Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Har beställt en Electrolux EXP35U538CW som kommer imorgon,

Hur är det med kondensen när man kör kyla? Behöver man köra hink och slang eller löser maskinen det?

Den behöver ingen hink. Ut med slang genom fönster använd läge cool med fläkt på auto och done. Den kommer stanna om du mot förmodan ändå når upp till så hög luftfuktighet. Ps jag har inte behövt göra det på 2 år.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Nät? Det är inte något fiskenät om du tror det.

Du har ju fönsterkit för att täta runt om, så inte varm luft utifrån läcker in. Vad menar du med tunt nät?

Skrivet av Lagerlöf:

Låter som han pratar om ett myggnät

titta på bilden
https://www.jemfix.se/f%C3%B6nsterkit-till-ac/7131/9055630/
Det är bara ett tunt nät.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Tycker inte det ser ut som ett nät, snarare en tät plastfilm.

Är det ett nät så är det falsk marknadsföring och kan knappast uppfylla beskrivningen "att hålla rummet kylt"

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Tycker inte det ser ut som ett nät, snarare en tät plastfilm.

Skulle ha gått till SpecSavers..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Har du sett och känt på det i verkligheten? Det är plastfilm / plastnät. Den tätar såklart inte 100% men det är bra mycket bättre än utan. Tro mig, har provat både hoomee och Trotec.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har du sett och känt på det i verkligheten? Det är plastfilm / plastnät. Den tätar såklart inte 100% men det är bra mycket bättre än utan. Tro mig, har provat både hoomee och Trotec.

Ett nät är ett nät är ett nät = släpper in värmen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Ibland får man använda hjärnan också

Rätt uppenbart att ett fönstertätningskit för AC inte kan vara ett myggnät...

Edit: Hade jag beställt ett sånt kit och det visar sig vara ett nät hade jag reklamerat varan, så kan vi säga i alla fall.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

<Uppladdad bildlänk>

Om du inte vill ha ett sådant kit så kan du bygga eget med plywood eller köpa ett i hårdplast. Men säg inte att det inte fungerar för det gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

<Uppladdad bildlänk>

Det är inget nät. Sluta nu.

Det är en plastfilm som släpper igenom ljus, därför upplever du det som att det är ett nät.

Du kan hälla vatten på det och det släpper inte igenom något.

Skulle det vara ett nät, vilket det HÖGST troligt inte är, så reklamera eller så åker du närmaste butik och känner på det.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Hej, finns det någon som har denna variant från Bauhaus?
https://www.bauhaus.se/aircondition-proklima-9000btu-med-fjar...

Känns som ett vädligt bra pris, har lgh 65kvm, tänkte variera den mellan vardagsrummet och sovrummet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Sedan återigen till alla som muppar om avfuktningsläge. Köp en kort trädgårdsslang eller slang som passar utloppet. Sedan köper ni Biltemas plastdunk (Vattendunk 12 L 37-192). Plocka bort korken baktill, in med slangen. Avfukta vart ni vill och hur ni vill. Hålla på med pall och skål känns som medeltiden

Diskussionen var om en maskin som inte har ett övre utlopp och en postare som inte skulle köra den i avfuktningsläge. Tack för att du är saklig.

Permalänk
Medlem

Har kikat på att köpa ett fönsterkit från Electrolux, men på alla bilder jag sett så är fönsterkit monterade på fönster som har öppning i sidan, mitt har öppning nere. Tänker att det borde funka men hittar inga bilder på sån installation så blir lite osäker.

Är det några konstigheter eller är det bara köra? 🙂

https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/accessories/wi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Sedan återigen till alla som muppar om avfuktningsläge. Köp en kort trädgårdsslang eller slang som passar utloppet. Sedan köper ni Biltemas plastdunk (Vattendunk 12 L 37-192). Plocka bort korken baktill, in med slangen. Avfukta vart ni vill och hur ni vill. Hålla på med pall och skål känns som medeltiden

Glöm inte att ställa A/C apparaten högt upp, så att vattnet kan rinna ner mha gravitationen. Annars stannar vattnet i röret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Har kikat på att köpa ett fönsterkit från Electrolux, men på alla bilder jag sett så är fönsterkit monterade på fönster som har öppning i sidan, mitt har öppning nere. Tänker att det borde funka men hittar inga bilder på sån installation så blir lite osäker.

Har du inte ett litet sidofönster som som du kan smälla upp en skiva och borra enkelt ett håll. Kommer kosta runt 150-250 kr. Sen blir det 100 % bra. Så du tar in undertrycket från ett annat rum. För i Rummet AC står i. Ska man inte ha alls någon luft in (Fönster) om AC ska ha bäst effekt. Sen drar för fönstret helt så du mörklägger rummet. Sen stäng till tex sovrums dörren så du har öppet ca 5-10 CM. Då lovar jag dig att du får kallt. Det blir lite så. I Rummet förflyttar sig luften runt och in i AC och sen upprepar den det så många gånger. Så man kan säga kall luft blir kallare. Om man kör tvärtemot jag skrev här hur man kan.
Så kommer du få hela tiden varm luft in i AC. Sen då logiks. Du har mer varme vid AC sen svårare att kyla för att den får just mer varm luft en kall luft.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Har du inte ett litet sidofönster som som du kan smälla upp en skiva och borra enkelt ett håll. Kommer kosta runt 150-250 kr. Sen blir det 100 % bra. Så du tar in undertrycket från ett annat rum. För i Rummet AC står i. Ska man inte ha alls någon luft in (Fönster) om AC ska ha bäst effekt. Sen drar för fönstret helt så du mörklägger rummet. Sen stäng till tex sovrums dörren så du har öppet ca 5-10 CM. Då lovar jag dig att du får kallt. Det blir lite så. I Rummet förflyttar sig luften runt och in i AC och sen upprepar den det så många gånger. Så man kan säga kall luft blir kallare. Om man kör tvärtemot jag skrev här hur man kan.
Så kommer du få hela tiden varm luft in i AC. Sen då logiks. Du har mer varme vid AC sen svårare att kyla för att den får just mer varm luft en kall luft.

Har tyvärr inget litet fönster bredvid utan bara ett vanligt som man öppnar nertill.

Hade ett sånt kit fungerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Har tyvärr inget litet fönster bredvid utan bara ett vanligt som man öppnar nertill.

Kan detta funka?

Annars lägg upp en bild på ditt fönster

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Glöm inte att ställa A/C apparaten högt upp, så att vattnet kan rinna ner mha gravitationen. Annars stannar vattnet i röret.

Känns ganska onödigt. Har själv haft både lång och kort slang för avfuktning. Det som är i röret är i röret, sedan matas det bara på.

Kan ta en bild på min maskin lite senare ikväll

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Det där vill jag inte svara på. Då när jag kolla lite på det så verkar det inte som vara en bara sak om man vill ha bra effekt på AC.
Men som jag brukar säga . Det är från person till person. Sen hur man vill ha det. Jag vill ha min AC så den kan klara kyla ner till 22 grader. Om jag rullar upp eller öppnar dörren helt. Så kommer jag bara ner till ca 24-25 grader, När jag har ca 28-29 grader i storrummet där varma luften kommer ifrån.
Det är så att man kan använda AC på två sätt. En som kyler både dig och rummet och sen att det är kallt liten stund efter man har stängt AC för natten. Sen kan man använda AC till att bara ha stående och kyla bara dig med en kall sval men inget annat. om du är den personen som vill ha så det sista jag skrev. Så kanske fönster kitt går bra.

Men så fort där är varme eller sol som kommer in vid AC. Då tappar den effekt mycket vad jag har sett. Som då kan vara många grader. Som då skulle kunna kyla mer.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Känns ganska onödigt. Har själv haft både lång och kort slang för avfuktning. Det som är i röret är i röret, sedan matas det bara på.

Kan ta en bild på min maskin lite senare ikväll

Gärna!
Vad har du för märke? Kanske kan inte min lyfco göra det din kan.

Permalänk
Medlem

Så skönt, kom hem och satte på AC och föll in i en go gubbvila i nån timme. Frös lite när jag vaknade men somnade in så gott så gott.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fönsterkit hjälper inte möte att släppa in värmen igen. Det är bara ett tunt nät

lol, klart det hjälper.
Nät, ja med den logiken är det mesta fabric nät.
Men du vet att det finns polyester, gummi etc som inte släpper igenom massa luft, inte som ett mesh tyg direkt.

Öppnar jag fönsterkittet så stormar det in varmluft, känner typ inget alls när det är stängt.

Ett när har hål i sig.
Ett fönsterkitt är så pass tjockt polyester att det inte släpper igenom någon luft. Vilket också man tydligt ser då det blåses upp om det är relativt tätt runt kanterna.
100% tätt? Nej självklart inte, men jämför med utan fönster kitt och med, ja det säger sig själv.

Om du inte provat dessa fönsterkitt själv så känns det du skriver ännu mer meningslöst då du saknar grund för det du säger.
Och har du ett sådant borde du veta att polyestern är så pass tjock att luften inte bara susar igenom "tyget".
Dvs du gissar genom länka lite produkt bilder hit o dit.

Har både Trotecs och Homees fönsterkitt, fungerar väldigt bra båda två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Om du menar sådant här fönster som jag har så tror jag inte elecrolux kommer fungera direkt.
Trotec, homee som länkats i tråden fungerar bra för sådana fönster fönster iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kan detta funka?

Annars lägg upp en bild på ditt fönster

Skrivet av Perdonotknow:

Det där vill jag inte svara på. Då när jag kolla lite på det så verkar det inte som vara en bara sak om man vill ha bra effekt på AC.
Men som jag brukar säga . Det är från person till person. Sen hur man vill ha det. Jag vill ha min AC så den kan klara kyla ner till 22 grader. Om jag rullar upp eller öppnar dörren helt. Så kommer jag bara ner till ca 24-25 grader, När jag har ca 28-29 grader i storrummet där varma luften kommer ifrån.
Det är så att man kan använda AC på två sätt. En som kyler både dig och rummet och sen att det är kallt liten stund efter man har stängt AC för natten. Sen kan man använda AC till att bara ha stående och kyla bara dig med en kall sval men inget annat. om du är den personen som vill ha så det sista jag skrev. Så kanske fönster kitt går bra.

Men så fort där är varme eller sol som kommer in vid AC. Då tappar den effekt mycket vad jag har sett. Som då kan vara många grader. Som då skulle kunna kyla mer.

Skrivet av Nivity:

Om du menar sådant här fönster som jag har så tror jag inte elecrolux kommer fungera direkt.
Trotec, homee som länkats i tråden fungerar bra för sådana fönster fönster iaf.

https://i.imgur.com/tqK80Y5.png

Nu har jag hunnit ta bild på fönstret, söker fönsterkit som kan funka till fönstret på bild. 🙂

Fönstret är 1meter x 1meter.
Tips? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Nu har jag hunnit ta bild på fönstret, söker fönsterkit som kan funka till fönstret på bild. 🙂

Fönstret är 1meter x 1meter.
Tips? 🙂<Uppladdad bildlänk>

Ingen snygg sak att göra. Men du kan köpa en bit i något material som är ca 15 mm tjock. Borra håll till AC ut luft. Fäst den. Sen tar du den tex trä biten och lägger den då längs ner och klämmer åt den med fönster så den ligger stabilt.
Sen köp vanlig silvertejp och tejpa på sidorna och uppe på fönstret. Kostnad typ 200 kr.
Ja jag vet men det kommer funka. Sen har du mycket sol. (Solsida) Så täck över rutan. Sen tror jag du har tur som inte jag har. Du har väl en genomgående lägenhet med då fönster på andra sidan. Som då är svalare än sol sidan. Kommer bli skitbra tro jag. Du kommer få bra effekt på AC då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmmf.. undra om inte min Nedis som jag köpte förra året har blivit lite trasig, speciellt vid dräneringsuttaget när man kör avfuktar läget, den fyller inte mycket vatten igenom till hinken utan efter 1 timmes körning så säger den "Full"

Jag misstänker att något skit har hamnat emellan som gör att det inte går ner till sumpen riktigt!

Permalänk
Medlem

Köpte en EXP26U338CW förra året och var nöjd då, men den här veckan har den haft svårt att få ner temperaturen i lägenheten. Just nu är det 21 grader ute, ACn har gått för fullt i två timmar och det är fortfarande strax över 23 grader här inne enligt mina Huesensorer. Nån som varit med om minskad effekt eller inbillar jag mig? Funderar på att uppgradera till den kraftfullare modellen i stället.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Köpte en EXP26U338CW förra året och var nöjd då, men den här veckan har den haft svårt att få ner temperaturen i lägenheten. Just nu är det 21 grader ute, ACn har gått för fullt i två timmar och det är fortfarande strax över 23 grader här inne enligt mina Huesensorer. Nån som varit med om minskad effekt eller inbillar jag mig? Funderar på att uppgradera till den kraftfullare modellen i stället.

Vad får du för temperatur på luften om du stoppar in handen till gallret? Iskallt eller lite för kallt för att bada?
Vilken temperatur är utblåset? Varmt som satan eller fesljummet?

Min kyler på lika bra i år som förra året och året därinnan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad får du för temperatur på luften om du stoppar in handen till gallret? Iskallt eller lite för kallt för att bada?
Vilken temperatur är utblåset? Varmt som satan eller fesljummet?

Min kyler på lika bra i år som förra året och året därinnan.

Skulle säga att vid gallret är det ungefär kylskåpskallt, kanske lite varmare till och med. Utblåset är verkligen fesljummet. Vill minnas att vid gallret var det svinkallt när den var ny, så det känns som att något inte stämmer...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Gärna!
Vad har du för märke? Kanske kan inte min lyfco göra det din kan.

Har en Canvac CPA5121V från Elon (Heter Midea 12000 Btu hos K-Rauta, skiljer sig i design typ).

Sedan en Electrolux EXP26U338CW som kör sovrummet.

Sen fick jag någon dille och köpte en ProKlima 16K BTU igår...För vardagsrummet

Aldrig haft något problem med avfuktningsslangen. Körde tidigare en betydligt längre, på kanske 3 meter. Låg som en boaorm vid balkongen. Var heller inga problem då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

för funktions-kontroll:

Mät temperaturen före där maskinen tar in luft (rumstemperaturen) och sedan med sensorn i hålet med kalla utblåset - temperaturskillnaden bör vara minst 12, ofta lite över 15 grader C vid högsta farten på fläkten. Är skillnaden betydligt mindre än så och det inte beror på att inomhusluften är drypande fuktig så fungerar maskinen mindre bra.

Vid mycket fuktig inomhusluft kan skillnaden blir mindre då upp till 1/4-av kompressorns kylkapaciteten går åt till att kondensera ut fukten ur luft till kondensvatten vilket då ger mindre resulterande temperatrdiff mellan intagsluften och utblås-luften och med detta upplevd mindre (sensibla) kyla i den utblåsande luften.

1 liter producerad kondensvatten per timme binder ca 628 W i kylkapacitet i en portabel AC

---

säkraste mätningarna gör man med termometer och skriver ned grad-talen på insugsluften och utblåsluften då att bedöma maskins effektivitet i hur man 'upplever kylan' från denna är väldigt oexakt och beror på dagsformen i övrigt.

detta bör man göra när maskinen är hyffsat ny så att man senare kan kontrollera om det har blivit stor skillnad om man inte tycker att maskinen presterar som önskat senare.