Permalänk
Medlem

Uppgradering av fläkt

Hej!

Vill börja med att jag har dålig koll på datorer och delar mm. därav att jag ber om hjälp här.

Jag vill gärna uppgradera mina nuvarande fläktar då jag finner att dem väsnar alldeles för mycket. Dem nuvarande jag har är ett par Noctua nf-a14 ippc-3000 PWM 140mm. Jag hittade ett par som intresserade mig; Corsair ML140 Pro, men som sagt så vet jag inte om dem är bra eller värda att uppgradera till från mina nuvarande.

Är ute efter något som är väldigt tyst men samtidigt har ett bra luftflöde.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreinsen:

Dem nuvarande jag har är ett par Noctua nf-a14 ippc-3000 PWM 140mm.

Körs dem alltid i maxhastighet, dvs 3000 RPM? Då är det klart att dem väsnas. Hur är de ikopplade och konfiguerade i BIOS? Förhoppningsvis så behöver du bara justera inställningarna så att de dynamiskt ändrar hastighet baserat på t.ex CPU-temperaturen, och sätta en egen fläktkurva där de aldrig når 3000 RPM (100%).

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreinsen:

Hej!

Vill börja med att jag har dålig koll på datorer och delar mm. därav att jag ber om hjälp här.

Jag vill gärna uppgradera mina nuvarande fläktar då jag finner att dem väsnar alldeles för mycket. Dem nuvarande jag har är ett par Noctua nf-a14 ippc-3000 PWM 140mm. Jag hittade ett par som intresserade mig; Corsair ML140 Pro, men som sagt så vet jag inte om dem är bra eller värda att uppgradera till från mina nuvarande.

Är ute efter något som är väldigt tyst men samtidigt har ett bra luftflöde.

Tack på förhand!

Noctua är de bästa fläktarna man kan ha. Däremot vet jag inte varför du har "industri" serien haha. Men jag tror som Decster skriver att du kan ändra dessa i BIOS och då kommer de funka super.

Permalänk
Medlem

Sätt dem på 25% rpm så borde vara under 24db om du kör med deras anti vibration fästen
Sen kör långsam kurva så den följer cpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Körs dem alltid i maxhastighet, dvs 3000 RPM? Då är det klart att dem väsnas. Hur är de ikopplade och konfiguerade i BIOS? Förhoppningsvis så behöver du bara justera inställningarna så att de dynamiskt ändrar hastighet baserat på t.ex CPU-temperaturen, och sätta en egen fläktkurva där de aldrig når 3000 RPM (100%).

Är väldigt säker på att dem ligger runt 1400~ RPM men som du påpekar så är det möjligt att dem går upp till max, t.ex. när man spelar eller om det är varmt i rummet. Osäker hur dem är kopplade samt konfigurerade i BIOS, har väldigt dålig kunskap om det hela som sagt.. Förstår att det inte är lätt att hjälpa mig i det läget men bättre att erkänna det. Ska kika på detta och se vad jag kan hitta på däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreinsen:

Är väldigt säker på att dem ligger runt 1400~ RPM men som du påpekar så är det möjligt att dem går upp till max, t.ex. när man spelar eller om det är varmt i rummet. Osäker hur dem är kopplade samt konfigurerade i BIOS, har väldigt dålig kunskap om det hela som sagt.. Förstår att det inte är lätt att hjälpa mig i det läget men bättre att erkänna det. Ska kika på detta och se vad jag kan hitta på däremot.

Starta datorn, tryck del under upstart. Du kommer in i bios. Hitta fläkt delen i bios, kan behöva andras från dc till pwn, sätt kurvorna efter temp på cpu.

Med dem fläktarna så borde du kunna köra dem vid 500rpm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Noctua är de bästa fläktarna man kan ha. Däremot vet jag inte varför du har "industri" serien haha. Men jag tror som Decster skriver att du kan ändra dessa i BIOS och då kommer de funka super.

Då kanske man inte vill byta dem iaf haha. Ska kika i BIOS och se om jag kan lösa det där.
Du jag har ingen aning heller, det var en kompis som hjälpte mig med delar till denna datorn, kanske bättre att fråga honom om hjälp i eftertanke.

Permalänk
Medlem

Noctua specar fläktarna till att kunna gå ner till 800 RPM (+/-20%) som lägst (vid 20% PWM), så är det chassifläktar det handlar om så är det nog bara att sätta dem på 20% konstant om det går. Att köra på en kurva brukar vara onödigt när det gäller chassifläktar och gör bara att de märks mer när de varvar upp och ner.

Det är som sagt bra fläktar, men deras höga RPM kan göra det lite knepigt att hålla nere ljudnivån eftersom man i stort sett måste köra dem på lägsta möjliga läget för att det ska bli tyst. Så jag går emot strömmen lite och säger att byta ut dem till t.ex. Corsair ML140 Pro faktiskt kan vara ett vettigt alternativ. Men det beror på vilken ljudnivå du siktar på, så börja kolla över styrningen först.

Permalänk
Medlem

Prova detta programmet. Där ser du vilket varvtal dom ligger på.
Det funkar jättebra att göra egna kurvor med.

https://linustechtips.com/topic/1099996-fancontrol-my-take-on...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Noctua specar fläktarna till att kunna gå ner till 800 RPM (+/-20%) som lägst (vid 20% PWM), så är det chassifläktar det handlar om så är det nog bara att sätta dem på 20% konstant om det går. Att köra på en kurva brukar vara onödigt när det gäller chassifläktar och gör bara att de märks mer när de varvar upp och ner.

Det är som sagt bra fläktar, men deras höga RPM kan göra det lite knepigt att hålla nere ljudnivån eftersom man i stort sett måste köra dem på lägsta möjliga läget för att det ska bli tyst. Så jag går emot strömmen lite och säger att byta ut dem till t.ex. Corsair ML140 Pro faktiskt kan vara ett vettigt alternativ. Men det beror på vilken ljudnivå du siktar på, så börja kolla över styrningen först.

Har ändrat lite med inställningarna efter det som har rekommenderats mer eller mindre, så jag får se hur fläktarna låter framöver kvällen! Känner att jag får lite mer driv till att lära mig/ vågar pröva lite mer när folk som har kunskap kommer med tips mm. och eftersom att Noctua sägs vara dem bästa på marknaden så inser jag att det är bättre att försöka få koll på det hela först av allt.

Gillar att du vågar gå emot strömmen som du själv säger, det var en riktigt snygg fläkt och den lockar en del helt ärligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Prova detta programmet. Där ser du vilket varvtal dom ligger på.
Det funkar jättebra att göra egna kurvor med.

https://linustechtips.com/topic/1099996-fancontrol-my-take-on...

Ska kika på detta, tack!

Permalänk

Vill du slippa fingra i bioset så finns div mjukvaror för att styra fläktarna.

T.ex.
Fancontrol
https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Slipper du dessutom starta om datorn varje gång du vill ändra om du inte är nöjd med ändringen.

Personligen kör jag mina fchassiläktar på ca 30% konstant.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vill du slippa fingra i bioset så finns div mjukvaror för att styra fläktarna.

T.ex.
Fancontrol
https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Slipper du dessutom starta om datorn varje gång du vill ändra om du inte är nöjd med ändringen.

Personligen kör jag mina fchassiläktar på ca 30% konstant.

Samma program som jag länkade till.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Samma program som jag länkade till.

Inlägget fanns inte när ja börja skriva mitt inlägg å skicka de inte förrän typ en timme senare när ja kommet till jobbet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Samma program som jag länkade till.

Det är ju inte dåligt om fler personer rekommenderar samma program, visar mig att det är mer välkänt samt användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreinsen:

Har ändrat lite med inställningarna efter det som har rekommenderats mer eller mindre, så jag får se hur fläktarna låter framöver kvällen! Känner att jag får lite mer driv till att lära mig/ vågar pröva lite mer när folk som har kunskap kommer med tips mm. och eftersom att Noctua sägs vara dem bästa på marknaden så inser jag att det är bättre att försöka få koll på det hela först av allt.

Gillar att du vågar gå emot strömmen som du själv säger, det var en riktigt snygg fläkt och den lockar en del helt ärligt.

Noctua nf-a14 ippc-3000 PWM startar som lägst vid 800rpm. Vill du ha tystare (långsammare) behöver du byta fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreinsen:

Hej!

Vill börja med att jag har dålig koll på datorer och delar mm. därav att jag ber om hjälp här.

Jag vill gärna uppgradera mina nuvarande fläktar då jag finner att dem väsnar alldeles för mycket. Dem nuvarande jag har är ett par Noctua nf-a14 ippc-3000 PWM 140mm. Jag hittade ett par som intresserade mig; Corsair ML140 Pro, men som sagt så vet jag inte om dem är bra eller värda att uppgradera till från mina nuvarande.

Är ute efter något som är väldigt tyst men samtidigt har ett bra luftflöde.

Tack på förhand!

Är 140mm ett måste? Om 120mm funkar är ju NF A12x25 bäst. Bra flöde och låter iprincip ingenting alls, har 6 st själv. De verkar dock inte finnas på 140mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Är 140mm ett måste? Om 120mm funkar är ju NF A12x25 bäst. Bra flöde och låter iprincip ingenting alls, har 6 st själv. De verkar dock inte finnas på 140mm.

De heter A14 i 140mm storlek

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De heter A14 i 140mm storlek

Nej, A14 är en ~10 år gammal modell. Fortfarande en väldigt bra fläkt, men det är inte en A12x25 i 140mm-format. Det sägs att Noctua jobbar på det, men de har vad jag vet inte sagt något om när en sån fläkt kan tänkas komma.

Permalänk
Skrivet av perost:

Nej, A14 är en ~10 år gammal modell. Fortfarande en väldigt bra fläkt, men det är inte en A12x25 i 140mm-format. Det sägs att Noctua jobbar på det, men de har vad jag vet inte sagt något om när en sån fläkt kan tänkas komma.

dock använder ju A14 en upskalad variant av designen på A12x25 (eller rättare sagt A12x25 använder nedskalad design från A14) så förutom ev möjliga differenser i motorn så lär de prestera ganska likvärdigt.

där A12 an har 0.26 mmh2o högre statiskt tryck
A14 skyflar 22.5 cfm mer luft på 500rpm, högre +2db ljudnivå dock

så för chassifläktar där statiskt tryck inte är jätte viktigt skulle teoretiskt A14 skyffla samma mängd luft som A12 vid 1090.9 RPM

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, A14 är en ~10 år gammal modell. Fortfarande en väldigt bra fläkt, men det är inte en A12x25 i 140mm-format. Det sägs att Noctua jobbar på det, men de har vad jag vet inte sagt något om när en sån fläkt kan tänkas komma.

Ah tänkte tvärt om, du har helt rätt. Det är redux som är gjord efter a14

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

dock använder ju A14 en upskalad variant av designen på A12x25 (eller rättare sagt A12x25 använder nedskalad design från A14) så förutom ev möjliga differenser i motorn så lär de prestera ganska likvärdigt.

A12x25 är väl en helt annan design? A12 använder bl.a. ett annat material för fläktbladen och även annan form på dem. Förutom färgtemat finns det inte särskilt många likheter mellan dem.

Permalänk
Skrivet av perost:

A12x25 är väl en helt annan design? A12 använder bl.a. ett annat material för fläktbladen och även annan form på dem. Förutom färgtemat finns det inte särskilt många likheter mellan dem.

ursäkta... tittade visst på fel fläkt...

ja fläktbladen är visst olika design på dem.

men som sagt frågan är om A14 blir tystare än A12 vid samma mängd förflyttad luft med tanke på att den kan mer eller mindra gå på halva hastigheten mot en a12 för samma mängd flyttad luft som chassifläkt.

på en cpukylare kan jag tänka mig A12 presterar bättre dock tack vare det högre statiska trycket så den lättare trycker luften genom kylaren

men samtidigt kanske går på ett ut iom att A14 flyttar upp till 20cfm mer luft istället

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ursäkta... tittade visst på fel fläkt...

ja fläktbladen är visst olika design på dem.

men som sagt frågan är om A14 blir tystare än A12 vid samma mängd förflyttad luft med tanke på att den kan mer eller mindra gå på halva hastigheten mot en a12 för samma mängd flyttad luft som chassifläkt.

på en cpukylare kan jag tänka mig A12 presterar bättre dock tack vare det högre statiska trycket så den lättare trycker luften genom kylaren

men samtidigt kanske går på ett ut iom att A14 flyttar upp till 20cfm mer luft istället

Jag har kommit fram till (empiriskt) att skillnaderna är försumbara. Passar 120mm så kör jag på de om de inte ser helt galet ut. Knappt 1-2 grader skillnad. Även ljudnivån vs RPM inkluderat.