Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Den som vill få bra betalt för sitt gamla grafikkort är försent ute nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

https://i.imgur.com/Ikbgaag.jpg

Jag tror det var rätt så "spot-on"

Haha snyggt! Var dock inte riktigt det jag syftade på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Finner det lite underligt att ditt 3080 är ”på gränsen” med gårdagens spel i 1440p.

Hur kan den ens vara på gränsen? Kör du med diverse mods i spel som pressar kortet till dess yttersta?

Bortsett från Cyberpunk, så klarar ett 3080 de flesta spel i 1440p, med 100+ fps utan större problem vad jag sett från diverse benchmarks.

Det klart att "de flesta" spel inte är från 2018 eller nyare.

Vilka kvalitetsinställningar har de för att uppnå 100+ FPS då? Det går ju alltid att skruva ner kvalitetsinställningar för att uppnå högre framerates, men det är ju inte riktigt därför man köper grafikkort ur toppsegmentet.

Permalänk
Medlem

Jag va sugen på att hitta ett beg kort eftersom det kommer ut en hel del på marknaden men när man läst rekommendationen att inte köpa RTX 3000 kort som någon kört mining på då det är hög risk att man sabbat minnena så kommer man ju inte våga köpa beg kort om de inte garanterat kan visa att man inte kört mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jag va sugen på att hitta ett beg kort eftersom det kommer ut en hel del på marknaden men när man läst rekommendationen att inte köpa RTX 3000 kort som någon kört mining på då det är hög risk att man sabbat minnena så kommer man ju inte våga köpa beg kort om de inte garanterat kan visa att man inte kört mining.

Det är ju dock samma fara med mining på alla begagnade grafikkort och är långt ifrån ett problem isolerat till RTX 30-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jag va sugen på att hitta ett beg kort eftersom det kommer ut en hel del på marknaden men när man läst rekommendationen att inte köpa RTX 3000 kort som någon kört mining på då det är hög risk att man sabbat minnena så kommer man ju inte våga köpa beg kort om de inte garanterat kan visa att man inte kört mining.

Skrivet av Sveklockarn:

Det är ju dock samma fara med mining på alla begagnade grafikkort och är långt ifrån ett problem isolerat till RTX 30-serien.

Jag skulle inte vara överdrivet orolig, däremot skulle jag kräva att få testa kortet vid köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Jag skulle inte vara överdrivet orolig, däremot skulle jag kräva att få testa kortet vid köp.

Jag har läst att just RTX 3080 och 3090 med GDDR6X minnen kan nå riktigt höga minnestemperaturer vid spelande och att det blir värre vid mining vilket kan leda till degradering av minnena och så att de dör tidigare.

För ett kort som nån spelar på i snitt några timmar om dan så är det ju inte så farligt tänker jag men om samma kort kör mining 24/7 så känns det mindre skoj.

Många miners är så klart väldigt noga med hålla nere temp och ha rena miljöer osv men det är inget man kan veta så ska jag ens tänka på att köpa ett mining kort så ska det va jäkligt billigt :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jag har läst att just RTX 3080 och 3090 med GDDR6X minnen kan nå riktigt höga minnestemperaturer vid spelande och att det blir värre vid mining vilket kan leda till degradering av minnena och så att de dör tidigare.

För ett kort som nån spelar på i snitt några timmar om dan så är det ju inte så farligt tänker jag men om samma kort kör mining 24/7 så känns det mindre skoj.

Många miners är så klart väldigt noga med hålla nere temp och ha rena miljöer osv men det är inget man kan veta så ska jag ens tänka på att köpa ett mining kort så ska det va jäkligt billigt :).

Det är därför jag skulle vilja testa det först. Om du testar det med lite syntetiska benchmarks och några minuter spel där du pressar kortet så det jag inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Det är därför jag skulle vilja testa det först. Om du testar det med lite syntetiska benchmarks och några minuter spel där du pressar kortet så det jag inga problem.

Då vore det bra med ett program som en kan ta med sig på ett usb som gör just detta. Pressar grafikkortet så gott det går.
Vilket rekommenderas?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Då vore det bra med ett program som en kan ta med sig på ett usb som gör just detta. Pressar grafikkortet så gott det går.
Vilket rekommenderas?

Finns säkert bättre men jag gillar unigines olika benchmarks och se så det inte blir artefakter vid högre belastning/upplösning.

Permalänk
Medlem

Enligt Buildzoid bör man undvika främst Radeon VII och 3090, men även andra kort med HBM (t ex Vega) eller GDDR6X (3070ti och uppåt) kan vara mer riskabelt att köpa. Detta om de använts för mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

https://www.youtube.com/watch?v=1T0npiqjEWQ&ab_channel=Actual...

Enligt Buildzoid bör man undvika främst Radeon VII och 3090, men även andra kort med HBM (t ex Vega) eller GDDR6X (3070ti och uppåt) kan vara mer riskabelt att köpa. Detta om de använts för mining.

ok därför det finns 3090 kort för 10`000kr på blocket finns någon som försöker sälj 10st 3090 mining kort på blocket han kommer inte få det lätt att få ett rimligt bud.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Köpte ett 3mån gammalt EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA för 10'000kr idag med en extra hybrid kylare!!! ok kort men RT prestandan är fortfarande skräp.

Billigt/dyrt vad vet jag men blev less på att vänta längre.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Folk lever fortfarande kvar i villfarelsen om att 10-serien var så fantastisk att 4-5 år gamla kort är något konkurrenskraftigt idag, mycket baserat på korkat kortsiktiga recensioner av 20-serien där ett flertal reviewers inte hade framsyn nog att förstå att RTX var framtiden.

LOL - det är Juli, inte April! Absolut prestanda >>>> meningslös gimmick feature.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Finner det lite underligt att ditt 3080 är ”på gränsen” med gårdagens spel i 1440p.

Hur kan den ens vara på gränsen? Kör du med diverse mods i spel som pressar kortet till dess yttersta?

Bortsett från Cyberpunk, så klarar ett 3080 de flesta spel i 1440p, med 100+ fps utan större problem vad jag sett från diverse benchmarks.

Här har du förresten ett helt färskt benchmark från RDR2 med sentida topphårdvara:
https://www.sweclockers.com/artikel/34481-sweclockers-nya-tes...

Som du kan se levererar ett 3080 bara 77 FPS i SweClockers benchmark, vilket inte är helt representativt för spelupplevelsen, där man kan se drops neråt 60 FPS under spelande i 2560x1440 med Ultra-inställningar.

Skrivet av firstofmay:

LOL - det är Juli, inte April! Absolut prestanda >>>> meningslös gimmick feature.

Jag vet inte vad du far efter riktigt, men ett vanligt 2080 icke-Super slår ju ett 1080 Ti idag helt oaktat raytracing. Det jag säger är att 10-serien inte bara är prestandamässigt efterbliven idag utan att den dessutom saknar features som är standard nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Här har du förresten ett helt färskt benchmark från RDR2 med sentida topphårdvara:
https://www.sweclockers.com/artikel/34481-sweclockers-nya-tes...

Som du kan se levererar ett 3080 bara 77 FPS i SweClockers benchmark, vilket inte är helt representativt för spelupplevelsen, där man kan se drops neråt 60 FPS under spelande i 2560x1440 med Ultra-inställningar.
Jag vet inte vad du far efter riktigt, men ett vanligt 2080 icke-Super slår ju ett 1080 Ti idag helt oaktat raytracing. Det jag säger är att 10-serien inte bara är prestandamässigt efterbliven idag utan att den dessutom saknar features som är standard nu.

Enligt vad jag kan se så är 77 fps lägsta värdet, medans medelvärdet ligger på närmare 100 fps. Så att säga att ett 3080 "bara" levererar 77 fps är lite felaktigt i min mening.

Sedan behöver man inte heller köra i maxade inställningar, oftast kan man gå ner lite i grafiken, utan större förluster i detaljerna, med lite sparande i prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Enligt vad jag kan se så är 77 fps lägsta värdet, medans medelvärdet ligger på närmare 100 fps. Så att säga att ett 3080 "bara" levererar 77 fps är lite felaktigt i min mening.

Lägsta värdet i deras benchmark, ja, men som jag påpekar -- inte i verkligheten, när man spelar resten av spelet. Det förekommer ställen där jag får ut uppåt 125 FPS, men det är ju en klen tröst när det betydligt oftare är neråt hälften. Sen är det ju nästan bara minimum-FPS som spelar roll för den visuella kvalitén, och optimalt är skillnaden mellan min och max så liten som möjligt för ett så jämnt flöde som möjligt.

Samma gäller många andra titlar som uppvisar imponerande höga siffror i benchmarks, att de inte sällan har betydligt sämre prestanda i mer krävande delar av spelet.

Skrivet av Dawelio:

Sedan behöver man inte heller köra i maxade inställningar, oftast kan man gå ner lite i grafiken, utan större förluster i detaljerna, med lite sparande i prestanda

Att man inte "behöver" är nog fel, men somliga kan acceptera sämre detaljer för högre prestanda. Alla moderna spel är dock redan fullknökade med olika tekniker för att dölja att prestandan egentligen inte är tillräcklig för att rendera hela miljön med full detaljrikedom, och de implementeras som regel kraftfullt när man sänker detaljnivån från max. Det ger i sin tur upphov till olika typer av visuella artefakter på avlägsna objekt.

2560x1440 är ju knappast den hetaste upplösningen idag heller, utan idag vill folk ha 4K. Valet är ju i princip bara om man vill ha mer än 60 FPS generellt så får man välja den lägre upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

2560x1440 är ju knappast den hetaste upplösningen idag heller, utan idag vill folk ha 4K.

Vet inte riktigt vad du baserar detta på. Enligt Steam så är 1080p den dominerande upplösningen, följt av 1440p.

Sedan enligt vad jag personligen sett runtom diverse forum är att inte många som kör på 4K, utan anser att 1440p är "the sweetspot". Dock är detta inte baserat på något, utan endast mina egna observationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Vet inte riktigt vad du baserar detta på. Enligt Steam så är 1080p den dominerande upplösningen, följt av 1440p.

Sedan enligt vad jag personligen sett runtom diverse forum är att inte många som kör på 4K, utan anser att 1440p är "the sweetspot". Dock är detta inte baserat på något, utan endast mina egna observationer.

<Uppladdad bildlänk>

Precis som du är inne på så blir ju 1440p en sweet-spot för att det fortfarande går att få ut förhållandevis hög prestanda utan att använda sig av "fusk" i form av uppskalning, vilket ganska ofta är påtagligt mycket fulare än native om man inte har väldigt nedsatt syn alternativt hög tolerans för att saker inte ser ut som de ska göra.

Jag tror personligen att den primära förklaringen till att vi inte sett en snabbare övergång till högre upplösningar är just att grafikhårdvaran släpar efter rejält även med många äldre speltitlar. Jag har gjort ett par trådar om det där med hur andelarna av upplösningar förändras, baserat på Steam-statistiken, bl.a. denna.

Jag sitter t.ex. och spelar igenom Skyrim (2011) utan några grafiska moddar som förändrar hur världen ritas upp, och när man tittar lite närmare så är det ju egentligen väldigt lite av världen som ritas upp aktivt framför spelaren, även om illusionen av att man ser en väldigt stor area är välgjord. Open world-spel i den stilen är såklart mer krävande än många andra spel som kan välja att bara ha en animerad bakgrund för ställen spelaren inte kan gå till, men där inser man att grafikkorten egentligen inte är så kraftfulla som de skulle behöva vara för att spelutvecklare inte ska behöva trycka in mängder av digitala kulisser i sina spel.

Permalänk
Inaktiv

ligger tom 3070 köp nu på tradera för 5-5300kr som förblir osålda, refurbade kort.
NVIDIA GEFORCE RTX ASUS ROG STRIX 3070 8 GB (EJ LHR) budstart 4900, inga bud

3060 ti köp nu 4500kr har legat ute i veckor
Likaså blocket, ett antal 3070 på runt 5k och strax under, noll köpare.

Hade jag orkat med blocket själv så hade jag bara skambudat järnet nu på grafikkort, men jag avskyr som sagt allt vad blocket och tradera heter, betalar hellre mer för nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

ligger tom 3070 köp nu på tradera för 5-5300kr som förblir osålda, refurbade kort.

Jag tror att en inte obetydlig del handlar om att folk drar sig för att köpa begagnade mining-kort. Dyker upp en hel del annonsörer på Tradera som slänger ut tre, fyra vassare kort ur 30XX-serien, samtliga som "ej LHR", vid sidan av något rejält nätaggregat och en rigg för att montera flera grafikkort i. Det är ingen rusning efter de där korten, direkt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Jag köpte detta 3090 3mån gammat för 10000kr ink extra vattenkylare 2022-07-02 så det känns som det är fritt fall på beg grafikkort nu.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jag köpte detta 3090 3mån gammat för 10000kr ink extra vattenkylare 2022-07-02 så det känns som det är fritt fall på beg grafikkort nu.

https://www.elgiganten.se/image/dv_web_D180001002780709/424997/evga-gf-rtx-3090-xc3-ultra-gaming-hybrid-kit-cooler-bu--pdp_zoom-3000.jpg

Vart hittar du sådana kap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vart hittar du sådana kap?

Bara till att leta detta fanns på blocket för begärt pris 16000kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Gillar engagemanget! 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Gillar engagemanget! 🙏

Många här som väntat ut rimliga priser. Kul om sweclockers medlemmar får tag på dessa kort. Brukar även bli lite fart i forumen vid hårdvarubyte. 👍😃

Funderar på att köpa ett till men har bara 1000w agg så får se hur det blir.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

nedåtspiralen håller i sig, Gigabyte 3070 på tradera förblir osålda för 4500kr, Rog strix 3060TI Verkar kunna gå iväg för runt 4500kr, sett några som gått för de priserna. Men de övriga förblir osålda.

Permalänk
Medlem

Känns nästan som att det inte finns några köpare idag på beg grafikkort. Utbudet är större än köpare. Alla mining kort förstör beg marknaden på grafikkort. Går det ens att få ett rimligt pris på 1000 seriens grafikkort som saknar RT?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

Idag är det definitivt köparens marknad, jag köpte ett Rog Strix 3070 till sonen nu för 4500kr och tom det är lite för dyrt men hans 970 gav upp förra veckan och jag har väntat i snart 2år på att köpa ett kort så.