Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Men o andra sidan kan jag väl lika gärna köra med slang och hink?
Mig gör detsamma då jag ändå inte ser hinken ändå.
Men finns det någon nackdel med att göra så, dvs blir den mindre effektiv(tänkte om kondensen tar med mer värme ut)?

Så här har jag gjort.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Skrivet av stgr:

1200mm täcker nog inte ens halva fönstret..

Han ska såklart köpa en skiva som passar hans fönster. Vilka mått det är vet varken du eller jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

omg det är ju det jag har sagt till han. Att han ska testa sig fram.

Skrivet av Perdonotknow:

Så här har jag gjort.
<Uppladdad bildlänk>

Det är inte hur han kommer läsa dina inlägg utan du går vidare i ett spår om hinkar och växlar över till så här har jag gjort, det senare är inte riktigt ett svar på postarens funderingar. Din lösning garanterat inte att det inte rinner över.

Utloppen är inte tänkta att användas med hinkar, det går att bygga lösningar som är funktionsdugliga med vattenbehållare, men det är tänkt att t.ex. köra i avfuktningsläge och koppla det övre utloppet till en golvbrunn.

I kyla så har du bägge pluggade och låter bli maskinen om den inte säger till att den är full. Dagar den inte orkar med att köra ut vattnet i utblåset får man försiktigt koppla ur maskinen, tömma den och sedan koppla in den igen. Det kräver generellt väldigt hög luftfuktighet för att de inte ska klara att göra sig av med kondensen. Att varje dag den används bära runt på en full hink vatten över parkettgolv är däremot inte en bra lösning, varför också det spåret inte bör uppmuntras. Ska du tömma i en behållare kräver det lite mer tanke än så och du kommer till slut spilla om du ska bära vatten en hink så ofta.

Permalänk
Medlem

Att använda spann Till er som har det mycket fuktigt

Till er andra. Har man en stor spann som då är tex 25 liter tar det många dagar att fylla den. Som om man då tittar på bilden jag har här i tråden. Den har ett lock. Så man spiller inte alls ut vatten. Det Finns inga risker med denna metod. Men där finns om man kör utan dränerings slangen. Visa personer här och jag själv har rapporterat om att AC läcker. Finns några personer som har undrat om detta i denna tråd. Detta händer inte om du kör med dränerings slangen. Sen är det jag har sagt, det är från person till person och hur man bor och då hur fuktigt man har det. Vatten varnaren är där för en sak. Så spannen är inte full när man ska tömma och man är en riktig klant om man råka spilla. Hur svårt är det att torka upp!!!!!. Ni får köra hur ni vill men det funkar för mig. På detta sätt så behöver man inte röra AC som är mycket klumpig att hålla på att tömma. Sen då hålla på att dra in den i badrummet. Var och annan dag. Sen det jag då skrev. Inte bra att hålla på flytta AC för mycket. Visst man kan köra lite. Men om man ska hålla på att ta den till badrummet var och annan dag över trösklar m.m. Då kan jag säga AC kompressor kommer ni köra itu.

Man har en spann som man enkelt går och tömmer typ var 4 dag eller mer. Enkelt.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Vilken portabel AC skulle ni som har lite koll säga är bäst för en budget på max 5000kr?

Ska sova nu och har 29c i sovrummet, nu är de nog 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Till er andra. Har man en stor spann som då är tex 25 liter tar det många dagar att fylla den. Som om man då tittar på bilden jag har här i tråden. Den har ett lock. Så man spiller inte alls ut vatten. Det Finns inga risker med denna metod. Men där finns om man kör utan dränerings slangen. Visa personer här och jag själv har rapporterat om att AC läcker. Finns några personer som har undrat om detta i denna tråd. Detta händer inte om du kör med dränerings slangen. Sen är det jag har sagt, det är från person till person och hur man bor och då hur fuktigt man har det. Vatten varnaren är där för en sak. Så spannen är inte full när man ska tömma och man är en riktig klant om man råka spilla. Hur svårt är det att torka upp!!!!!. Ni får köra hur ni vill men det funkar för mig. På detta sätt så behöver man inte röra AC som är mycket klumpig att hålla på att tömma. Sen då hålla på att dra in den i badrummet. Var och annan dag. Sen det jag då skrev. Inte bra att hålla på flytta AC för mycket. Visst man kan köra lite. Men om man ska hålla på att ta den till badrummet var och annan dag över trösklar m.m. Då kan jag säga AC kompressor kommer ni köra itu.

Man har en spann som man enkelt går och tömmer typ var 4 dag eller mer. Enkelt.

Han/hon frågade om nackdelarna, inte om hur du gör.

Nackdelarna är att det finns en rad risker med hink. En är att du får en maskin behöver jobba hårdare, en annan är att bara slanga ut vattnet i en öppen hink som han/hon redan gjort är att du då behöver hålla koll på nivån och behöver låta bli att spilla när du flyttar runt på hinken. Du kan skrika hur mycket du vill i texten, men det är inte bra att tappa flera liter vatten på parkett. Han/hon skrev parkett då de vet att golvet inte tål att bli blött, du kanske har annat golv eller är inte orolig över golvet.

Visst kan man bygga vad som helst, inklusive ett kärl som stänger av strömmen till ACn när den fyllts till satt nivå och som går att skruva igen innan man flyttar den så att det inte skulle rinna ut om man skulle tappa kärlet, eller spricka för den delen. Det var däremot inte något som det frågades om.

Läcker maskinen så är det bara att byta eller lämna tillbaka den, det kan vara bra med skydd under maskinen precis som andra maskiner som kan läcka, men ingen annan har senaste tiden frågat hur man använder en maskin som inte fungerar som den ska. Klarar maskinen inte en längre tid utan att behöva manuellt tömmas kanske han/hon istället bör titta på att försöka häva köpet. Innan de ens testat maskinen (utan tappen som ska användas för avfuktningsläget är öppen) behöver vi inte prata DIY-projekt som kanske inte är något de vill göra. Du kan skapa ett galleri med dina lösningar, du får gärna posta den i tråden i så fall, att sprida den över flera sidor i tråden skapar inte något riktigt budskap tyvärr.

Andra som har det mycket fuktigt kanske har sin maskin stående i en tvättstuga med golvbrunn som de tömmer den i kontinuerligt med slang. Andra kanske har den stå i ett enkelt fritidshus där de bara har tagit hål i väggen för att köra ut kondensvattnet i slang från huset den vägen. De som har det så kanske vill ha möjlighet att koppla bort utblåset och köra den som avfuktare. Det finns olika lösningar, frågan var om det fanns någon nackdel med hink och då är inte "Inte mycket" något uttömmande svar. Har du en lägenhet som är i behov av avfuktning så som en källare kanske är så kanske det är något fastighetsägaren ska stå för, eller föreningen hjälpa till så att det är möjligt att göra. Fast nu var ju inte detta tråden om avfuktare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Vilken portabel AC skulle ni som har lite koll säga är bäst för en budget på max 5000kr?

Ska sova nu och har 29c i sovrummet, nu är de nog 😅

https://www.webhallen.com/se/product/333000-Nedis-SmartLife-P...

Passa på nu.

Permalänk
Medlem

Tack för tips! Den verkar bra och var ju schysst nedsatt! Hur är Nedis jämfört med tex Elektrolux maskiner?

Jag har aldrig sett märket Nedis innan 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Tack för tips! Den verkar bra och var ju schysst nedsatt! Hur är Nedis jämfört med tex Elektrolux maskiner?

Jag har aldrig sett märket Nedis innan 😅

Vet faktiskt inte. Men jag köpte den där modellen förra sommaren och är mer än nöjd. Uppskattar att man kan starta den före innan man kommer hem från jobbet till ett svalt och skönt hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Vet faktiskt inte. Men jag köpte den där modellen förra sommaren och är mer än nöjd. Uppskattar att man kan starta den före innan man kommer hem från jobbet till ett svalt och skönt hem.

Hej,

Tror du den skulle passa för mig?

Övervåningen är cirka 60kvm med 4 rum. Tänkte ha den i ett av rummen nära dörren, öppna alla dörrar och få in kall luft till alla 4 rum. Skulle detta funka?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

Hej,

Övervåningen är cirka 60kvm med 4 rum. Tänkte ha den i ett av rummen nära dörren, öppna alla dörrar och få in kall luft till alla 4 rum. Skulle detta funka?

Mvh

Du får inte en starkare portabel om du tittar på specifikationerna.

Fast har får man nog inse att det finns begränsningar. När det är varmt ute så lär inte effekten i de andra rummen vara så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får inte en starkare portabel om du tittar på specifikationerna.

Fast har får man nog inse att det finns begränsningar. När det är varmt ute så lär inte effekten i de andra rummen vara så bra.

Såg att det var 65db på den! Hur skulle man göra här? Går ju inte att sova med den. Ska man sätta i gång dessa timmar innan man sover och sedan stänga av dem?

Har du andra förslag runt den prisklassen men samtidigt bra styrka och ljudnivå? Är det BTU man ska kolla på och jämföra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

Hej,

Mvh

Det är svårt att säga. Jag tror att du skulle kunna få ner temperaturen men att det skulle ta tid. Jag bor ju i en 1,5:a på 40kvm. Den klarar utan problem att kyla ner det, och då är det även fast den står bredvid den öppna balkongdörren som leder ut till inglasad balkong som verkligen läcker in värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

Hej,

Mvh

Tror nog det blir svårt. Dessa maskiner är för ett rum. Men sen är det ju frågan vad du mena med kallt. När man har den i ett rum med solsida. Då är man som gått tvingad till att täcka för fönstret helt i rummet. Sen stänga till tex sovrums dörren så man har ca 5-10CM öppet. Då kickar AC igång och gör sitt jobb. Men flera rum kommer bli svårt. Då med flera fönster som då kanske solen står på.
Det räcker att man öppnar sovrums dörren helt. Så blir effekten mycket sämre. Då varmare. Tänk då flera rum.
Men som jag bruka säga. Det är från person till person. Visa är ute att få ner den till 19 grader. Men då får bara 21 garder kallt. Sen visa tycker det är skönt att sänka de där tex 28 grader man har. Ner till 24 grader. Sen då tycker det är bra.

Vill säga med att om man bor i betong hus. Man kan köra AC i flera timmar. Men väggar är varma fortfarande. Efter man stänger AC tar det bara någon minut så är det samma temp man hade innan man starta AC. Så då får man ha på den 24/7. Men dessa El priser i dag är det inte värt det. Så dessa ska man ha till ett rum bara. Då tex 10-30 Kw

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Tror nog det blir svårt. Dessa maskiner är för ett rum. Men sen är det ju frågan vad du mena med kallt. När man har den i ett rum med solsida. Då är man som gått tvingad till att täcka för fönstret helt i rummet. Sen stänga till tex sovrums dörren så man har ca 5-10CM öppet. Då kickar AC igång och gör sitt jobb. Men flera rum kommer bli svårt. Då med flera fönster som då kanske solen står på.
Det räcker att man öppnar sovrums dörren helt. Så blir effekten mycket sämre. Då varmare. Tänk då flera rum.
Men som jag bruka säga. Det är från person till person. Visa är ute att få ner den till 19 grader. Men då får bara 21 garder kallt. Sen visa tycker det är skönt att sänka de där tex 28 grader man har. Ner till 24 grader. Sen då tycker det är bra.

Vill säga med att om man bor i betong hus. Man kan köra AC i flera timmar. Men väggar är varma fortfarande. Efter man stänger AC tar det bara någon minut så är det samma temp man hade innan man starta AC. Så då får man ha på den 24/7. Men dessa El priser i dag är det inte värt det. Så dessa ska man ha till ett rum bara. Då tex 10-30 Kw

Borde varit mer tydlig. Alla fönster är täckta med lameller som täcker cirka 95% av solen. Endast 1 fönster skall användas för slangen till AC. Huset är ett radhus och byggd av trä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

Såg att det var 65db på den! Hur skulle man göra här? Går ju inte att sova med den. Ska man sätta i gång dessa timmar innan man sover och sedan stänga av dem?

Har du andra förslag runt den prisklassen men samtidigt bra styrka och ljudnivå? Är det BTU man ska kolla på och jämföra?

Det är jättesvårt (omöjligt) att säga något om dina förutsättningar eller veta i vilket väder du vill använda den i.

När du använder den spelar såklart roll, är det mitt i natten så kommer luft dras in utifrån som säkert svalkar. Är det 30 grader ute och din huskropp håller mycket värme så blir det svårt. Större modeller måste flytta mer luft.

Jag skulle inte säga att det finns någon maskin som verkligen sticker ut, alla är väldigt lika. Woods har någon maskin som kan vara starkare, men dina förutsättningar kanske ändå gör att du inte kan dra nytta av den.

Stationära lösningar har inte samma nackdel att den tvingar om luftflödet/ventilationen i ditt hem. Portabla är mer högljudda och lämpar sig inte alltid att kyla ner hela bostaden.

Skrivet av Kreen:

Borde varit mer tydlig. Alla fönster är täckta med lameller som täcker cirka 95% av solen. Endast 1 fönster skall användas för slangen till AC. Huset är ett radhus och byggd av trä.

Är målet att kyla ner hela bostaden och det inte är hyres/brf så får man nog lov att titta på en fast modell med två inomhusenheter.

Att det är är radhus och byggt i trä säger inte så mycket. Vill du kyla sovrummet kanske det räcker att köra under dagen med portabel, kanske inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

Jamen då är man i helt annat bättre läge. Så skulle jag vilja ha det. Men jag är lite där. Jag vill ha in sol men inte värmen.

Vi kan gör en liten jämförelse. När man mäter så är då AC och vid utblåset ut Ca7-9 grader kallt den skickar ut. Men vi säger 8 grader vid utblås. Sitter du 4 meter från den så har och då riktad mot dig. Så känner du sval svalkande drag. Ju längre du är får AC så tappar den ju den effekten. Tänk då 4 rum. Draget kommer inte gå in i dessa rum
Så 8 grader vid utblåset, men där du sitter känns det som 22 garder. Så dessa små portabla AC är inte kraftiga att kyla så stora områden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

Hej,

Mvh

Det är i princip omöjligt att säga då det beror på hur luften flödar i rummen, jag har kylt 3 rum i fil (ca 45 kvadrat med 3 meter i tak) med en portabel AC på 12000 BTU utan större problem. Men det krävdes att rummet ACn stod i blev rätt kallt och en fläkt i dörröppningen gjorde att den kalla luften på lägre nivå blåstes ut och varm luft i takhöjd åkte in. Jag lyckades skapa ett bra flöde helt enkelt men det är inte alls säkert att det går att göra till alla rum där du bor.

Permalänk
Medlem

Har en Andersson ARC 3.2, men har funderat på en sak med lägerna. Den har fyra lägen, fan, dehum, cool och auto.

När jag har den på "cool" så kan jag ställa in temperaturen hur jag vill, men på "auto" är det låst på 23 grader.

Kan man ställa ner tempen på auto, och avfuktar den något när den är på "cool"? Om det ändå avfuktar, vad är meningen med "auto" till att börja med? Försökt läsa i manualen men framgår inte.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk

Att köra AC nu är det dummaste man kan göra med de elpriserna vi har nu. Total galenskap!

Genomsnittliga elpriset ligger runt 200 öre per kWh eller mer just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att köra AC nu är det dummaste man kan göra med de elpriserna vi har nu. Total galenskap!

Japp, försöker köra så lite som möjligt men att köra utan är värre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Japp, försöker köra så lite som möjligt men att köra utan är värre.

Visst men det är bara att uthärda. Jag vänjer mig hellre än att betala hutlösa elfakturor.

Jag läste att Sverige nu exporterar över 30% av sin el utomlands och det är också förklaringen till de rekordhöga elpriserna vi har nu och elbolagen tjänar offantliga summor i samma veva. Regeringen håller knip som vanligt och låter svennebanan betala djupt från sin plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att köra AC nu är det dummaste man kan göra med de elpriserna vi har nu. Genomsnittliga elpriset ligger runt 200 öre per kWh eller mer. Total galenskap!

Allt är relativt, min lägenhet är en bastu utan, kyler i sovrummet enbart. Hade 28 grader klockan 10 imorse när vi kom hem, och då har vi nerdraget i hela lägenheten.

Dock ska man anpassa kylningen, varje grad extra ökar förbrukningen med iaf 5%, så man ska inte ställa lägre än man behöver.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Har ni förslag på hur man skulle kunna kyla hela övre våningen då? Om inte portabla, vad finns annars som är ”bättre”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

Tack för svaren. Har ni förslag på hur man skulle kunna kyla hela övre våningen då? Om inte portabla, vad finns annars som är ”bättre”?

Luftvärmepump alla dagar i veckan om du har möjlighet att installera en sådan, avsevärt mer energieffektivt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Genomsnittliga elpriset ligger runt 200 öre per kWh eller mer just nu.

Varför skulle det vara det? Skulle säga att det är bland det smartaste man kan göra, att ha ett svalt klimat inomhus gör att man kan sova ordentligt och har orken att göra produktiva saker på dagen. Kostar ca 20 spänn om dagen att kyla min lägenhet på dryga 100 kvadrat med "riktig AC", i förra lägenheten kylde jag sovrum, vardagsrum och kök med en portabel AC och en energiåtgång som var lägre än nu. Hinner knappt koppla in jobbdatorn innan jag tjänat in de pengarna så att det skulle vara en dålig sak att göra är felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Luftvärmepump alla dagar i veckan om du har möjlighet att installera en sådan, avsevärt mer energieffektivt.

Är de mycket bättre? Har du tips på vilken man bör köra på? Helst från någon stor kedja

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Varför skulle det vara det? Skulle säga att det är bland det smartaste man kan göra, att ha ett svalt klimat inomhus gör att man kan sova ordentligt och har orken att göra produktiva saker på dagen. Kostar ca 20 spänn om dagen att kyla min lägenhet på dryga 100 kvadrat med "riktig AC", i förra lägenheten kylde jag sovrum, vardagsrum och kök med en portabel AC och en energiåtgång som var lägre än nu. Hinner knappt koppla in jobbdatorn innan jag tjänat in de pengarna så att det skulle vara en dålig sak att göra är felaktigt.

20 spänn om dagen det blir ju flera hundra på två veckor. Tycker det finns vettigare att lägga pengarna på. Men alla är olika. Och alla kan inte borra hål genom väggen för att installera "riktig" AC heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad har du för setup? Visst är priserna höga men inte så pass att de blir för dyrt med AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

Är de mycket bättre? Har du tips på vilken man bör köra på? Helst från någon stor kedja

Ja, utifrån energieffektivitet är det flera gånger bättre tack vare aggregatet för apparaten är på utsidan, du får ett helt slutet system, det klarar dessutom av betydligt större utrymmen. Portabla är det absolut minst effektiva som finns.

Min rekommendation är att du kollar med en VVS-firma, apparaten ska ju vara anpassad för just ditt behov av kylning av kåken, dessutom kan nog installationshjälp vara att föredra.

Visa signatur