TEMU 4TB NVME Lexar disk test

Permalänk
Medlem

TEMU 4TB NVME Lexar disk test

Så jag var nyfiken på testa NVME ifrån temu för skojs skull.
Disclamer att jag ej betalat pengar för denna och rekommenderar absolut ingen att göra detta heller då de är samma pris att köpa ifrån Sverige och finns bättre märken för de pengarna.
Jag hade en hel hög krediter på temu så jag provade detta helt enkelt för skojs skull för det kostade mig inga pengar.

Samma nvme säljs på proshop https://www.proshop.se/SSD/Lexar-NQ790-SSD-4TB-M2-2280-PCIe-4...
De som sålde nvme disken på Temu heter Lexar Global Store så vet ej om det faktiskt är Lexar branch eller ej (temu you know)

Jag kunde enbart testa den i PCI-E 3.0 då min windows install på samsung 970 evo sitter i m2_1 slotten som är pci-e 4.0 och m2_2 slotten är bara pci-e 3.0
Jag körde först h2testw för kolla så allt såg bra ut med kapaciteten och det var inga problem där.

Sedan körde jag diverse tester, bifogar alla bilder ifrån detta här.
Alla tester var ungefär motsvarande mot 970 evon (antar det är en rätt ok jämförelse då båda körs i pci-e 3.0).
Enda som var sämre med Temu Lexarn var 512b och 1kb atto test.

Hade inte höga förväntningar men blev positivt överraskad, disken verkar iaf vara en legit Lexar som finns på flera ställen som Proshop och Amazon.
Den kommer få husera i datorn som 2a disk framöver.

Tyvärr orkar jag ej installera windows på den i m2_1 slotten bara för testa pci-e 4.0.

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill veta om det är en äkta Lexar så initiera ett garanti ärende så får vi se vad de säger

Permalänk

Skulle inte förvåna mig om det antingen

är enheter producerade utanför ordinare production utan kvalitetskontroller.

Eller som inte klarat kvalitetskontrollerna på nått som inte påverkar hastigheten eller lagringsutrymme på nått och fiskats ur skrotconainrarna men kanske är mindre pålitliga i längden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den kostar 2831kr på CumputerSalg och Proshop. Så det var ju dyrare på temu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

De som sålde nvme disken på Temu heter Lexar Global Store så vet ej om det faktiskt är Lexar branch eller ej (temu you know)

Högst oklart. Jag vet väl iofs inte med 100% säkerhet att jag hittade rätt listning, men hittade ju iaf samma enhet till samma pris och som säljs av "Lexar Global" så det verkar ju rätt.

Om jag där klickar fram information om säljaren med namn "Lexar Global" står det iaf:

Citat:

Business Name
Shenzhenshiwanzhongqishengkeji Co., Ltd.

Store Type
Trader

Address
Room 403, 4th Floor, East Building 4, SEG Technology Park, No. 120, Zhenxing Road, Licun Community, Huaqiang North Street
Futian district
518048
Guangdong Province, Shenzhen
China

Trade Register
State Administration for Market Regulation

Registration Number
91440300342695981W

Email Address
3228771526@qq.com

Telephone Number
+86 13798309717

Det känns iaf inte supertydligt att det är Lexar på riktigt.
Sedan är ju Lexar-varumärket sålt till något kinesiskt bolag sedan ett antal år, så jag vet väl iofs inte helt vad man ska förvänta sig. Men inget i Temus information om säljaren verkar tydligt kopplas till Lexar eller Longsys.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304