Digital Foundry jämför DLSS med FSR 2.0 i God of War

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

För det första så har AMD hållit på med uppskalning i flera år, från CAS till FSR 1.0 till FSR 2.0 så det är väl knappast första försöket. Dessutom är det så att vara tvåa på bollen i såna här sammanhang är väldigt mycket enklare än att uppfinna från början. Man behöver mest kopiera. Grunderna i FSR 2.0 och DLSS är så pass lika. Men sen är det ju rätt irrelevant, lite som om jag skulle göra ett operativsystem och så skall det jämföras med DOS 1.0, men om 30 år så kanske det blir ett Windows 10.

Fast FSR 2.0 är temporal uppskalning precis som DLSS 2.0, inte samma teknik som den tidigare spatiala uppskalningen AMD ägnat sig åt. Nvidia visade att temporal uppskalning var möjligt i realtid, och efter det var det, precis som du säger, lättare att vara tvåa. Därför menar jag att FSR 2.0 ur synvinkeln "första versionen" borde vara bättre än DLSS 2.0, så en sån jämförelse hade varit intressant. Också. Sen får vi väl hoppas att det inte tar 30 år för AMD att minska artefakterna. Intels första version av XeSS bör i sin tur vara bättre än FSR 2.0, eftersom det är ännu lättare att vara trea. Tror nämligen att de också följer Digital Foundry, och nu vet de vilka artefakter de ska sikta på att minska redan från början.

Förenkla!
Permalänk
Medlem

Man bör ta Digital Foundry med en grov nypa salt. De har tråkigt nog ett extremt nvidia-centrerat perspektiv i all deras PC-coverage, och har haft det i flera år. När det kommer till FSR 2.0, I deras Dead Loop-genomgång valde de ganska okritiskt att köra skärpan på max och försvara det med att det kom "rekommenderat av spelet", men jag skulle gissa att det handlar om att de vill förstärka artifakterna av FSR 2.0... Nu däremot har de dragit ner skärpan i botten för att "level out the playing field" (så nu passar det?), däremot fokuserar de på "performance mode" (vilket FSR ser objektivt sämre ut i) samtidigt tar de också också bort motion blur som i detta fallet skulle ha maskerat väldigt mycket av "fizzle-effekten" som det läggs stort fokus på.

Jag kan förstå att det är viktigt att göra så här ur ett mer vetenskapligt perspektiv där man diskuterar- och analysera byggklossarna av de olika uppskalningsteknikerna. Men problemet är att väldigt lite analys faktiskt äger rum. Snarare letar man efter skillnader för att få DLSS att framstå som den bättre tekniken (Vilket den visserligen också är), men inte till den milda grad som de porträtterar i sina videos

Vi måste komma ihåg att Alex även försvarade DLSS 1.0. Även om tekniken såg för djävlig ut.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Man bör ta Digital Foundry med en grov nypa salt. De har tråkigt nog ett extremt nvidia-centrerat perspektiv i all deras PC-coverage, och har haft det i flera år. När det kommer till FSR 2.0, I deras Dead Loop-genomgång valde de ganska okritiskt att köra skärpan på max och försvara det med att det kom "rekommenderat av spelet", men jag skulle gissa att det handlar om att de vill förstärka artifakterna av FSR 2.0... Nu däremot har de dragit ner skärpan i botten för att "level out the playing field" (så nu passar det?), däremot fokuserar de på "performance mode" (vilket FSR ser objektivt sämre ut i) samtidigt tar de också också bort motion blur som i detta fallet skulle ha maskerat väldigt mycket av "fizzle-effekten" som det läggs stort fokus på.

Jag kan förstå att det är viktigt att göra så här ur ett mer vetenskapligt perspektiv där man diskuterar- och analysera byggklossarna av de olika uppskalningsteknikerna. Men problemet är att väldigt lite analys faktiskt äger rum. Snarare letar man efter skillnader för att få DLSS att framstå som den bättre tekniken (Vilket den visserligen också är), men inte till den milda grad som de porträtterar i sina videos

Vi måste komma ihåg att Alex även försvarade DLSS 1.0. Även om tekniken såg för djävlig ut.

Du tycker seriöst att man ska testa FSR & DLSS med Motion blur?
Varför skulle man lägga på ett filter som smetar ut allt och gör allt till en röra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Man bör ta Digital Foundry med en grov nypa salt. De har tråkigt nog ett extremt nvidia-centrerat perspektiv i all deras PC-coverage, och har haft det i flera år. När det kommer till FSR 2.0, I deras Dead Loop-genomgång valde de ganska okritiskt att köra skärpan på max och försvara det med att det kom "rekommenderat av spelet", men jag skulle gissa att det handlar om att de vill förstärka artifakterna av FSR 2.0... Nu däremot har de dragit ner skärpan i botten för att "level out the playing field" (så nu passar det?), däremot fokuserar de på "performance mode" (vilket FSR ser objektivt sämre ut i) samtidigt tar de också också bort motion blur som i detta fallet skulle ha maskerat väldigt mycket av "fizzle-effekten" som det läggs stort fokus på.

Jag kan förstå att det är viktigt att göra så här ur ett mer vetenskapligt perspektiv där man diskuterar- och analysera byggklossarna av de olika uppskalningsteknikerna. Men problemet är att väldigt lite analys faktiskt äger rum. Snarare letar man efter skillnader för att få DLSS att framstå som den bättre tekniken (Vilket den visserligen också är), men inte till den milda grad som de porträtterar i sina videos

Vi måste komma ihåg att Alex även försvarade DLSS 1.0. Även om tekniken såg för djävlig ut.

DF fokuserar på tekniken och lämnar märkes kriget utanför oavsett vad det handlar om. Om du tycker fokus ligger på nvidia så kan de ju bero på att de har drivit tekniken mest framåt sista åren.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Du tycker seriöst att man ska testa FSR & DLSS med Motion blur?
Varför skulle man lägga på ett filter som smetar ut allt och gör allt till en röra?

Nu håller jag inte med _genki i det mesta han skriver, o jag håller med dig o Alex om att uppskalningsteknikerna bör testas till större delen utan motion blur för en vetenskaplig jämförelse, men också med per object motion blur igång då det garanterat är så det bör spelas då det smetar ut allt till en _naturlig o korrekt_ röra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

DF fokuserar på tekniken och lämnar märkes kriget utanför oavsett vad det handlar om. Om du tycker fokus ligger på nvidia så kan de ju bero på att de har drivit tekniken mest framåt sista åren.

Det handlar om hur företag representeras, och hur andra inte representeras. Så fort man börjar analysera nyanserna av hur DF täcker PC nyheter blir det ganska oroväckande. Jag kan ge några exempel

- i DF's RX6700 recensionen anses 16GB VRAM vara "onödigt". i RTX3060-recensionen är 12GB "en välkommen bonus"
- Tongången på Rich är oentusiastisk och skeptisk när det handlar om AMD recensioner, men har stora öppna ögon och är erhört entusiastisk när det handlar om nvidia. (det är nästan komiskt när man jämför dessa videos)
- De täcker främst nvidia-nyheter i dagsläget, lägger lite vikt vid AMD-nyheter.
- Även innan FSR 1.0 släpptes var de fokuserade på att det är "ointressant" teknik, och genomgången av FSR1.0 behandlade spacial upscaling i isolering snarare än titta på FSR 1.0 som ett uppskalningspaket.
- Deras QA är ofta nvidia-fokuserade, de få frågor som handlar om AMD, vinklar de till att handla om nvidia.
- Även vid AMD-coverage, som "The Matrix"-demot omnämns inte AMD och RDNA2 över huvudtaget, trots att det är den teknik som kör demot (detta gjorde de alltid förr när de pratade om Jaguar, GCN etc), däremot nämns både RTX och DLSS flera gånger (som inte är en del av demot). Detta är tydliga varningsklockor i min bok. Har man samarbetspartners vill de ofta inte att man "nämner" konkurenter.
- deras benchmark suite består mestadels av nvidia sponsrade titlar.
- deras sponsrade innehåll kommer huvudsakligen från nvidia
- Stort fokus på RT, DLSS samt "AI". En "editorial direction" som nvidia har pushat i deras relation till media sedan RTX2000-serien. Nvidia ville bland annat bryta kontakten med Hardware Unboxed, då de separerade RTX recensionerna till två videos (eftersom de blev för långa) ett avsnitt fokuserat på rasterisering och ett på RT/DLSS. Båda med gediget innehåll och positiva ord. Både Gamers Nexus samt LTT sa ifrån. Alla tre har stor integretet när det kommer självständighet.

Detta är bara några få saker som dykt upp, men långt ifrån allt. jag nämnde det för min bror för ett halvår sedan. Han tänkte att jag hade en stor foliehatt på mig (vilket jag kan köpa, det lutar ju lite åt konspirationsteorihållet). Däremot kröp han till korset för några veckor sedan och och nämnde: "du, du har nog rätt om DF". I slutändan handlar det om nyanser och hur saker porträtteras, inte regelrätt vad som sägs. Ibland kan det vara lika viktigt med vad som "inte sägs", vad som blir uteslutet ur dialogen. Jag får inte alls denna känsla av Sweclockers, Gamers Nexus, Hardware Unboxed... till och med LTT. Tyvärr är det något ruttet med DF för tillfället, och jag favoriserar inga företag.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Du tycker seriöst att man ska testa FSR & DLSS med Motion blur?
Varför skulle man lägga på ett filter som smetar ut allt och gör allt till en röra?

Testa att cykla, titta på marken, är det knivskarpa bilder av asfalten du ser? Vifta din hand framför ansiktet, är det knivskarpa bilder på en hand du ser? rörelseoskärpa är en naturlig representation av rörelse för våra ögon. Problemet med datorspel är att vi tittar på en statisk skärm som representerar rörelse med hjälp av stillbilder. Varken våra ögon eller profesionella videokameror uppfattar rörelse på detta sätt. Vi ser rörelse över en tidsrymd. Har man färre bilduppdateringar än pixlarna som förflyttas så saknar vi rörelseinformation mellan bildrutorna. Högkvalitativ per-object motion blur med välavvägd slutartid hjälper till med detta. Kör man 120fps+ blir det inte lika viktigt med motion blur, ligger man däremot på ~60fps eller lägre så saknar man rörelseinformation och bilden förblir extremt artificiell.

Motion blur har ett dåligt rykte p.g.a. den långa historiken av dåliga implementationer (som PS2-tiden fram tills idag). Nu däremot, med kvalitativ per-object motion blur och bra slutartid är det oundvikligen en mer naturlig porträttering av rörelse i spel. Vad som gör det dåligt i dagsläget är ifall slutartiden är för lång, och jag tror att väldigt många uppskattar den motion blur som finns i FFVII Remake. Där har man stängt av det för kameran, men behållt det på alla animationer istället. Detta verkar de flesta enas om är den bästa kompromissen i spel.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det handlar om hur företag representeras, och hur andra inte representeras. Så fort man börjar analysera nyanserna av hur DF täcker PC nyheter blir det ganska oroväckande. Jag kan ge några exempel

- i DF's RX6700 recensionen anses 16GB VRAM vara "onödigt". i RTX3060-recensionen är 12GB "en välkommen bonus"
- Tongången på Rich är oentusiastisk och skeptisk när det handlar om AMD recensioner, men har stora öppna ögon och är erhört entusiastisk när det handlar om nvidia. (det är nästan komiskt när man jämför dessa videos)
- De täcker främst nvidia-nyheter i dagsläget, lägger lite vikt vid AMD-nyheter.
- Även innan FSR 1.0 släpptes var de fokuserade på att det är "ointressant" teknik, och genomgången av FSR1.0 behandlade spacial upscaling i isolering snarare än titta på FSR 1.0 som ett uppskalningspaket.
- Deras QA är ofta nvidia-fokuserade, de få frågor som handlar om AMD, vinklar de till att handla om nvidia.
- Även vid AMD-coverage, som "The Matrix"-demot omnämns inte AMD och RDNA2 över huvudtaget, trots att det är den teknik som kör demot (detta gjorde de alltid förr när de pratade om Jaguar, GCN etc), däremot nämns både RTX och DLSS flera gånger (som inte är en del av demot). Detta är tydliga varningsklockor i min bok. Har man samarbetspartners vill de ofta inte att man "nämner" konkurenter.
- deras benchmark suite består mestadels av nvidia sponsrade titlar.
- deras sponsrade innehåll kommer huvudsakligen från nvidia
- Stort fokus på RT, DLSS samt "AI". En "editorial direction" som nvidia har pushat i deras relation till media sedan RTX2000-serien. Nvidia ville bland annat bryta kontakten med Hardware Unboxed, då de separerade RTX recensionerna till två videos (eftersom de blev för långa) ett avsnitt fokuserat på rasterisering och ett på RT/DLSS. Båda med gediget innehåll och positiva ord. Både Gamers Nexus samt LTT sa ifrån. Alla tre har stor integretet när det kommer självständighet.

Detta är bara några få saker som dykt upp, men långt ifrån allt. jag nämnde det för min bror för ett halvår sedan. Han tänkte att jag hade en stor foliehatt på mig (vilket jag kan köpa, det lutar ju lite åt konspirationsteorihållet). Däremot kröp han till korset för några veckor sedan och och nämnde: "du, du har nog rätt om DF". I slutändan handlar det om nyanser och hur saker porträtteras, inte regelrätt vad som sägs. Ibland kan det vara lika viktigt med vad som "inte sägs", vad som blir uteslutet ur dialogen. Jag får inte alls denna känsla av Sweclockers, Gamers Nexus, Hardware Unboxed... till och med LTT. Tyvärr är det något ruttet med DF för tillfället, och jag favoriserar inga företag.

Det är en känsla som inte bara du har. Alex konstaterade till och med i förra veckans DF Direct att han aldrig köpt en produkt från ATi/AMD och aldrig ens övervägt det, trots att de ibland har haft de bättre produkterna (HD4000 och HD5000-serierna) . Richards recension av 6800XT är också den sämsta och mest tydligt vinklade recension jag sett av de stora kanalerna. Han rent ut kallade produkten för "dålig" då den inte kunde konkurrera med en RTX 3080 i (om jag minns rätt) Mincraft RTX där Nvidia-kortet dessutom körde med DLSS aktiverat.

Men trots detta så är det en av de kanaler jag uppskattar mest. John och Alex är oerhört kunniga och skarpögda. De har bra analyser och visar tekniken på ett bra sätt. Och det går inte att förneka att Nvidia under lång tid nu har pushat utvecklingen. RT och olika smartare uppskalningsmetoder är framtiden, och här behöver AMD och Intel komma ikapp för att vara relevanta på PC framöver. DF:s grej är olika renderingstekniker som utvecklar det grafiska kombinerat med bra flyt. AMD har kommit långt med RDNA, men är fortfarande långt efter Nvidia sett till vad produkterna klarar.

Totalt sett är DF en mycket bra kanal. Men för hårdvarutester så håller jag mig till SweC, Gamers Nexus och Hardware Unboxed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det handlar om hur företag representeras, och hur andra inte representeras. Så fort man börjar analysera nyanserna av hur DF täcker PC nyheter blir det ganska oroväckande. Jag kan ge några exempel

- i DF's RX6700 recensionen anses 16GB VRAM vara "onödigt". i RTX3060-recensionen är 12GB "en välkommen bonus"
- Tongången på Rich är oentusiastisk och skeptisk när det handlar om AMD recensioner, men har stora öppna ögon och är erhört entusiastisk när det handlar om nvidia. (det är nästan komiskt när man jämför dessa videos)
- De täcker främst nvidia-nyheter i dagsläget, lägger lite vikt vid AMD-nyheter.
- Även innan FSR 1.0 släpptes var de fokuserade på att det är "ointressant" teknik, och genomgången av FSR1.0 behandlade spacial upscaling i isolering snarare än titta på FSR 1.0 som ett uppskalningspaket.
- Deras QA är ofta nvidia-fokuserade, de få frågor som handlar om AMD, vinklar de till att handla om nvidia.
- Även vid AMD-coverage, som "The Matrix"-demot omnämns inte AMD och RDNA2 över huvudtaget, trots att det är den teknik som kör demot (detta gjorde de alltid förr när de pratade om Jaguar, GCN etc), däremot nämns både RTX och DLSS flera gånger (som inte är en del av demot). Detta är tydliga varningsklockor i min bok. Har man samarbetspartners vill de ofta inte att man "nämner" konkurenter.
- deras benchmark suite består mestadels av nvidia sponsrade titlar.
- deras sponsrade innehåll kommer huvudsakligen från nvidia
- Stort fokus på RT, DLSS samt "AI". En "editorial direction" som nvidia har pushat i deras relation till media sedan RTX2000-serien. Nvidia ville bland annat bryta kontakten med Hardware Unboxed, då de separerade RTX recensionerna till två videos (eftersom de blev för långa) ett avsnitt fokuserat på rasterisering och ett på RT/DLSS. Båda med gediget innehåll och positiva ord. Både Gamers Nexus samt LTT sa ifrån. Alla tre har stor integretet när det kommer självständighet.

Detta är bara några få saker som dykt upp, men långt ifrån allt. jag nämnde det för min bror för ett halvår sedan. Han tänkte att jag hade en stor foliehatt på mig (vilket jag kan köpa, det lutar ju lite åt konspirationsteorihållet). Däremot kröp han till korset för några veckor sedan och och nämnde: "du, du har nog rätt om DF". I slutändan handlar det om nyanser och hur saker porträtteras, inte regelrätt vad som sägs. Ibland kan det vara lika viktigt med vad som "inte sägs", vad som blir uteslutet ur dialogen. Jag får inte alls denna känsla av Sweclockers, Gamers Nexus, Hardware Unboxed... till och med LTT. Tyvärr är det något ruttet med DF för tillfället, och jag favoriserar inga företag.

Tror vi har lite olika fokus på innehållet i en video. Men jag tror absolut inte att DF har en dold agenda tror mer du tolkar saker efter dina preferenser. Men säger inte att min åsikt är mer värd än din.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Tror vi har lite olika fokus på innehållet i en video. Men jag tror absolut inte att DF har en dold agenda tror mer du tolkar saker efter dina preferenser. Men säger inte att min åsikt är mer värd än din.

Deras verksamhet bygger uteslutande på finansiella medel idag. Speciellt med tanke på att de har expanderat ganska kraftigt de senaste 3 åren. inkomst får de från medlemmar men också från sponsrat innehål där de måste upprätthålla goda professionella relationer med partners. Som journalist har man valet att ha integretet och gå sin egen väg, Däremot kommer det med en risk att bli utesluten från partnerprogram och man får betala för hårdvaran själv (Hardware Unboxed, Gamers Nexus). Eller så stryker man företaget medhårs för att bibehålla goda relationer (Vad DF tycks göra idag), eller så försöker man balansera en mittenväg (LTT).

DF har många goda kvaliteér, framförallt ett öga för grafik, och en uppskattning för spelutveckling som jag anser att många idag saknar. De är ett trevligt gäng, men precis som Novdid skrev här ovan så gör DF ingen vidare ansträngning kring att vara objektiva. Deras analyser är extremt subjektiva och deras data-points är ofta få, oerhört vinklade för att skapa ganska ensidiga poänger. Och mycket riktigt har Alex konstaterat att han aldrig köpt något från ATi/AMD. Vilket är lite sorgligt med tanke på att de har erbjudit väldigt många bra produkter över åren, och kan även till stor del konstantera hans egna preferenser inom hårdvara.

Jag har personligen inga preferenser när det kommer till PC överlag. När det kommer till GPUer, leder Nvidia prestanda- och feature-tåget. Däremot sätter AMD ofta nya open-source standarder och mellan varven leder de prestanda/watt-kategorin. Jag anser fortfarande att DLSS 2.0+ är bättre än FSR 2.0. Men ser ändå att teknikerna är tillräckligt likvärdiga för att det tekniskt sett inte ska spela någon större roll (marknadsandelar däremot gör). Till skillnad från Alex har jag ägt lika många nvidia kort som jag har ägt ATi/AMD-kort i mina dagar (sedan 90-talet). Jag har alltid handlat uteslutande efter vad som ger mig personligen mest värde för pengarna för tillfället. Senast gick jag från ett GTX1070 (som jag var oerhört nöjd med) till ett 6600XT (som jag också är oerhört nöjd med). Men det finns ingen anledning varför det inte skulle kunna bli ett nvidia-kort i framtiden. Nu under GPU-krisen tycker jag bara att AMD har erbjudit betydligt mer värde för pengarna här i Sverige. Speciellt ifall man satt på ett nvidia-kort sedan tidigare och kunde sälja det på andrahandsmarknaden för en bra peng.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

@_genki

Jag blev genuint förvånad när Alex sa det där om att han aldrig köpt ATi/AMD och skrattade över att han lagt mycket pengar på Titan osv. Det var märkligt med tanke på branschen han verkar i och att han är en PC-entusiast.

Jag personligen hoppar hejvilt mellan tillverkarna. De bästa produkterna jag ägt sett till grafikkort är allt från ATi:s mäktiga 9700 Pro till Nvidia med 8800 Ultra och nu innan jag fick vantarna på ett 6800XT så var jag en lycklig användare av 1080Ti under lång tid. Och jag ser fram emot att testa Intels grejer någon gång i framtiden. Jag försöker alltid välja det som är vettigast för stunden för mig prestanda och prismässigt. Egentligen är det Nvidia alltid som gäller då jag renderar ofta (Vray/Rhino Blender) men det var stört omöjligt att hitta ett vettigt prissatt 3080 (för lite VRAM) eller bättre. Webhallen hjälpte några av oss SweC:are att få köpa AMD:s alternativ januari förra året till OK pris så jag nappade på det. Det har varit en trevlig upplevelse det också. HIP-stödet i Blender är helt ok!

Lång historia kort: Tråkigt att vara entusiast och snöa in sig på en tillverkare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Deras verksamhet bygger uteslutande på finansiella medel idag. Speciellt med tanke på att de har expanderat ganska kraftigt de senaste 3 åren. inkomst får de från medlemmar men också från sponsrat innehål där de måste upprätthålla goda professionella relationer med partners. Som journalist har man valet att ha integretet och gå sin egen väg, Däremot kommer det med en risk att bli utesluten från partnerprogram och man får betala för hårdvaran själv (Hardware Unboxed, Gamers Nexus). Eller så stryker man företaget medhårs för att bibehålla goda relationer (Vad DF tycks göra idag), eller så försöker man balansera en mittenväg (LTT).

DF har många goda kvaliteér, framförallt ett öga för grafik, och en uppskattning för spelutveckling som jag anser att många idag saknar. De är ett trevligt gäng, men precis som Novdid skrev här ovan så gör DF ingen vidare ansträngning kring att vara objektiva. Deras analyser är extremt subjektiva och deras data-points är ofta få, oerhört vinklade för att skapa ganska ensidiga poänger. Och mycket riktigt har Alex konstaterat att han aldrig köpt något från ATi/AMD. Vilket är lite sorgligt med tanke på att de har erbjudit väldigt många bra produkter över åren, och kan även till stor del konstantera hans egna preferenser inom hårdvara.

Jag har personligen inga preferenser när det kommer till PC överlag. När det kommer till GPUer, leder Nvidia prestanda- och feature-tåget. Däremot sätter AMD ofta nya open-source standarder och mellan varven leder de prestanda/watt-kategorin. Jag anser fortfarande att DLSS 2.0+ är bättre än FSR 2.0. Men ser ändå att teknikerna är tillräckligt likvärdiga för att det tekniskt sett inte ska spela någon större roll (marknadsandelar däremot gör). Till skillnad från Alex har jag ägt lika många nvidia kort som jag har ägt ATi/AMD-kort i mina dagar (sedan 90-talet). Jag har alltid handlat uteslutande efter vad som ger mig personligen mest värde för pengarna för tillfället. Senast gick jag från ett GTX1070 (som jag var oerhört nöjd med) till ett 6600XT (som jag också är oerhört nöjd med). Men det finns ingen anledning varför det inte skulle kunna bli ett nvidia-kort i framtiden. Nu under GPU-krisen tycker jag bara att AMD har erbjudit betydligt mer värde för pengarna här i Sverige. Speciellt ifall man satt på ett nvidia-kort sedan tidigare och kunde sälja det på andrahandsmarknaden för en bra peng.

Jag tror inte att DF vinklar innehåll till fördel för nvidia eller amd för den delen. Vad Alex har haft för privat hårdvara påverkar inte min syn på hans förmåga att göra sitt jobb.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Jag tror inte att DF vinklar innehåll till fördel för nvidia eller amd för den delen. Vad Alex har haft för privat hårdvara påverkar inte min syn på hans förmåga att göra sitt jobb.

For the record: Jag tror och tycker att han gör ett bra jobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

DF har många goda kvaliteér, framförallt ett öga för grafik, och en uppskattning för spelutveckling som jag anser att många idag saknar. De är ett trevligt gäng, men precis som Novdid skrev här ovan så gör DF ingen vidare ansträngning kring att vara objektiva. Deras analyser är extremt subjektiva och deras data-points är ofta få, oerhört vinklade för att skapa ganska ensidiga poänger. Och mycket riktigt har Alex konstaterat att han aldrig köpt något från ATi/AMD. Vilket är lite sorgligt med tanke på att de har erbjudit väldigt många bra produkter över åren, och kan även till stor del konstantera hans egna preferenser inom hårdvara.

Jag tror du nog har en poäng i en del av det du skriver, men att deras analyser skulle vara extremt subjektiva o deras data-points få håller jag inte alls med om. Jag tycker dom gör ett väldigt bra jobb med att försöka få fram så objektiv data som det går när det kommer till framerates osv. Sen att dom kanske får cash från Nvidia för att vinkla åt deras håll säger jag varken bu eller bä om. Dock gillar jag att Alex pushar för både RT o DLSS, för det är bra tekniker som bara kommer bli viktigare o viktigare i framtiden, o när det kommer till dom teknikerna så är ju Nvidia för tillfället bättre än AMD.
Sen gillar jag iofs Alex rent allmänt, han verkar vara en hygglig snubbe som jag lätt skulle kunna ta en öl med. Däremot har jag svårt för Richard, det är nånting med honom som inte klingar rätt så jag kollar väldigt sällan på hans klipp. Så om det är nån konspiration med Nvidia som pågår så är jag säker på att det är han som som styr det

Permalänk
Medlem

Varför se DLSS bilden su otroligt suddig ut? Är det vanligt med DLSS?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det är bara bra att det finns olika recensenter med olika syn på saker och ting. Jag tycker Digital Foundry är superbra, då jag gillar nya och kommande teknologier, och är beredd att betala för det.

På andra sidan av spektrumet har vi Hardware Unboxed, som ratar allt som inte är ren raster-prestanda. Raster-prestanda får man säga att dom är ganska ultimata på dock, och dom rekommenderar därefter.

Och däremellan finns alla andra. Man får hitta den som passar sitt eget intresse helt enkelt. Det är inte så enkelt som att säga att recensenterna inte är objektiva.

Som mest kan jag tycka att recensenter har lite svårt att sätta sig in i vad andra tycker dock, att deras åsikt inte behöver vara den rätta. Tycker inte DF är sämre än någon annan här dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

På andra sidan av spektrumet har vi Hardware Unboxed, som ratar allt som inte är ren raster-prestanda. Raster-prestanda får man säga att dom är ganska ultimata på dock, och dom rekommenderar därefter.

Däremot separerar de "personlig åsikt" från själva datan och analysen. Hardware Unboxed är väldigt neutrala, och ger väldigt mycket cred till Nvidia när det kommer till RT-prestanda och kvalitén av DLSS. De säger ofta saker som "superior RT performance" och att de "föredrar DLSS". Men de gör detta utan att underminera vad AMD erbjuder.

Skrivet av Gurrrra:

Jag tror du nog har en poäng i en del av det du skriver, men att deras analyser skulle vara extremt subjektiva o deras data-points få håller jag inte alls med om. Jag tycker dom gör ett väldigt bra jobb med att försöka få fram så objektiv data som det går när det kommer till framerates osv. Sen att dom kanske får cash från Nvidia för att vinkla åt deras håll säger jag varken bu eller bä om.

Missförstå mig inte. DF gör mycket bra, jag uppskattar mycket av deras innehåll och personerna på DF. (som du säger, hade varit kul att ta en öl med Alex eller John) Vad jag gillar framförallt är att de är en av få medier som genuint uppskattar detaljarbetet i grafik, hantverket av spelutveckling, dessutom gillar jag att de mäter procentuell prestandaåtgång i frametime (vilket är ett måste för att kunna dra vettiga slutsatser) Däremot pysslar de ganska friskt med "cherry picking". Värst av allt tycker jag i dagsläget är "screen time" och hur mycket tid Nvidia står i rampljuset. Ett enkelt exempel på detta är att gå tillbaka till RTX3000-serien och RX6000 serien, titta på deras videos. Skriva upp hur ofta Nvidia produktnamn omnämns (RTX, DLSS, grafikkortsnamn, och viss mån "AI" då detta är ett fokus i Nvidias marknadsföring). Skriv också upp hur ofta AMDs produkter omnämns (Vega, RDNA2, Ryzen, FSR, grafikkortsnamn etc). Jag kan garantera att vi pratar om en ratio av 1/10 för AMD och 9/10 för Nvidia. Det kan vara omedvetet. Men det ger en fingervisning om att innehållet är Nvidia-centrerat. Notera även nyanser som tonläge, hur man vältrar sig i att prata om Nvidia, och när man väl svarar på en AMD fråga så "förvandlar" man det magiskt till en fråga om Nvidia.

Men jag måste poängtera att jag verkligen inte tror att DF får pengar rakt i handen av Nvidia. Det handlar mer om att DF upprätthåller den professionella relationen till Nvidia genom att tippa skålen till Nvidias fördel genom att dela deras vision av framtiden (Nvidias marknadsföring). Genom denna goda relation får de in sponsringsuppdrag som i sin tur genererar pengar (vilket är tydligt... större delen av deras sponsrade innehåll är från Nvidia). Detta blir ett problem på en mer undermedveten nivå för allmänheten när näst intill alla nyheter cirkulerar kring ett och samma företag. Jag menar när de gick igenom GPUns historia (vilket var sponsrat innehåll från Nvidia) så existerade varken ATi eller AMD. Varför detta i sig är farligt i längden beror på att det fungerar som propaganda. Man utesluter en del av verkligheten för att premiera en annan. Detta är min primära kritik mot DF, genom överrepresentation kan man förvrida åsiktsrummet till Nvidias fördel. Speciellt när man pratar i så pass positiva lag utan kritik mot nvidia, och när man numera är så pass inflytelserika som DF faktiskt är med över 1M prenumeranter.

Som sagt, det handlar om nyanser och analys. och de långsiktiga följdeffekterna av hur man täcker innehåll i media. Nvidia må vara först med vissa saker idag. Samtidigt brukar ofta AMD vara de som faktiskt reder ut Nvidias proprietära "hellscape" genom öppna standarder... Jag menar, AMD är ju katalysatorn till att vi ser plattforms agnostiska låg-nivå APIer som Vulkan (och som följdeffekt DX12) idag. Ifall Nvidia hade fått bestämma hade de satsat på ett Nvidia-proprietärt API istället. samma med AMDs satsning på FreeSync (och till följd Vesa Adaptive Sync) samt deras open source API-stack "GPUOpen" med tekniker som bl.a. FSR. AMD gör otroligt mycket gott för branchen, men det uppskattas sällan av techmedia.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Däremot separerar de "personlig åsikt" från själva datan och analysen. Hardware Unboxed är väldigt neutrala, och ger väldigt mycket cred till Nvidia när det kommer till RT-prestanda och kvalitén av DLSS. De säger ofta saker som "superior RT performance" och att de "föredrar DLSS". Men de gör detta utan att underminera vad AMD erbjuder.

Missförstå mig inte. DF gör mycket bra, jag uppskattar mycket av deras innehåll och personerna på DF. (som du säger, hade varit kul att ta en öl med Alex eller John) Vad jag gillar framförallt är att de är en av få medier som genuint uppskattar detaljarbetet i grafik, hantverket av spelutveckling, dessutom gillar jag att de mäter procentuell prestandaåtgång i frametime (vilket är ett måste för att kunna dra vettiga slutsatser) Däremot pysslar de ganska friskt med "cherry picking". Värst av allt tycker jag i dagsläget är "screen time" och hur mycket tid Nvidia står i rampljuset. Ett enkelt exempel på detta är att gå tillbaka till RTX3000-serien och RX6000 serien, titta på deras videos. Skriva upp hur ofta Nvidia produktnamn omnämns (RTX, DLSS, grafikkortsnamn, och viss mån "AI" då detta är ett fokus i Nvidias marknadsföring). Skriv också upp hur ofta AMDs produkter omnämns (Vega, RDNA2, Ryzen, FSR, grafikkortsnamn etc). Jag kan garantera att vi pratar om en ratio av 1/10 för AMD och 9/10 för Nvidia. Det kan vara omedvetet. Men det ger en fingervisning om att innehållet är Nvidia-centrerat. Notera även nyanser som tonläge, hur man vältrar sig i att prata om Nvidia, och när man väl svarar på en AMD fråga så "förvandlar" man det magiskt till en fråga om Nvidia.

Men jag måste poängtera att jag verkligen inte tror att DF får pengar rakt i handen av Nvidia. Det handlar mer om att DF upprätthåller den professionella relationen till Nvidia genom att tippa skålen till Nvidias fördel genom att dela deras vision av framtiden (Nvidias marknadsföring). Genom denna goda relation får de in sponsringsuppdrag som i sin tur genererar pengar (vilket är tydligt... större delen av deras sponsrade innehåll är från Nvidia). Detta blir ett problem på en mer undermedveten nivå för allmänheten när näst intill alla nyheter cirkulerar kring ett och samma företag. Jag menar när de gick igenom GPUns historia (vilket var sponsrat innehåll från Nvidia) så existerade varken ATi eller AMD. Varför detta i sig är farligt i längden beror på att det fungerar som propaganda. Man utesluter en del av verkligheten för att premiera en annan. Detta är min primära kritik mot DF, genom överrepresentation kan man förvrida åsiktsrummet till Nvidias fördel. Speciellt när man pratar i så pass positiva lag utan kritik mot nvidia, och när man numera är så pass inflytelserika som DF faktiskt är med över 1M prenumeranter.

Som sagt, det handlar om nyanser och analys. och de långsiktiga följdeffekterna av hur man täcker innehåll i media. Nvidia må vara först med vissa saker idag. Samtidigt brukar ofta AMD vara de som faktiskt reder ut Nvidias proprietära "hellscape" genom öppna standarder... Jag menar, AMD är ju katalysatorn till att vi ser plattforms agnostiska låg-nivå APIer som Vulkan (och som följdeffekt DX12) idag. Ifall Nvidia hade fått bestämma hade de satsat på ett Nvidia-proprietärt API istället. samma med AMDs satsning på FreeSync (och till följd Vesa Adaptive Sync) samt deras open source API-stack "GPUOpen" med tekniker som bl.a. FSR. AMD gör otroligt mycket gott för branchen, men det uppskattas sällan av techmedia.

Samarbetet mellan DF och Nvidia blev väl rätt tydligt vid rtx3000 lanseringen. När de som enda aktör (vad jag kommer ihåg) fick tillgång till hårdvaran i förtid men med strikta instruktioner för vad de fick säga. Sedan dess har jag lite svårt för deras videor. Med det sagt har de en unik POV som jag inte hittar någon annan stans…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mordekai:

Såg du videon i 4k på en 4k-skärm fullscreen?

Tyckte det var oerhört tydligt. FSR 2.0 skulle jag kalla rent skräp.

Nix. Har ingen 4K-skärm :(.

Hur upplevde du DLSS?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _genki:

Som sagt, det handlar om nyanser och analys. och de långsiktiga följdeffekterna av hur man täcker innehåll i media. Nvidia må vara först med vissa saker idag. Samtidigt brukar ofta AMD vara de som faktiskt reder ut Nvidias proprietära "hellscape" genom öppna standarder... Jag menar, AMD är ju katalysatorn till att vi ser plattforms agnostiska låg-nivå APIer som Vulkan (och som följdeffekt DX12) idag. Ifall Nvidia hade fått bestämma hade de satsat på ett Nvidia-proprietärt API istället. samma med AMDs satsning på FreeSync (och till följd Vesa Adaptive Sync) samt deras open source API-stack "GPUOpen" med tekniker som bl.a. FSR. AMD gör otroligt mycket gott för branchen, men det uppskattas sällan av techmedia.

Har inte hängt med DF tillräckligt för att ha någon åsikt kring deras eventuella bias, men ovan...

Nvidia är tyvärr eoner före alla andra när det kommer till att leda utvecklingen på GPU-sidan.

Att ge AMD all cred för Vulkan måste rimligen anses vara en extrem bias. Khronos fick göra väldigt mycket jobb då utgångspunkten, AMDs Mantle, var så designat kring deras specifika mikroarkitektur att det krävdes rätt ordentligt med merarbete för att få till något som faktiskt gick att använda på bredare front.

DX12 är inte en följdeffekt av vare sig Mantle eller Vulkan, DX12 arbetet startade innan Microsoft rimligen kunnat ha något vetskap om Mantle (och DX12 lanseras innan Vulkan). Sen kan man fundera hur bra någon av dessa två är... Både DX12 och Vulkan har visat sig vara onödigt komplicerade givet att Apple lyckades få till i princip alla fördelar samtidigt som Metal är mer likt DX11/OpenGL i abstraktionsnivå.

Det vore extremt önskvärt att Nvidias CUDA (eller någon lika bra) kunde bli en standard, men tyvärr har vi inte sett något sådant då CUDA är långt bättre än alla öppna alternativ (så här långt i alla fall). Enda som har potential är Khronos SyCL, men just det är något AMD har valt att INTE stödja och det är nog en stor anledning att SyCL gått rätt trögt (AMD har gått all-in på sin egna CUDA-rip-off HIP).

När det kommer till att innovera på GPU-sidan, på riktigt, är det tyvärr rätt mycket helt en Nvidia show de senaste ~10-15 åren. Kul för Nvidia, men det är inte längre hälsosamt givet hur totalt dominerande de blivit (Nvidia är högre värderad,~2,5 gånger högre, än Intel av en bra anledning).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nix. Har ingen 4K-skärm :(.

Hur upplevde du DLSS?

Mycket bra men då jag är en gammal gubbe kommer jag aldrig erkänna det offentligt och kräva att dessa nymodigheter tas bort.

Permalänk
Medlem

Ough jobbigt, spelar ingen roll att man är världsbäst på det man gör, om man inte hyllar AMD lika mycket som nVidia gällande en produkt där AMDs produkt luktar bajs och nVidias fräsch Syren så får man hela AMDs fanclub efter sig. Gamers Nexus har ju varit med om samma sak, kanske därför Hardware Unboxed ser till att glädja klubben betydligt mer konsekvent.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mordekai:

Mycket bra men då jag är en gammal gubbe kommer jag aldrig erkänna det offentligt och kräva att dessa nymodigheter tas bort.

Native or bust.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Testa att cykla, titta på marken, är det knivskarpa bilder av asfalten du ser? Vifta din hand framför ansiktet, är det knivskarpa bilder på en hand du ser?

Svar, ja?
Titta på en skärm, är det knivskarpa bilder du ser? Svar, ja.

Att artificiellt slå på visuella defekter som visar världen genom trasiga ögon är inget att ha. Om motion blur gör bilden suddigare har du bra nog syn att lida av bi-effekterna av att försöka fokusera synen på något suddigt. Huvudvärk, ögonstress.

Med din logik ska man ha absolut knivskarpa bilder på skärmen, ögonen naturligt ger "blur" när de inte hänger med. Att artificiellt applicera visuella artefakter är rent utsagt, skit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vash:

DF fokuserar på tekniken och lämnar märkes kriget utanför oavsett vad det handlar om. Om du tycker fokus ligger på nvidia så kan de ju bero på att de har drivit tekniken mest framåt sista åren.

De var först med test på Nvidia 3000 korten och körde test i stort sett bara på de spel som Nvidia ville vilket gjorde att det såg bättre än det sedan faktiskt blev. Jag har svårt att se dem som objektiva efter det.

Värdelöst är det förstås inte, men kanske inte direkt objektivt heller.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Med din logik ska man ha absolut knivskarpa bilder på skärmen, ögonen naturligt ger "blur" när de inte hänger med. Att artificiellt applicera visuella artefakter är rent utsagt, skit.

Säger du samma sak när du ser en film? Professionella videokameror exponerar varje bildruta fram tills nästa bildruta tas (oftast 24fps). Det är denna typ av cinematisk motion blur som moderna spel väldigt troget simulerar. Detta blir extra viktigt i spelanimationers oerhört snabba rörelser, ofta handlar det bara om några få millisekunder... har du ett svärd som sveper snabbt förbi skärmen och syns enbart några få bildrutor har du ingen aning om var svärdet kommer ifrån, den saknar rörelseinformation (vilket gammaldags rendering saknar). Med motion blur ser man dock var objektet kommer ifrån. Detta var något Valve tacklade i Team Fortress 2 då de var tvungna att lägga till fejkad motion blur på melee vapen, för att spelaren tydligare skulle se från vilken riktning rörelsen kommer ifrån.

Dessutom så länge du inte har en CRT eller OLED panel får du även ghosting på en skärm, detta är i mina ögon mer oattraktivt än högkvalitativ motion blur som både maskerar skärmens tillkortakommande, och delar med sig av rörelseinformation.

Sedan passar motion blur inte alla typer av spel, men att säga att det är "skit" är direkt felaktigt. Det bidrar med information vi saknar. Idag är det inget "sudd filter" som du nämner. din plattskärm däremot är ett sudd-filter. per-object motion blur använder rörelsevektorer för varje objekt för att korrekt inkludera dess rörelse över tid. precis som en professionell videokameror gör. Sedan kan vissa spelutvecklare ha en för lång "slutartid" på den virtuella kameran. Men det tillkortakommandet har inget med själva tekniken att göra.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC