är inget sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Brukar kunna sitta en säkring, men då kanske du behöver öppna den

Annars är det vanligt med strömbrytare på framsidan att aktivera a/b-kanaler, någon sådan som kan vara i fel läge?

Kan en säkring vara problemet? Vad menar du med A/B kanaler?

Permalänk
Medlem

Provat klappa till den ett par gånger?

Antingen så är ena slutsteget dött, eller så är det en kallödning/kontaktfel eller en säkring som gått. Frågan är om det ens löns att reparera en såpass billig förstärkare om det är värre än en säkring.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Provat klappa till den ett par gånger?

Antingen så är ena slutsteget dött, eller så är det en kallödning/kontaktfel eller en säkring som gått. Frågan är om det ens löns att reparera en såpass billig förstärkare om det är värre än en säkring.

Att banka och/eller wiggla fungerade inte. Tänker inte betala några pengar för detta! Då kör jag på en channel tills jag köper nytt. Finns det något annat jag kan kolla genom enbart att öppna skiten? Kan man fixa en säkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Att banka och/eller wiggla fungerade inte. Tänker inte betala några pengar för detta! Då kör jag på en channel tills jag köper nytt. Finns det något annat jag kan kolla genom enbart att öppna skiten? Kan man fixa en säkring?

Om det är en säkring kan man byta den utan verktyg eller löda, bara typ som ett batteri eller något, ta bort och sätt dit

Mina förstärkare har vanligen två utgångar för varje av de primära kanalerna, så man kan ha fyra högtalare i kopplade men stänga av dem parvis med knapp, tror dock inte det finns på så här nya saker

Enklaste lösningen om du bara vill ha ljud är väl att köra båda högtalarna på samma utgång?

Kan du lägga upp lite bilder på hur du kopplat?

Kan ju såklart vara att inkommande ljud (vad har du för källa/koppling där) sitter fel så bara en kanal får ljud i den änden också

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om det är en säkring kan man byta den utan verktyg eller löda, bara typ som ett batteri eller något, ta bort och sätt dit

Mina förstärkare har vanligen två utgångar för varje av de primära kanalerna, så man kan ha fyra högtalare i kopplade men stänga av dem parvis med knapp, tror dock inte det finns på så här nya saker

Enklaste lösningen om du bara vill ha ljud är väl att köra båda högtalarna på samma utgång?

Kan du lägga upp lite bilder på hur du kopplat?

Kan ju såklart vara att inkommande ljud (vad har du för källa/koppling där) sitter fel så bara en kanal får ljud i den änden också

Permalänk
Medlem

Svart till svart och rött till rött

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om det är en säkring kan man byta den utan verktyg eller löda, bara typ som ett batteri eller något, ta bort och sätt dit

Mina förstärkare har vanligen två utgångar för varje av de primära kanalerna, så man kan ha fyra högtalare i kopplade men stänga av dem parvis med knapp, tror dock inte det finns på så här nya saker

Enklaste lösningen om du bara vill ha ljud är väl att köra båda högtalarna på samma utgång?

Kan du lägga upp lite bilder på hur du kopplat?

Kan ju såklart vara att inkommande ljud (vad har du för källa/koppling där) sitter fel så bara en kanal får ljud i den änden också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Har dock ett problem. Trodde först att min högra högtalare var trasig eftersom det inte kommer något ljud överhuvudtaget från den. Jag bytte högtalarakablarna med varandra, dvs vänstra högtalarens kablar till den högra högtalaren och vice versa och då fungerar den högra men inte den vänstra högtalaren.

Skrivet av Damm:

<Uppladdad bildlänk>

Efter att ha sett denna bild, (baksidan med kablage inkopplat), provade du att byta plats på "Röd" och "Vit" kontakt? Detta för att utesluta att det faktiskt är problem med förstärkaren och inte in-signalen...
Kabeln för in-signal ser ut att ha passerat "bäst-före-datum"...

Prova även gärna de andra ingångarna om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

<Uppladdad bildlänk>

Som de andra sa, testa byta plats på insignalerna så kan du se om du får ljud i andra kanalen istället

Kan vara så enkelt som trasig kabel eller skräp i kontakten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som de andra sa, testa byta plats på insignalerna så kan du se om du får ljud i andra kanalen istället

Kan vara så enkelt som trasig kabel eller skräp i kontakten

Japp, eller testa en digital ingång om det finns möjlighet och se om den funkar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damm:

Kan en säkring vara problemet? Vad menar du med A/B kanaler?

Det är troligen ingen säkring utan ett elektroniskt fel och den går antagligen att laga men prova även att skifta ingångarna och utifall det är ålderskrämpor så prova att manövrera alla reglage och lyssna om det sprakar eller på nått sätt uppstår ljud när du rör reglagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för alla svar.

När jag skiftar RCA kabel dvs sätter in röda i vita ingången så funkar den andra högtalaren! Antar då att det är fel på RCA-kabeln?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

När jag skiftar RCA kabel dvs sätter in röda i vita ingången så funkar den andra högtalaren! Antar då att det är fel på RCA-kabeln?!

Problemet kan också ligga i din signalkälla, genom att byta den mot en fungerande kan du avgöra om det är överföringen (och därmed med största sannolikhet kabeln) eller signalkällan som felar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Problemet kan också ligga i din signalkälla, genom att byta den mot en fungerande kan du avgöra om det är överföringen (och därmed med största sannolikhet kabeln) eller signalkällan som felar.

Oavsett vilken line in-källa jag använder så fungerar bara en högtalare. Byter jag plats på vit och röd fungerar den andra högtalaren medans den andra är tyst. Dvs sitter röd i röd fungerar den högra sitter vit i röd fungerar den vänstra. Antar då att det är kabeln som är trasig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Antar då att det är kabeln som är trasig?

Med allra största sannolikhet är det kabeln som felar, och det är också en del som är lätt att byta ut

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damm:

Oavsett vilken line in-källa jag använder så fungerar bara en högtalare. Byter jag plats på vit och röd fungerar den andra högtalaren medans den andra är tyst. Dvs sitter röd i röd fungerar den högra sitter vit i röd fungerar den vänstra. Antar då att det är kabeln som är trasig?

Du har åtminstone en kanal i kabeln som fungerar så använd den för att skifta i signalkälleänden så kan du prova båda kanalerna hos signalkällan en kanal i taget så kan du ta reda på om det är kabel eller signalkälla som är trasig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,

Gick till Kjell och Company och köpte dessa: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

När jag stoppar in dem kommer ljud från båda högtalarna men ljudet är super lågt på båda. Stoppar jag bara in 1 av dem är ljudet fortfarande lågt. Medans om jag stoppar in dem gamla högtalasladden blir ljudet mycket högre men på bara 1 högtalare.

Vad fan ska jag göra? Är det bara att ge upp?

Permalänk
Medlem

Testade alla ingångar nu och en av dem fungerade!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Hej,

Gick till Kjell och Company och köpte dessa: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

När jag stoppar in dem kommer ljud från båda högtalarna men ljudet är super lågt på båda. Stoppar jag bara in 1 av dem är ljudet fortfarande lågt. Medans om jag stoppar in dem gamla högtalasladden blir ljudet mycket högre men på bara 1 högtalare.

Vad fan ska jag göra? Är det bara att ge upp?

Vad är det för enhet du försöker spela upp musik från? Vilken ingång får du ljud ifrån när du säger att en ingång fungerar?
Att enbart 1 ingång fungerar och du har en ingång med RIAA-förstärkare leder mig att tro att du försöker spela upp från en LP-spelare där du får en lågnivå signal.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Testade alla ingångar nu och en av dem fungerade!!

Låter spontant som glapp kontakt på kabel eller ingångarna. Vissa ingångar har olika förstärkning också (phone/tape framförallt) så det beror på vilken du använder. Kör du från dator är det vanligen cd eller dvd ingångarna som ska användas

Permalänk
Medlem

Kör med RCA- Aux 3.5mm till en MacBook.
Sätter sedan in kabel i en av de 6st olika line in uttagen. Line 1 var den enda som fungerade för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Kör med RCA- Aux 3.5mm till en MacBook.
Sätter sedan in kabel i en av de 6st olika line in uttagen. Line 1 var den enda som fungerade för tillfället.

6st line in? du har phono DVS. ingång för lågnivå/RIAA, används ihop med LP-spelare, du har line in 1-4 och du har line out DVS. ljudutgång
så när du säger 6st line in och line 1 fungerar, tolkar jag det som att du menar den längst till vänster enligt bild.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

6st line in? du har phono DVS. ingång för lågnivå/RIAA, används ihop med LP-spelare, du har line in 1-4 och du har line out DVS. ljudutgång
så när du säger 6st line in och line 1 fungerar, tolkar jag det som att du menar den längst till vänster enligt bild.

Men han använder en macbook, varför skulle han använda phonouttaget?
(jag gissar han använder näst vänstraste, dvs line in 1)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Förstår inte varför det skulle krångla från Macen såvida det inte är ett 4 poligt headsetuttag i den, nån som vet nått om det ? Linjeingång 1-4 ska ha samma elektriska egenskaper och borde alla fungera för att ansluta linje ut från en dator.
skulle det verkligen vara så komplicerat att ansluta analogt så koppla digitalt, det finns både rena usb till toslink interface och usbanslutna ljudkort med toslinkutgång.
https://www.thomann.de/se/behringer_ucontrol_uca_202.htm
https://www.amazon.se/Audio-USB-omvandlare-digitalt-gr%C3%A4n...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Kör med RCA- Aux 3.5mm till en MacBook.
Sätter sedan in kabel i en av de 6st olika line in uttagen. Line 1 var den enda som fungerade för tillfället.

Tänker bara kasta ut denna fråga.
Du skriver att du "provat alla 6 line-in-uttagen", du har inte glömt ändra ingång på "ingångsväljaren"? ratten längst till höger när du växlat ingång eller med hjälp av fjärrkontrollen.
Förstärkaren har för övrigt inte 6 olika ingångar utan 8, men de är kanske inte konfigurerarde som du kanske tror.

Du skall använda de grönmarkerade eller 3,5mm-ingången på framsidan så länge det är frågan om en vanlig analog insignal från tex CD-spelare, Kassettdäck, Radiodel, ljudutgången på datorn, etc.
Använd INTE "RI"-uttaget på den högra baksidan så vida du inte har utrustning som är kompatibel med "fjärrstyrningsfunktionaliteten" förstärkaren har.
Det rödmarkerade är som redan påpekat särskillt avsett för LP-spelare utan RIAA-steg.
Det gulmarkerade är digitala ingångar.
Switcharna har med "RI"-uttaget att göra.

Manual: https://eu.onkyo.com/en-GLOBAL/audio-hifi/amplifiers-receiver...
(Det spelar säkert mindre roll att länken går till en UK-modell.)

Ingen aning om "Direct"-funktionen kan påverka mer än bara Bass/Treble/Loudness.

Ganska intressant att det verkar finnas en "reset-funktion" på en förstäkare som ser tämligen analog ut.

Sedan kommer @mrqaffe med en mycket bra kommentar gällandes antaler poler i "hörlursuttaget" i macbook-datorn.
@Damm, Du har hela tiden fokuserat på förstärkaren, vad är det för typ av ljudutgång på macbook-datorn?
Vanlig 3,5mm-plug? 3-polig för stereo eller 4-polig dvs, stereoplug med microfon-ingång eller är det en adapter typ: USB/lightning-kontakt-till-3-polig/4-polig 3,5mm-plugg?

Det kan vara en god idé att ansluta förstärkaren till någon annan enhet för att utsluta macbook-datorn som felkälla.
Även om det inte är så jättevanligt så händer det att 3,5mm-uttagen på olika sätt går sönder internt.

Av erfarenhet kan jag säga att jag en gång lagade ett par trasiga hörlurar, de hade en 4-polig kontakt och tyckte att jag kunde tvinna ihop mic-kabeln med jord-kabeln (jag tog bort micen från sladden), jag anslöt sedan denna kabel till 3-polig förlängningsladd med resultatet att om 4-poliga kontakten är helt intryckt i den 3-poliga kontakten så blir ljudet mycket lägre än om jag drog ut den ungefär en millimeter...

Permalänk
Medlem

Hej Allesammans! Tack för många utförliga svar.
Jag vet ej varför jag skrev att jag har 6-stycken ut intag! Har fyra stycken! Men bara 1/4 fungerar som den ska. Ansluter med ett RCA Kabel till 3,5mm till datorn!

Är ingen kris eftersom minst ett uttag fungerar! Men tycker det är märkligt att de andra inte fungerar...