Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Första recensionen av Intel Arc A380 släppt – får pisk av Radeon RX 6400

Permalänk
Melding Plague

Första recensionen av Intel Arc A380 släppt – får pisk av Radeon RX 6400

Intels hittills Kina-exklusiva grafikkort Arc A380 har fått bekänna färg i flertalet speltester, och det ser inte ljust ut när det ställs mot AMD:s instegskort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen dålig rotting de piskar med heller. Men alla är vi barn i början...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Åh herrejävlar, blir spännande att se pris/prestanda för midrange korten sen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Med detta som indikation så lär ju deras "topp"-kort på sin höjd prestera som AMD's och Nvidias undre mellanklass. Det ser inte bra ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dom behöver väl några år att få mjukvaran och hårdvaran att lira bra tillsammans.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Konsolpleb 🕹

2021 kändes det som att varje ny information gjorde en mer peppad på Intel Arc.
2022 blir jag mindre peppad för varje nyhet jag läser.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur pass bra dom ändå presterar i syntetiska tester så finns juuh potentialen där, skulle även bekräfta ryktena att dom har ordentliga problem med drivrutinerna

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Intel Argh

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med detta som indikation så lär ju deras "topp"-kort på sin höjd prestera som AMD's och Nvidias undre mellanklass. Det ser inte bra ut.

Det är ju en lite udda fågel vi fått se resultat för här, med 96 bit minnesbuss osv...

Men ja, man undrar ju hur pass de kan nå prestandan det pratats om; det har ju länge talats som att toppmodellen skulle vara i trakterna av RTX3070.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Känns som optimeringsproblem men 96bitars buss är ju klent

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av UndaC:

2021 kändes det som att varje ny information gjorde en mer peppad på Intel Arc.
2022 blir jag mindre peppad för varje nyhet jag läser.

<Uppladdad bildlänk>

Äh, 2025 då jävlar.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag vill fortsätta vara taggad, men Intel gör det väldigt, väldigt svårt för mig just nu.
Däremot rätt intressant med ray tracing-resultaten, det blir spännande att följa.

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se prisjämförelse i artikeln med, lixom fine om det presterar 20% sämre eller whatever, men om det samtidigt kostar 30% mindre så..?
Nu har jag ingen aning om vad det eller andra kort kostar och ids inte kolla upp, men det väger ju också in (och ganska markant vill jag påstå).

Permalänk
Medlem

Blir mer intressant med mellan-klassen och high end-klassen. Jag tänker tillbaka på Nvidias 200 serie där det fanns en väldigt stor range av kort. Tex var GT220 ett instegskort och det var inte riktigt nån höjdare jämfört med de tyngre GTX korten såsom GTX 280 eller enthusiast i 285/295.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Känns som optimeringsproblem men 96bitars buss är ju klent

Får rejäl stryk av 6400 och 6500XT som båda har 64bitars buss. Så det ser ju inte särsklit bra ut tyvärr.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av JBerger:

Jag hade velat se prisjämförelse i artikeln med, lixom fine om det presterar 20% sämre eller whatever, men om det samtidigt kostar 30% mindre så..?
Nu har jag ingen aning om vad det eller andra kort kostar och ids inte kolla upp, men det väger ju också in (och ganska markant vill jag påstå).

A380 ~153 USD
6400 -159 USD

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vågar vi tro att detta är en äkta benchmark? Resultaten skiljer sig lite från de som rapporteras från Kina
https://www.youtube.com/watch?v=9jsZBpTfwfw

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Lite bakvänd marknadsföring att börja med de långsammaste och billigaste korten. AMD och Nvidia brukar börja med att avslöja kort i den övre prestandaklassen för att bygga upp hajp.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Patetiskt... Alla dessa skriverier och sen detta?!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Undrar vad ett "high-end" kort kommer kosta, om de släpper ett sådant?

Permalänk

Det jag inte förstår som någon kanske kan hjälpa mig att förklara.
Är detta någon hobby-avdelning på Intel som har fått tillfället i akt att göra något "roligt" som Google har på Fredagar? Exempelvis:
"Ni här i rummet idag har presterat otroligt bra på föregående projekt nu i 4 år. Nu ska ni få göra vad ni vill. Ni får X kronor i budget. Vad vill ni göra?
- GPU för desktops!"

Det jag menar är, om ett företag som är så stora som Intel ska ta sig in på en desktop-marknad i GPU-branschen. Kollar dom inte marknaden och jämför med andra GPUer, prestanda, value och så vidare för att förstå vad som ska släppas och om det finns en vinst i det?

Såklart kan det vara omogna drivrutiner os.v, men med tanke på priset som det ryktas om så är detta katastrofalt pinsamt. Eller finns det perspektiv jag inte tänker på just nu?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det jag inte förstår som någon kanske kan hjälpa mig att förklara.
Är detta någon hobby-avdelning på Intel som har fått tillfället i akt att göra något "roligt" som Google har på Fredagar? Exempelvis:
"Ni här i rummet idag har presterat otroligt bra på föregående projekt nu i 4 år. Nu ska ni få göra vad ni vill. Ni får X kronor i budget. Vad vill ni göra?
- GPU för desktops!"

Det jag menar är, om ett företag som är så stora som Intel ska ta sig in på en desktop-marknad i GPU-branschen. Kollar dom inte marknaden och jämför med andra GPUer, prestanda, value och så vidare för att förstå vad som ska släppas och om det finns en vinst i det?

Såklart kan det vara omogna drivrutiner os.v, men med tanke på priset som det ryktas om så är detta katastrofalt pinsamt. Eller finns det perspektiv jag inte tänker på just nu?

Tror det kanske inte är så lätt? Nvidia och AMD har köttat kort i en massa år, Intel är färskingar hoppas de kompenserar sin novis med ett rabatterat pris. Sen får de bygga vidare!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Lite småtråkiga resultat, men hade det landat på en tusenlapp(tvivlar starkt) så hade det varit ett bra kort att slänga in i datorn för att få bra stöd för flera skärmar, tänk gtx 730.

Och känns som att det passat bra för en linux-burk, tänk intel-prolle, det här grafikkortet och clear linux?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det jag inte förstår som någon kanske kan hjälpa mig att förklara.
Är detta någon hobby-avdelning på Intel som har fått tillfället i akt att göra något "roligt" som Google har på Fredagar? Exempelvis:
"Ni här i rummet idag har presterat otroligt bra på föregående projekt nu i 4 år. Nu ska ni få göra vad ni vill. Ni får X kronor i budget. Vad vill ni göra?
- GPU för desktops!"

Det jag menar är, om ett företag som är så stora som Intel ska ta sig in på en desktop-marknad i GPU-branschen. Kollar dom inte marknaden och jämför med andra GPUer, prestanda, value och så vidare för att förstå vad som ska släppas och om det finns en vinst i det?

Såklart kan det vara omogna drivrutiner os.v, men med tanke på priset som det ryktas om så är detta katastrofalt pinsamt. Eller finns det perspektiv jag inte tänker på just nu?

Om syntetiska test är bättre än verkliga spel så brukar det ju tyda på taskiga drivrutiner, så det är väl en del av förklaringen. Rent allmänt är Intels plan att de vill växa och de har redan en så stor del av processormarknaden så de måste hitta något annat. GPUer är ett rimligt område, och fokus är väl som vanligt laptops som behöver mer prestanda än deras inbyggda klarar. Desktop är lite av en eftertanke. Jag tror att det är fel - jag tror att de behöver ett massivt halo-kort för att få både användare och spelutvecklare intresserade - men det är säkert så de tänker.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Första försöker blir väl sällan jättebra?
Tänk på t.ex. Nvidias Riva 128. Den var väl sådär jämfört med Voodoo, speciellt i början när just drivrutinerna var skakiga. Men två generationer senare var 3dfx nere för räkning, typ.

Så med tiden kanske Intel kan bryta dagens grafikkortsduopoli. (Om sedan den resulterande triopolin blir bättre för oss konsumenter låter jag bli osagt.)

Permalänk
Medlem

Fortsätter Intel med att inte släppa grafikkorten på bred front snarast så kommer hela generationen att floppa. De har redan missat västa pristoppen nu när kort i insteg- och mellanklassen finns för rekommenderat pris, och ser vi till hur prestandan verkar vara är det just där Intel kommer att konkurrera.

Men släpps inte korten snart så kommer Intels 300-serie konkurrera med AMDs 7000-serie och Nvidias 4000 seri istället. Och särskilt med tanke på AMDs planer med deras 7000-serie APUer så skulle det inte se ljust ut när integrerad grafik slår Intels mellanklass.

Permalänk
Musikälskare

Väntat ändå, bara dom fortsätter utveckla GPUs samt Drivvar nu bara och inte ger upp

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Tror det kanske inte är så lätt? Nvidia och AMD har köttat kort i en massa år, Intel är färskingar hoppas de kompenserar sin novis med ett rabatterat pris. Sen får de bygga vidare!

Tekniskt sett har Intel byggt grafikkretsar i över 20 år nu, fast integrerade. Och tekniskt sett har dessa större marknadsandel än AMD och Nvidia tillsammans. Så Intel är inte direkt nybörjare med grafikkretsar, även om de är nybörjare med just grafikkort.

Permalänk
Skrivet av phlopydisk:

Tror det kanske inte är så lätt? Nvidia och AMD har köttat kort i en massa år, Intel är färskingar hoppas de kompenserar sin novis med ett rabatterat pris. Sen får de bygga vidare!

Skrivet av mpat:

Om syntetiska test är bättre än verkliga spel så brukar det ju tyda på taskiga drivrutiner, så det är väl en del av förklaringen. Rent allmänt är Intels plan att de vill växa och de har redan en så stor del av processormarknaden så de måste hitta något annat. GPUer är ett rimligt område, och fokus är väl som vanligt laptops som behöver mer prestanda än deras inbyggda klarar. Desktop är lite av en eftertanke. Jag tror att det är fel - jag tror att de behöver ett massivt halo-kort för att få både användare och spelutvecklare intresserade - men det är säkert så de tänker.

Jag köper det, men tänker att det kanske är bättre att internt sitta och fila på något till att man anser att det är riktigt bra för ändamålet innan man går ut med information och skämmer bort sig med tanke på prissättningen? Det är möjligt att dem har en PR avdelning som vet exakt vad dem håller på med. Dem kanske presterar betydligt mycket bättre i senare skede som en surprise.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vad som gäller för mig.

1. Hur snabbt är ett kort som jag har råd med ställt mot det grafikkort jag redan har?
2. Hur presterar detta kort över hela brädet?
3. Hur är användarupplevelsen överlag för dom som redan har köpt det?

Detta avgör för mig vad det blir för grafikkort i min burk. Inte vem som gör det eller vad det är för klass.
Jag hoppas på Intel i framtiden. Så jag har tre alternativ.
Intel idag, imorgon eller om tre år är skit samma för mig. Det viktigaste är att dom faktiskt får ordning på prestandan osv så vi faktiskt får tre adekvata aktörer på marknaden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.