Kvitto från mitt köp av Pentium-dator 133mhz från 1996

Permalänk
Medlem

340mb hårddisk inköpt 1993, minns inte om det var stort då eller inte men gratis var den inte 😅

Permalänk
Medlem

Snacka om att det där var "top-of-the-line" dator, på den tiden.

Vilken värsting dator

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Linus:

340mb hårddisk inköpt 1993, minns inte om det var stort då eller inte men gratis var den inte 😅

<Uppladdad bildlänk>

Vilket fantastiskt företagsnamn!

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Även dom första datorerna påminner om dom som finns idag så vart vill du komma?

Nu skrev jag att det var en filosofisk fråga vad som är retro. Men en 133MHz pentium är på väldigt många sätt likt en dator idag. Man körde windows 95 som ser ut som dagens, de flesta program fungerar rakt av. Ofta gör man i princip samma saker på datorn, kanske lite högre upplösning och fler färger etc. Men det är inte mycket som har förändras.
Något år tidigare då man körde mycket i dos, man installerade sina program från disketter då blir beteendet annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Dröjsmålsränta på 36% 😲

Det var ett helt annat ränteläge...
http://archive.riksbank.se/sv/webbarkiv/Publicerat/Pressmedde...

Permalänk
Medlem

Datorer var ju billiga på den tiden, i dag får du nästan ett grafikkort för dom pengarna.....

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Wow det var tider det och Matrox Millennium var riktigt hett på den tiden!

Jag tror jag har kvar mitt kvitto på ett AWE 32 köpt på Databiten / Sveavägen (numera webhallen), samt komponenter från "PC Home" i Akalla.

Minns det fanns en butik som hette "Parti och megabyte" med som låg på Drottninggatan i Sthlm

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Min farsa hade tur med att när han köpte ett Voodoo 3Dfx kort till vår dator så skulle han betala "senare" En vecka senare så konkade butiken, så han slapp betala. Hade riktigt kul med Wing 3D(tror jag det hette) och Quake 2

Permalänk
Medlem

En annan legendarisk 90-talsklenod i detta avseende är ju Dataprince. Finns massvis med stories kring butiken på forumet - jag kan bara krasst konstatera att min dåre till äldsta bror lurade in familjen i att köpa ett bygge därifrån. Basil Fawlty framstod som en virtuos inom området kundvård i jämförelse med dessa gangsters.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Hehe, det beror ju på hur man ser det. Millennium var typ första kortet jag kan minnas som gav den där riktigt knivskarpa bilden över VGA även i högre upplösningar, som man sedan började ta för given med 3DFX och Nvidias kort. I princip gick den inte att skilja från DVI-buren bild. S3-korten må ha varit billiga och funkade verkligen med allt, men bildkvalitén var sällan någon rolig historia

Alltid kul att se sånthär i övrigt. Blev också lite glad över GUS-raden i kvittot. Väldigt nischat, och TS måste ångrat att det inte blev ett vanligt SB både en och två gånger under datorns livstid, men såhär i retrospekt är det ju klart mer intressant.

---

Skribo Font väcker i övrigt minnen. Den tidens Inet på något vis, stället som alla kände till, med vettig prissättning och stort sortiment. De var väl också rätt tidiga med postorder. Minns att det alltid var trevlig stämning i butiken, var en kul grej att gå dit när man skulle ha något

Så länge man inte köpte S3 trio 32 eller 64 så fanns det kort med S3 kretsar som var riktigt kompetenta. S3 vision 968 var snabba och ofta på kort med bra ramdac och därmed bra bildkvalitet.

Kompabilitetsmässigt var dock det mesta från S3 riktigt bra och de var snabba i rent dos-läge.

Benchade ett S3 Trio 64v+ mot ett Matrox Millenium 2 i dos-program och spel. Matroxkortet vann i samtliga grenar.

Skrivet av Dinkefing:

Köpte en dator från ICL med en 486:a DX2-66Mhz, 500mb hdd och cd-rom i början av 1995. Kostade morsan 25 lök vilket i dagens värde hade motsvarat minst 34 lök.

Hade ingen koll på datorer då men hade jag gjort det hade jag köpt en Pentium givetvis. 486:an klarade sig max ett par år innan den blev slö. Diablo 1 klarade den inte särskilt bra. Vi är med andra ord väldigt bortskämda när datorerna klarar sig minst tre gånger längre idag.

Såvitt jag vet var ICL mer inriktade på företagsdatorer än konsumentdatorer.

En Pentium i början av 1995 var dock vansinnigt dyr och de var ärligt talat ganska begränsade i början, speciellt Socket 4 modellerna i 60 och 66mhz. Knepiga chipset, dålig minnesprestanda och dåliga pci-implementationer gjorde att de var rätt svårhanterade i början. Det var inte förrän framåt slutet av 1996 och med Intel 430FX chipsetet som de börjadede bli vettiga och bli tillgängliga för den breda massan.

Så en Pentium från tidigt 1995 var precis lika ute som en 486DX2 66 ett par år senare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Året efter 1997 blev det betydligt billigare med dator i och med HemPC reformen så man kunde köpa dator med bruttolön avdrag. Dvs ingen skatt på inkomsten som betalade datorn.

Permalänk
Medlem

Matrox Millenium 2, nice, köpte också ett sånt! (men jag tror det satt i en P200-burk i mitt fall)

Redigt bra grafikkort på sin tid.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linus:

340mb hårddisk inköpt 1993, minns inte om det var stort då eller inte men gratis var den inte 😅

<Uppladdad bildlänk>

De verkar ha varit lika råusla på att skriva enheter då som nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Städade lite och hittade kvitto av datorinköp från Skribofont år 1996.
I dagens penningvärde hade datorn kostat drygt 36 000 kr.
Kul va?

<Uppladdad bildlänk>

satan vilken värsting, skribofont tiden var fantastisk, minns att deras RMA avdelning var den bästa, man kunde lämna in skit och få ny direkt över disk utan någon som helst frågeställning, mycket bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Så länge man inte köpte S3 trio 32 eller 64 så fanns det kort med S3 kretsar som var riktigt kompetenta. S3 vision 968 var snabba och ofta på kort med bra ramdac och därmed bra bildkvalitet.

Kompabilitetsmässigt var dock det mesta från S3 riktigt bra och de var snabba i rent dos-läge.

Benchade ett S3 Trio 64v+ mot ett Matrox Millenium 2 i dos-program och spel. Matroxkortet vann i samtliga grenar.

Fast det var väl främst Trio och Virge - ur den aspekten i princip identiska - som hade den där DOS-kompatibiliteten. De var billiga och därmed blev de extremt vanliga. Skulle spelutvecklarna välja något att få det att lira 100% med, så var det väl dessa, typ. Andra S3-varianter var det lite mer hit & miss med

Hur mycket skilde sig prestandan i procent mellan tumme och pekfinger? Marginellt antar jag?

Har som kuriosa sedan urminnes tider noterat en grej åtminstone bland professionella recensenter, man uttrycker sig väldigt superlativt om testvinnaren, som om den slog konkurrensen med hästlängder, men i praktiken rör det sig om några fattiga procents skillnad. Särskilt så när det gäller moderkort och grafikkort.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

En annan legendarisk 90-talsklenod i detta avseende är ju Dataprince. Finns massvis med stories kring butiken på forumet - jag kan bara krasst konstatera att min dåre till äldsta bror lurade in familjen i att köpa ett bygge därifrån. Basil Fawlty framstod som en virtuos inom området kundvård i jämförelse med dessa gangsters.

Dataprince, ahhaha, Peter Liu, ahahaaaa.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Lite mer saker jag hittade
<Uppladdad bildlänk>

Wow, vilken flashback!
Exakt ett sånt Voodoo2 hade jag.

Säg till om du ska sälja...!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Städade lite och hittade kvitto av datorinköp från Skribofont år 1996.
I dagens penningvärde hade datorn kostat drygt 36 000 kr.
Kul va?

<Uppladdad bildlänk>

Det sjukaste är hur fort datorer tappade i värde på den tiden. Ett år senare var det Pentium MMX på 233 MHz som gällde och P133 var väldigt gammalt och slött. Vi köpte en begagnad P-133 någon gång i slutet av 1997 och den kostade inte många tusen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Det är sådant här man tänker tillbaka på när folk gråter över att dom tycker att datorhobbyn blivit så dyrt.
Dom personerna måste antingen glömt, eller inte varit med under den eran på 80-90 talet.

Min första PC, 486:a på 40Mhz, 8Mb ram, 320Mb HDD gick på runt 12.000kr. Det va rätt mycket pengar för mig i mitten på 90-talet.

Å andra sidan så var tidigt 2000-talet med tex Intel 2500k snuskigt mycket cpu för pengarna. Samma med AMD cpu.

Är nog den tiden folk tänker på, inte när pc'n började leta sig ut till gemene man. Inte konstigt att det var dyrt då.

I dagsläget kan du få lägga ut långt mer än 30 papp för en high end dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Fast det var väl främst Trio och Virge - ur den aspekten i princip identiska - som hade den där DOS-kompatibiliteten. De var billiga och därmed blev de extremt vanliga. Skulle spelutvecklarna välja något att få det att lira 100% med, så var det väl dessa, typ. Andra S3-varianter var det lite mer hit & miss med

Hur mycket skilde sig prestandan i procent mellan tumme och pekfinger? Marginellt antar jag?

Har som kuriosa sedan urminnes tider noterat en grej åtminstone bland professionella recensenter, man uttrycker sig väldigt superlativt om testvinnaren, som om den slog konkurrensen med hästlängder, men i praktiken rör det sig om några fattiga procents skillnad. Särskilt så när det gäller moderkort och grafikkort.

Jag tänkte främst på vesa-stöd och på spel som fanns redan innan Trio och Virge kom ut på marknaden. Sen de var gjorde precis det man förväntade sig och var snorbilliga så det är inget dåligt kort om man använder dem som tänkt.

Men att köra 1600*1200 i 16 bitars färg och 85+hz... då är de inga kul kort alls.

Vill minnas det var mindre än nå procents skillnad

Matroxkortet kan göra en del annat kul. Som att byta upplösning i Windows 3.11 utan omstart. Det var inte vanligt på den tiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Å andra sidan så var tidigt 2000-talet med tex Intel 2500k snuskigt mycket cpu för pengarna. Samma med AMD cpu.

Blev tvungen att kolla men 2500k kom 2011. Kände mig rätt gammal en stund om det hade varit för över 20 år sen...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Det är sådant här man tänker tillbaka på när folk gråter över att dom tycker att datorhobbyn blivit så dyrt.
Dom personerna måste antingen glömt, eller inte varit med under den eran på 80-90 talet.

Medhåll. Ok, grafikkort är dyrt idag, men annars är det mesta andra ganska billigt. Men det känns som att det var som "billigast" kring 2010, då köpte jag en fyrkärnig i5 för typ 1500, moderkort med USB3 för under tusingen, ett kompetent medelgrafikkort (Radeon HD4650) för knappa 500, osv, etc.

Oavsett, jättekul att se gamla kvitton. Mer sådant tack

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Året efter 1997 blev det betydligt billigare med dator i och med HemPC reformen så man kunde köpa dator med bruttolön avdrag. Dvs ingen skatt på inkomsten som betalade datorn.

Jo det kommer man ihåg då jag hade ett extra jobb som gav typ 2500 kronor i månaden och efter avdraget för hem pc:n så fick jag en lön på 2-300 kr istället.. Det var ett värstingspaket jag hade valt med dubbla cd brännare och stor skärm haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Lite mer saker jag hittade
<Uppladdad bildlänk>

Hade också ett voodoo 2, fast från 3d blaster creative

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nice!
Pappa köpte en Pentium 100MHz till mig oxå 1996.
AST advantage.
Va så jävla glad. Fatta ingenting hur nåt funkade. Mycket trial and error.

Jag hade också en AST Advantage, "613E", med 100 MHz CYRIX 5x86. Den var kung... i Word... Sög i Quake (som 6x86an också gjorde). Men det var första PCn och hade varit skoj idag! <3

Rolig historia om den här:

Edit: förvirrad

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

90-talet var bästa hårdvaruåren. Utvecklingen gick så sjukt fort och 2 år var en evighet att sitta på en dator. Idag är inte två år mycket.

Jag kommer ihåg när jag hade problem med rebel assault 2 och mina 8mb ram på 486 dx2 66 MHz. Fick göra bootdisk med minnesoptimering.

Det som är svårt att förstå för de som inte var med då är att det var ingen självklarhet att ens få igång ett nytt spel i dos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inte för att måla fan på väggen, men hoppas innerligt att vi inte är påväg dit igen....

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av magma86:

Hade också ett voodoo 2, fast från 3d blaster creative

Creative 3DFX Voodoo 2 16mb och ett Creative Sound Blaster Live! med stöd för EAX körde jag med tillsammans med deras högtalarsystem med fyra högtalare och en subwoofer. Tillsammans med en Intel P2:a 350Mhz.

Det var grejer det även om högtalarna speciellt subwoofern var rätt burkig men jävligt coolt var det!

Datorn innan var en 486:a DX2-66Mhz med ett Cirrus Logic grafikkort. Gissar att det var ett ISA-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

JA, du vinner en BLÅ mössa i valfri färg

Vad gav du för Amigan?

Jag började mitt datorspels intresse med:
Vic20
C64
ATARI 520
AMIGA 500

Oj, ganska lik:
Lambda8300
C64
Atari520STFM
Amiga500+
Amiga1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Creative 3DFX Voodoo 2 16mb och ett Creative Sound Blaster Live! med stöd för EAX körde jag med tillsammans med deras högtalarsystem med fyra högtalare och en subwoofer. Tillsammans med en Intel P2:a 350Mhz.

Det var grejer det även om högtalarna speciellt subwoofern var rätt burkig men jävligt coolt var det!

Datorn innan var en 486:a DX2-66Mhz med ett Cirrus Logic grafikkort. Gissar att det var ett ISA-kort.

Högst troligtvis inte ISA utan ett VL-Bus, VESA Local Bus. Många körde väl Cirrus Logic 5428 på den tiden. Tseng ET4000 var väl iofs lite prestandakung.
Att gå från en DX2 till P2 var ett rätt stort steg. Många köpte nytt runt P133-P200 då det krävdes för bland annat MP3.