Anmäl dig till Roborock Challenge!

Google betalar ut 118 miljoner dollar i könsdiskrimineringsfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Alla bor inte i Sverige.

Tråden handlar liksom om Google.

Jojo, du bestämmer ju själv vem du vill jobba åt. En arbetsgivare som vill slänga en soppåse över huvudet på dig, eller en arbetsgivare som förstår att produktivitet och kreativitet går hand i hand med ledighet. Det går att gömma undan människan bakom en navkapsel, där innandömet består av fett. Men tro inte att det bådar något gott ur detta, i det långa loppet.

Vårt svenska sätt, där vi tar en kaffe eller fikapaus, det är fantastiskt vilka idéer som skapas i den här undanskymda arbetsron. Det är som i pluggandet, man behöver komma bort för att se klarheten i många problem/uppgifter. Äh, det är enkel människosyn helheten och förståelse till psykologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Föräldraledighet would like to know your location

Denna tråden verkar något splittrad:
1. Utför samma arbete = samma lön -> Arbetar sämre = lägre lön (verkar ju rimligt och rättvist)
2. Föräldraledighet ska inte straffa individen som tar ut den.

Ingen kan ju rimligen förvänta sig att en person som har varit föräldraledig från jobbet i något år ska vara lika produktiv som en person som arbetat som vanligt. Under den tiden tycker jag det är rimligt att personen som varit föräldraledig får inflationen i löneökning - de har ju knappast blivit bättre på sitt jobb, antagligen tvärt om.
Nu inser jag också att nuvarande inflation är hyfsat trevlig som löneökning

Skrivet av UndaC:

Jo men nu skaffar ju inte folk ett nytt barn varje år så att de alltid kan ha massa extra lediga dagar.
Många skaffar inte barn alls. Många är för gamla för att skaffa barn men är kvar i arbetsstyrkan. Etc

Så det är ju en avvikelse.
Vederbörande som jag svarade fick det ju att låta som om anställda bara går in till sin chef o säger ”jag tar ledigt i fyra månader nu, vi ses i höst, ha d gött” till höger och vänster.

Bara du går in till chefen två månader i förväg, är det väl i princip så när det kommer till föräldraledighet?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nu har jag nog helt tappat dig, om något verkar du vara inne på precis samma spår som jag i ovanstående. Ser inte vilken argumentation du inte köper?

För tydlighetens skull kan jag tillägga att jag tycker hela diskrimineringslagstiftningen är ytterst märklig. För det första, varför ska stat och lagstiftare alls lägga sig i privata organisationers urvalskriterier, och för det andra, varför ska bara vissa grupper privilegieras med att omfattas av lagen? Det blir liksom skitkonstigt när det i praktiken är fritt fram att diskriminera loss, bara man inte råkar göra det på fel handfull grunder.

Jag köper dock fullt ut att man har diskrimineringslagstiftning som gäller offentlig verksamhet. Det som om vi bortser från diverse fusk finansieras av alla bör förstås också stå öppet för alla. Förmodar också att det kan finnas ett värde i att personalsammansättningen i offentlig verksamhet ungefär ser ut som befolkningens sammansättning. Dock skulle ju lagens utformning vara sådan att det enda tillåtna urvalskriteriet är förmodad förmåga att utföra sina arbetsuppgifter.

Ser inget improduktivt i att ta med ett varnande exempel på var det kan sluta när man satt lagregleringsbollen i rullning. Jag har absolut inte heller något emot att man använder det fascistiska Italien som exempel på vart kapitalismen har potential att ta vägen om den får fria tyglar, så länge exemplet är korrekt. I den frågan är jag dock inte påläst nog att göra någon bedömning.

Avslutar aningens paradoxalt; om något är det improduktivt kalla argument och exempel improduktiva istället för att bemöta dem i sak.

Problemet med Nordkorea-liknelsen och andra liknande liknelser är att det tar bort förutsättningarna för en nyanserad diskussion. Det är inte ens lite rimligt att anta att bara för att man vill att lagstiftning ska finnas där som ett grundskydd så är man OK med att saker sluttar såpass att det blir Nordkorea av hela faderullan.

Och som sagt.. Visst finns det andra orättvisor att diskutera men två fel gör ju inte ett rätt, och skall alla leva efter parollen "det finns alltid de som har det värre" så kan ju alla sluta kämpa för allt, liksom. Det är det jag menar

Jag önskar såklart också att ett inneboende sunt förnuft hos alla människor hade gjort att lagstiftning inte behövdes, men... Tyvärr så saknas det och då får lagen gripa in, med allt vad det innebär.

Det innefattar också att man inte skall kunna hända diskriminering utan rimlig grund, utan det måste ju utredas och bedömas som allt annat.

Om Person A har samma arbetsuppgifter som person B men person A har lägre lön och råkar kvalificera sig för att i teorin kunna vara diskriminerad så betyder inte det per automatik att den faktiskt är det. Det är inte det jag menar. Men när det som i fallet med löner handlar om en strukturell och systematisk diskriminering mot kvinnor så ökar ju sannolikheten att det faktiskt är så, och då tycker jag det är bra att det finns motmedel på plats, för om det "sunda förnuftet", "fria viljan" eller vad du vill innebär att faktorer man inte själv har makt att påverka leder till lägre lön, så behöver det rättas till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av kaput:

Bara du går in till chefen två månader i förväg, är det väl i princip så när det kommer till föräldraledighet?

Jo men du skaffar väl inte en ny unge varje år från det att du fyller 18 till det att du går i pension.

Så det är ju en avvikelse från det normala.

I snitt arbetar man drygt 40 år under sitt liv och skaffar 1,5 barn. Så det är ju inte som att folk går runt år ut och år in och har fyra månader ledigt hela tiden med hänvisning till föräldrarledighet.

Så även om man köper argumentet att föräldrarledighet är förlorad tid som bör göra att man stannar i lön så är det ju vid en eller två löneförhandlingar under ens livstid. Så det bör inte ha allt för stor påverkan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet med Nordkorea-liknelsen och andra liknande liknelser är att det tar bort förutsättningarna för en nyanserad diskussion. Det är inte ens lite rimligt att anta att bara för att man vill att lagstiftning ska finnas där som ett grundskydd så är man OK med att saker sluttar såpass att det blir Nordkorea av hela faderullan.

Och som sagt.. Visst finns det andra orättvisor att diskutera men två fel gör ju inte ett rätt, och skall alla leva efter parollen "det finns alltid de som har det värre" så kan ju alla sluta kämpa för allt, liksom. Det är det jag menar

Jag önskar såklart också att ett inneboende sunt förnuft hos alla människor hade gjort att lagstiftning inte behövdes, men... Tyvärr så saknas det och då får lagen gripa in, med allt vad det innebär.

Det innefattar också att man inte skall kunna hända diskriminering utan rimlig grund, utan det måste ju utredas och bedömas som allt annat.

Om Person A har samma arbetsuppgifter som person B men person A har lägre lön och råkar kvalificera sig för att i teorin kunna vara diskriminerad så betyder inte det per automatik att den faktiskt är det. Det är inte det jag menar. Men när det som i fallet med löner handlar om en strukturell och systematisk diskriminering mot kvinnor så ökar ju sannolikheten att det faktiskt är så, och då tycker jag det är bra att det finns motmedel på plats, för om det "sunda förnuftet", "fria viljan" eller vad du vill innebär att faktorer man inte själv har makt att påverka leder till lägre lön, så behöver det rättas till.

Nåja, vi är nog av olika uppfattning där. Tycker inte att ens extremexempel hindrar en nyanserad diskussion på något vis - de utgör ju om inte annat i sig själva en nyans - så länge de inte används för att misskreditera meningsmotståndarens person.

Nä, det hade förstås varit underbart om det inte krävdes någon lagstiftning, dock kommer väl det som sagt knappast uppnås utan artificiell omprogrammering av människan. Tills dess tycker i alla fall jag man bör hålla lagstiftningens omfattning till ett absolut minimum, särskilt så då lagstiftning aldrig kan bli hundraprocentigt rättvis. När man stiftar en lag för att komma åt en orättvisa skapar man oftast andra istället.

Tja, i slutändan är det ju alltid genlotteriet som avgjort vilka jobb du har intresse och förmåga att utföra, och i förlängningen vilken lön du får. Det har ingen haft någon makt att påverka. Med det som utgångspunkt kan det ju argumenteras att alla urvalskriterier är diskriminering, och att alla bör ha samma timlön, oavsett vad man gör. Och då har jag inte ens börjat raljera om alla otillbörliga fördelar man kan få av rätt efternamn, ett vackert ansikte, att födas på rätt plats i rätt tid, osv, och vad man kan göra åt det...

Det kan nog helt enkelt vara så att jag har en något autistisk syn på det där, att det bör vara allt eller inget - i det fallet är inget oftast minst dåligt - och svårt att förstå varför vissa utvalda grupper ska privilegieras med lagstiftning på precis just de grunder man anser inte ska spela någon roll. Tycker mig också se ett samband mellan den sortens privilegiering och hur högljudda grupperna råkar vara, vilket jag också kan tycka är märkligt. Det rör sig nästan alltid också om att mätt vill ha mer, i fallet Google-anställda når det en nästan stötande magnitud. Det tycks inte finnas någon koppling mellan gruppernas faktiska lidande och lagstiftarnas vilja att privilegiera dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo men du skaffar väl inte en ny unge varje år från det att du fyller 18 till det att du går i pension.

Så det är ju en avvikelse från det normala.

I snitt arbetar man drygt 40 år under sitt liv och skaffar 1,5 barn. Så det är ju inte som att folk går runt år ut och år in och har fyra månader ledigt hela tiden med hänvisning till föräldrarledighet.

Så även om man köper argumentet att föräldrarledighet är förlorad tid som bör göra att man stannar i lön så är det ju vid en eller två löneförhandlingar under ens livstid. Så det bör inte ha allt för stor påverkan.

Fast problematiken ligger väl i att du kan kräva ut din föräldraledighet i princip när och hur du vill, utan att någon annan har det minsta att säga till om. Har kollegor som satt i system att bara ta ut föräldraledigt när det råder konkurrens, med resultatet att bolaget alltid har ett helvete med bemanningen under de attraktivaste sommarveckorna + jul/nyår, och att de som inte har barn åkt på att jobba dessa perioder år efter år.

Nu jobbar jag förvisso i shipping med allt vad det betyder med specialregler kring att resa till och från jobb, men har också förstått att man kan ta ut föräldraledigt på timbasis, och att det därmed bara kostar 14 timmar föräldraledighet att vara borta en tvåveckorstörn om man kan vara utan lönen. Kör man det racet kan man komma och gå som man behagar under väldigt många år.

Visa signatur

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av kaput:

Fast problematiken ligger väl i att du kan kräva ut din föräldraledighet i princip när och hur du vill, utan att någon annan har det minsta att säga till om. Har kollegor som satt i system att bara ta ut föräldraledigt när det råder konkurrens, med resultatet att bolaget alltid har ett helvete med bemanningen under de attraktivaste sommarveckorna + jul/nyår, och att de som inte har barn åkt på att jobba dessa perioder år efter år.

Nu jobbar jag förvisso i shipping med allt vad det betyder med specialregler kring att resa till och från jobb, men har också förstått att man kan ta ut föräldraledigt på timbasis, och att det därmed bara kostar 14 timmar föräldraledighet att vara borta en tvåveckorstörn om man kan vara utan lönen. Kör man det racet kan man komma och gå som man behagar under väldigt många år.

Jag har kanske haft tur om inte stött på sådant i mitt liv hittills.

Men jag tänker att någon som saknar den typen av respekt för kollegor och arbetsgivare kanske går och bär på andra snarlika drag som gör att de inte är överst i korgen när det kommer till löneökningar i tillägg till själva det märkligaste planerandet av föräldrarledighet.

Men ja sure: om man insisterar på att ta ut föräldrarledighet på ett systematiskt sätt som är väldigt dåligt för kollegor och arbetsgivare på ett sätt som handlar om att maximera individens ledighet snarare än att faktiskt ta hand om sitt barn. Så visst det är röv och kanske bör ligga dem i fatet.

Men jag skulle fortfarande inte direkt säga att det är mängden ledighet som är problemet då. Snarare hur man hanterar det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jepp arbetsgivaren kan inte säga ett skit. Vi hade en person i teamet som tog semester 4veckor i juni, kom tillbaka i början på juli och sa att han skulle ta föräldraledigt sept-dec. Tack för den televerket
Edit: samma person brukar även planera in föräldraledighet så han aldrig behöver ta support när det kommer till högtider. Föräldraledighet är shit för resten av teamet men kul för de som ynglat av sig

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jepp arbetsgivaren kan inte säga ett skit. Vi hade en person i teamet som tog semester 4veckor i juni, kom tillbaka i början på juli och sa att han skulle ta föräldraledigt sept-dec. Tack för den televerket

Och vad är problemet? Gäller ju att chefen/företaget hanterar det på ett bra sätt och anpassar planerna. Detta är inget problem, det är livet och väldigt hanterbart. Det är ju i dessa situationer som de bra / dåliga cheferna visar sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

Jojo, du bestämmer ju själv vem du vill jobba åt. En arbetsgivare som vill slänga en soppåse över huvudet på dig, eller en arbetsgivare som förstår att produktivitet och kreativitet går hand i hand med ledighet. Det går att gömma undan människan bakom en navkapsel, där innandömet består av fett. Men tro inte att det bådar något gott ur detta, i det långa loppet.

Vårt svenska sätt, där vi tar en kaffe eller fikapaus, det är fantastiskt vilka idéer som skapas i den här undanskymda arbetsron. Det är som i pluggandet, man behöver komma bort för att se klarheten i många problem/uppgifter. Äh, det är enkel människosyn helheten och förståelse till psykologi.

Vet inte vad du ens talar om eller vad du försöker säga.

Pratar inte ens om Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nåja, vi är nog av olika uppfattning där. Tycker inte att ens extremexempel hindrar en nyanserad diskussion på något vis - de utgör ju om inte annat i sig själva en nyans - så länge de inte används för att misskreditera meningsmotståndarens person.

Nä, det hade förstås varit underbart om det inte krävdes någon lagstiftning, dock kommer väl det som sagt knappast uppnås utan artificiell omprogrammering av människan. Tills dess tycker i alla fall jag man bör hålla lagstiftningens omfattning till ett absolut minimum, särskilt så då lagstiftning aldrig kan bli hundraprocentigt rättvis. När man stiftar en lag för att komma åt en orättvisa skapar man oftast andra istället.

Tja, i slutändan är det ju alltid genlotteriet som avgjort vilka jobb du har intresse och förmåga att utföra, och i förlängningen vilken lön du får. Det har ingen haft någon makt att påverka. Med det som utgångspunkt kan det ju argumenteras att alla urvalskriterier är diskriminering, och att alla bör ha samma timlön, oavsett vad man gör. Och då har jag inte ens börjat raljera om alla otillbörliga fördelar man kan få av rätt efternamn, ett vackert ansikte, att födas på rätt plats i rätt tid, osv, och vad man kan göra åt det...

Det kan nog helt enkelt vara så att jag har en något autistisk syn på det där, att det bör vara allt eller inget - i det fallet är inget oftast minst dåligt - och svårt att förstå varför vissa utvalda grupper ska privilegieras med lagstiftning på precis just de grunder man anser inte ska spela någon roll. Tycker mig också se ett samband mellan den sortens privilegiering och hur högljudda grupperna råkar vara, vilket jag också kan tycka är märkligt. Det rör sig nästan alltid också om att mätt vill ha mer, i fallet Google-anställda når det en nästan stötande magnitud. Det tycks inte finnas någon koppling mellan gruppernas faktiska lidande och lagstiftarnas vilja att privilegiera dem.

Städar du aldrig hemma heller? För det går ju aldrig få det hundra procent dammfritt

Grejen är att, ja, du har rätt. Ska det inte bli Nordkorea av det hela så går det inte lagstifta bort alla orättvisor. Det är helt sant... Men kan man göra det mindre orättvist med hjälp av lagstiftning så är det för mig inte konstigare för mig än att man bör städa emellanåt även om det aldrig går få det helt rent.

Och ingen här har väl sagt att man bör ha lika lön oavsett arbete, utan det som eftersträvas är ju lika lön för lika arbete. Det är en princip som inte borde sticka i ögonen på någon. Men inte ens den vänstraste vänstern tycker att en person som kanske jobbar 60h per vecka, kanske riskerar sitt liv i arbetet, räddar andras liv i arbetet, vars familj kan råka illa ut på grund av dennes jobb (eller vilka faktorer man nu vill stoppa in för att poängen ska gå hem) ska ha exakt samma summa på lönekontot som någon som inte gör alla de sakerna. Och då har jag inte ens börjat nämna antal år i utbildning, studieskulder man kanske ådragit sig etc men du fattar poängen.

Men grejen är att alla de där sakerna kan man göra, eller låta bli att göra, oavsett om man är man, kvinna, vilken hurfärg man har och så vidare.

Och vad man har för intressen spelar egentligen inte så stor roll. jag känner både folk som älskar sitt jobb och har pissdålig lön, och folk som hatar sitt jobb men spm trivs med vad de ser på kontot i slutet av månaden, och ingen vill väl lagstifta bort den möjligheten, men genom att inte jämna ut skillnader där skillnader inte borde finnas om man utgår ifrån att alla föds som oskrivna blad, så nekar man vissa grupper just den friheten och det är det jag tycker är fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon343162:

Vad händer om du går till din chef och säger ''jag ska ta ledig i 3 månader nu''

Det gick bra. Inga som helst konstigheter. Var hemma 3 månader med hundvalp. Sparad semester/ledighet etc. Men frågan kanske var specifikt riktad till @Träpuben ?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Att ta ut ledighet man har rätt till, oavsett om det är semester eller föräldraledighet mm, ska aldrig påverka inkomsten. Vill man däremot vara ledig utöver det så är det en annan sak. Vad menar du med "mer ledighet"?

Självklart ska föräldraledighet innebära påverkad inkomst.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Reagerade också på det.
I sverige är det knappast ekonomiskt gynnsamt vad det gäller lönekostnader för arbetsgivaren om arbetstagaren inte tar ut sin semester. Så att det skulle resultera i att man förtjänade högre lön har jag svårt att se.

Sen vet jag inte riktigt med att "jobba mer" alltid är en så bra måttstock. Huvudsaken är ju resultatet, inte tiden man lagt - i alla fall är en arbetsgivares synvinkel. Är folk ineffektiva kanske det tar dem betydligt längre tid att göra något än andra - känns inte helt självklart för mig att det ska belönas ekonomiskt. Att racka upp övertid utan att ha något att visa för det är igen, inte direkt heller något som är bra för en arbetsgivare.
(Nu menar jag förstås i de fall där man själv styr över detta, har man berordrad övertid bör den såklart kompenseras.)

Finns väl fler former av "ledighet" än semester? Tjänsteledigt? Föräldraledighet?
Sen kan man argumentera att gå ner i sysselsättningsgrad kan vara en form av ledighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Städar du aldrig hemma heller? För det går ju aldrig få det hundra procent dammfritt

Grejen är att, ja, du har rätt. Ska det inte bli Nordkorea av det hela så går det inte lagstifta bort alla orättvisor. Det är helt sant... Men kan man göra det mindre orättvist med hjälp av lagstiftning så är det för mig inte konstigare för mig än att man bör städa emellanåt även om det aldrig går få det helt rent.

Och ingen här har väl sagt att man bör ha lika lön oavsett arbete, utan det som eftersträvas är ju lika lön för lika arbete. Det är en princip som inte borde sticka i ögonen på någon. Men inte ens den vänstraste vänstern tycker att en person som kanske jobbar 60h per vecka, kanske riskerar sitt liv i arbetet, räddar andras liv i arbetet, vars familj kan råka illa ut på grund av dennes jobb (eller vilka faktorer man nu vill stoppa in för att poängen ska gå hem) ska ha exakt samma summa på lönekontot som någon som inte gör alla de sakerna. Och då har jag inte ens börjat nämna antal år i utbildning, studieskulder man kanske ådragit sig etc men du fattar poängen.

Men grejen är att alla de där sakerna kan man göra, eller låta bli att göra, oavsett om man är man, kvinna, vilken hurfärg man har och så vidare.

Och vad man har för intressen spelar egentligen inte så stor roll. jag känner både folk som älskar sitt jobb och har pissdålig lön, och folk som hatar sitt jobb men spm trivs med vad de ser på kontot i slutet av månaden, och ingen vill väl lagstifta bort den möjligheten, men genom att inte jämna ut skillnader där skillnader inte borde finnas om man utgår ifrån att alla föds som oskrivna blad, så nekar man vissa grupper just den friheten och det är det jag tycker är fel.

Frågan är ju dock om du inte jagar några specifika dammkorn det skrikits oproportionerligt mycket om, bland miljarder som i majoriteten av fallen är betydligt större, om vi nu ska fortsätta städliknelsen? Kan man inte nöja sig med att det blev tillräckligt rent när man blev av med de fetaste dammråttorna, exempelvis stöld, våld och förstörelse, typ?

Självklart vill jag inte ha det så, och jag tror ingen annan vill ha det heller. Jag ville bara lyfta fram poängen att verklig rättvisa är omöjlig att uppnå, och att jag inte anser att någon specifik faktor man inte har makt över skulle vara mer eller mindre betydelsefull än någon annan.

På precis samma premisser kan man acceptera vad som erbjuds eller begära bättre när man löneförhandlar, helt oavsett kön, hudfärg, etc.

Det som sticker mig i ögonen är att de högljudda bestämmer vilka skillnader som inte borde få finnas och vilka som kan lämnas därhän. Det har ingenting med rättvisa att göra. De allra flesta betydligt värre skillnader går helt under radarn för att de drabbade inte kan skrika tillräckligt högt, eller har någon som kan göra det år dem. Det blir liksom bara konstigt att tala om det i sådana termer när kriteriet för att få det är att man kan föra tillräckligt mycket liv.

I det specifika fallet handlar det dessutom om folk som med all säkerhet redan är i nittionionde lönepercentilen, och vill ha mer i rättvisans namn. Det är direkt provokativt.

I slutändan tror jag det blir bäst om lagen reglerar de direkt fundamentala grejerna, och lämnar så mycket som möjligt av det som kan vara den enskilda personens egna ansvar åt den enskilda personen.

Nåja, finner det hursomhelst högeligen osannolikt att vi kommer komma så mycket längre med det här. Vi har nog för olika grundinställning till vilken detaljnivå vi tycker det är lämpligt att lagstiftarna råddar i tillvaron. Märker att det börjat stagnera, och att vi börjat spela pingpong med samma argument i en eller annan form, och det sägs väl att man ska sluta när det är som roligast. Får tacka för bra snack, alltid intressant att bubbla loss med någon som har andra synsätt på saker och ting

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Trihxeem:

Edit: samma person brukar även planera in föräldraledighet så han aldrig behöver ta support när det kommer till högtider. Föräldraledighet är shit för resten av teamet men kul för de som ynglat av sig

Ja det är lite så det fungerar.
Generellt så tar man ju föräldraledighet när det är bäst för barnen som högtider när man ofta samlar familjen.

Jag har själv barn och tar ut ledighet när det behövs, sommarlov, sportlov, jul/nyår osv och skäms inte det minsta då mina barn går före samtliga i hela vida världen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Frågan är ju dock om du inte jagar några specifika dammkorn det skrikits oproportionerligt mycket om, bland miljarder som i majoriteten av fallen är betydligt större, om vi nu ska fortsätta städliknelsen? Kan man inte nöja sig med att det blev tillräckligt rent när man blev av med de fetaste dammråttorna, exempelvis stöld, våld och förstörelse, typ?

Självklart vill jag inte ha det så, och jag tror ingen annan vill ha det heller. Jag ville bara lyfta fram poängen att verklig rättvisa är omöjlig att uppnå, och att jag inte anser att någon specifik faktor man inte har makt över skulle vara mer eller mindre betydelsefull än någon annan.

På precis samma premisser kan man acceptera vad som erbjuds eller begära bättre när man löneförhandlar, helt oavsett kön, hudfärg, etc.

Det som sticker mig i ögonen är att de högljudda bestämmer vilka skillnader som inte borde få finnas och vilka som kan lämnas därhän. Det har ingenting med rättvisa att göra. De allra flesta betydligt värre skillnader går helt under radarn för att de drabbade inte kan skrika tillräckligt högt, eller har någon som kan göra det år dem. Det blir liksom bara konstigt att tala om det i sådana termer när kriteriet för att få det är att man kan föra tillräckligt mycket liv.

I det specifika fallet handlar det dessutom om folk som med all säkerhet redan är i nittionionde lönepercentilen, och vill ha mer i rättvisans namn. Det är direkt provokativt.

I slutändan tror jag det blir bäst om lagen reglerar de direkt fundamentala grejerna, och lämnar så mycket som möjligt av det som kan vara den enskilda personens egna ansvar åt den enskilda personen.

Nåja, finner det hursomhelst högeligen osannolikt att vi kommer komma så mycket längre med det här. Vi har nog för olika grundinställning till vilken detaljnivå vi tycker det är lämpligt att lagstiftarna råddar i tillvaron. Märker att det börjat stagnera, och att vi börjat spela pingpong med samma argument i en eller annan form, och det sägs väl att man ska sluta när det är som roligast. Får tacka för bra snack, alltid intressant att bubbla loss med någon som har andra synsätt på saker och ting

Tack detsamma och jag håller med Jag har fått en inblick och tror att jag förstår vad du grundar din ståndpunkt på, och vissa delar håller jag ju med om, och det jag inte håller med om går inte vrida så mycket mer på för du är konsekvent i ditt resonemang vilket alltid ger en trevligare diskussion. Hellre det än folk som ändrar åskt utefter hur diskussionen fortlöper. Så tack igen för ett trevligt och givande samtal i god ton!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Generellt så tar man ju föräldraledighet när det är bäst för barnen som högtider när man ofta samlar familjen.

Jag har själv barn och tar ut ledighet när det behövs, sommarlov, sportlov, jul/nyår osv och skäms inte det minsta då mina barn går före samtliga i hela vida världen

Jodå, men vilken nytta har en arbetsgivare av en person som skaffar barn?
Får den mer färdigheter och energi som den kan använda på arbetsplatsen? Troligtvis inte.
Det blir nog mer frånvaro, både föräldraledighet och vab:ande, som måste lösas med vikarier om tjänsten är kritisk för den dagliga verksamheten.
Det var den personen som gjorde valet att skaffa barnet då kan det falla sig naturligt att det kan ha en negativ påverkan på löneutvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tack detsamma och jag håller med Jag har fått en inblick och tror att jag förstår vad du grundar din ståndpunkt på, och vissa delar håller jag ju med om, och det jag inte håller med om går inte vrida så mycket mer på för du är konsekvent i ditt resonemang vilket alltid ger en trevligare diskussion. Hellre det än folk som ändrar åskt utefter hur diskussionen fortlöper. Så tack igen för ett trevligt och givande samtal i god ton!

Haha, jo, får tillstå detsamma. Vi kan ju om inte annat säkert vara överens om att mänskligheten och de filosofiska frågor som rör den är så komplexa att det förmodligen inte finns särskilt många allmängiltiga och definitivt korrekta svar i kategorin alls, och vara nöjda med det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Håller med. Man tar ut föräldraledighet när det passar en själv bäst, inte när det passar jobbet bäst. Dom som inte håller med har inga barn.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av nikwad:

Finns väl fler former av "ledighet" än semester? Tjänsteledigt? Föräldraledighet?
Sen kan man argumentera att gå ner i sysselsättningsgrad kan vara en form av ledighet.

Ja men att gå ner i sysselsättningsgrad går man ju i regel per automatik ner i lön av right. (Om det inte är något slags experiment med 4 dagars arbetsvecka eller något sådant - men då brukar ju grejen vara att det är just med bibehållen lön)

Och är man föräldrarledig får man inte full lön och dessutom inte från arbetsgivaren. Är man borta ett en lång sammanhängande period är det ju inte helt ovanligt att man inte deltar i ordinarie löneförhandling och därmed missar en cykel.

Och är man tjänstledig får man ingen lön alls. Och dessutom är man ju i regel inte föremål för ordinarie löneförhandling så det blir ju inpraktisera som att missa en cykel.

Så alla tre scenarion är ju redan sammankopplade med mindre pengar.

Men att det också skulle kombineras med ytterligare sämre löneutveckling som någon slags straff ovanpå det man redan ”går miste om” är det jag inte håller med om.

Så självklart kan man frånvara från jobbet av hur många skäl som helst. Men det känns ju inte relevant till det jag svarade på.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det borde inte kunna bli en diskussion om. Men det kommer alltid finnas muppar som menar att kvinnor är sämre på att förhandla och därför får skylla sig själva. Vilket är ett sjukt förhållningssätt oavsett om det är sant eller inte. Lön ska vara baserat på roll, kompetens och hur väl man utför sina arbetsuppgifter, inte hur bra eller dålig man är på att löneförhandla.

Nästan alla kvinnor jag känner och har diskuterat lönefrågan med verkar acceptera den lön de blir erbjudna, både vid nyanställning och löneförhandling på befintlig arbetsplats men undantag finns givetvis. Pratar jag däremot med mina manliga bekanta så är det precis tvärtom, det är väldigt få som inte anstränger och står på sig när det kommer till löneförhandling och det är oavsett om de är högre tjänstemän eller enkla knegare.

När det kommer till vad lön ska vara baserad på så vore det fantastiskt om det vore som du skriver men så är inte verkligheten tyvärr. Hade jag bara godtyckligt accepterat små skithöjningar och aldrig tackat nej till ett jobberbjudande så hade min lön legat på ca. 70% av det jag har idag (uppskattningsvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Självklart ska föräldraledighet innebära påverkad inkomst.

Påverkad inkomst ja, påverkad löneutveckling nej.

Vi ser ett skevt uttag av föräldraledighet där kvinnor som resultat har sämre löner och sämre pensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Mer frånvaro = lägre lön. Låter väl logiskt?

Arbetsgivare vill ha dig som jobbar, jobbar och jobbar och tar ut minimum ledighet eller max den du behöver för t.ex svensson's sommar.

Du blandar ihop inkomst och lön. Din månadslön får inte, enligt lag, missgynnas av att du är föräldraledig t.ex. Däremot sjunker inkomsten drastiskt under ledigheten.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av nikwad:

Får den mer färdigheter och energi som den kan använda på arbetsplatsen? Troligtvis inte.

Vilken nytta? Samma nytta som tidigare fast föräldern kommer ha mer solida värderingar, högre tålamod, bättre konflikthantering, annan stresströskel, antagligen ett bättre organisatoriskt sinne än tidigare samt att många tycker det är riktigt skönt att komma till jobb och göra något strukturerat

Du vet att det här med att skaffa barn inte direkt är något nytt?
Hur tror din arbetsgivare att du kom till?

Skrivet av nikwad:

Det blir nog mer frånvaro, både föräldraledighet och vab:ande, som måste lösas med vikarier om tjänsten är kritisk för den dagliga verksamheten.
Det var den personen som gjorde valet att skaffa barnet då kan det falla sig naturligt att det kan ha en negativ påverkan på löneutvecklingen.

Mer frånvaro kan det bli, ja. Om tjänsten är kritisk för den dagliga verksamheten så har ju arbetsgivaren en del tid på sig under graviditeten och sen eventuell föräldraledighet att lösa detta.

Det är ju som sagt inget nytt det här och det finns väldigt bra planer som företagen tar fram för att hantera detta.

En annan lösning är ju att folk slutar skaffa barn och att företagen enbart har anställda 15-20 år framåt

Svåra ord
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Du har mycket läsande att göra för att tvätta din syn. Läs på om varför din approach är problematisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja men att gå ner i sysselsättningsgrad går man ju i regel per automatik ner i lön av right. (Om det inte är något slags experiment med 4 dagars arbetsvecka eller något sådant - men då brukar ju grejen vara att det är just med bibehållen lön)

Och är man föräldrarledig får man inte full lön och dessutom inte från arbetsgivaren. Är man borta ett en lång sammanhängande period är det ju inte helt ovanligt att man inte deltar i ordinarie löneförhandling och därmed missar en cykel.

Och är man tjänstledig får man ingen lön alls. Och dessutom är man ju i regel inte föremål för ordinarie löneförhandling så det blir ju inpraktisera som att missa en cykel.

Så alla tre scenarion är ju redan sammankopplade med mindre pengar.

Men att det också skulle kombineras med ytterligare sämre löneutveckling som någon slags straff ovanpå det man redan ”går miste om” är det jag inte håller med om.

Så självklart kan man frånvara från jobbet av hur många skäl som helst. Men det känns ju inte relevant till det jag svarade på.

Absolut så generar nedsatt arbetstid automatiskt lägre lön, det faller ju sig naturligt. Jobbar man 50% kan man ju inte få 100% av lönen.
Jag tänkte att vi pratade om ersättning per utförd timme, för det är väl det en löneökning egentligen påverkar, en löneökning är ju inte att gå upp i arbetstid.

Upplevde att diskussionerna handlade mycket om att folk förväntade sig samma löneutveckling, som en kollega med samma kvalifikationer och anställningstid, om man tar ledighet (oavsett form) under en längre period.
Har man varit borta 1år så kanske man hamnar efter 1år i löneutveckligen.

Detta tar dock inte hänsyn om personen är bra förhandlare där man kan argumentera att ledigheten kan generera något positivt för arbetsgivaren och därav förtjäna en löneökning.
Men det är på individnivå och ingen rättighet i mitt tycke.

Man ska dock absolut inte bli "straffad" för sin ledighet. Alltså att du får en lägre lön än innan ledigheten.
Vet dock inte vad du menade med straffad, var det kanske det jag syftade på ovan?

Jag upplever ändå att vi verkar vara på liknande linje. Men vi kanske kommer från olika håll.

Skrivet av NordhNet:

Vilken nytta? Samma nytta som tidigare fast föräldern kommer ha mer solida värderingar, högre tålamod, bättre konflikthantering, annan stresströskel, antagligen ett bättre organisatoriskt sinne än tidigare samt att många tycker det är riktigt skönt att komma till jobb och göra något strukturerat

Du vet att det här med att skaffa barn inte direkt är något nytt?
Hur tror din arbetsgivare att du kom till?

Mer frånvaro kan det bli, ja. Om tjänsten är kritisk för den dagliga verksamheten så har ju arbetsgivaren en del tid på sig under graviditeten och sen eventuell föräldraledighet att lösa detta.

Det är ju som sagt inget nytt det här och det finns väldigt bra planer som företagen tar fram för att hantera detta.

En annan lösning är ju att folk slutar skaffa barn och att företagen enbart har anställda 15-20 år framåt

Givetvis så är barnafödande inget nytt. Har dock svårt att se att det ska dig rätt till en löneökning bara för att du skaffat ett barn och är ledig.

Vet dock inte om jag delar din upplevelse av de positiva effekter som du påpekar, som att det är något naturligt.
Har haft många kollegor genom år som har skaffat barn, där efter barnafödandet har fått ett högre tålamod, bättre värderingar, bättre stresshantering.... etc. etc, efter att de fick sitt barn. Alltså detta är relaterat till arbetsplatsen, de är möjligtvis bättre hemma, men det kommer inte kollegorna till nytta.
De kollegor som har blivit bättre, hade redan dessa egenskaper redan innan barnet.
Så tror snarare att barn ibland kan förstärka vissa egenskaper som en individ redan har, både positiva och negativa.

Även om arbetsgivaren har tid på sig att "planera" och förbereda sig för detta. Så måste denna ändå lägga ytterligare resurser på att rekrytera och utbilda vikarier för dessa tjänster och betala dessas löner för en temporär tjänst. Inte direkt positiva effekter som jag ser det.

Skrivet av Dreas89:

Du har mycket läsande att göra för att tvätta din syn. Läs på om varför din approach är problematisk.

Har du något material som du kan hänvisa till då, som jag bör läsa? För att "tvätta" min orena syn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Har du något material som du kan hänvisa till då, som jag bör läsa? För att "tvätta" min orena syn.

https://kollega.se/jamstalldhet/langre-foraldraledighet-okar-...

https://www.ifau.se/Press/Pressmeddelanden/Ojamn-foraldraledi...

https://arbetet.se/2015/03/19/foraldraledighet-ger-lagre-lon/

Män tjänar i regel mer än sin partner, är de hemma mer med din approach så kommer deras löner påverkas. Det gör att kvinnor halkar efter än mer i löneutvecklingen, får sämre pension osv osv.

Då har vi inte ens börjat med att gå in på allt gratis arbete som kvinnor gör i hemmet: https://www.scb.se/hitta-statistik/temaomraden/jamstalldhet/j...

Systemfel som bör åtgärdas. Kvinnor drabbas av utbrändhet i högre utsträckning osv. Jag tror min poäng är gjord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Überklass:

Det gick bra. Inga som helst konstigheter. Var hemma 3 månader med hundvalp. Sparad semester/ledighet etc. Men frågan kanske var specifikt riktad till @Träpuben ?

och du jobbade in dessa månader eller hur?

Vad hade hänt om du inte hade haft dessa ''sparade semester/ledigheter'' Skulle du få 3 månader bara så där ur det blå samtidigt behålla full lön?

Permalänk
Medlem

Kvinnor jobbar mer hemma, män jobbar mer på jobbet, generellt sett. Det är förstås både chockerande och en utomordentlig orättvisa att det sen syns i lönekuvertet.