Bethesda: "Starfield har över 1 000 planeter att utforska"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Njaa de hade ju mer snack om det. Här ser vi ju redan att de har utvecklat grejerna.

NMS var nog en av de största lögnerna någonsin, de ljög ju till och med om MP.

Ingen har spelat det än så det kan vara likadant som videon i citatet under här

Skrivet av haijen:

Obligatorisk länkning här tycker jag
https://youtu.be/RvAwB7ogkik

Ja vilka otroliga lögner dom körde med. I dagsläget ska det tydligen börja likna något men det är flera år för sent

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Såg både bra och dåliga saker from presentationen.

- Det dåliga tyckte jag speciellt var grafiken och gun-fight gameplayen. Gav mig lite alpha Star Citizen vibbar i vapen striderna, inte alls imponerande AI och vapen dynamik. Grafiken är lite på efterkälken sen vore dags att få lite nyare hårstilar osv, känns som det är samma person som designat Elder's Scrolls Oblivion som tyckte det funkar bra med samma idag ännu.

- Däremot byggande av rymdskeppen såg najs ut, hoppeligen går det lite djupare än så och påverkar också prestanda på skeppen hur pass stor man gör dem osv så det är inte bara liksom plocka olika moduler för dess användarbetsskull utan det påverkar oxå lite skeppets egenskaper och att det finns flera olika factions att plocka moduler och vapnen ifrån osv. (tänker på Unreal serien som fast det är ett FPS spel så har såpass många vapentillverkare såsom Liandri, Izanagi, Axon osv och en hel del lore bakom dessa) Såg också ut att ha ganska många funktionaliteter överlag för ett Bethesda spel.

Som många redan sagt så hoppas det finns iallafall en del viktigare planeter som är del utav storyn som är mera handdesignade, redan 5 bra handdesignade planeter är nog mera intressant än 1000 random genererade. Däremot om man blandar både ock så är ju optimalt för är iofs ganska läckert att ha många olika planeter men gärna ska det finnas några som inte har bara slumpmässigt genererade.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Får hoppas de svarar på några av de vanliga frågorna som dykt upp efter trailern. Gärna lite info om hur de hanterar och har designat planeterna, som är ett hett ämne. Och om det är fri flygning överallt och man kan landa själv på planeter. Om de har lagt tid på att göra en bra upplevelse att spela i både 1st och 3rd person vy.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som får ångest av bara rubriken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonicsonic:

Någon mer än jag som får ångest av bara rubriken?

Nej

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Varav 950 kommer vara helt meningslösa. Den som fortfarande tar 16x detail Todd Howard seriöst behöver söka hjälp.

Permalänk
Medlem

"Super många planeter" "superstor karta" nej tack.
Vill du ha 10x Ica basic vanilj glass som smakar is eller 2 premium gammeldags/borboun vanilj?
Kan sträcka mig till 5x gammeldags vanilj från Triumf men mer vill jag inte ha.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Hmm, väldigt tveksam till dessa 1000 planeter... Kvalité för kvantitet i min bok.

uppenbarligen inte unika

Permalänk
Medlem

Tycker Bethesda vart riktigt bra med att sprida saker och hemlisar på stora områden i deras andra spel så jag har förhoppningar så även kommer vara fallet med Starfield.
Då det är singleplayer kommer folk inte gruppa upp sig, överlevla, missa allt roligt och sen kalla spelet för skräp iallafall.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Alltså det brukar hoppas på hattåget rätt snabbt här men jag har inte varit med om maken om gnäll och kommentarer för att elda på varandra. Är ni 10år allihopa eller?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

STO spelaren i mig ser enormt rymdbarbie potential i detta spelet. Men är väldigt orolig över att detta kommer vara Bethesda Opus Magnum angående buggar.

Permalänk
Medlem

1000 planeter är inte speciellt många när man ska placera ut dem i en rymd. Tänker hur futtigt det blir om det skulle vara en kubisk rymd med 10x10x10 planeter.

Det är lite problemet med att utveckla rymdspel. För att utöka rymden krävs hela tiden en exponentiell utökning av planeter. Om man nu inte styr sättet man kan nå dem på ett sådant sätt att det blir aningen mer linjärt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Nja spelet ser rejält stelt och tråkigt ut på nått vis, grafiken på videon dom hade såg så där ut. Men är gameplayet bra så kanske det kan bli ett "OK" spel ändå

Ja, jag håller med. Superhög upplösning på textures och allt var ultraskarpt och "fint" men det kändes inte verkligt, som att saker och ting inte satt ihop. Monstren/djuren som rörde sig liksom flöt på den stenhårda planetens yta och byggnaderna såg ut som de nyss släppts ner från ovan. Karaktärerna likaså, högupplösta men stela.

Permalänk
Hedersmedlem

Well, jag kommer köpa det i alla fall. Jag behöver någon sorts Fallout-substitut känner jag i väntan på Fallout 5.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Hade jag varit 10 / 12 år gammal så hade jag nog varit såld direkt, men jag håller nog med den stora massan här känns sådär.. Men då är jag också snart 30 och uppenbart har mina gaming dagar varit över. Man är alltför kräsen nuförtiden för sitt eget bästa vilket egentligen borde indikera på att andra saker borde ockupera min tid än datorspel

Tror vi äldre glömmer bort att spelen inte är skapade för oss utan för den nya generationen kids vilket innebär att det spel vi ser framför oss är i princip exakt samma gameplay som vi lirade när vi var yngre

Klart att spel aldrig kommer uppnå våra förväntningar

Dagens kids har en attention span som knappt håller under en Fortnite-match på 15 min. Jag är övertygad om att majoriteten av unga spelare aldrig kommer att prova detta spel.

Permalänk
Medlem

Måste nog också instämma lite i neggokören.
Bethesda ska dock ha cred för att våga ta risken att skapa något annorlunda.
Jag fick dock ingen wow känsla eller sug efter att spela detta som jag fått av tidigare trailer från tex Skyrim och Fallout.
Grafiken såg på sina ställen uråldrig ut, liksom stridsmekaniken. Kändes som något från tiden för Doom 3 och däromkring,
Att bygga rymdbas, sina egna skepp och utforska kan eventuellt bli något bra av.
Men svårt att sätta fingret på det, men jag känner ingen iver att utforska den spelvärlden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut men tror moddaran kommer rädda detta spel som vanligt! Är ju Bethesda.

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Alltså det brukar hoppas på hattåget rätt snabbt här men jag har inte varit med om maken om gnäll och kommentarer för att elda på varandra. Är ni 10år allihopa eller?

Bethesda gör ett Bethesda-spel och folk går banana's.

Permalänk
Medlem

Blir nog rätt stora save filer när man varit på varje planet och autogenereringen har avslutats och ska ligga fast om man har möjlighet att åka tillbaka till varje planet.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Blir nog rätt stora save filer när man varit på varje planet och autogenereringen har avslutats och ska ligga fast om man har möjlighet att åka tillbaka till varje planet.

Det finns nog ingen autogenering här som jag tolkat det utan att de här 1000 planeterna är nog genererade och alla som spelar kommer ha samma 1000 planeter.

Permalänk
Medlem

Ok.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Alltså det brukar hoppas på hattåget rätt snabbt här men jag har inte varit med om maken om gnäll och kommentarer för att elda på varandra. Är ni 10år allihopa eller?

Nu tycker jag du är orättvis mot alla 10-åringar som förmodligen tycker det här spelet ser jättehäftigt ut.

Däremot finns det många vuxenbebisar som egentligen tappat spelsuget för flera år sedan och som behöver kompensera detta genom att tycka att alla spel som släpps ser ut som skit. Jag känner också att jag blivit otroligt kräsen med vilka spel jag väljer att lägga min tid på, men inte känner jag ett behov av att hata på allt som inte tilltalar mig bara för det.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Musikälskare

Skyrim i rymden, ska testas men inte pre-ordras

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Nu tycker jag du är orättvis mot alla 10-åringar som förmodligen tycker det här spelet ser jättehäftigt ut.

Däremot finns det många vuxenbebisar som egentligen tappat spelsuget för flera år sedan och som behöver kompensera detta genom att tycka att alla spel som släpps ser ut som skit. Jag känner också att jag blivit otroligt kräsen med vilka spel jag väljer att lägga min tid på, men inte känner jag ett behov av att hata på allt som inte tilltalar mig bara för det.

Hahahah true that, jag tar tillbaka allt 😆

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

1000 planeter. Okej, 990 av dem kommer vara autogenererade för farmande men lite random fiender inslängda. En känsla av variation men nja, inte riktigt.

Synd att bethesda är så stolta med egna spelmotorer, de släpar ordentligt på den grafiska delen. Jämför detta med Cyberpunk så är det ju facepalm.

Det kommer säkert bli ett kul spel och jag har redan reserverat 1000+ timmar i detta, men tråkigt att Toddan snubblar på mållinjen med senaste spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

1000 planeter. Okej, 990 av dem kommer vara autogenererade för farmande men lite random fiender inslängda. En känsla av variation men nja, inte riktigt.

Alla system och planeter kommer vara procedurellt genererade till att börja med.

De tweakar alla parametrar och regler i genereringen för att få fram system och planeter som passar. Sen kommer de göra en viss handpåläggning på alla de systemen. Det är ändå bara runt 100 system och 1000 planeter. Att köra ett flertal handpåläggningspass på 1000 planeter är inget problem för en sån stor firma som Bethesda. Ett spel som Elite Dangerous eller No Man's Sky har inte den möjligheten, då de har miljarder med planeter.

Ett mindre antal planeter och system går de in och gör en massa manuellt jobb på i efterhand. Till exempel centrala planeter för fraktioner eller där det finns större och flera bosättningar och möjlighet till många quests (typ hubbar).

Sannolikt finnns ytterligare ett större antal planeter som de gör mindre manuellt jobb på. Till exempel verkar ett av huvuduppdragen vara att leta efter artifakter som vi såg i videon. Då kan de ha en rätt öde planet som är i huvudsak genererad, men går in och skapar ett område där en artifakt kan ligga begravd, med quests och möjliga fiender runt just det området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Alltså det brukar hoppas på hattåget rätt snabbt här men jag har inte varit med om maken om gnäll och kommentarer för att elda på varandra. Är ni 10år allihopa eller?

Kan kännas löjligt men det är ju inte oförtjänt.
Skyrim har varit ute i över 10 år, fortfarande buggar dom inte har fixat i det. Fastän dom har släppt det om och om och om igen...
Och tjänat pengar på det om och om och om igen...

Deras business plan har bokstavligen talat blivit att släppa halvfärdiga spel och låta mod community fixa resten.
Finns ingen anledning att tro att det blir annorlunda denna gången.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Deras business plan har bokstavligen talat blivit att släppa halvfärdiga spel och låta mod community fixa resten.
Finns ingen anledning att tro att det blir annorlunda denna gången.

Jag spelade igenom Skyrim på PC vid release utan problem. Visst fanns det buggar, men halvfärdigt är en stor överdrift. Du har rätt angående buggfixande, men att överdriva gör att jag reagerar negativt på åsikten. Cyberpunk 2077 var värre och då hade jag inte i närheten av så mycket problem som andra hade med det spelet.

Permalänk
Medlem

IGN har gjort en intervju med Todd som släpps imorgon.
https://twitter.com/dmc_ryan/status/1536468794385633280