Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Verkar som om priset ändrat sig nu till ordinarie 7 999kr på Nedisen?

Permalänk
Medlem

Läser i tråden och drömmer. Sitter i 33 graders värme här.

Bor i zon 1 i ett 1700-tals stenhus som nu blivit uppvärmt ordentligt. Fick en saftig räkning i vintras på 18.000kr. Så någon ac är inte aktuellt.

Det paradoxala är att jag bor 50 meter från ett vattenkraftverk. Men antar att den gör ström till ac’s i utlandet. #intebitterbarafebrigivärmenochdrömmermigbortidennatråden

Ps. Tror ni nästa taxeringsblankett kommer ha en ruta som undrar om du har en portabel ac i huset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Läser i tråden och drömmer. Sitter i 33 graders värme här.

Bor i zon 1 i ett 1700-tals stenhus som nu blivit uppvärmt ordentligt. Fick en saftig räkning i vintras på 18.000kr. Så någon ac är inte aktuellt.

Det paradoxala är att jag bor 50 meter från ett vattenkraftverk. Men antar att den gör ström till ac’s i utlandet. #intebitterbarafebrigivärmenochdrömmermigbortidennatråden

18k? Antar du värmer upp med el då.
Det är betydligt billigare att kyla med luftluft värmepump än värma upp hus med element iaf.

luftluft AC blir också billigare än portabel AC i elkostnad. Betydligt mer effektiv.

Mossan bor i ett gammalt trähus som har springor typ överallt, skulle hon värma upp det med el element hade det blivit snordyrt. Hon värmer upp med ved i kamin + luftluft värmepump som stöd.

På sommaren kör hon luftluft på kyl och avfuktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Just nu är det 45% i datorrummet.

Skit. Du har det mer normalt. Såg att min mätare har högsta i natt på 70 %. Vet inte om det har regnat i natt efter 3. Tror inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

18k? Antar du värmer upp med el då.
Det är betydligt billigare att kyla med luftluft värmepump än värma upp hus med element iaf.

luftluft AC blir också billigare än portabel AC i elkostnad. Betydligt mer effektiv.

Mossan bor i ett gammalt trähus som har springor typ överallt, skulle hon värma upp det med el element hade det blivit snordyrt. Hon värmer upp med ved i kamin + luftluft värmepump som stöd.

På sommaren kör hon luftluft på kyl och avfuktning.

Får väl investera i en sådan så småningom. Problemet är stort boningshus med elpanna som går ut i element och golvvärme. Och ett gårdshus på 80kvm med direktverkande el. Så det är som det är. Nästa år kommer jag elda betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Läser i tråden och drömmer. Sitter i 33 graders värme här.

Bor i zon 1 i ett 1700-tals stenhus som nu blivit uppvärmt ordentligt. Fick en saftig räkning i vintras på 18.000kr. Så någon ac är inte aktuellt.

Det paradoxala är att jag bor 50 meter från ett vattenkraftverk. Men antar att den gör ström till ac’s i utlandet. #intebitterbarafebrigivärmenochdrömmermigbortidennatråden

Ps. Tror ni nästa taxeringsblankett kommer ha en ruta som undrar om du har en portabel ac i huset?

A/C är väl inte att rekommendera, men en luftvärmepump kan väl vara en vis investering? De är sjukt jäkla effektiva nuförtiden och borde kunna sänka värmen rejält under sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Verkar som om priset ändrat sig nu till ordinarie 7 999kr på Nedisen?

Många gick miste om en riktigt bra deal där, tror dom måste sålt slut eller något, stod 3 dagar kvar på dealen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att köra AC nu är det dummaste man kan göra med de elpriserna vi har nu. Total galenskap!

Genomsnittliga elpriset ligger runt 200 öre per kWh eller mer just nu.

Hur korkat som helst att inte köra enligt mig.
Räknat på den förbrukning jag har med mitt pris (187öre/kw just nu) så kommer det kosta ca 400-500,- om detta väder håller i sig i 4 veckor(kör acn mellan 8 och 10 timmar om dagen).

Bor i radhus där stommen är betong och utan ac har vi 30-35 grader inne utan ac, och vädra hjälper inte ett smack. Får ner till ca 25 i sovrummet med acn igång. Så jag betalar mer än gärna och mår bra istället för att må piss och inte kunna sova bra under dessa 4 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

En vanlig portabel AC har sin "rumsgivare" någonstans på kylflänsarna och då vet den dessvärre inte vad rumstemperaturen är om inte fläkten är igång och drar luft igenom den.

Däremot, det Du behöver är en portabel AC som kan integreras med hemautomation. Då skulle Du kunna ha en temperaturgivare någon annanstans i rummet som hemautomationen läser och och därefter startar det Du vill i din AC, t.ex. att hela AC:n står helt stilla tills rumsgivaren/givarna rapporterar in för hög temperatur och då kickar kompressorn igång tillsammans med fläktarna.

Det löste jag med home assistant en ir blaster (en broadlink rm3 mini i mitt fall) och en uppsättning aqara tempgivare från kjell. Jag har inte riktigt fått till all automation ännu men det är nice och ger mig möjligheten att styra acn via telefonen när jag inte är hemma

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Många gick miste om en riktigt bra deal där, tror dom måste sålt slut eller något, stod 3 dagar kvar på dealen.

Jo en kompis till mig väntade i nästan en vecka från det att jag tipsade honom för han ville fundera lite. Nu får han svettas ihjäl istället.

Permalänk

Vad tror ni om denna AC:n(Lyfco)?
https://outl1.se/portabel-luftkonditionerare-wifi
Aftonbladet är väl inte den bästa källan för tester iofs.

Vill ha en så tyst AC som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Jag kommer köpa denna från Bauhaus. Troligen är det inte någon direkt skillnad mellan olika märken och denna har fått bra recensioner. Fanns i lager i min stad.

Bra alternativ, bor ju i princip på ett bauhaus och de verkar finnas i lager.

Skrivet av Pelegrino:

Köpte också en, packad och på väg. Är ej heller säker på om jag ska behålla den men kostar 150 SEK om man inte hämtar ut den, kanske värt det bara för att försäkra sig. Verkar ha sålt en massa precis som du säger.

Kom bara ihåg att om plomberingen bryts på den kan du inte lämna tillbaka den.

Japp kommer inte att packa upp den förens jag är säker på att jag vill behålla den eller inte.

Skrivet av Krakkan:

Menar du HOOMEE fönsterkittet? Här är den länken, funkar bra för mig men går nog inte flytta när man väl installerat pga klistret.
Jag va tvungen å köpa den för att alla andra va för korta för mitt fönster.
Se till å installera som instruktionerna å välj rätt längd bara.
https://www.amazon.se/gp/product/B07KF7CPYK/

Japp det var just den jag tänkte på tackar. Får se om det blir denna eller någon annan beroende på om man behåller ACn eller ej.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aventurado:

Vad tror ni om denna AC:n(Lyfco)?
https://outl1.se/portabel-luftkonditionerare-wifi
Aftonbladet är väl inte den bästa källan för tester iofs.

Vill ha en så tyst AC som möjligt.

Max ljudeffektsnivån på den där Lyfco är 65dB, så det finns helt klart tystare AC:n, men kanske inte runt den prispunkten? Min är på 63dB max ljudeffekt och 47-50dB bullertrycknivå, men den kostande nästan dubbelt också.

Permalänk

Har sett all Lidl ska sälja en portabel AC senare denna vecka. Står att den kyler, avfuktar eller ventilerar och lämplig för rum upp till 60m3. Nominell effekt är 785W och för 1999 kronor
Kan denna vara något att ha?
Har en bostad på knappt 30m2 och det räcker att ett rum blir svalare så att det går att sova.
Finns det något alternativ för 2000 kronor som är bättre?
Freezer, som inte är som namnet

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Har sett all Lidl ska sälja en portabel AC senare denna vecka. Står att den kyler, avfuktar eller ventilerar och lämplig för rum upp till 60m3. Nominell effekt är 785W och för 1999 kronor
Kan denna vara något att ha?
Har en bostad på knappt 30m2 och det räcker att ett rum blir svalare så att det går att sova.
Finns det något alternativ för 2000 kronor som är bättre?
Freezer, som inte är som namnet

Kan inte göra någon uppskattning på om den är bra eller ej. Men är det denna du menar?

https://www.lidl.se/p/svalt-och-frascht-i-hemmet/portabel-ac/...

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Max ljudeffektsnivån på den där Lyfco är 65dB, så det finns helt klart tystare AC:n, men kanske inte runt den prispunkten? Min är på 63dB max ljudeffekt och 47-50dB bullertrycknivå, men den kostande nästan dubbelt också.

Hur långt i från står du då från AC. Jag testa nu bara för du skrev detta. Om jag står ca 1 meter från så ligger den och hoppar mellan 56-58 dB. ChillFlex Pro EXP26U338CW i Cool läge. Jag mäter med er riktig dB mätare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aventurado:

Vad tror ni om denna AC:n(Lyfco)?
https://outl1.se/portabel-luftkonditionerare-wifi
Aftonbladet är väl inte den bästa källan för tester iofs.

Vill ha en så tyst AC som möjligt.

Skrivet av livsnjutaren:

Kan inte göra någon uppskattning på om den är bra eller ej. Men är det denna du menar?

https://www.lidl.se/p/svalt-och-frascht-i-hemmet/portabel-ac/...

Båda dessa är basicly white label produkter. Tillverkade i X land med Y logga på. Alltid svårt att ge ett rimligt betyg på sådana.

Edit: lägger till hen som frågade angående lidl.

Skrivet av Freezer64Pro:

Det är det, även att jag såg den i deras reklamblad. Så jag hade inte all data så som du lyckades få fram.
Med det, är detta en tillräckligt bra maskin för den pengen eller finns det någon annan för samma peng. Eller måste man upp till cirka 4000 kronor.

Freezer

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

CityGross säljer en nedis för 2999kr, vet inte om den är bra eller nåt, men finns på kampanj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

CityGross säljer en nedis för 2999kr, vet inte om den är bra eller nåt, men finns på kampanj.<Uppladdad bildlänk>

7000btu medan den som diskuterades tidigare hade 16000.
Ganska svag dvs och skulle inte rekommendera.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hej på er.
Jag har mer eller mindre bestämt mig för en Electrolux EXP34U338CW men har svårt att hitta fönstertätning som skulle passa vårt ganska så stort fönster (124x123 cm).
Generellt sett verkar det vara dåligt med info kring max-storlek på fönster när det gäller fönstertätning.
Woods skriver inget öht, Electolux egna har inte heller något användbart info.
Samma med Classes och Deltacos.
Det enda jag har hittat som specar storlek är Trotec Airlock 100, som är för max 400cm i omkrets - vilket jag överskrider.

Ska man köpa ett valfritt och klippa & förlänga själv eller hur föreslår ni att kan göra?

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jo en kompis till mig väntade i nästan en vecka från det att jag tipsade honom för han ville fundera lite. Nu får han svettas ihjäl istället.

Nu är den på rabatt igen https://www.webhallen.com/se/product/333000-Nedis-SmartLife-Portabel-LuftkonditioneringAC-WIFIACMB1WT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serrano:

Hej på er.
Jag har mer eller mindre bestämt mig för en Electrolux EXP34U338CW men har svårt att hitta fönstertätning som skulle passa vårt ganska så stort fönster (124x123 cm).
Generellt sett verkar det vara dåligt med info kring max-storlek på fönster när det gäller fönstertätning.
Woods skriver inget öht, Electolux egna har inte heller något användbart info.
Samma med Classes och Deltacos.
Det enda jag har hittat som specar storlek är Trotec Airlock 100, som är för max 400cm i omkrets - vilket jag överskrider.

Ska man köpa ett valfritt och klippa & förlänga själv eller hur föreslår ni att kan göra?

Hoomee har ett par och verkar ha större. Exempel https://hoomee.com/collections/home-appliances/products/hoome...
https://hoomee.com/collections/home-appliances

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Kan inte göra någon uppskattning på om den är bra eller ej. Men är det denna du menar?

https://www.lidl.se/p/svalt-och-frascht-i-hemmet/portabel-ac/...

Det är det, även att jag såg den i deras reklamblad. Så jag hade inte all data så som du lyckades få fram.
Med det, är detta en tillräckligt bra maskin för den pengen eller finns det någon annan för samma peng. Eller måste man upp till cirka 4000 kronor.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Har AC i vardagsrummet som funkar kanon, behöver nu en till i sovrummet som är 29-30 grader i, med en 1 årig son så behöver vi en till AC. Märket vi har i vardagsrummet är Woods men dom är för dyra att köpa en till.

Vad tror ni folket om denna?

https://www.webhallen.com/se/product/338228-iiglo-Luftkonditi...

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serrano:

Hej på er.
Jag har mer eller mindre bestämt mig för en Electrolux EXP34U338CW men har svårt att hitta fönstertätning som skulle passa vårt ganska så stort fönster (124x123 cm).
Generellt sett verkar det vara dåligt med info kring max-storlek på fönster när det gäller fönstertätning.
Woods skriver inget öht, Electolux egna har inte heller något användbart info.
Samma med Classes och Deltacos.
Det enda jag har hittat som specar storlek är Trotec Airlock 100, som är för max 400cm i omkrets - vilket jag överskrider.

Ska man köpa ett valfritt och klippa & förlänga själv eller hur föreslår ni att kan göra?

Bara köpa något större.
https://www.amazon.se/HOOMEE-Luftl%C3%A5s-f%C3%B6r-mobil-luft...

https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homeco...

Jag har själv en av varje dessa på 2 olika fönster.
Airlock lite bättre kvalitet, men båda fungerar lika bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

CityGross säljer en nedis för 2999kr, vet inte om den är bra eller nåt, men finns på kampanj.<Uppladdad bildlänk>

7000 BTU för att kyla 60kvm? Jag betvivlar den är så effektiv...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte hur han kommer läsa dina inlägg utan du går vidare i ett spår om hinkar och växlar över till så här har jag gjort, det senare är inte riktigt ett svar på postarens funderingar. Din lösning garanterat inte att det inte rinner över.

Utloppen är inte tänkta att användas med hinkar, det går att bygga lösningar som är funktionsdugliga med vattenbehållare, men det är tänkt att t.ex. köra i avfuktningsläge och koppla det övre utloppet till en golvbrunn.

I kyla så har du bägge pluggade och låter bli maskinen om den inte säger till att den är full. Dagar den inte orkar med att köra ut vattnet i utblåset får man försiktigt koppla ur maskinen, tömma den och sedan koppla in den igen. Det kräver generellt väldigt hög luftfuktighet för att de inte ska klara att göra sig av med kondensen. Att varje dag den används bära runt på en full hink vatten över parkettgolv är däremot inte en bra lösning, varför också det spåret inte bör uppmuntras. Ska du tömma i en behållare kräver det lite mer tanke än så och du kommer till slut spilla om du ska bära vatten en hink så ofta.

Jag prata med en person som då prova köra med hink. Sen skrev han att: mig gör detsamma då jag ändå inte ser hinken ändå.
Då ville jag bara visa en förslag på hur han kan göra. Så jag växlar inte något.

Sen till detta med Utloppen som du pratar. Har kört med över Utloppen i 3 år. Funkar hur bra som helt för mig som har extremt fuktigt. Till och med supporten på Electrolux sa att det går. Som jag har skrivit innan. Om du läser lite innan du skriver här. Här följer med en kort slang med AC för att man ska just koppla in den i kontinuerligt tömningsutlopp. På det viset får jag ner fuktigheten. Som jag har skrivit att jag har mycket av. Sen då slipper så den börja läcka vatten. Sen om du läser mer så har jag skrivit några gånger. Man för göra som man själv vill och vilka behov var och en har. Vi bor så olika. Aldrig samma för någon.
Sen detta med att tappa effekt. Jag har olika mätare som mäter fukt och varme. Jag har gjort både innan och efter mätningar. Med och utan konstant dränering. Är ingen skillnad alls i temp. Det som är viktigt för mig är att komma ner i ca 22-24 grader. Denna temp har jag då med konstant dränering i kopplad. Funkar hur bra som helst. Sen då är här andra som med har läkande AC som då får info hur man kan göra.
Sen har jag aldrig sagt att tanken är full och det är orsaken som gör att den läcker. Detta gör den under körning och efter när det lila isen som där är tinnar. Den rinner fel. Jag löser det med att köra med konstant dränering.

Här har jag klippt ut en text på hur experter säger.

En portabel AC kan dräneras på kondensvatten på lite olika sätt. I vissa fall kan man ansluta en slang för konstant dränering rakt ner i ett avlopp eller hink men det finns ofta en tank som behöver tömmas med jämna mellanrum. Man ska tänka på att visa modeller är där ingen tank. Men kondensvatten samlas på botten i visa modeller. Så man måste vara försiktig när man då flyttar hela AC till tex badrummet för kondensvattnet skvalpar över under flytt. Risken är att det kommer på golvet.

Hej igen. Men om man då kör som jag med en 25 liters spann som sen då varnar mig i god tid. Sen då enkelt att ta spannen med lock utan att riskera något. Detta gör jag typ var 4 dag. Nu har jag kört den i 4 dagar, Spannen är inte ens halv full. Sen beror det helt på om det har råkat regna en stund eller något som jag har gjort så det blir fuktigt. Men att hålla på att flytta AC 2 gånger om dagen. Stor klumpig. Sen då kommer vattnet rinna över vid flytt. Så det du skriver är en risk. Sen om du kollar mer mina inlägg. Så tar jag upp just detta med att förflytta en AC och vad som kan hända. Är inte bra att hålla på att göra det för mycket.

Du skrev att spannen kommer rinna över en då. Det är ju det den inte kommer göra. Den varnar mig god tid.
Du överdriver i dina texter. Du skriver att om du spiller på parkettgolv så förstör du hela lägenheten. Så du förstör dina golv bara för där kommer typ 5 dl. Finns inga parkettgolv som förstörs om man råka spilla lite vatten. Som man torkar upp efter bara någon minut. Jag har har kollat igenom dina inlägg du brukar skriva under alla dina år. Flertal gånger är du på och vrider på diskussioner så de går på fel håll. Du är flera gånger otrevlig mot personer. Sen hitta jag det du klaga på mig. Att jag skriver dåligt. Det är tydligen inte bara mig du håller på. Om du inte förstår det at vi kommer från olika platser här i landet. Vi skriver olika. Så lägg inte tid på det. Du vet skånska norrlänningar och stockholmare. Ledsen att vi inte skriver som du vill.

Permalänk
Medlem

@Perdonotknow:

Skriver olika? Nu kommer du med ett långt inlägg som bygger på argumentationsfel. Kallar du dig själv expert? Källor kräver källor. Vi styr inte upp något genom att hitta på våra motståndares åsikter.

Jag belyste när han/hon frågade om risker att det finns risk med det, det går att minska risken, men han/hon har inte visat något intresse av något DIY-projekt som sagt.

Testar han/hon inte att köra ut vattnet med utblåset så vet vi inte hur ofta de behöver tömma, det går också att lösa så att du inte behöver flytta maskinen vid tömning om det är ofta.

Frågar han/hon inte mer om hinkar behöver vi inte skriva mer om hinkar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Woods Venezia, 18k btu, wifi, erfarenheter? Har beställt en men börjar fundera på om den är för högljudd och kommer störa både oss och grannar i en brf.

Permalänk
Medlem

Sambon och jag fick nog av värmen idag och ville ha en AC på studs så vi drog till Bauhaus och klippte denna:
https://www.bauhaus.se/aircondition-proklima-9000btu-med-fjar...

Någon som har nån erfarenhet? Tänkte installera den nu strax till sovrummet sen är tanken att ha en pelar-fläkt ut till vardagsrummet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz