Rykte: Geforce RTX 4000-grafikkretsarna slukar maximalt 800 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vet du detta eller gissar du? Sökt för att se vad det står men hittar inget om modifierade produkter.
Tycker det låter konstigt att du får modifiera en produkt och sen reklamera.

Frågade gigabyte av intresse om mitt 3090 där jag bytt pads och paste och dom sa blankt nej, deras egna garanti gäller inte. Nu handlade ju detta om garanti dock och inte reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så var det ja. Tack! Och det borde väl betyda att klistermärken inte hjälper, och inte ens om man går så långt att man villkorar köpet med ett kontrakt där köparen frånsäger sig rätten till reklmationsrätt om diverse plomberingar bryts.

Just så. Det går bara att avtala om garantivillkor som går utöver lagen.
Sen kan förvisso ibland innebära lite mer krångel att reklamera istället för att åberopa garanti, beroende på vem man har att göra med. Garantiärendet kanske tar snabbspåret till att få varan utbytt medan en reklamation tar lite längre tid. Men sånt är svårt att veta i förväg.

Jag har för övrigt reklamerat saker där jag försökt fixa felet själv, och därmed tagit bort klistermärken. Det har aldrig varit ett problem, trots att jag varit öppen med det. Typ: ”jag öppnade mackapären och provade smörja kugghjulen, men det hjälpte inte”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Just så. Det går bara att avtala om garantivillkor som går utöver lagen.
Sen kan förvisso ibland innebära lite mer krångel att reklamera istället för att åberopa garanti, beroende på vem man har att göra med. Garantiärendet kanske tar snabbspåret till att få varan utbytt medan en reklamation tar lite längre tid. Men sånt är svårt att veta i förväg.

Jag har för övrigt reklamerat saker där jag försökt fixa felet själv, och därmed tagit bort klistermärken. Det har aldrig varit ett problem, trots att jag varit öppen med det. Typ: ”jag öppnade mackapären och provade smörja kugghjulen, men det hjälpte inte”.

Ja, den frivilliga garantin kan de ju som sagt friskriva sig från av vilken godtycklig anledning som helst och om ett borttaget klistermärke är en sådan sak så är det ju så. Men det gäller ju inte den lagstadgade reklamationsrätten.

Tongångarna lät typ som att det är upp till tillverkaren att avgöra att kortet är trasigt eftersom du tagit bort klisterlappen, och att det i sig utgör grund för dem att frånskriva sig bevisbördan, eller enklare uttryckt "Att du tagit bort klisterlappen är tillräckligt med bevis för att styrka att det är du som haft sönder kortet", och det är hela tiden det jag försökt säga är fullständigt felaktigt, och det gäller för den delen att du bytt pasta.

Ja, att du bytt pasta kan absolut vara värt att utreda som en orsak till felet, men det i sig stänger liksom inte ärendet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

All förbrukning utöver normen regleras när man flyttar ut, så det kommer en "sluträkning" på både el och vatten då. Brukar överraska många förstagångshyrare

(Givetvis får man inga pengar tillbaka, det får ju inte vara korrekt och rättvist)

Stämmer inte alls. I alla fall inte där jag bott de senaste 15 åren.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, den frivilliga garantin kan de ju som sagt friskriva sig från av vilken godtycklig anledning som helst och om ett borttaget klistermärke är en sådan sak så är det ju så. Men det gäller ju inte den lagstadgade reklamationsrätten.

Tongångarna lät typ som att det är upp till tillverkaren att avgöra att kortet är trasigt eftersom du tagit bort klisterlappen, och att det i sig utgör grund för dem att frånskriva sig bevisbördan, eller enklare uttryckt "Att du tagit bort klisterlappen är tillräckligt med bevis för att styrka att det är du som haft sönder kortet", och det är hela tiden det jag försökt säga är fullständigt felaktigt, och det gäller för den delen att du bytt pasta.

Ja, att du bytt pasta kan absolut vara värt att utreda som en orsak till felet, men det i sig stänger liksom inte ärendet.

Nej precis, att du tagit bort klistermärket och bytt kylpasta räcker inte för att bevisa att du orsakat felet. Det bevisar ju faktiskt ingenting med tanke på att komponenterna normalt ska tåla sånt.
Om du gått lös med lödkolven och gjort en shunt-mod kan vi börja snacka. Den tvisten lär du förlora. Tänk då också att beviskravet är rätt lågt ställt (jag tror det räcker med att göra det sannolikt men jag har inte kollat upp det).
Generellt kan man dock säga att enklare ingrepp för att åtgärda fel är helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej precis, att du tagit bort klistermärket och bytt kylpasta räcker inte för att bevisa att du orsakat felet. Det bevisar ju faktiskt ingenting med tanke på att komponenterna normalt ska tåla sånt.
Om du gått lös med lödkolven och gjort en shunt-mod kan vi börja snacka. Den tvisten lär du förlora. Tänk då också att beviskravet är rätt lågt ställt (jag tror det räcker med att göra det sannolikt men jag har inte kollat upp det).
Generellt kan man dock säga att enklare ingrepp för att åtgärda fel är helt okej.

Gör man en shunt mod så orsakar man medvetet att kortet beter sig "fel" eftersom det lägre motståndet lurar kortet att tro att det drar mindre ström än det faktiskt gör och då gå utanför sin spec, eller "avsedd användning" som tillverkaren säkert skulle hänvisa till.

Jag har ju heller inte förespråkat att man ska få löda loss och sedan gnälla när kortet går sönder, utan det jag ondgör mig över är att de flesta kort idag är in i helvete överbyggda utan att folk har tillgång till den kraften. om man kör stock och inte klockar så borde man vara upprörd över att materialkostnaden går upp helt i onödan, och vi som klockar är upprörda för att TDP inte går höja mer än kanske 20% på de dyra korten utan shunt mods, som riskerar att skada korten, eller att flasha med XOC-BIOS, som riskerar att skada korten om flashningen går fel. Men i övrigt så går det ju nästan inte att skada korten även om du sitter med XOC-BIOS på luft, då du har diverse skyddsmekanismer både i hur GPU Boost fungerar, hor spänningsregulatorerna fungerar, hur nätaggen funkar, etc etc. Det är hängslen och livrem överallt även om man helt släpper på spänning och TDP, och då tycker jag att det i rimlighetens namn kan få vara så att det inte är varierande grader av asjobbigt att låsa upp korten

Nvidia har ju diverse funktioner redan idag för att försöka låsa oss ute, så de skulle säkert kunna fixa något sätt att flagga kort som gått utanför spec och på så vis göra det väldigt enkelt att bevisa att kortet gått sönder på grund av handhavandefel.

Idag går det både dölja shunt mods och "fulflashningar", så i teorin så finns redan idag en möjlig väg att fula till sig en RMA man inte har rätt till, så det känns för mig som om det skulle vara en Win-Win.

Jag säger alltså inte att korten ska komma med upplåst strömbudget och generösare spänning från fabrik, för ja, det skulle definitivt leda till fler RMA's om det även gällde budgetkorten. utan det jag menar är mer att de kort som lål mer borde få möjlighet att leverera mer utan allt för krånglig handpåläggning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Tror inte det spelar så stor vad man får göra i dagens läge. Reklamerar man ett grafikkort till Gigabyte t.ex så är risken stor att de knäcker till det så att det spricker och sen hävdar att det är användarfel och därmed inte täcks av garantin.
https://www.youtube.com/watch?v=qWwVpnYlySw

Vilka grisar, haft mina aningar om Gigabyte och undvikit dem, men det här är ju väldigt suspekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Stämmer inte alls. I alla fall inte där jag bott de senaste 15 åren.

Då har de inte elmätare där du bor utan du använder ägarens anläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Då har de inte elmätare där du bor utan du använder ägarens anläggning.

Det kan jag inte yttra mig om men chansen att tre olika lägenheter som ägs av tre olika bolag i två olika städer skulle haft samma "problem" är inte stor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Alla vet väl att fps ökar perfekt linjärt med strömförbrukning /s

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Alla vet väl att fps ökar perfekt linjärt med strömförbrukning /s

Precis!!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME