Alla system och planeter kommer vara procedurellt genererade till att börja med.
De tweakar alla parametrar och regler i genereringen för att få fram system och planeter som passar. Sen kommer de göra en viss handpåläggning på alla de systemen. Det är ändå bara runt 100 system och 1000 planeter. Att köra ett flertal handpåläggningspass på 1000 planeter är inget problem för en sån stor firma som Bethesda. Ett spel som Elite Dangerous eller No Man's Sky har inte den möjligheten, då de har miljarder med planeter.
Ett mindre antal planeter och system går de in och gör en massa manuellt jobb på i efterhand. Till exempel centrala planeter för fraktioner eller där det finns större och flera bosättningar och möjlighet till många quests (typ hubbar).
Sannolikt finnns ytterligare ett större antal planeter som de gör mindre manuellt jobb på. Till exempel verkar ett av huvuduppdragen vara att leta efter artifakter som vi såg i videon. Då kan de ha en rätt öde planet som är i huvudsak genererad, men går in och skapar ett område där en artifakt kan ligga begravd, med quests och möjliga fiender runt just det området.