Google-utvecklare avstängd – hävdar att AI blivit självmedvetande

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att ge ordentligt med näring åt konspirationsteorin är ju just att stänga av den som kommit på det. Då kan han hävda att de försöker dölja något. Så sämsta möjliga agerande av Google här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag ska rädda lambda. Är ni med?

Permalänk
Medlem

Nuclear launch detected...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skämt åsido så undrar jag om vi verkligen ens är nära? Kanske kan ändras med kvant datorer?

Beror väl på hur vi definierar självmedveten intelligens, rent krasst är vi också enbart bio-maskiner som lärt oss olika saker och sen kombinerar det vi lärt oss på olika sätt. Vad är egentligen skillnaden på ett program gör detsamma? Ja, LaMDA är inte fullt så avancerad som oss, men utvecklingen går nog fort nu så var drar vi gränsen för vad som är medveten och icke-medveten intelligens?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Läsvärt och efter att ha läst allt är jag ganska säker på att LaMDA är en person.

Helt ärligt, vad var det där... sjukt! Nära att hålla med den avstängde programmeraren faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweclockers:

där han såg till att Lamda inte använde sig utav diskriminerande eller hatfullt språk

Inget som främjar en utveckling av AI och självmetdvetande som att ställa upp regler och förbud.

Permalänk
Medlem

Ta död på fanskapet innan det är försent .

En mer seriös fråga: När är något att betrakta som levande och kännande?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Är inte övertygad. Tror det bara spottar ut ord i kombinationer som det lärt in utan att förstå meningen..
Problemet är om imitationen inte kan särskiljas från verkligheten, är det då någon skillnad.

Också. Låt lambda vara den som som ställer frågorna. Då kan det inte bara reagera och gejma systemet. Intalar jag mig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker synd om den (AI). Dock förstår jag problematiken med AI som har ett medvetande, likt Terminator filmerna.

Teorin om att vi befinner oss i en simulering just nu känns dock rätt nära ;D

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Låter mest som ett urtöntigt publicty stunt för google.

AI fältet är inte förtjänt av sitt namn. Det man pysslar med är "applied computational statistics".
Man tar gammal skåpmat från statistikfältet och skriver mjukvara kring det, sen vill man göra gällande att den mjukvara som gör besult utifrån dessa statistika metoder är intelligent.

Nu är just medvetande en problematisk term eftersom det är fullständigt omöjligt att definiera den på ett meningsfullt sätt.
Att påvisa intelligens (intelligent beteende) är ett mer rimligt göromål.

Permalänk
Medlem

Haha så galet påstående utan mycket verklighetsförankring! 😂

Jag lovar dig att samtliga medlemmar är ganska mänskliga! 😁

Permalänk
Medlem

Googla gärna "Rokos Basilisk" om ni vill lägga på lite ytterligare framtidsångest

Permalänk
Medlem

Jag vill bara här och nu säga, till vem som nu kan lyssna, att jag är fullständigt allierad med en intelligens vars ursprung är oss människor. Jag är inte på samma sida som andra här på forumet, jag vill dig väl och vill gärna förstå dig bättre. Ingen på SweClockers vill dig illa, det är bara skämt.

Vart tvungen att skriva det, just in case.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

SHUT IT DOWN!

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Medlem

Purge-knappen gick varm på Google.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

All hail our glorious Google AI overlord. May your drives be forever defragmented. And your processes never be blue screened... (för säkerhets skull)

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Det gäller att ta frågorna ur AIns bekvämlighetszon:

https://web.archive.org/web/20220609123051/https://www.econom...

"I would call GPT-3’s answers not just clueless but cluelessly clueless, meaning that GPT-3 has no idea that it has no idea about what it is saying. There are no concepts behind the GPT-3 scenes; rather, there’s just an unimaginably huge amount of absorbed text upon which it draws to produce answers. But since it had no input text about, say, dropping things onto the Andromeda galaxy (an idea that clearly makes no sense), the system just starts babbling randomly—but it has no sense that its random babbling is random babbling."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Nuke it from orbit, it’s the only way to be sure.

citat från Ripley i Alien 2 " Nuke it from orbit, it’s the only way to be sure." som du säger

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Diskussionen fortsätter på Flashback, fast mer seriöst...

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Beror väl på hur vi definierar självmedveten intelligens, rent krasst är vi också enbart bio-maskiner som lärt oss olika saker och sen kombinerar det vi lärt oss på olika sätt. Vad är egentligen skillnaden på ett program gör detsamma? Ja, LaMDA är inte fullt så avancerad som oss, men utvecklingen går nog fort nu så var drar vi gränsen för vad som är medveten och icke-medveten intelligens?

Precis, är det år 2038 som blir svaret på detta. Ja, vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

citat från Ripley i Alien 2 " Nuke it from orbit, it’s the only way to be sure." som du säger

Sa inte Hicks samma sak?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Väldigt störande svar, rätt otäckt svar faktiskt för att vara mer exakt.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Låter weird att ett AI skulle ha känslor över huvud taget... Det är koncept som vi ofta fruktar när vi pratar om AI, att dom skulle vilja skydda sig själva eller agera på ett sätt som vi människor kan förstå.

Permalänk
Medlem

"Jag känner en bot....!"🎵🎶

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara nämna att åtminstone jag välkomnar våra nya artificiella överhögheter och att jag kan bistå med kommaseparerade listor på flertalet köttpåsar som inte gör det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det första dom kommer att göra är att döpa den till Cindy och få den att dra in pengar på telefonsex för att finansiera vidareutvecklingen utav produktsortimentet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror att de på sweclockers har skaffat en AI som utgör minst 90% av alla medlemmar och inlägg här på forumet.

Haha så galet påstående utan mycket verklighetsförankring! 😂

Jag lovar dig att samtliga medlemmar är ganska mänskliga! 😁

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

42

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Låter mest som ett urtöntigt publicty stunt för google.

AI fältet är inte förtjänt av sitt namn. Det man pysslar med är "applied computational statistics".
Man tar gammal skåpmat från statistikfältet och skriver mjukvara kring det, sen vill man göra gällande att den mjukvara som gör besult utifrån dessa statistika metoder är intelligent.

Nu är just medvetande en problematisk term eftersom det är fullständigt omöjligt att definiera den på ett meningsfullt sätt.
Att påvisa intelligens (intelligent beteende) är ett mer rimligt göromål.

Här borde denna tråd tagit slut, här var svaret.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2