Bethesda: "Starfield har över 1 000 planeter att utforska"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Alla system och planeter kommer vara procedurellt genererade till att börja med.

De tweakar alla parametrar och regler i genereringen för att få fram system och planeter som passar. Sen kommer de göra en viss handpåläggning på alla de systemen. Det är ändå bara runt 100 system och 1000 planeter. Att köra ett flertal handpåläggningspass på 1000 planeter är inget problem för en sån stor firma som Bethesda. Ett spel som Elite Dangerous eller No Man's Sky har inte den möjligheten, då de har miljarder med planeter.

Ett mindre antal planeter och system går de in och gör en massa manuellt jobb på i efterhand. Till exempel centrala planeter för fraktioner eller där det finns större och flera bosättningar och möjlighet till många quests (typ hubbar).

Sannolikt finnns ytterligare ett större antal planeter som de gör mindre manuellt jobb på. Till exempel verkar ett av huvuduppdragen vara att leta efter artifakter som vi såg i videon. Då kan de ha en rätt öde planet som är i huvudsak genererad, men går in och skapar ett område där en artifakt kan ligga begravd, med quests och möjliga fiender runt just det området.

Är det här världens mest självsäkra killgissning, eller har all den här informationen kommit någonstans ifrån? Jag tvivlar inte på att det här, i mångt och mycket, är det tillvägagångssätt som Bethesda kör med, men jag skulle gärna se det bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Är det här världens mest självsäkra killgissning, eller har all den här informationen kommit någonstans ifrån? Jag tvivlar inte på att det här, i mångt och mycket, är det tillvägagångssätt som Bethesda kör med, men jag skulle gärna se det bekräftat.

Jag har spelat en hel del rymdspel, och har bra erfarenhet av spel med procedurellt framställda världar. Med tanke på att antalet planeter i Starfield trots allt ändå är relativt begränsat, tror jag de har kunna polera mer på dem än andra spel med genererade världar.

Men det är förstås en gissning, baserat på vad jag själv tror är realistiskt.

Permalänk
Medlem

Starfield Includes More Handcrafted Content Than Any Bethesda Game, Alongside Its Procedural Galaxy

Citat:

"We do a lot of procedural generation [in Starfield], but I would keep in mind that we’ve always done that," Howard explained. "It’s a big part of Skyrim in terms of questing and some other things we do. We generate landscape using procedural systems, so we’ve always kind of worked on it. [The Elder Scrolls 2: Daggerfall is] one we look at a lot in terms of game flow. And we had been developing some procedural technology and doing some prototypes, and it really started coming to a head with Starfield, in that we think we can do this."

Citat:

"I should also add that we have done more handcrafting in this game, content-wise, than any game we’ve done. We’re [at] over 200,000 lines of dialogue, so we still do a lot of handcrafting and if people just want to do what they’re used to in our games, and follow a main quest, and do the questlines, you’re gonna see what you’d kind of expect from us. But then you have this whole other part of, ‘Well I’m just going to wander this planet, and it’s going to provide some gameplay, and some random content, and those kinds of things.’ Kind of like a Daggerfall would, if you go way back."

Källa: https://www.ign.com/articles/starfield-1000-planets-handcraft...